پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

از سرگیری تجارت نفتی ایران و انگلیس

جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 431314
مقامات شرکت انگلیسی سوئیسی گلنکور در آستانه توافق احتمالی هسته ای به تهران سفر کردند تا در مورد فرصت های احتمالی تجارت با ایران با مقامات نفتی این کشور دیدار و مذاکره کنند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از فایننشال تایمز گزارش داد: مقامات ارشد شرکت گلنکور در آستانه توافق احتمالی هسته ای، در تهران با مقامات ایرانی دیدار کرده اند. این اولین نشانه از تلاش شرکت بازرگانی انگلیسی سوئیسی گلنکور برای کمک به ایران جهت بازگشت به بازار نفت است.

سفر مقامات شرکت گلنکور به تهران پس از مذاکرات انجام گرفته بین مقامات شرکت های بزرگ نفتی نظیر شل و انی با تهران در مورد سرمایه گذاری های بلند مدت در بخش نفت و گاز این کشور در صورت لغو تحریم ها انجام می گیرد. اما تجار بزرگ نفتی احتمالا نقش فوری تری برای ایفا کردن داشته باشند.

منابع نزدیک به مذاکرات گفتند، الکس بیرد، رئیس بخش نفت گلنکور در راس یک هیئت کوچک این هفته به تهران سفر کرد تا با مقامات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران دیدار و گفت و گو کند.

سخنگوی شرکت گلنکور در این باره گفت: «مذاکرات مقدماتی حول فرصت های تجاری احتمالی در صورت لغو تحریم ها انجام گرفت.»

بر اساس برآوردها، ایران ۴۰ میلیون بشکه نفت و دیگر فرآورده های نفتی بر روی دریای ذخیره کرده که به محض لغو تحریم ها می تواند آنها را به فروش برساند.

ایران همچنین به دنبال بازیابی مشتریان قبلی خود خواهد بود که به دلیل تحریم های غرب در طی سال های اخیر آنها را از دست داده است.

مذاکره کنندگان ایرانی و غربی در مذاکرات این هفته در وین به دستیابی به توافق جامع نزدیکتر شده اند، هرچند که نتوانسته اند در ضرب الاجل تعیین شده به توافقی دست یابند.

جیمی وبستر، از مدیران موسسه آی اچ اس انرژی گفت، ایران «قرار نبود گوشه ای بنشیند» و منتظر نتیجه مذاکرات وین باشد، بلکه در حال آماده سازی خود است تا در لحظه لغو تحریم ها اقداماتش را آغاز کند.

«تجار نیز مطمئنا می توانند به شما کمک کنند تا روابط خودتان را با پالایشگاه ها و دیگر خریداران در نقاط مختلف جهان توسعه دهید.»

شرکت های بزرگ نفتی آمریکایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ هیچ حضوری در ایران نداشته اند، نیز در صورت لغو تحریم ها خواهند توانست شانس خود را برای انعقاد قرارداد در صنعت نفت ایران امتحان کنند.

شرکت گلنکور در زمان تحریم ها به فروش مقدار محدودی محصولات کشاورزی به ایران ادامه داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *