جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
گزارشی از نرخ رشد حجم پول؛

نقدینگی کشورها چه قدر است+نمودار

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 288611
مقایسه نرخ رشد حجم پول در دهه اخیر در ایران با سایر کشورها به خوبی نشان می دهد که حجم پول در اقتصاد ایران نرخ رشد بسیار بالایی داشته است.متوسط نرخ رشدحجم پول در دهه ۲۰۰۸-۱۹۹۹ در ایران ۱/۲۸درصد بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تراز، ویژگی بارز روند نرخ رشد حجم پول در اقتصاد ایران این است که نرخ آن از یک طرف عمدتا بسیار فراتر از نرخ رشد اقتصادی بوده و از طرف دیگر بسیار بی ثبات و پرنوسان ظاهر شده است.اما برای اثبات این ادعا بهتر است تا جهت درک بهتر میزان رشدحجم پول در اقتصاد ایران ،آمار مذکور با آمارهای جهانی مقایسه شود تا مشخص شود این ادعاها تا چه حد دقیق ،کارشناسی و مستند است.نرخ رشد متوسط حجم پول در دهه اخیر ۲۰۰۸-۱۹۹۹میلادی در ایران و مجموعه ای از کشورهای منتخب و گروه کشورها در نمودار مذکور نشان داده شده است.

همان طور که در نمودار ملاحظه می شود ،متوسط نرخ رشد حجم پول در ایران از متوسط اغلب گروه کشورها بیشتربوده است.در حالی که متوسط نرخ رشد حجم پول در دهه اخیر در جهان برابر ۱۶ درصد،در کشورهای با درآمد بالا۲/۱۰ درصد،کشورهای با درآمد متوسط ۴/۱۷درصد،منطقه یورو ۸/۷درصد،آسیای شرقی ۳/۱۳درصد،امریکای لاتین ۵/۱۲درصد،خاورمیانه ۳/۱۴درصد،آسیای جنوبی ۳/۱۶درصد وآفریقا ۳/۱۷درصد بوده،متوسط نرخ رشدحجم پول در همین دوره زمانی در ایران ۱/۲۸درصد بوده است.نرخ رشد حجم پول در ایران از تمام کشورهای منتخب ،به جز سه کشور روسیه ۸/۳۸،ترکیه۷/۳۶ و ونزوئلا ۳۵ درصد ،بالاتر بوده است.بنابراین مقایسه نرخ رشد حجم پول در دهه اخیر در ایران و سایر کشورها به خوبی نشان می دهد که حجم پول در اقتصاد ایران نرخ رشد بسیار بالایی داشته است.

در هرحال صعود نرخ رشد نقدینگی می تواند پیامدهای نگران کننده ای برای اقتصاد کشور دربرداشته است.به عنوان مثال پیامد اولیه اوج گیری مجدد رشد نقدینگی در سال ۹۱،اثرات افزایشی آن بر نرخ تورم در سال ۹۲ است،که با توجه به وضعیت نرخ تورم ،می تواند چالش آفرین باشد.درعین حال افزایش نرخ رشد نقدینگی به سطوح فراتر از ۳۰ درصد می تواند بر ثبات بازارهای مالی و دارایی بیفزاید.براین اساس کنترل مجدد رشد نقدینگی ،سیاستی گریز ناپذیر است که ازمسیر کنترل رشد پایه پولی به ویژه کنترل بدهی بانکها به بانک مرکزی قابل دستیابی است.

در عین حال اجرای طرح هایی مانند پیش فروش سکه و انتشار اوراق مشارکت نیز می تواند ابزارهایی برای کنترل نقدینگی باشد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000288/nf00288611-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
مقایسه میانگین ده ساله برای کشور ترکیه درست نیست. زیرا این کشور در اوایل این دوره، رشد نقدینگی بیش از 62 درصد داشت که این باعث می‌شود میانگین رشد پول برای این کشور بالا رود در صورتی که در 5 سال گذشته رشد نقدینگی در این کشور در حد رشد این متغییر در حوزه یورو است. ناگفته نماند ترکیه خودش متوجه این خطای خود نشد بلکه غرب به صورت محرمانه و برای آن که اردوغان را در ترکیه محبوب کند و ترکیه را قوی کند به آنها فهماندند که عامل اصلی عقب افتادگی ترکیه چیزی نیست جز انتشار بیش از حد پول تا از طریق در جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند و ترکیه را مقابل ایران قرار دهند