جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار کوبا به آمریکا درباره روابطشان

پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 431215
کوبا بار دیگر بر ضرورت رفع تحریم‌های علیه این کشور از سوی آمریکا برای عادی شدن روابط میان دو کشور تأکید کرد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «تله سور» خبر داد، دولت کوبا روز گذشته طی بیانیه‌ای هشدار داد که برای عادی‌سازی و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با آمریکا رفع تحریم‌های ضد کوبایی اعمال شده از سوی این کشور ضروری است.

این بیانیه با هدف اعلام برقراری مجدد روابط دوجانبه میان کوبا و آمریکا که مورد تأیید رؤسای جمهور هر دو کشور نیز می‌باشد، صادر شده است؛ از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بازگشایی سفارت‌های این دو کشور در پایتخت طرف مقابل در ۲۰ جولای (۲۹ تیر) خواهد بود.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که «هاوانا» (پایتخت کوبا) روابط دوجانبه با آمریکا را با حفظ حاکمیت و استقلال خود از سر خواهد گرفت.

کوبا در این بیانیه تحریم‌ها را تجاوز به حقوق بین‌المللی خوانده و آورده است که نمی‌توان با وجود تحریم‌های تجاری، اقتصادی و مالی که با خشونت فراوان اعمال می‌شوند و به مردم کوبا آسیب می‌رسانند به ایجاد روابط عادی دست یافت.

دولت کوبا در این بیانیه همچنین به موضوع سرزمین «گوآنتانامو» که به صورت غیرقانونی اشغال شده، اشاره کرده است و عنوان می‌کند که برای عادی‌سازی روابط میان کوبا و آمریکا بازگرداندن این سرزمین‌ها به کوبا ضروری است.

در این بیانیه ضمن اشاره به سیاست‌های آمریکا علیه مردم کوبا از «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) خواسته شده که آسیب‌های انسانی و اقتصادی که به خاطر اقدامات آمریکا به مردم این کشور آمریکای لاتینی وارد شده است را جبران کند.

دولت کوبا بار دیگر از طریق این بیانیه اعلام می‌کند که برقراری مجدد روابط باید بر پایه احترام مطلق به استقلال و حاکمیت این کشور باشد و حقوق دولت در انتخاب سیستم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون هیچ گونه دخالتی رعایت شود.

علاوه بر این خاطرنشان شده است که مذاکرات باید به شکل محترمانه و بر پایه به رسمیت شناختن تفاوت‌های میان دو دولت برگزار شود.

روز گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «رائول کاسترو» همتای کوبایی وی با ارسال نامه‌های رسمی به یکدیگر ضمن تأکید بر تصمیم دو کشور مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک، از بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در پایتخت طرف مقابل در ۲۰ جولای خبر دادند.

«اوباما» همچنین از کنگره آمریکا خواسته است که به تحریم‌ها علیه مردم کوبا پایان دهد.

در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۶ آذر ۹۳) رئیس‌جمهور کوبا و همتای آمریکایی وی طی سخنرانی‌های تقریبا همزمان اعلام کردند که تصمیم دارند روند از سرگیری روابط خود را آغاز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *