پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

خط قرمزهای اسلام برای کسب درآمد

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 355319
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(س) گفت: کسی که کسبش حرام باشد نماز و سایر کارهایش مورد قبول درگاه الهی قرار نمی‌گیرد.
به گزارش جهان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن حق‌جو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «در اسلام راجع به کسب درآمد یک سری خطوط قرمز وجود دارد» اظهار کرد: اگر می‌خواهیم درآمدمان حلال باشد نباید از خط قرمزهایی که اسلام برای ما درنظر گرفته است پا را فراتر بگذاریم. در روایات اسلامی گرانفروشی، کم فروشی، غش در معامله، ارتشا، ربا و امثال این‌ها حرام است.

وی تصریح کرد: کم فروشی و گرانفروشی در معاملات فقط مختص کارهای آزاد نیست بلکه افرادی که در ادارات نیز کار می‌کنند باید ساعت کاری خود را پر کنند و زمانی که در اداره هستند کم کاری نداشته باشند چراکه کم کاری باعث می‌شود مال آنها شبهه‌ناک شود.

حق‌جو افزود: دین ۱۰ قسمت دارد که هشت قسمت آن کسب درآمد حلال است. کسی که کسبش حرام باشد نماز و سایر کارهایش مورد قبول درگاه الهی قرار نمی‌گیرد حتی فردی که کسب حرام دارد اگر مالش را در راه امام حسین(ع) نیز خرج کند هرگز ثوابی برای فرد نوشته نمی‌شود. افرادی که مال حرام کسب می‌کنند در قبال خانواده خود نیز مسئول هستند و باید پاسخگوی گناهان آنها نیز باشد.

وی گفت: کم کاری در زمان حضور در اداره فرقی با گرانفروشی ندارد. تمامی افرادی که کار می‌کنند باید در راه رضای خدا گام بردارند مثلا فرد فروشنده می‌تواند برای حلال شدن مالش جاهایی که می‌تواند تخفیف بدهد و احترام مشتری را حفظ کند در مقابل مشتری هم باید احترام آن فروشنده را نگه دارد.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(س) افزود: کسب و معامله در شرع و دین ما بسیار گسترده است. در معاملات باید سود به اندازه عرف دین باشد و هرگز در کسب خود احتکار نکنیم.

حق‌جو در پایان گفت: اگر می‌خواهیم مال حلالی داشته باشیم باید ظرافت‌های کسب و کار را رعایت کنیم و فراموش نکنیم که کسب و کار حرام برکت را از زندگی ما می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *