پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۴
۵۶
نگاهی تحلیلی به دو رخداد مهم؛

از آزادسازی آمرلی تا فاجعه کوبانی/ چگونه ایران دربرابر داعش موفق است ولی آمریکا و متحدانش نه؟

پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 384867
حضور یک نابغه نظامی مانند سرادر سلیمانی در فرماندهی حمله زمینی به داعش و تشکیل گروه ها و هسته‌های مردمی مقاومت بر اساس ایدئولوژی مقاومت توسط وی اصلی‌ترین کارت برنده جمهوری اسلامی ایران نسبت به ائتلاف آمریکا و همه متحدین‌اش در مبارزه با داعش به‌شمار می‌رود و تحولات کوبانی هم عمق تصمیم غرب برای مقابله با داعش را نشان می دهد.
از آزادسازی آمرلی تا فاجعه کوبانی/ چگونه ایران دربرابر داعش موفق است ولی آمریکا و متحدانش نه؟
گروه بین الملل جهان نيوز: همزمانی تقریبی آزادسازی آمرلی توسط نیروهای مردمی عراقی که با حضور فیزیکی فرمانده سپاه قدس ایران همراه بود؛ با ماجرای محاصره کوبانی یکی از درس آموزترین اتفاقات چند وقت اخیر است.

به گزارش جهان، گرچه داعش از بخش‌هایی از شهر کردنشین کوبانی (عین‌العرب) عقب نشینی کرده ولی وضعیت این شهر تنها در فاصله‌ای چند کیلومتری با ترکیه همچنان شکننده و وخیم گزارش می‌شود، مقامات ترک نه تنها کار خاصی برای شکستن محاصره این شهر نکرده‌اند، بلکه از رفتن کردهای آواره سوریه و کردهای خود ترکیه برای کمک به کوبانی جلوگیری و کوبانی های آواره را هم حتی به کشور خود راه نمی دهند.


کردهای کوبانی دسته‌دسته از خانه خود فرار می‌کنند

کوبانی، قربانی اختلاف نظر و چانه زنی‌های ترکیه و آمریکا شده است. ترک‌ها می‌خواهند با فشار به آمریکا ابتدا منطقه پرواز ممنوع در مرزهای ترکیه با سوریه ایجاد کنند و بعد اگر شرایط را فرآهم دیدند به کمک کوبانی بروند.

در سوی دیگر آمریکا با این درخواست همچنان مخالف هست و از طرفی دیگر این کشور و متحدین عربیش هم نیز در شرایطی نیستند که عملیات زمینی علیه داعش در سوریه انجام بدهند و انتظار دارند ترکیه این نقش را برعهده بگیرد.

ترکیه از انتقام داعش هراس دارد!


در این میان برخی تحلیلگران نظامی منطقه نیز معتقدند ترکیه اساسا از ترس انتقام داعش و نفوذی که این گروه در مرزهای ترکیه دارد عملا تاکنون نتوانسته اقدام موثری انجام بدهد. ترک‌ها در شرایطی که مردم کوبانی در سخت‌رین شرایط جنگی قرار دارند، تلاش می‌کنند همه اهداف خود از جمله مقابله با کردهای پ.ک.ک، کردهای خودمختار سوریه، سرنگونی بشار اسد و دست آخر مبارزه با داعش را یکجا تامین کنند؛ مسئله‌ای که تاکنون نه تنها ترکیه به آن نرسیده بلکه همین هدف‌گذاری‌ها این کشور را دچار انفعال‌، سردرگمی و مواضع متضاد کرده است.

این در حالیست که برخی منابع غربی نیز معتقدند که کشورهای عربی همراه آمریکا نیز به خاطر همین نوع ترس –انتقام داعش از کشورهای حمله کننده- تلاش می‌کنند اقدامات آشکاری که منجر به انتقام داعش از آنها بشود را از خود نشان ندهند!

از سوی دیگر، تعلل ترکیه، ائتلاف آمریکا را برای مبارزه با داعش در خطر ازهم پاشیدگی قرار داده، همچنانکه روزنامه نیویورک‌تایمز، تعلل ترکیه در اقدام نظامی علیه گروه تروریستی داعش در کوبانی را یکی از مهم‌ترین دلایلی بر شمرد که می‌تواند به انشقاق در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش منجر شود.

مهمترین چالش ائتلاف نمایشی علیه داعش

این روزنامه می نویسد: رویکرد فعلی ترکیه می‌تواند تلاش‌های اوباما برای برقراری ائتلافی از کشورهای سنی‌مذهب علیه گروه تروریستی داعش را به خطر اندازد. اگر ترکیه بر اصرار خود بر اولویت مبارزه با دولت اسد ادامه دهد، شکاف در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش بیشتر می‌شود. آمریکا اعلام کرده است که مبارزه با داعش نیازمند نیروهای زمینی است و پیش از تجهیز و تعلیم کامل برخی از گروه‌های شورشیان سوری، این ترکیه است که باید مسئولیت فوق‌الذکر را به گردن بگیرد.

به گزارش جهان، در حالیکه آمریکایی‌ها می‌گویند، جنگ علیه داعش طولانی خواهد بود و چند سال طول می کشد سردار سلیمانی و نیروهای عراقی و سوری اش در صورت قطع کمک به داعش نشان داده‌اند که می توانند چند ماهه کار تمام کنند. همچنانکه چند روز قبل در آزادسازی آمرلی این ادعا را ثابت کردند.

در این‌باره به نکات ذیل توجه بفرمایید:

الف: شهر ترکمن و شیعه‌نشین آمرلی در حالی آزاد شد که این شهر کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت داشت و نزدیک به هشتاد روز در محاصره مطلق به سر می برد. این در حالیست که شهر کردنشین کوبانی بیش از ۴۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و از توان جمعیتی بسیار بیشتری از شهر آمرلی برخوردار است.

ب: تکفیری‌ها تمام راه های ورود کمک‌های غذایی و درمانی، فراورده‌های نفتی و دیگر موارد مورد نیاز آمرلی و حتی برق و ‌آب آمرلی را قطع کرده بودند و ساکنان این شهر تنها به اتکای کمک‌های غذایی که از راه هوایی توسط ارتش عراق برای آنها ارسال می‌شد، توانستند زنده بمانند. با این حال در شهر آمرلی مردم دفاع بی سابقه‌ای را از خود بروز داده و با تقدیم بیش از صدها شهید و مجروح، توانستند بیش از دو ماه مقاومت کنند تا آمرلی به دست داعش نیافتد. بطوریکه می توان گفت که تمامی این شهر در حالت مبارزه با داعش قرار گرفت.

تفاوت عمده مقاومت در آمرلی و فرار در کوبانی

اکثریت مردان آمرلی برای دفاع از شهر، سلاح به دست گرفته بودند، این در حالی بود که تنها ۴۰۰ نفر از آنها آموزش دیده بودند، با این حال آنها با حمایت نیروهای داوطلب شیعه، مقابل حملات خمپاره‌ای و تک تیراندازهای داعش ایستادگی کردند.

در طول مدت محاصره هم داعشی‌ها با وعده پول‌‌های کلان تلاش کردند بزرگان شهر آمرلی را خریداری کنند ولی با قاطعیت آنها به در بسته خوردند. اما در کوبانی بسیاری از مردم این شهر فرار کرده و به سمت مرزهای ترکیه رفته اند. گرچه مقاومت های مردمی در این شهر شکل گرفته ولی با انسجام و مقاومت هسته های مردمی در آمرلی بسیار متفاوت است.


بسیاری از تحلیل‌گران انتشار عکس‌هایی از کوبانی که زنان کُرد را در حال مسلح شدن نشان می‌دهد، اقدامی نمایشی و برای جلب ترحم و حمایتهای بین‌المللی قلمداد کرده اند. این در حالی است که تاکنون جمعیت بسیاری از کردهای کوبانی به جای مقاومت و حفاظت از کوبانی، از این شهر فرار کرده اند.


مرز کوبانی با ترکیه/ پلیس مانع ورود کردها به ترکیه است

ج: نحوه آزاد سازی آمرلی بسیار قابل توجه است. "هادی العامری" دبیرکل سازمان بدر درباره چگونگی آزاد سازی منطقه آمرلی از دست تروریستهای داعش می گوید: این عملیات با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی به سرانجام رسید.

العامری که در حال فرماندهی عملیات علیه تروریست‌های داعش در شمال شرقی عراق است، تأکید کرد: ارتش عراق و نیروهای داوطلب برای آزادسازی منطقه آمرلی از تروریست‌ها، از روش‌های کلاسیک استفاده نکردند بلکه نقشه‌های جدیدی را ابتکار کردند.

در همان زمان یکی از منابع غربی در گزارشی نوشت: نحوه مقابله با یورش داعش در جهت تسخیر شهر، توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و مهمترین مامور عملیاتی ایران در خاورمیانه طراحی شده بود.


عکسی‌که ادعا شد از حاج قاسم در آمرلی گرفته شده‌است. بسیاری از تحلیلگران غربی، موفقیت آمرلی را به پای ایران می‌نویسند.

براساس این گزارش، سلیمانی شخصا در آمرلی حضور داشت. او که هیچگاه راضی نبوده در تهران بماند، یک فرمانده عملیاتی است و موفقیت او ناشی از تمایلش به حضور فیزیکی در بحران‌های منطقه‌ای است.

امیل حکیم تحلیلگر عرب می گوید: سلیمانی از آن جهت موثر بوده که جنگجویی حرفه ای است که یکه و تنها در میدان نبرد حاضر می شود.

این گزارش می‌افزاید: سلیمانی همچنین استراتژیست حزب‌الله در نبرد القصیر بود که مهم‌ترین رویارویی در جنگ شهری سوریه بود. نبرد آمرلی به مانند نبرد قصیر بسیار مهم تلقی می‌شود و ارتش عراق موفقیت در این جنگ را بزرگترین دستاورد و مهمترین پیروزی توصیف کرده است. این شهر در ۱۰۰ مایلی شمال بغداد واقع شده است. این موضوع چهره تهران را به عنوان قدرتی که توانایی جلوگیری از پیشروی‌های داعش را دارد تقویت می‌کند، مسئله‌ای که ممکن است آمریکا در نهایت مجبور به اعتراف به آن شود.

همچنین به نوشته هفته‌نامه آلمانی اشپیگل سردار "قاسم سلیمانی" را باید خطرناک‌ترین (!) سردار ایرانی در مقابله با تروریست‌های داعش دانست. در این مطلب آمده است: قاسم سلیمانی از آن دسته از فرماندهانی نیست که در خانه بنشیند و نیروهایش در خط مقدم نبرد باشند. وی فرمانده نیروهای سپاه قدس است که همان "یگان نیروهای ویژه" در عملیات برون مرزی سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

د: خلاصه‌ترین گزاره اینکه حضور یک نابغه نظامی مانند سردار سلیمانی در فرماندهی حمله زمینی به داعش و تشکیل گروه ها و هسته‌های مردمی مقاومت بر اساس ایدئولوژی مقاومت توسط وی اصلی‌ترین کارت برنده جمهوری اسلامی ایران نسبت به ائتلاف آمریکا و همه متحدین‌اش در مبارزه با داعش به‌شمار می‌رود و تحولات کوبانی هم عمق تصمیم غرب برای مقابله با داعش را نشان می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابدي
Saudi Arabia
درد و بلاي سردار سليماني و بقيه همرزمانش بخورد تو سر حاميان پنهان و آشكار داعش حرام لقمه حرام...
دست تک تک سپاهیان را می بوسم
به علت اینکه داعش ساخته خود آمریکاست و هیچ گاه در صدد نابودی داعش نبوده است.
البته قدرت ایران هم غیرقابل انکاره
چالش پیش روی ترکیه و کوبانی
جالب اینجاست که چندروز اخیر چند شهر ترکیه حکومت نظامی برقرار شده و دیروز 23 نفر نیز کشته شدند و در میدان تقسیم ارتش نیرو پبدا کرده و همچنین برخی شهرها به مانند دیاربکر و ازمیر و باتمان و در استانبول و ازمیر چند شهر به اتش کشیده شده و غارت شده و کلیه سایتهای ترکیه نیز خبر ان را پخش میکنند و اما صدا و سیما یک خبر ساده نیز از این موضوع در اخبار سراسی خود پخش نمیکند ایا سیاست خاصی را دنبال میکند به مانند عدم چالش و... با ترکیه .......خدایا کمی به مسئولین ما شجاعت و کمی هم سیاست بده .
به علت اینکه کسانی مثل سردار سلیمانی عزیز، یدالله هستند اما دولتمردان آمریکای جنایتکار چی؟
همیشه یک جای کار می لنگد
مردم کوبانی بیش از دو سال است که با این جنایتکاران در جنگ و ستیز قرار دارند و با محاصره کامل از طرف داعشو هم پیمانش ترکیه قرار داشته اند و با وجود بیش از یک ماه مقاومت جانانه جلو تجاوز گران ایستاده اندو همچنین با توجه به پراکندگی روستاهای مجاور کوبانی شرایط بسیار سختی برای دفاع و مقومت در برابر جنایتکاران بی رحم دارد آیا این تحلیل منصفانه است که برای بزرگ نشان دادن خود مقاومت جانانه وغیورانه مردم کوبانی را تحقیر کنید
اخوي اعلام موجوديت داعش در عراق مال همين چندماه اخير با مله با موصل بود شما دوسال محاصره كوباني رو از كجا پيدا كردي؟!!! باوركن بقيه ملت هم از اخبار مطلع هستند!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
راست میگه یک ساله در محاصره هستن. الان فقط محاصره به اطراف شهر رسیده. فقط اون زمان توسط جبهه النصره محاصره بودن، الان خیلی از اینها به داعش ملحق شدن. فرق عمده کوبانی با آمرلی که بهش اشاره نشده اینه که برای آمرلی ارتش عراق هر روز ار آسمان اسلحه میفرستاد، حتی چترباز هم پیاده کردن. فیلمهاش هست. ضمنا تعجب میکنم که اینجا گفته میشه، سلاح به دست گرفتن زنهای کوبانی نمایشیه. خیلی از اینها کشته شدن و بعد از اینکه مهماتشون تموم شد، بین داعشیها خودشون رو منفجر کردن. اینها نمایش نیست. فیلم و عکسهای زیادی از درگیریها هست. چونکه کوبانی لب مرزه.
اخود مثل اینکه شما خودت زیاد تو باغ نیستی وگرنه کوبانی بیش از دوساله درگیر جنگه
Iran, Islamic Republic of
مشکل کردهای سوریه این است که بلا فاصله بعد از نا آرامیها اعلام استقلال کرده و در مقابل دولت مرکزی موضع گرفته وحتیبا ارتش سوریه وارد جنگ شدند همان اشتباهی که بارزانی هم کرد و نتیجه آن سقوط اربیل شد بنا بر این کردهای سوری در یک قمار سراسر باخته وارد شدند که نتیجه آن هم در کوبانی مشخص شده است وهم اکنون بخش اعظم منطقه کرد نشین سوریه به اشغال داعش در آمده است و متاسفانه هنوز کردها بجای وحدت با دولت مرکزی بر طبل جدائی طلبی می زنند و آتش بیار این جدائی طلبی ها هم دولتهای غربی هستند تا گروههای ضعیف و شکننده در خاور میانه دربرابر
بابک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
افرین بر شجاعت این زنان و مردان دلیر درود بر کردها و شجاعت انها که ایرانیان اصیل هستند
هرچی که بگن از شجاعت آن مردم کم نمی شه
زنان و مردانی که اینطور دلاورانه جنگیدن واقعا قابل ستایش وتحسین هستن
سادات
باسلام
دورود خدا بر سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی عزیز
مابا توهستیم و خواهیم بود تا آخرین نفس
موحد
به خدا اونقدر دلم مي لرزه هروقت اين بزرگان رو وسط جبهه ميبينم. خدايا جان ناقابل منو بگير و عمر منو به اين بزرگ مردان كه ياران واقعي دينت هستند عطا كن. آمين يا رب العالمين
Czech Republic
نفس طیبه ی حاج قاسم بی شک مهمرین عامل در هر پیروزی علیه تکفیری هاست. تازه امروز اگر غربی ها اعجازی در جبهه ها نمی بینند به این دلیل است که بی شک حاج قاسم از قدرتی که به اذن خدا در تغییر امور عالم به دست آورده استفاده نمی کند
محمد
Romania
بسمه تعالی ضمن دعای خیر وسلامتی روزافزون برای سردار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی به نظرم باید علاوه برسردار سلیمانی حداقل دونفر دیگر ازافراد گمنام ومقتدر سپاه اسلام به دنیا معرفی شوندتا استکبار بداند به هیچ وجه توان رویا رویی باایران را ندارد.
ناشناس
سردار تو افتخار اسلام و ایران هستی خدا نگهدارت
Nazanin
Germany
نبرد این رزمگاه, جدال اراده هاست!
استحکام و پایداری اراده ما نفس حقانیت مبارزه حق و باطل ست.
یا فتاح!
Iran, Islamic Republic of
زنده باد سردار قاسم..
مادر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سردار دوستت داریم. خدا حفظت کناد انشاالله
امیر
United States
به این علت که جنگ ایران با تروریسم واقعی است و جنگ آمریکا با تروریسم دروغین. درود بر حاج قاسم و تمام دلاوران سپاه.
بختیار
درود بر شرفت ای ایرانی
در پناه معصومین(ع)و ائمه اطهار ایشان سلامت بمانند.
گرچه اگر روزی ایشان به آرزویش شهادت برسد همه جوانان شیعه قاسم سلیمانی اند.
علی اکبر
جانم فدای سردار سلیمانی
سید محسن
خدا حفظش کند این سردار سپاه اسلام را همان طوری که امام گفته ای کاش من یک پاسدار بودم میدانست پاسدارانی هستند ( مثل حاج قاسم سلیمانی) هستند که برای اسلام ومسلمین جهان بسیارارذشمند هستند
خدا این سردار ملی رو برای مملکت ما نگهداره.من بعنوان یک اصلاح طلب بر دستان این مرد شجاع بوسه میزنم
آقایی که منفی دادی این مرد که راجع بهش صحبت میکنیم مرد عمله.اگر خدای نخواسته کشور ما مورد هجوم یک دولت دیوانه قرار بگیره چشم کل ملت به سرداران شجاعی مثل این مرد هست.پس در مساءل حساسی مثل دفاع ملی همه باید یک حرف بزنیم تا نعمت بزرگ امنیت همیشه برامون بمونه.درود بر سردار وطن حاج قاسم
نیکتا
به این شیرین کام لایک داری
حسن حداد
Germany
درود بر سردار پارس .زنده باد مردان سرزمینم که درشجاعت بی همتا یند.
هادی
خداوند حافظ این سردار بزرگ اسلام و یارانش باشد.
بهادر لرستان
Czech Republic
خدايا سردارسليمانيها رو براي حفظ اسلام پايدار بفرما.
وجود سردار سليماني باعث شده كه دشمنان دربرابر ايران ذليل باشند
حبیب
Germany
نه آدام اسمیت و نه توماس جفرسون هیچکدام به نیازهای روانی،عاطفی،اخلاقی و اجتماعی مهاجران شهرنشین و درس خوانده های نسل اول آنها نمی توانند پاسخ بگویند.خود "عیسی" هم هرچند شانس بیشتری دارد،ممکن از عهده این کار برنیاید اما در بلندمدت این "محمد" است که پیروز میدان است.
هافینگتون
احسان
خدا حفظش کنه واسه ایران
جهان مواظب باش
جهان با این تحلیلت الکی الکی داری تقابل شیعه سنی و ترک و کرد ایجاد می کنی! یعنی هر چی سردار سلیمانی در متن جنگ و درگیری و با خون دل داره می کاره، شما داری میزنی نابود می کنی. اتحاد شیعه و سنی و ترک و کرد و ... در مقابل دشمن مشترک مهم تره یا نمایش جهت گیرانه ی شما از اقتدار ایران ؟ اگه میخوای از سردار و قدرت ایران تعریف کنی با اینگونه تحلیل ها فقط داری تضعیف می کنی. زود باش یا از خودت دفاع کن یا مسیرتو اصلاح کن!
جلیل
خیلی مخلصیم سردار دلیر ایران
غرور ایران وایرانی سردار سلیمانی
علی
مقایسه درستی انجام ندادید ،در شکستن محاصره آمرلی تمام نیروها از پیشمرگه تا ارتش عراق بودند.اما مردم کوبانی تنها وبا دست خالی می چنگند.
بهرام
Iran, Islamic Republic of
پیش از هرچیزی باید عرض کنم قاسم سلیمانی یکی از بچه های رستم دستانه و افتخار مردم ایران زمین. پدرم تعریف می کنه در جبه حاج قاسم به لودردزد معروف بود چون می رفت لودر بولدوزر عراقی ها می آورد ایران. به عربی تسلط کامل داره و در خونش ابدا هورمونی به نام ترس وجود نداره.

