پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تشریح چگونگی وقوع یک تخلف گازوئیلی

سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 449810
مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش درباره فاکتور خرید و فروش گازوئیل توسط یک کارمند دولت گفت: Performa invoice منتشر شده نشان می‌دهد معامله بین دو شرکت خصوصی انجام شده است و ارتباطی به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ندارد.
به گزارش جهان، اسماعیل حشم فیروز در گفت‌وگو با تسنیم، درباره خبر صادرات گازوئیل با دلالی یک "کارمند دولت" توضیح داد: مراحل خرید فرآورده نفتی از وزارت نفت شرایط خاصی دارد و هر کسی نمی‌تواند اقدام به خرید کند. باید شرکت خریدار شرایط لازم را داشته باشد. علاوه بر این شرکت پخش در انجام صادرات فرآورده‌های نفتی هیچ واسطه‌ای را قبول نمی‌کند.

وی ادامه داد: Performa invoice منتشر شده نشان می‌دهد معامله بین دو شرکت خصوصی انجام شده است و ارتباطی به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ندارد. از سوی دیگر Performa invoice دلیلی بر انجام عقد قرارداد نیست بلکه پیش فاکتوری است که اصولاً قبل از انعقاد قرارداد تهیه می‌شود. بارها اتفاق افتاده است که شرکت‌های خریدار Performa invoice می‌گیرند اما در نهایت تهیه این پیش‌نویس منجر به امضاء قرارداد نمی‌شود.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش گفت: در این پیش‌نویش اشاره شده که محموله از طریق دریا صادر می‌‌شود این در حالیست که شرکت ملی پخش صادرات از مسیر دریا ندارد. در واقع صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق دریا بر عهده مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت است. البته وقتی این موضوع با مدیریت امور بین الملل شرکت نفت هم در میان گذاشته شد آن‌ها نیز تأکید کردند که چنین قراردادی با (ع.ب) یا شرکت مورد نظر نداشته‌ است.

حشم فیروز در پاسخ به این سوال " با توجه به این که صادارت فرآورده‌های نفتی به صورت انحصاری در اختیار وزارت نفت است چگونه شرکت واسطه مورد نظر محموله‌های مورد نظر خود را تأمین می‌کند؟" اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر پالایشگاههای دولتی تعداد زیادی پالایشگاه کوچک در کشور فعالیت می‌کنند که فرآورده‌های تولید آنها صادر می‌شود. همچنین بخشی از فرآورده‌های نفتی از طریق ترانزیت وارد کشور می‌شود. به طور مثال گاهی نفتا از این طریق وارد کشور می‌شود و بعد از انجام تغییراتی به بنزین تبدیل و صادر می‌شود. این نشان می‌دهد که لزوماً نیازی نیست فرآورده نفتی از طریق وزارت نفت در اختیار شرکت خریدار قرار گرفته شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه دو شرکت خریدار و فروشنده تاکنون به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت امور بین‌الملل شرکت نفت تقاضا خرید فرآورده نفتی نداده‌اند، درباره شرایط خریدار فرآورده‌های نفتی گفت: علاوه بر اینکه شرکت‌های خریدار باید توان مالی و سوابق اجرایی داشته باشند، رزومه و اساسنامه آنها بررسی می‌شود. همچنین شرکت خریدار نباید در لیست سیاه باشند و اعضا هیئت مدیره آن نیز نباید مشکل حقوقی داشته باشند.

حشم فیروز افزود: همچنین اگر کسی مراجعه کند به شرکت پخش و خود را به عنوان نماینده خریدار معرفی کند باید رسماً نمایندگی خود را در کنسولگری ایران - در کشوری که شرکت خریدار به ثبت رسیده – اعلام کند و وکالت شرکت واسطه به تأیید کنسولگری برسد یا این که در یکی از دفترخانه‌های ایران نمایندگی تام‌الاختیار شرکت واسطه به ثبت برسد. بعد از آن شرکت ملی پخش، واسطه را به عنوان طرف قرارداد می‌شناسد.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش با اشاره به اینکه صادرات گازوئیل از مسیر زمینی به کشورهای همجوار انجام می‌شود حجم صادارت این فرآورده نفتی را در مجموع روزانه حدود ۳میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: تنها قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی با دولت عراق بسته شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *