جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۳

اهداف آمریکا، صهیونیستها و اعراب مرتجع در پس آتش بس ۷۲ ساعته

کری: اکنون وقت تبریک گفتن یا شادمانی نیست
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 373067
آخرین خبر مهم درباره تحولات غزه اینک آتش بس ۷۲ ساعته میان مقاومت و رژیم صهیونیستی است.
اهداف آمریکا، صهیونیستها و اعراب مرتجع در پس آتش بس ۷۲ ساعته
گروه بین الملل جهان نيوز ـ سازمان ملل و جان کری وزیر امور خارجه امریکا اوایل امروز اعلام کردند: اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش بس ۷۲ ساعته به توافق رسیده اند. دو طرف از ساعت هشت صبح به وقت محلی آتش بس خود را شروع کرده و اسرائیلی ها و فلسطینیان در قاهره وارد مذاکره خواهند شد. این آتش بس در صورت عدم تمدید ۷۲ ساعت طول خواهد کشید.

اما جان کری درباره فلسفه این آتش بس ۷۲ ساعته گفته است: اکنون وقت تبریک گفتن یا شادمانی یا هرچیز دیگر جز نشان دادن عزم جدی، تمرکز همه بر تلاش برای تعیین راه حرکت به جلو نیست. "این یک تنفس و فرصت است نه پایان راه . این راه حل نیست. این فرصتی برای یافتن یک راه حل است ."

با این وجود به اعتقاد برخی تحلیلگران آتش بس ۷۲ ساعته اهداف خاصی را دنبال می کند. برخی از سرفصل این اهداف به شرح ذیل است:

الف: از چند روز قبل افکار عمومی در دنیا لحظه به لحظه نسبت جنایات غزه حساس تر شده است، حتی آمریکایی ها هم مجبور شدند در کنار حمایت بی چون و چرا از دولت اسراییل ولو به صورت کلیشه ای برخی اقدامات غیر انسانی صهیونیست ها را مورد نقد قرار بدهند. کاخ سفید درباره حمله هفته گذشته ارتش اسرائیل به مراکز سازمان ملل در غزه مجبور به موضع گیری شد و اعلام کرد که بمباران مراکز سازمان ملل که در آن از غیرنظامیان بی‌گناه مراقبت می‌شود کاملا غیرقابل قبول و غیر قابل دفاع است.

همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در جنگ اسرائیل علیه نوار غزه "بسیار زیاد" بوده و از اسرائیل خواسته تا اقدامات بیشتری برای محافظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات‌های نظامی خود انجام دهد. سرهنگ "استیو وارن" سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری گفت: تلفات غیر نظامیان در غزه بسیار بالا بوده و این واضح است که اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهد.

همچنین دیروز یکی از مقامات ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت که معتقد است اسرائیل در حملات خود علیه نوار غزه متعمدانه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و قدرت‌های جهانی باید اسرائیل را به دلیل جنایت جنگی احتمالی مورد حسابرسی قرار دهند. "ناوی پیلای" کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد: اسرائیل در نقض آشکار کنوانسیون ژنو، به خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و تاسیسات سازمان ملل حمله کرده است.

به همین دلیل آتش بس ۷۲ ساعته در اولین اقدام از گرمتر شدن تنور مواضع علیه صهیونیست ها علی الخصوص رسانه ها نسبت به جنایات آنان خواهد کاست و در افزایش سیر این انتقادات وقفه قابل تاملی ایجاد خواهد کرد.

ب: عملکرد سران ارتجاع عرب انتقادات گسترده ای را در میان ملت های عربی به دنبال داشته است. برخلاف جنگ های قبلی که سران برخی کشورهای عربی همانند عربستان و مصر و یا امارات و اردن عوام فریبانه سخنانی علیه صهونیست ها به صورت محدود بیان می کردند این بار آشکارا در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند. بگونه ای که رئیس سابق رژیم صهیونیستی در سخنانی بی سابقه اظهار داشت: جنگ غزه اولین جنگی است که در آن تل آویو حمایت اکثریت اعراب را به دست آورده است. شیمون پرز در کنفرانسی مطبوعاتی در "بئر السبع" گفت: جهان عرب برای منزوی ساختن مقاومت می کوشد. وی همچنین ضرورت بازگرداندن غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین با کمک مصر و دیگر کشورهای عربی را مورد تاکید قرار داد.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در یادداشتی به‌قلم دیوید کرک پاتریک مسئول دفتر این روزنامه در قاهره نوشت: رژیم صهیونیستی به‌خلاف جنگهای پیشین این بار در حمله به غزه خود را از سوی کشورهای عربی تحت فشار نمی‌بیند و اتحاد کشورهای اردن، عربستان و امارات تحت رهبری مصر در مبارزه با حماس با اسرائیل در یک جبهه قرار گرفته‌اند. وی می‌افزاید: چنین وضعیتی بی‌سابقه است که این تعداد کشور عربی در مقابل مرگ مردم غزه و تخریب این باریکه و نابودی حماس رضایت داشته باشند. سکوت مرگباری بین دولت‌های عربی حاکم شده است. در حالی که مصر به‌طور سنتی میانجی کلیدی در هر گفت‌وگویی با حماس بوده است، این بار قاهره در آتش‌بس پیشنهادی حماس را شگفت‌زده کرد. در این آتش‌بس دولت مصر بیشتر مطالبات اسرائیل را در نظر گرفته و هیچ‌کدام از خواسته‌های حماس را مورد توجه قرار نداد. به همین دلیل الزهار از رهبران حماس محافظه کاری نسبت به برخی کشورهای عربی کنار گذاشت و دست به انتقاد علنی زد. وی با انتقاد از کشورهای عرب که فلسطین را در مقابل رژیم صهیونیستی تنها گذاشته‌اند، گفت: بسیاری از رژیم‌های عربی با بیداری ملتشان بزودی سقوط خواهند کرد.

با این مقدمه می توان گفت آتش بس ۷۲ ساعته تلاش می کند با بها دادن به برخی کشورهای عربی همانند مصر و فراهم شدن نقش آفرینی برای شخص ژنرال السیسی رئیس جمهور جدید مصر در نقش یک میانجی، بغض افکار عمومی ملت های عرب را نسبت به سران عربی تعدیل کند. تاکنون نقش کشورهای عربی مخصوصا مصر در جنگ های اسراییل در مقابل مقاومت این بوده که هنگامی که رژیم صهیونسیتی از ادامه جنگ با مقاومت دچار ضرر های استراتژیک می شده به عنوان میانجی برای ایجاد آتش بس فوری ورود پیدا می کرده است. مصر این بار نیز تلاش می کند در ۷۲ ساعته آتش بس چنین نقشی را ایفا کند. البته این بار حماس چندان روی خوشی به مصر نشان نداده است. در همین حال سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که این جنبش خواسته‌های مقاومت را به تمامی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات قاهره ارائه کرده است. وی گفت که خواسته‌های مقاومت به تمامی طرف‌هایی که آمادگی اقدام دارند از جمله مصر، اتحادیه عرب، ترکیه و قطر ارسال شده است.

ج: نهایتا این آتش بس منافع گسترده ای را برای رژیم صهیونیستی دنبال خواهد کرد. همچنان که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده که تمامی پشنهادات "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا برای آتش بس که روی میز قرار دارد با هدف افزایش امنیت اسرائیل است. صهیونیست ها ظاهرا از فضای بوجود آمده اهداف اطلاعاتی نیز دنبال خواهند کرد. مسئله ای که از سخنان نتانیاهو کاملا پیدا است، شبکه خبری بی بی سی در خبری فوری به اظهارات بنیامین نتانیاهو پرداخت و نوشت که اسرائیل حتی در صورت موافقت با آتش‌ بس تونل‌ های حماس در نوار غزه را نابود می کند. نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل عملیات خود در نوار غزه را تا زمان نابودی تونل های حماس متوقف نمی کند و این موضوع هیچ ارتباطی با موافقت یا مخالفت با توافقنامه آتش بس ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
وحشی گری صهیونیست ها تمامی نداره
مرگ بر استکبار
ز
خداهرچی اسراییلی وداعشی وامریکایی وهرکی که مخالف اسلام هست روریشه کن کنه