شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۳۳
پاسخی به یک سویه خواندن گزارشی تاریخی؛

فهرستی از نکات مثبت برجام در گزارش کمیسیون ویژه که ادعاهای پنج وکیل الدوله را رد می کند

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 448316
در اینجا فهرستی از موارد مثبت ارزیابی شده در گزارش کمیسیون ویژه برجام آورده می شود که نشان می دهد ادعاهای این پنج وکیل الدوله نادرست است.
فهرستی از نکات مثبت برجام در گزارش کمیسیون ویژه که ادعاهای پنج وکیل الدوله را رد می کند
گروه سیاست جهان نيوز ـ روز گذشته سه نماینده عضو کمیسیون برجام آقایان غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی که در اقدامی عجیب آخرین جلسه بررسی کمیسیون را ترک کردند به همراه دو نماینده دیگر آقایان علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت پور ـ که تا آخر در جلسه حضور داشتند و بسیاری از بندهای مختلف گزارش با نظر آنها اصلاح، حذف یا اضافه شده است ـ در مصاحبه ها و بیانیه های خود ادعا کردند که گزارش کمیسیون یک سویه و با گفتمان تیم سابق مذاکراتی نگاشته شده است.

در اینجا فهرستی از موارد مثبت ارزیابی شده در گزارش کمیسیون ویژه برجام آورده می شود که نشان می دهد ادعاهای این پنج وکیل الدوله نادرست است. بسیاری از این موارد با تحقیق کمیسیون در اسناد موجود، سخنان مقامات حضور یافته در کمیسیون و یا مراجعه به کارشناسان خبره مثبت ارزیابی شده و برخی دیگر با وجود ابهام، بر نظر دولت و تیم مذاکره کننده تاکید و صحه گذاری شده است.

در همین خصوص توجه به این عبارت در مقدمه گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام کلیدی است: "كمیسیون خود را در طول و مكمل مجاهدت و تلاش تیم مذاكره كننده، مقوم دستاوردها و مصحح اشكالات متن و نتایج و پیامدهای آن می داند و بر خود لازم می داند ـ فارغ از هر نتیجه منبعث از این گزارش ـ قریب دو سال فعالیت مجدانه تیم مذاكره كننده را مورد قدردانی خویش قرار دهد."

۱. کمیسیون در طول فرآیند بررسی خود، بی اعتمادی نسبت به آمریکا و اعتماد به مسئولان کشور بویژه تیم مذاكره كننده هسته ای را مهم ترین اصل راهنمای خویش قرار داده است. لذا کمیسیون ابتدا در مواردی كه متن برجام و قطعنامه و سایر اسناد موجود از صراحت و شفافیت كافی برخوردار است، متن را مبنای گزارش خود قرار داده است و در موارد ابهام یا در مواردی که متن برجام دارای مشکل به نظر می رسیده، اظهارات رسمی مقامات كشور را مبنا قرار داده است.

۲. کمیسیون سعی نمود ... در مواقف دارای ابهام یا مورد ادعای دشمن، تفسیر تیم مذاکره کننده و اسناد ارسالی از سوی ایشان را مبنا قرار دهد. به همین منظور ضمن درخواست اسناد مذاکرات، ۴۰ سوال درباره ابهامات برای وزارت امورخارجه و ۲۰ سوال برای سازمان انرژی اتمی ارسال شد. لازم است از ارسال پاسخ به سوالات خواسته شده توسط سازمان انرژی اتمی تشکر نموده و اعلام می دارد كه تا لحظه تنظیم این گزارش اسناد و پاسخ به سوالات درخواستی از وزارت امور خارجه ـ علیرغم مکاتبات مکرر ـ به كمیسیون واصل نشده است.

۳. کمیسیون درج یک برنامه غنی سازی محدود صنعتی با استفاده از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ نسل یک تا سطح ۳.۶۷ درصد در متن برجام را به معنای تاكید بر حق قانونی خدشه ناپذیر ایران برای غنی سازی هسته ای می داند.

۴. قرار گرفتن كل این قطعنامه ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد و لحن ملایم تر آن نسبت به قطعنامه های پیشین شامل قطعنامه ۱۹۲۹، یک امر مثبت تلقی می شود.

۵. بررسی های کمیسیون مشخص نمود که بیان لغو شش قطعنامه قبلی شورای امنیت در بند ۷ و ۸ قطعنامه ۲۲۳۱ از نقاط خوب نتایج مذاکرات و این قطعنامه است.

۶. استدلال تیم مذاکره کننده درباره ابهامات موجود پیرامون نسبت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تاثیر نقض مجزای هر یک بر دیگری، مبنی براینکه لغو برجام بعنوان ضمیمه الف قطعنامه ۲۲۳۱، معادل نقض قطعنامه است ولی نقض قطعنامه و مشخصاً ضمیمه B آن نقض برجام نخواهد بود فارغ از تبعات منفی نقض قطعنامه، برای کمیسیون مورد قبول و مسموع بود.

۷. كمیسیون بیانات تیم محترم مذاکره کننده هسته ای کشور در کمیسیون را مبنا قرار می دهد كه از سال سیزدهم محدودیت ها در میزان تولید و از سال پانزدهم محدودیت ها در غنای بالاتر از ۶۷/۳ به هر میزان مورد نیاز استفاده صلح آمیز کشور برداشته شده و ایران می تواند با سرعت مناسب و برابر نیاز در ابعاد گوناگون صلح آمیز به هر میزان و در هر سطحی غنی سازی نماید به طوریکه بنابرگزارش رسمی سازمان انرژی اتمی ایران خواهد توانست در پایان سال پانزدهم به توان غنی سازی حداقل ۱۹۰.۰۰۰ سو دست یابد.

۸. کمیسیون به علت ملاحظات سیاسی و ایستادگی در برابر ادعاهای بی اساس مقامات آمریکایی حفظ ویژگی آب سنگین بودن این راکتور را علی رغم تحمیل هزینه بیشتر دستاورد خوب برجام برمی شمرد، علاوه بر اینکه با مدرن سازی و بالا رفتن شار نوترونی، افزایش توان راکتور برای تولید رادیوداروها و ارائه خدمات بیشتر به مردم از دستاوردهای آن تلقی می شود.

۹. درباره فردو کمیسیون حفظ این تاسیسات را در حالیکه دو آبشار آن در حال گردش و چهار آبشار در حال انتظار است، نکته ای مثبت ارزیابی کرده و عقیده دارد تیم مذاکره کننده هسته ای در این مورد تلاش شایسته ای به عمل آورده است.

۱۰. کمیسیون پس از بررسی های فراوان و استماع نظرات مختلف به این جمع بندی رسید که براساس متن برجام، برنامه تحقیق و توسعه غنی سازی ایران ادامه خواهد یافت که امر مثبتی است.

۱۱. گرچه کمیسیون نتوانست معیارهای مستقلی بیابد که تخمین سازمان انرژی اتمی درباره زمان بازگشت پذیری تعهدات ایران را تایید کند، اینگونه جمع بندی کرد که اظهارات مقام های سازمان انرژی اتمی در جلسات رسمی و بنا بر پاسخ کتبی به سئوالات کمیسیون از سوی آن سازمان مبنی بر بازگشت پذیری مراکز غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و شهید علی محمدی (فردو) در یک سال و راکتور آب سنگین اراک در سه سال را باید مبنا قرار داد.

۱۲. كمیسیون اقدام تیم مذاکره کننده در گنجاندن عبارت "طراحی شده برای حمل کلاهک هسته ای" در این بند از قطعنامه را مثبت ارزیابی كرده است و از آنجاكه ایران نیز چنین طراحی را انجام نداده و نخواهد داد برنامه موشكی ایران در آینده بدون هیچ محدودیتی براساس نیاز كشور تداوم خواهد یافت.

۱۳. کمیسیون تفسیر و خواست دولت در بیانیه وزارت امور خارجه پس از قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر لزوم ادامه فعالیتهای موشکی و تسلیحاتی بر اساس نیاز دفاعی و خواست جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه محدودیتی را ستایش و برآن تاکید می نماید.

۱۴. كمیسیون بر عدم اجرای این بند از قطعنامه (ایجاد محدودیت ۵ ساله برای واردات و صادرات سلاح ایران) براساس بیانیه وزارت امور خارجه تاكید می نماید.

۱۵. با بررسی های صورت گرفته در کمیسیون معلوم شد که تحریم سوئیفت در خصوص نهادهای خارج شده از لیست انسداد دارایی ها مرتفع شده و این محدودیت از نهادهای اصلی کشور مثل بانک مرکزی، بانک ملت، بانک تجارت و برخی دیگر بانک ها در روز اجرا رفع خواهد شد که موضوع بسیار مثبت ارزیابی می شود.

۱۶. كمیسیون دریافت كرده است كه در ارتباط با تحریم های نفتی، بخش عمده موانع مربوط به صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی رفع شده است که این موضوع اقدامی بسیار مثبت ارزیابی می شود.

۱۷. با توجه به اینکه لغو تحریم های کنگره آمریکا در اختیار دولت آمریکا نیست کمیسیون معلق شدن آنها را در چارچوب اختیارات رئیس جمهور پذیرفتنی می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
خیانتی بی سابقه از 5نماینده ...
مطمئنا نام شما در تاریخ خواهد ماند
پس ابوترابی کجاست؟ اونو یادشون رفته
سیاح
سه بار گزارش را خواندم بسیار واقع گرایانه است و بدور از حب و بغض
حال عده ای یک طرفه با حب مضاعف به دولت می خواهند چیز دیگری گزارش شود ! والله اعلم
چرا منافع ملت را نمی بینند !?
Iran, Islamic Republic of
اینها اگه دنبال حرف حساب و منطقی بودند که تو همون کمیسیون همه چیز دستگیرشون شده بود...
یاسین واسه کی میخونی...
س
نظر من این است که اکثر نکات مثبتی را که در گزارش آوردند نسیه است و توأم با اما و اگر است و تا گزارش آژانس (تایید آژانس ) را نداشته باشد عملی نیست
Iran, Islamic Republic of
دلم برای زاکانی میسوزه چطور با اینها تو کمیسیون مدیریت می کرده...
لبخندهای معنی دار و سوالات اذیت کننده
جمشید
آقای زاکانی ثابت کرد که توان ریاست مجلس را دارد
Iran, Islamic Republic of
این 5 نماینده وکیل الدوله در آخرت چه میخواهند جواب دهند که منافع ملی را فدای منافع حزبی خود کردند .
مردم
نه حالا بقیه نمایندگان وکیل مردم هستند، بقیه هم وکیل جیب و دار دسته خودشون هستند!
برید وضعیت زندگی ودارایی واموالشان را ببینید! قبل از نمایندگی چی داشتند بعدش چی ندارند!
Iran, Islamic Republic of
اگر وکیل مردم نبودن می پیوستن به دار و دسته اقای ... تو مجلس که با دولت هم آواز شده و جهت باد رو تشخیص می دادند برای رسیدن به قدرت.
شما اگر از حزب بادی ها حمایت می کنید که اونها وکیل الدوله هستن توصیفاتتون دربارشون درسته.
کافر همه را به کیش خود پندارد.
هادی
برخی نمایندگان نهم به هیج عنوان نماینده واقعی مردم نیستند...
قطعنامه های قبلی لغو نشده بلکه در قطعنامه 2231 تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء1+5 عرض 30 روز قابلیت برگشت پذیری دارند .
چه شد كه به مخالفين خود حتي در كميسون برجام لقب مي دهيد. برادران برجام در شوراي عالي امنيت ملي تصويب شود و شما نمي توانيد كاري جزتصويب بكنيد. قطعا برجام در نهايت اجرا خواهد شد و نيازي به تصويب مجلس ندارد.
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما یا سخنان رهبر انقلاب رو نشنیدید یا خود را به نشنیدن میزنید.
فرمودند: من معتقدم و به آقای رئیس جمهور هم گفته ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با کاری که این نمایندگان وکیل الدوله و لایحه ائی که تنظیم کردند و به کمیسیون امنیت ملی فرستادند خود نمایندگان مجلس رو از موضوع برجام دارند کنار میگذارند و در اکثر بندهای آن موضوع را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند .
کاش مردم می دانستند که منصوری آرانی چگونه رای آورده ارقدیری ابیانه بپرسید
بيچاره ملت2
خودتونو خسته نكنين
اين برجام تصويب شده اجرا هم شده قولهايي هم از گرفتن اجرا هم ميكنن

با اين لابيهايي كه ل... به راه انداخته و يه مشت نماينده بفكر جيب نه فكر مردم قطعا بدونين راي مياره
خودتونو خسته نكنین
دولت از آگاه شدن ملت درمورد جزئیات برجام واهمه داره برای همین سعی میکنه با هیاهو و برچسب زدن به دیگران جلوی روشنگری دلسوزان رو بگیره خواه از طریق صحبت رئیس جمهور خواه از طریق نمایندگان حزب باد
mohammadreza
حتما شما و اقای جلیلی هم به طور کاملا تصادفی جزو همون مردمین نه؟؟؟؟؟
Romania
از او ن سه تا اصلاح طلب انتظاری نمی رود ! اما از اقای بروجردی که با شعار اصول گرایی سر کار امده حال ادمی به هم می خوره.
45
ب... که حاضر نیست کسی مجلس بعدی و از دست بدهد

سخنانش در کمیسیون نشان از بی تدبیری بی سوادی داشت
کاظم
اصلا اين چه توافقى است. هر کس هر جور بخواهد انرا تفسير ميکند.
يک بيسواد هم ميتواند تشخيص دهد از هر موضوعى تفاسير مختلفى برايد سرانجامى جز تفرقه ونزاع و...نخواهد داشت
محمد
سلام من هنوز متن رو نخوندم .
اما سایت خود اقای زاکانی و این تیتر و ریاست ایشان بر کمیسیون برجام همه چی رو مشخص میکنه
. .. وکیل الدوله ...
مسعود دیپلمات
منظور آقایان از " گزارش یک سویه" این است که همه متن گزارش ، درست بر خلاف متن برجام ، در جهت منافع کشور تبین شده است و منافع دولت های متخاصم در آن لحاظ نگردیده است!!
اصغر
بنام خدا . زمانی در محله ای زندگی می کردم و بقالی بود که ، باتفاق همسرش مغازه را اداره می کرد . گاهی اوقات می دیدم که خانم مورد ذکر ، با «استون » تاریخ انقضای کالاهای غیر قابل مصرف مغازه را پاک میکند تا بتواند تاجائیکه امکان دارد از ضرر جلوگیری کند . این حکایت یک بقالی کوچک از تلاش برای حفظ سرمایه خود است . برای بنده قابل هضم نیست که چطور یک عده ای جهت ورشکست کردن و به هدر دادن سرمایه های مملکت ، خودرا به هر درودیواری می کوبند . بله ، باید کمیسیون برجام با بدبینی بیشتری اقدام به بررسی میکرد . این چه خزعبلاتی است که میگویند «کمیسیون از دید تیم فبلی گزارش داده » . یا ۷۰ نفر که متأسفانه ... هم یکی از آنان است ، کمیسیون را دور بزنند . برای چه ؟ خوشایند چه کسی ؟ آیا شما جزئی از این مملکت و سهامدار بخشی از این سرمایه ها نیستید ؟ آیا شما نمایندگان این مردم هستید ، یا نعوذ بالله بعنوان کارشناس و تکنسین ، از یک کشور دیگر مأمور به خدمت در این مملکت هستید ؟ ایکاش بجای بعضی از شما ها ، یک عده راننده تاکسی و کاسب موفق وطندوست ، بدون مدرک دکترا و چه و چه نماینده بودند . الان زمان ، زمان محاسبه سود است . سیاست هم محاسبه سودوزیان است . کاش رئیس مجلس و رئیس دولت ما ، مثل شهید بزرگوار و آن صادق راستین و آن مرد بی ریای عمل ، شهید بزرگوار و مظلوم ، رجائی
،دستفروشی کرده بودند تا درس محاسبه سود و زیان را یاد می گرفتند و به قیمت نثار جان عزیزش که سالها می توانست عبادت خداوند را بکند ، سود و سرمایه این مملکت را به حراج نگذاشت . کاسبی که سود وزیان و مصلحت کار خودش را نداند ، جاهل است و باید قیّم برایش تعیین کرد . والسّلام.
شهروند
درود و سلام بر غیرت و شرف این پنج نماینده واقعی ملت
سرور
همین پنج نماینده از جمله آقای پزشکیان روزی در همین مجلس شعار مرگ برخاتمی دادند.مطمئن هستید از این حرفتان! یا فعلا جهت باد به نفعتان است.
حسین
بهتر است این نمایندگان محترم، اگر ویژگی مثبت دیگری در برجام مشاهده می نمایند به صورت مستند ارائه کنند. بنده استقبال می کنم
Ireland
به جای ایراد گرفتن، جایگزین مطرح کنید. راه حل پیشنهاد بدید که هم مطلوب شما فراهم شود، هم دنیا قبول کند و هم کشور از بحران اقتصادی و سیاسی نجات یابد. واگرنه من از شما بیشتر ایراد دارم به برجام.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
این 5 نفر و ل... و معاونش ...و ر... عزیز بزک کننده های امریکا هستند
یک معلم
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا و با سلام، انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که حقوق ملت را نادیده نگیرند و با توجه به زحمات کمیسیون ویژه برجام آنچه صلاح مردم و انقلاب اسلامی است همان را در تصمیم گیری لحاظ کنند و اگر صلاح مردم و انقلاب در رد برجام است از کسی واهمه نداشته باشندچه رییس جمهور و چه دولت
مهرداد
باسلام
از آقای بروجردی اینکار واقعا بعید بود.
بصیریت،بصیرت ،بصیرت
ایزدی خراسانی....طلبه
عمیقا متاسفیم برای این جماعت بی فکر و بی بصیرت....که البته از دوستان برادر ل... هستند......ولی عمیقا به دکتر زاکانی و اینهمه تعهد و تدبیر و تخصص شان بالیدیم ...و آرزو کردیم انشاالله ایشان رو در راس مجلس و کسب ریاست بر قوه مجریه ببینیم...جدا که با حضور عناصر متعهد و متخصصی چون دکتر زاکانی انسان حسرت می خوره چرا باید افراد اهل معامله و به دور از تعهد انقلابی در راس برخی جاها باشند که انشاءالله با نقش افرینی انقلابی ملت تغییر معنادار رو این افراد در انتخابات بعدی خواهند دید