جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

خاطره نوباوه ازخبرنگارBBC درباره ازدواج موقت

دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 133162
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: خبرنگار خانم بي‌بي‌سي از من پرسيد: چگونه با يك صيغه و گفتن قَبِلتُ كار تمام مي‌شود كه به او گفتم همان‌گونه كه در جامعه شما بدون گفتن قبلت‌ كار تمام مي‌شود.
به گزارش فارس، بيژن نوباوه نماينده مردم تهران كه شب گذشته در جلسه‌هفتگي انصار حزب الله سخن مي‌گفت، طي سخناني اظهار داشت: موضوع حجاب و عفاف را در جامعه اسلامي اصلاً نمي‌توان با جامعه غربي قياس كرد چرا كه آن چيزي كه براي ما ارزش است، براي آنها بي‌اهميت است. آنچه كه غرب خودش خواسته است و هدايت كرده بي‌بند و باري حساب شده است.

* در آمريكا حدود 30 درصد جامعه به روابط سالم اجتماعي بين مرد و زن معتقدند

وي افزود: در آمريكا شايد حدود 30-20 درصد جامعه كاملاً مذهبي هستند و به روابط سالم‌ اجتماعي بين زن و مرد معتقدند ولي با حجاب سنتي و آنچه كه در شرق است تفاوت دارند. ولي اينكه در پرتو شعار ليبرال دمكراسي به كجا رسيده‌اند، محل تأمل است. آنها به جايي رسيده‌اند كه امروز همين جامعه آمريكا كه ادعا مي‌كند، خانواده به عنوان يك ركن به حساب مي‌آيد، آمارها نشان مي‌دهد كه 60 درصد از مردان متأهل آمريكايي داراي دوست دختر هستند و 40 درصد از زنان متأهل آنها داراي دوست پسر هستند؛ يعني به طور كلي در اين جامعه خانواده خودبه‌خود متلاشي شده است.

نوباوه تصريح كرد: بحثي كه امروز در مجلس مطرح بود، راجع به صيغه و متعه و همسر دوم بود. امام صادق(ع) مي‌فرمايد كه اگر گذاشته بودند مسأله متعه به شكل واقعي آن در جامعه اعمال شود، فحشا و فساد از جامعه ما رخت برمي‌بست.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: يك روز خبرنگار بي‌بي‌سي از من پرسيد چگونه با يك صيغه و گفتن قَبِلتُ كار تمام مي‌شود؟ به او گفتم همانگونه كه در جامعه شما بدون گفتن قبلت‌ كار تمام مي‌شود.مونتسكيو در كتاب روح‌القوانين اشاره خوبي به قوانين و ضدقانون دارد و مي‌گويد هر قانوني بهتر از بي‌قانوني است حتي اگر ضعيف باشد. در قاعده نكاح اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه انسان احساس مي‌كند براساس يك نظم و مقررات يك عملي را انجام مي‌دهد. مونتسكيو مي‌گويد: اگر انسان متابعت و تبعيت قانوني نداشته باشد، روح بي‌قانوني او را فاسد خواهد كرد، پس براي انسان‌ها در هر شرايطي قانون بهتر از بي‌قانوني است.

وي اضافه كرد: به آن خانم خبرنگار گفتم، اين كه شما به راحتي با هر كسي ارتباط برقرار مي‌كنيد، بهتر است يا اينكه تحت عنوان ازدواج موقت يك عهد و پيمان ببنديد؟ بعد از مدتي گفت كه بهتر اين است كه عهد و پيماني بسته شود. حالا اينكه شرايط متعه چيست و اينكه اگر بنده كه زن دارم و نياز ندارم به سراغ متعه بروم، معلوم مي‌شود كه يك فسادي در من هست، اين بحث جداگانه‌اي است. منتها متعه در سفر و شرايط خاص است. اما آن چيزي كه از وضعيت اجتماع ما پيداست اينكه جمعيت زنان ما به دلايل مختلف از جمله جنگ‌، حوادث اجتماعي، پايين بودن عمر متوسط مردان نسبت به زنان، هميشه درصدي بالاتر از مردان بوده است. حالا زني كه امكان ازدواج ندارد، آيا اشكالي دارد كه به صورت مشروع همسر يك فرد شود يا اينكه رها باشد و تمام مردان سالم هم در معرض خطر باشند؟

اين نماينده مجلس گفت: ما بعضي اوقات صحبت از دارو و درمان مي‌كنيم، متعه مي‌تواند براي جامعه ما به نوعي دارو باشد، نه اينكه بگوييم كه هر كسي بيايد بگويد من مي‌خواهم زني را صيغه كنم در حالي كه او زن دارد و نيازي هم ندارد. جالب اين جاست كه در بند اول قانون حمايت از خانواده كه در مجلس مطرح است، ثبت ازدواج موقت آمده بود كه با مخالفت نمايندگان مواجه شد.


* طبق آمارها تمايل خانم‌ها براي ثبت ازدواج موقت بيشتر از آقايان است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: آمار و ارقامي كه موجود است، نشان مي‌دهد خانم‌ها بيش از آقايان تمايل دارند كه اسم آنها به عنوان ازدواج موقت ثبت نشود، چرا كه نمي‌خواهند كسي متوجه شود كه متعه شده‌اند و اين در حالي است كه نياز جنسي آنها متعه را تاييد مي‌كند. لذا اگر در جامعه ناگهان با يك آماري مواجه مي‌شويد كه مي‌گويد زناي با محارم بيشتر شده، نبايد تعجب كرد. تفاوت ما با غربي‌ها در اين است كه آنها براي مشكلات آينده‌شان برنامه‌ريزي مي‌كنند چرا كه مشكل را مي‌پذيرند؛ ولي ما هيچ اقدامي انجام نمي‌دهيم و بعد اين مشكل مثل موريانه اركان نظام را مي‌خورد.

وي تصريح كرد: اگر 20 سال پيش مي‌دانستيم كه به اين جا مي‌رسيم با آن مقابله منطقي مي‌كرديم، به عنوان مثال يك اينترنت به زبان فارسي درست مي‌كرديم و امروز يك گوگل فارسي داشتيم. اينترنت براي كشور ما كه از لحاظ مطالعه و كتابخواني به نسبت عقب افتاده هستيم، يك نعمت بسيار بزرگي است. من وقتي در آمريكا بودم، محرّم‌ها دلم مي‌گرفت چون روضه‌اي نبود و فقط يك مسجد داشتيم كه حاج‌آقا تهراني در آنجا براي ما سخنراني مي‌كرد. ولي به كمك اينترنت، مراسم مداحي حاج محمود كريمي كه در حسينيه چيذر برنامه اجرا مي‌كرد را كمتر از نيم ساعت بعد آن را دريافت مي‌كردم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ما الان شيعه را از طريق ماهواره معرفي مي‌كنيم، اظهار داشت: آيا اگر توان و قدرت داشتيم عليه آمريكا ماهواره راه‌اندازي نمي‌كرديم؟ البته الان اين كار را داريم انجام مي‌دهيم. چند شب پيش اگر برنامه راز را از تلويزيون تماشا كرده باشيد، متوجه شديد كه سرّ زدن رفيق حريري كه توسط اسراييلي‌ها صورت گرفته بود را بچه‌هاي حزب‌الله لبنان كشف كرده بودند. هواپيماهاي جاسوسي اسراييل قضايا را مي‌گرفته و به ماهواره‌هاي آمريكايي مي‌داده‌اند و حزب‌الله هم سر راه، آنها را جذب و ضبط كرده بود، بدون اينكه اسراييلي‌ها و آمريكايي‌ها بفهمند! امروز آنها نشان داده‌اند كه اسرائيلي‌ها يك هفته به دنبال ماشين رفيق حريري بودند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با سلام
آقای نوباوه ؛ خداوند صیغه را برای مردان آزاد گذاشته است و به تو مربوط نیست که می گویی مردان زن دار نباید بگیرند و بهتر است روایات کامل در این خصوص را بخوانی و نیز تفسیر المیزان را بخوانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آقای نوباوه ؛ خداوند صیغه را برای مردان آزاد گذاشته است و به تو مربوط نیست که می گویی مردان زن دار نباید بگیرند و بهتر است روایات کامل در این خصوص را بخوانی و نیز تفسیر المیزان را بخوانی