چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۶

نقش اردوغان در حمله عربستان به یمن

جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 414511
آنچه هم اکنون در یمن می گذرد، نشان می دهد که آمریکا و هم پیمانان مرتجع عربیش در منطقه برای فرار از شکست در سوریه، این کشور را به عرصه تسویه حساب های خود تبدیل کرده‌اند.
نقش اردوغان در حمله عربستان به یمن
به گزارش جهان، پرونده های بین المللی همچنان بحران سوریه را تحت تاثیر خود قرار می دهند، بخصوص آنکه در این عرصه آمریکا واروپا هم اکنون موضوع مبارزه با تروریسم را که تهدیدی علیه خود بشمار می آورند، ضرورتی بسیار مهم ارزیابی می کنند و در سطح رسانه ای به شکلی گسترده به آن می پردازند.

در این بین برای تحقق پیروزی مورد نظر غرب باید که تغییری در روند عملیات های سیاسی و نظامی این کشورها در منطقه بوجود آید و نگاه آنها به نقطه ای منتقل شود که بتوان از آن پیروزی مورد نظر را برداشت کرد، درحالی که اکنون برای دولت اوباما محرز شده، پیروزی در پرونده سوریه امری غیر ممکن و دور از دسترس است.

به همین منظور باید که توجیهی برای عقب نشینی از سوریه فراهم شود و چه توجیهی بهتر از یافتن نقطه ای دیگر در منطقه که از حیث اهمیت کم اهمیت تر از سوریه نباشد، براین اساس واشنگتن تصمیم به دخالت نظامی مستقیم خود و هم پیمانانش در یمن گرفت.

درحالی که همین محاسبات برای سعودی ها نیز مطرح بود که ضربه معنوی و مادی بزرگی از شکست در سوریه خورده بودند، بنابراین ریاض باید برای شکست های خود قربانی دیگری می یافت تا ضمن جبران شکست پرونده سوریه، به فرافکنی خود در پرونده های داخلی که مهمترین آن تداوم سرکوب مردم عربستان است، ادامه دهد و در این بین بابی برای نزدیکی هرچه بیشتر سعودی ها به رژیم صهیونیستی گشوده شود و چه پرونده ای بهتر از پرونده یمن.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و به تبع آن توسعه و گسترش این روابط یکی از مهمترین اهدافی است که عربستان از عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» در یمن دنبال می کند تا سعودی ها نشان دهند، رژیم صهیونیستی و منافع آن را بر ملل منطقه و منافع آنها ترجیح می دهند و ریاض در مقابله با ایران تنها به رژیم صهیونیستی تکیه دارد و تنها به این طریق است که می تواند، ایران را از دریای سرخ دور و فعالیت تجاری در خلیج فارس را در امان نگه داشته و تردد نفتکش های رژیم های مرتجع عربی به بندر ایلات را تضمین کند و این تنها نیازمند حفظ تنگه «باب المندب» تحت سیطره سعودی هاست، بنابراین پرونده سوریه اکنون باید به حال خود رها شود.

نکته قابل تامل در بحران کنونی یمن دخالت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه در این کشور است، گویی آنکه دیدار اردوغان و «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه جدید عربستان سعودی در ماه جاری همزمان با حضور «عبد الفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در ریاض، نشستی مقدماتی برای این تجاوز بود و تجاوز به یمن تجاوزی خود خواسته و تصمیمی شخصی و گرفته شده در چندین ساعت نبود.

توجه سیاست های غربی به پرونده یمن و نظامی کردن این پرونده گامی مهم در راستای فرار از شکست بزرگ طرح آمریکا در پرونده سوریه بطور خاص و منطقه بطور عام و تلاش برای تحریک ایران جهت کشاندن آن به رویارویی مستقیم با هدف فهم و دریافت قدرت نظامی آن شمرده می شود و بزرگترین بهره برنده از این تحولات بدون تردید رژیم صهیونیستی است که از نابودی هر کشور عربی خوشحال و خرسند می شود، چه رسد به اینکه این کشور هم اکنون یمن و قدرت «انصار الله» باشد.

به این ترتیب یمن امروز به میدان تسویه حساب های بین آمریکا و دشمنانش تبدیل شده و اینجاست که می توان به دلیل خریدهای اخیر تسلیحاتی عربستان سعودی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین تجسسی پی برد، بر این اساس می توان گفت برداشت کرد که پرونده سوریه رو به گشایش و حل شدن است، تا در مقابل پرونده یمن رو به پیچیدگی بگذارد.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند
کافی نیست. درسته بشار سقوط نکرده است. قبول که سوریه محور مقاومت هست....
United Kingdom
سخنان تند اردوغان علیه ایران در رابطه با یمن و منطقه
...
خدا لعنتشون کنه
آدمیزاد
Colombia
جالبه که حزبهای اسلامگرای منطقه(حزب اردوغان و طالبان و اخوان المسلمین ...) بزرگترین دشمنان ایران و شیعیان اند .
Serbia
خدا لعنتش کنه ان شا الله این ملعون و همدستاشون را ریشه شان بسوزه
این چه طرز انتشار کامنتهاست نصفه و نیمه تا هر جا که عشقتان می کشد چاپ می کنید و بعد سه تا نقطه می گذارید؟...