چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۲
۷۴
ملاحظاتی درباره نامه علی‌مطهری به آیت‌الله جنتی؛

موضع‌طلبکارانه مطهری درباره سران‌فتنه/چگونه عملکرد یک‌نفر را به کل شورای‌نگهبان تعمیم می‌دهید؟

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 386612
آیا می‌توان عملکرد نامناسب فردی را هرچند ”تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد” به عملکرد کل شورای نگهبان که شامل ۱۲ فقیه و حقوقدانند تعمیم داد؟
موضع‌طلبکارانه مطهری درباره سران‌فتنه/چگونه عملکرد یک‌نفر را به کل شورای‌نگهبان تعمیم می‌دهید؟
سرویس سیاسی جهان‌نیوز - دکتر فرزاد جهان‎بین: پس از حضور دبیر محترم شورای نگهبان در برنامه شناسنامه و بیان نظراتشان درباره آقابان موسوی و کروبی، دکتر علی مطهری نامه‌ای به ایشان نوشتند و در آن به انتقاد از مواضع حضرت آیت الله جنتی و بیان دیدگاه خود پرداختند. در خصوص این نامه و نامه هایی از این دست که اخیرا به کرات از سوی ایشان و به مناسبت‌های مختلف صادر می گردد به نظرم آمد که لازم است نکاتی مورد توجه ایشان قرار گیرد:

الف- ایشان به درستی در نامه به آقای جنتی و در پاسخ به این جمله ایشان که «حرکت آنها با حمایت و پشتیبانی جدی آمریکا و اسرائیل بوده است.» گفته‌اند که “جناب عالی هم اگر به رویه‌ای در جمهوری اسلامی اعتراض کنید آنها پشت سر شما قرار می‌گیرند. آنها همیشه در فکر استفاده از فرصت‌ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، همان طور که ما از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی که در غرب پدید می‌آید به نفع خود و در جهت تضعیف آنها استفاده می‌کنیم.“

مقام معظم رهبری در سخنرانی ۲۹ خرداد ۸۸ در نمازجمعه با تاکید بر طبیعی بودن اختلاف نظرها و رقابت‌ها آن را مساله‌ای در درون نظام مطرح کردند و به صراحت ارتباط این رقابت درونی را با بیرون از نظام رد کرده و فرمودند: “و اما خطاب سوم، خطاب به سران استکبار و سران رسانه‌های استکباری است…. وقتی اعتراض بعضی از نامزدها را دیدند، ناگهان احساس کردند فرصتی برایشان پیش آمد. این فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موج‌سواری کنند. لحنشان از روز شنبه و یکشنبه عوض شد و وقتی یواش یواش چشمشان افتاد به بعضی از اجتماعات مردمی که به دعوت نامزدها مثلاً در خیابانها پیدا شدند، امیدوار شدند، یواش یواش نقابهایشان کنار رفت و حقیقت خودشان را بنا کردند نشان دادن. …”

اما علی رغم آن نکته درست، جناب آقای مطهری لازم است به دو موضوع توجه کنند:

۱. فرصت پیش آمده برای طمع بیگانگان در تغییر نظام را اقدام ناشیانه آقایان موسوی و کروبی فراهم کرد. آقای موسوی در۲۳ خرداد و در بیانیه شماره یک خود با محور قرار دادن برداشت و دیدگاه خود و با نگریستن به صحنه انتخابات از منظر خویش، از نتایج انتخابات به عنوان شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نام بردند. وی در ادامه نامه بدون آنکه مرجع مقامات را مشخص کند، با مغالطه جملات مبهم و دو پهلو، مقامات کشور را به طرح‌ریزی این بازی خطرناک متهم کرد و گویی صلاحیت همگان را برای داوری و فصل‌الخطاب بودن زیر سوال برد. ایشان در بیانیه شماره ۲ نیز که در ۲۴ خرداد صادر کرد به استناد گزارش‌هایی که به ایشان می رسد ضمن دعوت کردن مردم به استمرار مخالفت مدنی تاکید می کند که ”اینجانب امروز طی نامه‌ای تقاضای خودرا مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر به شورای نگهبان ارایه کردم و این کار را تنها راه حل برای بازگشت اعتماد عمومی و حمایت مردم از دولت می‌دانم”.

به عبارتی ضمن دعوت مردم به استمرارحضور خیابانی، بر اساس ارزیابی خودکرده، تنها رای و حکم عادلانه را ابطال انتخابات می داند. این نقطه عزیمت و آغاز را در حوادث پس از انتخابات که در آن هیجانات به بالاترین سطح خود رسیده بود نباید فراموش کرد. بگذریم که اعلام پیروزی قاطع مهندس موسوی از سوی خودشان در شام انتخابات و دعوت به جشن پیروزی در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) را هم نباید از یاد برد. به راستی اگر این شروع به همراه حصر نتیجه مطلوب در ابطال انتخابات و دعوت مردم به حضور در خیابانها و نمایش اعتراض، به رودررویی طرفداران کاندیداها با یکدیگر می انجامید و جنگ داخلی در می گرفت چه می شد؟

۲. آیا آقایان موسوی و کروبی در فتنه ۸۸ موضعی علیه آمریکا و اسرائیل و اذناب داخلی آنها گرفتند و به صورت شفاف مرزهایشان با آنان را مشخص کردند؟ اعلام برائت شفاف و بی پرده از آنان در همان ابتدای راه قطعا می توانست فضا را به نحو دیگری سامان دهد.شخصى یهودى با اشاره به حوادث پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) به امام علی(ع) گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نکرده، درباره اش اختلاف کردید، امام فرمود: ما نسبت به آنچه از او رسیده بود اختلاف کردیم نه درباره شخص او، ولی شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که به پیامبرتان گفتید: برای ما از بت خدایی قرار داده چنانکه اینان را خدایانی است، و پیامبر شما گفت: “شما مردمى نادانید”. در این کلمه قصار که در نهج‌البلاغه موجود است بدون هیچ نوع مقایسه و شبیه سازی میان این جریان و آنچه که اینک درباره آن سخن می‌گوییم بر مرزبندی صریح با با بیگانگان و خدشه دارنکردن استقلال علی رغم اختلافات داخلی تاکید شده است.

ب - دکتر مطهری در بخش دیگری از نامه با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی چنین گفته‌اند که: ”فرموده‌اید: «اگر بنا به محاکمه اینها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد.» اولا چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟”

درباره این جملات توجه به چند نکته ضروری است:

۱. ایشان علی رغم تذکر خود به دیگران و نسبت یکطرفه به قاضی رفتن، نتیجه محاکمه را با نحوه طرح موضوعی که از سوی خود دارند و طرفین را در آن مقصر می دانند از همینک تعیین کرده و معتقدند که محاکمه آقایان موسوی و کروبی همچنانکه خود بر آن اصرار دارند نتیجه ای جز روشن شدن برخی از حقایق و نقش برآب شدن تبلیغات چندساله نخواهد داشت.

به عبارتی خود قضاوت کرده و خود پیشاپیش نتیجه قضاوت را اعلام کرده اند. همچنانچه در جریان انتخابات ۸۸، آقایان موسوی و کروبی از ابتدا، تنها یک حکم را به نتیجه اعتراض خود می پذیرفتند و آن ابطال انتخابات بود. مانند آن کسی که مدام استخاره می گرفت و تنها جواب استخاره‌ای را می پذیرد که از پیش اراده کرده است! آری، “باء ک تجر و بائی لا تجر!”

۲. بنده هم معتقدم که این دو می‌باید محاکمه شوند و این دست پیشی که امثال آقای دکتر مطهری گرفته‌اند و موضع طلبکارانه‌ای که یافته اند پاسخ داده شود هر چند که هزینه هایی برای نظام و کشور اسلامی‌مان به بار آورد. این محاکمه می‌تواند موجب رشد جامعه گردد و برخی حقایق را نشان دهد. از جمله این حقیقت که مدعیان محاکمه چه نوع حکمی را عادلانه می دانند هر چند که از هم اکنون آن را اعلام کرده اند. بر این اساس مجددا بر محاکمه آقایان موسوی و کروبی در فضایی عادلانه و با رعایت تمام ضوابط حقوقی و با پرهیز از صدور حکم پیشین و محور قراردادن خود به عنوان منبع حکم عادلانه تاکید می‌نمایم.

ج- آقای دکتر مطهری در فرازی دیگر با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی در مورد عملکرد شورای نگهبان می‌نویسد: “درباره رفتار برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۸۸ که از کاندیدای خاص حمایت کردند و برخی انتقاد کرده‌اند، فرموده‌اید «این یک مغالطه است، ‌مهم این است که این طرفداری خود را در رأی خویش اثر ندهند.» اما از یک نکته غفلت ورزیده‌اید و آن این که این گونه اعلام حمایت‌ها اعتماد مردم و کاندیداها به قاضی و داور را به شدت کاهش می‌دهد و حتی صلاحیت او را زیر سؤال می‌برد اگرچه او تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد، اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد.“

در این‌باره ذکر مطلبی ضروری به نظر می‌رسد: اینجانب اعلام موضع مبنی بر حمایت و عدم حمایت از سوی برخی از اعضاء شورای نگهبان در خصوص کاندیداها را امری ناصواب می‌دانم اما در ربط دادن این موضوع به حوادث فتنه ۸۸، همچنانکه در بیانیه‌های آقای موسوی نیز وجود داشت مغالطه آشکار تعمیم “جزء به کل” صورت می‌گیرد. به هر حال به راستی چه تعداد از شورای نگهبان اعلام نظر صریح کردند و این تعداد چه نسبتی از شورای نگهبان را تشکیل می‌دهند. آیا می‌توان عملکرد نامناسب فردی را هرچند ”تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد” به عملکرد کل شورای نگهبان که شامل ۱۲ فقیه و حقوقدانند تعمیم داد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
این بابا کلا از نظام طلبکاره
فکر کرده چون پسر اون پدره خودشم مثل اون شهید بزرگواره
Iran, Islamic Republic of
جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد.
مجتبی
ب نظرم مسأله ی ک همه از ان غافلند نقش برادران مطهری درفتنه 88 است
محمد علی
جهان جان حد اقل صحبتهای مطهری را هم میگذاشتید بعد تحلیل میکردید شما که در سایت خودتان اجازه نمی دهید حرف مخالفانتان زده شود اونوقت چه توقعی از صدا و سیما میتوان داشت؟ و بشدت معتقدم که هیچگاه با محاکمه علنی موسوی و کروبی موافقت نخواهد شد که پاشنه آشیل شما ها آگاهی مردم است
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدعلی
با عرض سلام و ادب
احتراماً فرمایشات شما تا حدود قابل توجهی درست است، تا میرسد به عبارت «پاشنه آشیل شماها». بنده یک آدم معمولی هستم. با سایت محترم جهان نیوز هیچ ارتباطی ندارم و آشنایی شخصی هم با گردانندگان این سایت ندارم. مقصود شما از شماها را هم نفهمیدم، ولی میدانم قطعاً گروههایی هستند که تمایل ندارند مردم تمام واقعیت را بدانند. کسانی هستند که بنا به دلایلی (الله اعلم) همراه جریان انقلاب اسلامی شدند و تدریجاً از کشتی نظام پیاده شدند. بعضیها همان هقته اول، بعضیها بعد از اشغال لانه جاسوسی، بعضیها بعد از کشف خانه تیمی، بعضیها به خاطر قطع مقرری یا از دست دادن یک انحصار یا پست یا پول، بعضیها یا القائات ناصواب نزدیکان، بعضیها بعد از شروع «موج سوم دموکراسی» به تعبیر مرحوم هانتینگتون، و نهایتاً یک عده در سال 88.
سؤال بنده شهروند این هست که کسانی مثل نبوی و موسوی و خاتمی که در دهه 60 ضدامپریالسیم بودند و علیه آمریکا موضعگیری میکردند و نهضت آزادی را ضدانقلاب میدانستند، چطور چنین چرخش غیرقابل باوری انجام دادند؟؟! قطعاً تدریجی بوده و ذره ذره به لیبرالیسم متمایل شده اند، ولی باز هم غیرقابل فهم است که چطور کسانی که محضر امام راحل را درک کرده اند اینطور به انقلاب خیانت کردند.
دوست عزیز! برادر گرامی! مردم ایران طی 150 سال اخیر از نفوذ اجنبی در کشورشان بیزار بوده اند. جنبش تنباکو و بعداً مشروطه در راستای قطع دستان استعمارگران از این مرزوبوم بود. مردم ایران مسلمان بودند و هستند (و انشاءلله خداوند ما را در راه راست نگاه دارد) و از مظاهر فساد دوره طاغوت متنفر بودند. مردم از نفوذ آمریکا بر کشور به فریاد درآمده بودند و از ساواک که به دستور سرویسهای امنیتی غرب و با آموزش آنها مردم را سرکوب میکرد منزجر و متنفر بودند؛ با یک حرکت مستمر و با صرف هزینه زیاد انقلابی در این کشور انجام شد. از روزی که ما گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، استعمارگران دیروز و ابرقدرتهای جهان با ما وارد ستیز شدند و از تحریم، ترور، جنگ تحمیلی، تخریب وجهه ایران و اسلام و هیچ کار دیگری برای نابود کردن انقلاب و به انقیاد و بردگی کشیدن ما فروگذار نکردند (تحریمها را که همگی مشاهده میکنید). چه خونها برای این استقلال داده شده. چه تلفات مادی سنگینی برای کوتاه نگه داشتن دست اجنبی از کشورمان متحمل شده ایم. خوب یا بد، کم یا زیاد، بالأخره به دستاوردهایی رسیده ایم و بحمدلله در کشورهای منطقه و جهان اسلام و نقاط دیگر آبروی مختصری داریم.
سؤال من جوان این است چطور کسانی که مبارزه و مقاومت مردم ایران را دیدند، اینطور به آرمان مردم خیانت کردند؟ چطور کشور را تا مرز جنگ داخلی جلو بردند؟ چطور حاضر به همدستی با آمریکایی شدند که دستش به خون پیر و جوان و کودک و زن و مرد ما آلوده است و اگر بتواند لحظه ای در نابودی ما درنگ نمیکند و تا زهر خود را به ما نریزد آرام نمیگیرد؟ چطور پیاده نظام اسرائیلی شدند که سالهاست نقشه تجزیه کشور ما را در ذهن دارد؟ چطور برای اعمال موفق تحریمها نقاط ضعف اقتصاد را برای بیگانگان مشخص کردند؟
آیا غیر از این است که همه جا فاسدترین، نالایق ترین و خودفروخته ترین عناصر به قدرتهای بیگانه متوسل میشوند چون توان جلب آراء عمومی را ندارند؟
خدایا نگذار خون مردم ایران پایمال شود! خدایا انتقام ما را از این جانیان بگیر!
