جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۲۴

روایت بانک‌ جهانی از پرونده رشوه‌خواری ۱۵میلیون دلاری مهدی هاشمی

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 377315
بانک جهانی در گزارشی از موضوع رشوه‌خواری ۱۵میلیون دلاری مهدی هاشمی در پرونده استات اویل نوشت: استات اویل در گزارش سال ۲۰۰۹ خود تأکید کرد شخصی که پشت شرکتِ واسطه رشوه‌خواری در این پرونده قرار داشته پسر رئیس‌جمهور سابق ایران بوده است.
روایت بانک‌ جهانی از پرونده رشوه‌خواری ۱۵میلیون دلاری مهدی هاشمی
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بانک جهانی در پایگاه ویژه خود به‌نام «ابتکار احیای دارایی‌های دزدیده شده» خلاصه‌ای از پرونده مربوط به رشوه خواری یک آقازاده معروف در ایران را منتشر کرده است.

بانک جهانی نوشته است:

"در حقیقت‌نامه ۲۰۰۶، که ضمیمه موافقتنامه تعویق تعقیب قضایی بین دولت آمریکا و شرکت استات اویل شده، آمده است: «در ژوئن ۲۰۰۲ و ژانویه ۲۰۰۳، استات اویل مبالغی را به‌عنوان رشوه به یک مقام دولتی ایرانی پرداخت کرده است... تا وی از نفوذ خود برای: ۱ ــ کمک به استات اویل جهت انعقاد قرارداد توسعه ۳ فاز میدان نفت و گاز پارس جنوبی در ایران و ۲ ــ باز کردن درها به‌روی پروژه‌های بیشتر در صنعت اکتشاف نفت و گاز ایران، استفاده کند. این مقام ایرانی رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ایران، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران بوده است. استات اویل موافقت کرده که از طریق یک قرارداد مشاوره با یک شرکت واسطه که در جزایر تورکس و کایکوس سازماندهی شده و اسماً متعلق به یک شخص ثالث مستقر در لندن می‌باشد، به این مقام ایرانی پول پرداخت نماید». آن بند از گزارش سالیانه ۲۰۰۹ استات اویل تحت عنوان «پرونده هورتون بسته شد» این شرکت واسطه را هورتون اینوستمنتس معرفی و اضافه کرده است: «شخصی که پشت شرکت هورتون اینوستمنتس قرار دارد پسر رئیس جمهور سابق ایران و همچنین یکی از مدیران شرکت ملی نفت ایران است». منابع رسانه‌ای به‌نحو گسترده‌ای مهدی هاشمی رفسنجانی را به‌عنوان این مقام ایرانی معرفی کرده‌اند.

شرکت استات اویل، برای پرداخت اولیه مبالغی شامل ۲۰۰ هزار دلار، ۵ میلیون دلار و ۱۰ پرداخت سالیانه بعدی هر کدام به‌ارزش یک میلیون دلار با شرکت هورتون قرارداد منعقد کرد. در ژوئن ۲۰۰۳، استات اویل مبالغ پرداختی به‌موجب این قرارداد را به حالت تعلیق در آورد. در ۶ سپتامبر ۲۰۰۳، این قرارداد به‌صورت علنی در رسانه‌های نروژ افشا شد. در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۳، استات اویل به این قرارداد خاتمه داد. در ژوئن ۲۰۰۴، نهاد ملی نروژ در زمینه تحقیقات و پیگرد قانونی جرائم اقتصادی و زیست محیطی اعلامیه‌های جریمه‌ای را برای استات اویل به‌مبلغ حدوداً ۳ میلیون دلار و برای مدیر ارشد این شرکت به‌مبلغ حدوداً ۳۰ هزار دلار صادر کرد و آنها را مسئول نقض «قانون تجارت تحت نفوذ» نروژ دانست. استات اویل و مدیر ارشد آن موافقت کردند که بدون رد یا پذیرش این اتهامات مبلغ جریمه‌ها را پرداخت کنند، اما علیه آقای رفسنجانی در هیچ محکمه‌ای اعلام جرم نشد".

به گزارش تسنیم، بر اساس روایت بانک جهانی از این پرونده، شرکت نروژی استات اویل در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مبلغی را به‌عنوان رشوه به مهدی هاشمی پرداخت کرده است تا از نفوذ وی برای دستیابی به امتیاز توسعه میادین نفتی ایران دست یابد. برای گم‌شدن ردپای این آقازاده توسط شخص ثالثی که در جای دیگری از وی با عنوان عباس یزدی یاد شده است شرکتی تأسیس می‌شود و این شرکت قراردادی صوری را با نام قرارداد مشاوره نفتی با استات اویل منعقد می‌کند.

عباس یزدی شاهد مفقود شده پرونده کرسنت نیز هست و قرار بود برای اثبات بروز فساد در این پرونده در دادگاه شهادت دهد که در دوبی ربوده شد و تاکنون سرنوشت وی مشخص نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
بازهم جونیور خان عزیز دل اصلاح طلبان
خاطره
United States
ایشون عزیز دل همه انسان های آزاده و نو اندیش هستند
بنده همواره به این خانواده ارادت داشته و داشتم و خواهم داشت
مجید مجد
United States
نه بابا باریک بزن کف قشنگه رو
بابا جهان دمت گرم اراجیف افرادی که وطن و کشورشون رو رها کردن و با سربند هاشمی 2005 رفتن در کشور کفر و دروغ آمریکا زندگی می کنند را منتشر نکن.
در ضمن بازم تاکید می کنم که بنده به علت ماموریتم در این کشور حضور دارم و روزی نیست که شوق بازگشتم به کشور فراموش شود ولی این خانم طبق مدارک موجود به منظور تفریح آن هم با همکاری و کمک بعضی ها....وارد این کشور شدند
میلاد
بعضی ها خب مشخصه کی هستن دیگه!!!
علی اصغر
این آقا ( شک نکنید که مذکره ) اولین نظر را که داد من به این شخص گفتم مآموری که برای این خانواده بازارگرمی کنی بلاشک . ایشون هم خیلی محگم نوشت نه من بی طرفم !!!
United States
بیا برو جمع کن بابا

یکی بیاد این خانمرو جمع کنه

شانس ما رو باش تو رو قرآن

سرکار خانم !

انسان هایی که خود رو به کَری و گنگی و خواب زدن نمیشه بیدارشان کرد .

OK ؟
United States
سلام

این چه ادبیّاتیه ؟

بر فرض یک نفر خلاف میل شما حرف زد ، باید اینجوری جواب بدید ؟! مخصوصا که اون فرد یک خانم هم باشه .
خلایق هر چه لایق
کریم شیره ا ی
ادب داشته باش انشان که با یک دوشیژه اونم اژ نوع خاطره که وجود مبارک اون خاطره گو را تداعی مینکه این طوری حرف نمی ژنه که اگه خدای نکرده گلشیفته یا مشیح جون بود میدونی چه آبرو ریژی بدی میشد خاطره جون توی امریکا ژندگی میکنه مهد آژادی پش حق داره اژ هر مارو غقربی هم دفاع کنه
مجید مجد
United States
با اینکه با حرف های این خانم صد در صد مخالفم ولی این طور حرف زدن هم درست نیست با ایشون
United States
سلام خاطره خانم !

اِشکالی نداره که میخواین ارادت داشته باشین . به کسی مربوط نیست و به خودتون ربط داره .

امّا چرا فکر میکنین کسانی که مهدی هاشمی عزیز دلشونه آزاده و نواندیش هستند ؟

شما رأی و نظر بانک جهانی رو هم قبول ندارین ؟!
اینا کلا مدلشون اینطوری هروقت تو انتخاباتم نامزدشون رای نیاره حتما تقلب شده آزادگی و نو اندیشی در اینه از نظرشون ان شاالله با عزیز دلش محشور شه
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
برو توبه کن
اینا اصلا اینجور چیزا می فهمن؟
علی اصغر
اصلاح طلبان به دو شاخه نقسیم شدند یکی نسل دوم اصلاحات ( ندا یا همان آقا سلطان ) که خواهر زن م ر خ (خودم سانسور کردم ) تٱسیس کرده دومی هم نسل سوم اصلاحات که احمد پور نجاتی میگه دختر عمه من تآسیس کره که شده نسا حالا ما با این ندا و نسا سروکارداریم از این به بعد .
سوفیا لوره
خاطره .. فکر کنم به مرض .... مبتلا باشی یه آزمایش برو تا دیر نشده
تارینه
بابا ولش کنین بنده خدارو.....حالا یه بار چشمشو بست ودهنشو وا کرد ,شما به بزرگی خودتون ببخشینش. من ریش نداشتمو گرو میذارم که دیگه خاطره از این حرفا نزنه....خوب!!!!!!!!!!!
خاطره جان از آمریکا آزادگی در چیه در رشوه خواری و تغییر نام دادن به جونیور ان شاالله با جونیور محشور بشی
جالبه برای تفریح اونجا تشریف دارن
انشا الله باهاشون محشور بشی!!!!!!!!
مجید مجد
United States
از تعداد منفی هایی که گرفتی معلومه مجیزگوی خاندان هاشمی هستی
چراغعلی
جونیوز نگو بگو جو...
مجید
وکیل مهدی هاشمی بخواند 0 قوه قضائیه بخواند مردم منظرند ؟
محسن
بله خاطره خانوم درست فرمایش میکنند.نواندیش و ازاده یعنی اینکه ثروت ملت و منابع کشور را به غارت ببریم و هر فسادی که دلمون خواست انجامبدیم این یعنی ازادگی و نواندیشی !! ابته از نوع امریکایی!!!!!