من به نظرم امثال شما مشکل اساسی دارند به روانپزشک مراجعه کن
محمد علی
با سلام خدمت برادر یا خواهر گرامی از اینکه جواب طولانی شما را به سوالی که از سایت محنرم جهان نیوز کرده بودم دیدم خوشحال شدم و از اینکه با حرفهایم موافق بودین تشکر میکنم و سوالتان از من در مورد کلمه (شما ها) بود که چرا این کلمه را بکار بردم خواهر یا برادر محترم من با اشخاص کاری ندارم اصولا از یک لفظ کلی استفاده میکنم که به یک طیف و گروه که افکار مشترکی دارند کلمه شماها را بکار میبرم. در مورد قضایای سال 88 همه حرف بنده این است که چرا یک طرفه به قاضی میروید چرا شما در تریبونهای مختلف و صدا و سیما هر حرفی را حق دارید بزنید ولی طرف مقابل اجازه هیچ دفاعی را ندارد این کارها بیشتر ابهام آفرین است تا آگاهی بخش. در ضمن شما با نامبردن از خاتمی موسوی و نبوی ادعا کردید که اینها از قطار انقلاب پیاده شدند من نمیدادنم چطور به راحتی میتوانید تهمت بزنید من بر خلاف شما قاطعانه میگویم آنها به انقلاب و راه پر نور امام خمینی اعتقاد و اعتماد دارند و کاندیدا شدن موسوی بعد از بیست سال خانه نشینی فقط برای حمایت و صیانت از دستاوردهای انقلاب و خون شهدا بوده است.
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و تشکر از پاسخ پرمهر شما
احتراماً بنده با آشنایی مختصری که به واسطه تعدادی از هم کلاسان دوره دانشجویی که اعضاء انجمن اسلامی دانشکده بودند (همگی طیف علامه) و شنیدن غیرمستقیم نظرات مشخصاً خاتمی، مقالات منتشر شده در مجلات وابسته به جریانهای اصلاح طلبان، تعدادی از مصاحبه های انجام شده توسط جریانات مختلف سیاسی کشور با مطبوعات خارجی، تعدادی از بیانه های موسوی (آنهایی که خوانده ام) و ابراز علاقه شدید شورای روابط خارجی آمریکا به اصلاح طلبان (در حدی که دکتر روحانی را اصلاً قبول ندارند) در حال حاضر 99.99% مطمئن هستم اصلاح طلبان در خط امام و انقلاب نیستند و عامدانه درصدد نفی انقلاب هستند؛ خودشان به کرات گفته اند اشغال لانه جاسوسی اشتباه بوده (به تعبیر امام (ره) که انقلاب دوم بود)، غنی سازی هسته ای غیرضروری بوده و حمایت از حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین (حماس، جهاد اسلامی و دیگران) تقابل بیهوده و مضر با دنیا.
درک بنده در حال حاضر این است که (البته اخیراً در همین سایت مقاله بسیار مبسوط و مفیدی منتشر شده بود که متأسفانه اسم نویسنده را به خاطر ندارم) گروههای متمایل به چپ در اکثر دنیا پس از فروپاشی شوروی پشتوانه ایدئولوژیک خود را از دست دادند و به درجات مختلف به لیبرالیسم و اقتصاد بازار متمایل شدند؛ کتابهای موجود در انجمن اسلامی دانشکده ما تا حد کمی مؤید این فرضیه است، مخصوصاً اینکه ترجمه های انجام شده مربوط به قبل از دوم خرداد هستند. ضمناً اصلاح طلبان در سالهای 76 و 77 در مورد سیاست اقتصادی سردرگمی داشتند ولی بعداً دنباله راه دولت سازندگی را گرفتند و تز توسعه سیاسی هم در چارچوب نظریات ف. فوکویاما و س.پ. هانتینگتون قابل توضیح هستند.
پوزش میخواهم که سر شما را درد آوردم، ولی مخلص کلام آنکه در مورد چرایی و چیستی مواضع اصلاح طلبان میتوان کتابخانه ها نوشت، اما نمود خارجی آن یک چیز است: پیاده شدن از قطار انقلاب.
و اما در مورد دفاع طرف مقابل، اصلاً پایگاه رأی طرف مقابل در عدم دفاع است! اگر محکم از ارزشهای اسلامی و انقلابی دفاع کنند اولاً یک کار منافقانه انجام داده اند (اصلاً جکومت دینی را قبول ندارند) ثانیاً تعدادی از آراء خود را از دست خواهند داد؛ نتیجتاً گاه به نعل میزنند و گاه به میخ.
در مورد کاندیدا شدن موسوی بعد از 20 سال هم تحلیل این بنده حقیر کمترین این است که اصلاج طلبان میدانستند اگر کاندیدایی شائبه ثروتمند بودن یا ارتباط با «مافیای ثروت» را داشته باشد، مطلقاً رأی نخواهد آورد؛ به تعبیر بعضی از دوستان اصلاح طلب، موسوی چتری بود که مستضعف و مستکبر میتوانستند زیرش قرار بگیرند؛ صبغه انقلابی هم داشت و میگفت میخواهد راه امام را برود؛ ظاهر الصلاح بود و خلاصه تصویر و پوستر خوبی بود که حساسیت ایجاد نکند ولی مصاحبه موسوی با مجله تایمز یک روز قبل از انتخابات، مشی کلی اصلاح طلبان در مورد نظام، دیدارهای انجام شده بین اصلاح طلبان و اندیشکده های آمریکایی، تردد چهره های فعال دانشجویی بین ایران و آمریکا، و از همه مهمتر آشنایی شخصی خودم با طرفداران اصلاح طلبان همگی دلالت بر عزم آنها بر سکولاریزه کردن ایران، محدودیت ولی فقیه و نهایتاً اگر موفق شوند واگذاری سیاست خارجی و منابع طبیعی ایران به کنسرسیومهای بین المللی و دول بیگانه دارد.
طولانی شد و شاید به نظر بدبینانه برسد، ولی بنده اینطور فکر میکنم.
علی
Iran, Islamic Republic of
اجنهاد نکنید و طبق قانون عمل کنید همه چیز حل خواهد شد.
دوست عزیز
از نامه دلسوزانه شما بسیار متشکرم
حس وطن پرستی و تعهد شما را کاملا ستایش می نمایم

ولی یک نکته را فراموش نکنید. متاسفانه دنیای سیاست دنیای کثیف و نا سالمی هست. همه ما قبول داریم که دست آمریکای جنایتکار به خون پدران، برادران و فرزندان ما آلوده است. اما یک پرسش: مگر دست روس ها در خون اجداد ما دخیل نیست؟ پس چرا امروز بهترین روابط را با آنها داریم؟ مگر دست چینی ها در قتل عام مسلمانان چین که چند سال پیش اتفاق افتاد عیان نیست؟ پس چرا اینقدر با آنها صمیمی هستیم؟ مگر عراقی ها پدران و فرزندان ما را قتل عام نکردند؟ پس چرا امروز با آنها دوست شده ایم؟ و ده ها نمونه دیگر از این دست. می بینید که دنیای سیاست (متاسفانه یا خوشبختانه) فقط و فقط بر مدار منافع می گذرد و همین که منافع یک طرف برآورده شود جنایات و دستان خونبار طرف دیگر فراموش می شود حتی اگر یک طرف این میز ایران مظلوم و طرف دیگر روسیه، چین، عراق، آمریکا، انگلیس جنایتکار باشد
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از لطف و عنایت حضرتعالی
متأسفانه بنده از بیان زیبا و شیوایی مثل شما برخوردار نیستم که بتوانم به شایستگی جواب یدهم اما آنچه میدانم این است که اگر امروز اتحاد جماهیر شوروی وجود میداشت، ما کماکان با آن دشمن بودیم. علت رابطه با عراق از بین رفتن رژیم صدام بود؛ اگر صدام هنوز در قدرت بود ما چنین رابطه برادرانه و نزدیکی با عرق نداشتیم. وزیر دفاع عراق از ما به صورت رسمی به خاطر جنایات صدام عذرخواهی کرد و نخست وزیر عراق در هر سفر رسمی به ایران با حضور در مرقد بنیانگذار انقلاب از ایشان به خاطر جنگ با ما عذرخواهی میکرد. ضمناً در مورد قضیه چین یا داغستان توجه شما را به تحرکات «مسلمانان» در پاکستان و افغانستان جلب میکنم. بالأخره طالبان هم مسلمان هستند دیگر! ولی اولاً ما سیاست عدم مداخله در امور کشورهای دیگر را تعقیب میکنیم، ثانیاً این مسلمانها بیشتر از اینکه با ما قرابتی داشته باشند، شبیه طالبان، تحت تأثیر وهابیها هستند. نهایتاً انقلاب ما در جهت تغییر این مناسبات سیاستورزی کثیف بوده و هست؛ هدف ما آزاد کردن ملتهای دنیا از این قیود مصنوعی در روابط بین انسانهاست. اگر ما از این قواعد پیروی کنیم که باعث تثبیت و تعمیق آنها میشویم.
بعید میدانم جواب شما را به تمامی داده باشم، ولی تا زمانی که آمریکا دست از استکبار برندارد، حتی شما با این همه حسن نیت و بیان شیوا هم نمیتوانید به توافقی با آنها برسید.
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی. اصلا خودت میفهمی چی میگی؟
قمر تاج خانوم
ننه یکی از اون اسرار هارا که هویدا میگردرا بگو ببینیم چی بوده
اصغری
آقا مجید مشکل شماها اینه که خودتون کل نظام میدونین و اگه کسی بهتون بگه بالا چشت ابرو داد و فریادتون میره بالا که ای وای نظام به خطر افتاد
به به ....بازم اصغری جان عزیز دل اصلاح طلبان!!!!
حالا یه بارم این مجید جان دلبندم اومد یه حرفی به غیر از تایید و تکذیب وتبریک بزنه . واسه چی ضایعه اش میکنی؟؟؟گناه داره طفلک؛ ما که یه مجید خالی بند بیشتر نداریم!!!!!
پيروز
اتفاقا برعكس شما و طرفداران اون آقايان خاص خودشون رو كل نظام ميدونند شما بوديد كه با وجود راي بيست وچهار ميليوني ريختيد توي خيابون اما در سال 92 وقتي روحاني راي آورد كسي از اين طرف اعتراضي هم نكرد پس دادوبيداد كردن كار شماست مملكت رو چند ماه به كول هم ريختيد، دادو بيداد نكردين !!!!!!!جدا چقدر رو ميخواد آدم اينهمه قانون شكني بكنه بعد از همه طلبكار باشه بعد بقيه رو متهم بكنه با قانون شكني سال 88 بود كه طرف خارجي رو دار شد و مشكلات بعدي براي ايران رو ايجاد كردند شما در رديف منافقين و ريگي قرار گرفتيد
اصغری جون کسی که شمشیر علنی بر نظام اسلامی میکشه، حتی کودکان هم می توانند درک کنند که حکمشان اعدامه، واین خیال که امثال شما و علی اقا در سر می پرورانید که با محاکمه ایشان دوباره کشورو به تشنج بکشید و اقتصاد کشور رو بیشتر از این لگدمال کنید و ماهی های خود را صید کنید، مطمئن باشید به گور خواهید برد و نظام از حرفای بی سر و ته اقای مطهری و امثال ایشون هیچ باکی نداره
به به آقای محقق چطوره؟ اجبار مسئولان تموم نشده که به آغوش ملت برگردی؟ اگه اصرار اون ها تموم نشده لااقل خودت وی پی ان رو خاموش کن و بیا ایران! !!! خخخخخ
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
هرگز استدلالی فراتر از لمپنیسم و دلقک بازی از اصلاحات دیده نشده و نخواهد شد!
تارینه
صرفا جهت نصیحت:
دست از خیال پردازی ودروغ بردارید تا این قدر مضحکه ی عام وخاص نباشین.
مطهری یک انسان ...که خودشو پشت پدرش مخفی کرده و میخواد ادای آدمای شجاع رو در بیاره. اما شجاعت در حقیقت گفتنه نه در مغالطه...
Iran, Islamic Republic of
به نظر می آید حق با مطهری باشد. شما همش می گویید ما کاری به آن نداریم کاری به این نداریم آن اهمیت ندارد این اهمیت ندارد ...
افشین
Iran, Islamic Republic of
تو خودت متن نامه آقای مطهری را متوجه نشده ای.

مطهری به وظیفه نمایندگی خود خوب عمل میکند تاب دیدنش را ندارید اگه چاپلوسی میکرد تمجیدش میکردین
...
بهار
کاسب ازادی از حصر هم به این اقا میگن.به این بهانه هر روز خودش رو مطرح میکنه.حتی یه بار هم نشده سنگ مردم رو به سینه بزنه.مثلا به دولت بگه اخه کسی که خودش توی دهها شرکت هیئت مدیره است چطور میتونه وزیر صنعت باشه!اگه به طرفداری از حقه ،حق دونفر مهمه یا حق 77میلیون نفر؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا این شخص...مطرح شدن داره ولش کنین...
احمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا آقای علی مطهری اینقدر سطحی فکر می کنه یا چون این طرز تفکر، طرفدارهایی داره، خودش رو مجبور می کنه که اینقدر سطحی فکر کنه؟ واقعاً اغلب جاهای متنی که به آقای جنتی نوشته بود، پر بود از حرفهای بی ارزش. خدا عاقبت همه ی ما رو به خیر کنه.
Finland
سالی که نکوست ازبهارش پیداست توعاقبت بخری نگران نباش دلخوری اگرنیازبه رای توبودرای نده کاردیگرکه خداراشکرازدستت ساخته نیست
مهدي
من فكركنم اين مطهري اگه پشت درخونه هاشمي يا ميرحسين ... پيداكنه ميبره ميندازه توخونه احمدي نژاد بعدشم زنگ ميزنه110
Finland
راست گفتی خدایش اگه توراپشت درب خونه جناب موسوی یاتوی جای دیگه همون نزدیکیها پیدات کنه میبره میندازه پیش دوستت احمدی نزادتابلکه توی هاون کوبیده بشین یک انسان قابل استفاده بیادبیرون
Iran, Islamic Republic of
مگر ايشان فرزند مطهري نيست چرا هر وقت كم مي آريد از بزرگان مايه مي گذاريد ...
ح ا
Norway
آقای مطهری هنوزداغ فتنه 88 برپیشانی مردم ماازبین نرفته وهنوز موضع گیریهای دوپهلوی شماهم فراموش نشده بهتراست ازموقعیت خودتان سوء استفاده نکنید .
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا هنوز پیرامون فتنه 88 سوالهای زیادی بی جواب مونده که فقط محاکمه علنی متهمان میتواند آن را پاسخ دهد.
Iran, Islamic Republic of
بچه که که بوده همیشه میخواسته جلب توجه کنه هنوز هم این اخلاق در او هست مطهری خیلی ...... هستی
Finland
کاراین بزرگواربه کجا رسیده که هر...بتونه درموردبزرگ مردی همچون مطهری اظهارنظرکنه
Iran, Islamic Republic of
... ول ش ک ن ی د
Iran, Islamic Republic of
عقل و شعور هم خوب چیزیه
Iran, Islamic Republic of
چرا فکر میکنید هر کسی مثل شما فکر نکند لزوما از دین و عقل و شعور بی بهره است؟
جراغعلی
توهم یک چیزی یاد گرفتی فکر میکنی شق القمر کردی ما نمیگیم کسی مثل من یا تو یا اون فکر کنه بلکه میگیم هر فکر ی که داره برای خودش محترم است نیابد یا جارو جنجال به زور بخواد بگه فکر من درسته و شروع کنه به نوشتن نامه سر گشاده به این شخصیت و آن شخصیت که فکر من درسته بقیه فکرشون درست نیست این مثل این میمونه که من بگم پشگل از عسل خوشمزه تر و مقوی تر و گرونتره همه هم باید قبول کنند
کسی که متوجه نشه وقتی دو نفر بر روی نظام اسلامی علنا شمشیر میکشن، حکمشون چیست و نسبتشون با بقیه چگونه است، اگر فرض کنیم عقل و شعور داره فکر نمی کنید یه مقدار ساده انگاری کردیم؟
ایرونی
پسر نوح با بدان بنشست،خاندان نبوتش گم شد...
Iran, Islamic Republic of
اي كاش همه نمايندگان مجلس همانند مطهري ، توكلي بودند
مطهری به توکلی چه کار داره؟! ...
Finland
مطهری خیلی مردتر واقاتره درست مقایسه کن
صدرا
از قیاسش خنده آمد خلق را
لطفا این علی اقا رو با اقای توکلی در هیچ زمینه ای قیاس نکنید
Iran, Islamic Republic of
مطهري نماينده واقعي مردم تهران وايران
بنده به اقای مطهری متاسفانه رای دادم ولی به هیچ وجه ایشونو نماینده خودم با این کاراش نمیدونم، چه برسه بقیه مردم تهران و ایران...
Iran, Islamic Republic of
زمان تبليغات نمايندگان مجلس تفاوت تبليغات آقاي مطهري وبقيه نماينده ها را ببينيد چطور بيت المال را هدر مي دهند
اشتباه مثبت زدم
رضا
نامه مطهری کاری است برای جلب آرای معاندان انقلاب و اصلاح طلبان و سکولارهای کشور برای مجلس بعدی.
سوفیا لوره
ننه مطمعن باش تآئیدنمیشه
علی اصغر
اگر عنوان فرزندی شهید مطهری را از وی بگیری هیچی از خودش نداره جز یک مشت حرفهای پوج و بی منطق برای جلب نظر و مطرح شدن .
Iran, Islamic Republic of
دکترمطهری نماینده واقعی و خداترس مجلس است و ترسی ازتندروهای افراطی ندارد . خداایشان راحفظ بکند الهی آمین .
Iran, Islamic Republic of
جهان بسیار کار خوبی میکنید که نظرات مخالف رو هم انتشار میدید البته اگر سایتهای زنجیره ای مثل عصر ایران و...مثل شما عمل میکردند مجبور میشدند طی چند روز بساط خودشون رو جمع کنند.چون جوابی برای انتقادها ندارند
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری فءین تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری متاسفانه کمتر از هوششون استفاده میکنند و معاندین هم این موضوع رو فهمیدن واستفاده لازم رو میبرند
Finland
تودراین سن چکارکردی برای این انقلاب ومردم این بزرگوارکه اولا فرزندشهیدبزرگواری بعدا هم به اندازه سن وسال توبرای انقلاب رنج برده پس کمی خجالت بکش وادای دلواپسان راازخودت درنیار
Finland
کل اگرطبیب بودی سرخوددوا نمودی اگرتوهوشی داری برای خودت استفاده کن صذنفرازقبیل تو به گرد هوش وذکاوت دکترمطهری نمیرسدخداوندشفای عاجل عنایت فرماید
شریفی
Finland
سلام ارزوی سربلندی وموفقیت روزافزون برای جناب دکترعلی مطهری بزرگ مردتاریخ ذارم وامیدوارم ایشان ونسلهای اینده شان وکلیه خانواده محترمشان درپناه حق محفوظ ومقتدرباشندامین یارب العالمین
سخت نگیر. هنوز در سن چنجاه و چند سالگی دارای عنوان پسر شهید است یعنی از خودش جز یک دهان پر و عدم بصیرت چیزی نداره. اگر جواب ندید خودبخود گم میشه
درود بر علی مطهری نماینده شجاع
همزاد مجيد آقاى مجد
United States
جهان چرا اسم نويسنده رو ننوشتى؟ خوب بود با ساير نظرات مشعشع ايشون آشنا ميشيديم! اما در باره آخرين سؤالش بايد به وى گفت: اگر نمى توانيد به حافظه خود مراجعه كنيد به مطالبيكه آن روزها در مطبوعات و سايتهاى خبرى درج ميشد و الآن نيز براحتى قابل دسنرس است مراجعه نمائيد تا در كمال تعجب دريابيد كه چگونه هشت تن از اعضاء شوراى نگهبان رسماً و علناً از آن كانديداتورى آن مرد پاكدست! حمايت نمودند.من از جهان و اين نويسنده عزيز ميخواهم تا:
خود را و ملت را به نفهميدن دعوت نكنند
Iran, Islamic Republic of
سلام.شما لطفا اسامی رو بگدارین تا بدونیم.نامه بخشهای مختلف داره.شایدم تو یه بخش اشتباه شده باشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
نظرات جناب جنتی نظر شخصی نبود این نظر اسلام و تمام فقهای شیعه است و آقایان موسوی و کروبی محارب و باغی بر حاکم شرعی بودند و طبق قانون شرع باید اعدام می شدند ولی حاکم شرع اعمال ولایت فرمودند وبرایشان تخفیفی داده شد و حصر شدند مانند اقدامی که امیرالمومنین (ع) نسبت به عایشه ام المومنین انجام دادند.
در ضمن جناب مطهری از ولی فقیه تبعیت ندارد بنابراین چنین واکنش هایی از ایشان طبیعی است. لذا در این موارد مورد توجه ضد انقلاب قرار می گیرد و تشویق می گردد چون در راستای خواست آنان عمل کرده است و در مواردی که از حجاب حمایت می کند مورد انتقاد. اصولا هر شخصی که به نحوی عمل کند که موجب تضعیف ولایت شود و یا سخنی بگوید که تعریض به سخنان ایشان باشد یا از این دست به عنوان یک سرمایه برای غرب و ضد انقلاب جلب توجه خواهد کرد. ایشان حتی سخن حضرت امام (ره) را نیز قبول ندارد آن جا که می فرمایند (قریب به مضمون) که هر وقت این ها از ما تعریف کردند باید به خودمان شک کنیم.
مجید
پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد.
ali
درود بر مطهری عزیز
با سلام و احترام براي همه ي مخالفان انديشه من و تشكر از هر كسي كه متنم رو مي خونه و احياناً نظرش رو اعلام مي كنه:

1- متاسفانه وقتي نظرات خونده مي شه، پاره‌اي از عزيزيان در جملاتشون به جاي اعلام نظر شخصي خودشون، از ادبيات تمسخر و لودگي براي پاسخ به ساير افراد استفاده مي كنند!
2- كاش برادرها و همسنگرهاي ديروز، كه به دليل عدم برابريشون در دريافت سهمشون از قدرت، امروز روبروي هم قرار گرفتند، مشكلاتشون رو در يك ميز رودررو حل و فصل مي كردند و اون رو بين توده مردم، نمي كشوندند تا تاوانش رو مردم پس بدند و سرنوشت اجتماعيشون اينگونه كه شاهديم رقم بخوره!
3- اگه نيمي از سران و دولتمردان پيشين از بازرگان و طالقاني و موسوي و خاتمي و ... بد هستند، پس چرا مجوز حضور در انتخابات رو بهشون داديد. و اصلاً چرا انتخابات ميگذاريد، و بازارگرمي مي كنيد. چرا كوشش براي تخريب همديگه هست نه ساختن. انگار مسابقه گذاشتن براي ويراني جامعه هر دوره هر كدوم ديگري رو خراب مي كنن تا بگند ما خوبيم.
4- اساساً آيا شيوه مبارزه با امپرياليسم آمريكا و انگليس فقط در شيوه اتخاذ شده فعلي هست يا اينكه با قويتر كردن كشورمون در تمامي جنبه هاي علمي و فن آوري و عدم وابستگي به كشورهاي ديگه ميشه اين مهم رقم مي خوره. كدوم كشور مخالف درس خوندن، مدرسه ساختن، ورزشگاه ساختن، مراكز تفريحي و ... هست كه ما همه ي كم كاريهامون رو گردن ديگران مي اندازيم؟!
5- به باور من تا زماني كه به هركس و هر چيز وابسته هستيم و قدرت توليد نداريم و وارد كننده و مصرف كننده ايم، عقب مانده مي مونيم. و با شعار دادن و مرگ بر و درود بر گفتن، مشكلات ما حل نمي شه.
6- بايد پذيرفت كه بخشي از مشكلات مربوط به تك تك افراد هست، و هركس به سادگي مي تونه در مورد خودش قضاوت كنه كه ساعات عمرش رو صرف چه كاري داره مي كنه، آيا وجدانش از خودش راضيه، آيا در مقابل فرزندش و نسل آينده مي تونه در مقابل اعمالش پاسخگو باشه؟ و بخشي از مشكلات هم در سطح كلان و مديريتي و از بالا به پايين هست و متاسفانه حاصل اين هر دو روز به روز دور شدن تك تك افراد و جامعه از جايگاه واقعي و انسانيي هست كه لايقش هستيم. پس شايد هر كس بايد قيام كنه از آنكه و آنچه هست به سوي آنكه و آنچه بايد باشه، تا شايسته واقعي قرار گرفتن در زير بيرق قائم رو داشته باشه.
7- براي همه انسانها شادي و سلامتي رو آرزومندم.
Iran, Islamic Republic of
با عرض ادب و احترام
حرفهای بسیار پسندیده ای زدید و فقط در دو مورد عرض کنم که
در مورد 3. دیگه ما از امام (ره) که تیزبین تر نیستیم. آقای بازرگان اومد و جا زد (و اخیراً محمد یزدی در مصاحبه با مهرنامه گفته بود که بازرگان اصلاً مخالف انقلاب بود و میخواست شاه بمونه) و ما پذیرفتیم که اشتباه کردیم. آقای خاتمی هم اومد و شما باید موضعگیریهای ایشون رو در دهه 60 ببینی! کسی فکر نمیکرد پسر آیت الله خاتمی از اون حرفها به این حرفهای امروزش رسیده باشه. انتخابات هم برای این برگزار میشه که اساس و پایه نظام سیاسی ما مشارکت مردم هست و بدون مردم اصلاً نمیتوان حاکمیت را تشکیل داد، منتها در چارچوبهایی که خدای ناکرده یک کسی نتواند مسیر راه را منحرف کند (خیلی داستان مفصلی دارد).
در مورد 4. بنده معترض کلیت حرف شما نیستم، ولی بعضی سیاسیون اصلاً اعتقادی به مقابله با آمریکا و مقاومت ندارند! میگویند رژیم صهیونیستی که قدرت اول منطقه است (!!)، ترکیه دوم، نهایتاً ایران و عربستان به صورت مشترک (!) سوم. یعنی اینقدر هم خودباوری ندارند و اگر سیاست خارجی بر مبنای ضعف طراحی شود توانایی بالقوه ما بروز نخواهد کرد. اصلاح طلبان اصلاً به رقابت جغرافیای سیاسی با آمریکا در همین محله خودمان (خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس) اعتقاد ندارند. شاهد؟ آقای ری تکیه (متولد ایران که در سال 1356 به همراه خانواده به آمریکا رفت و چند سال در شورای روابط خارجی آمریکا مسئول ایران بود) در مصاحبه ای قبل از انتخابات سال 88 در یک کارگاه آموزشی در مورد انتخابات مؤکداًًً توضیح میدهد تنها گروه مورد قبول آمریکا برای پیروزی در انتخابات اصلاح طلبان هستند چون اصلاً قصد رقابت با آمریکا در منطقه را ندارند. همین آقای تکیه مخالف توافق هسته ای با دولت فعلی است، چون میداند دکتر روحانی اصلاح طلب نیست و سیاست منطقه ای ایران -بیش و کم - در مسیر فعلی ادامه خواهد داشت (طرف ایرانیه، دائماً داره روزنامه ها رو میخونه، کاملاً در جریانه).
ققنوس
اقامن میگم این اقای مطهری نون بابای شهیدش (خدا رحمت کنه باباش رو) میخوره وگرنه سواد نظریه پردازی وازاین دست حرفارو نداره تنها هنرش هم حمایت از سران فتنه هست ..............
Iran, Islamic Republic of
این هم شجاعت میخواهد
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
پسر نوح با بدان بنشست!

علی مطهری اگه راست میگه فرمایشات پدر بزرگوارش را جامع عمل بپوشانه
امثال خاتمی . کروبی و موسوی خیانت کارند و بنظر می رسه که نظام اینچنین مصلحت دانسته که حصر خانگی کنه آنها را
رضا
Iran, Islamic Republic of
اها ی اهای مطهری
بالا بری پایین بیای این را باید بدونی
کروبی و موسوی و در راس این دو ( خاتمی )
باید اعدام شوند
چون دست در دست کسانی دادند
( امپریالیسم ) که پدر بزرگوارت ( شهید مطهری ) بارها در سخنرانی هایش با خشم و نفرت از آنها
یاد می کرد
دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
با با یکی به این علی مطهری بگه اینقدر جاده صاف کن اجنبی نباشه
دارابی
Iran, Islamic Republic of
درود برمطهری شجاع