اما درباره مقایسه آمرلی با کوبانی باید عرض کنم اصلا مقایسه جالبی نبود. آمرلی را حاج قاسم فرماندهی می کرد و شیعیان و سپاه داعش را از پشت قیچی کردند اما کوبانی جایی گیر کرده که امکان کمک رسانی وجود ندارد. زنان کوبانی هم واقعا دلیرند.

درباره استقلال کردها به نظرم ایران باید از این قضیه حمایت کنه. صدها ساله کردها اسیر اعرابند جنایات صدام به کردها را همه یادشونه. از عثمانی گرفته تا عرب همه زدند تو سر کردها. اونها حق دارند سرنوشتشان را خودشان به دست بگیرند.
کردها بچه های ایران زمینند نباید زیردست مشتی وحشی باشند.

حمایت ما از سوریه هم فقط به خاطر منافع ملی خودمونه وگرنه سگ زرد برادر شغاله. بشار با ملک عبدالله هیچ فرقی نداره. فقط چون علویه و علی را می شناسه کمی آدمتره همین.
نادر
Iran, Islamic Republic of
کوبانی حول و حوش 50 هزار نفر جمعیت دارد.نه 460هزار نفر
امریکاقصدگرفتن کوبانی برای ایجادمرکزفرماندهی گروههای ضددولت سوریه رادارد!چراترکیه درجداره مرزپدافندکرده وشعارایجادمنطقه پروازممنوع رامیدهد؟تمام کسانی که به جنگ مردم کوبانی رفته اند،بادولت ترکیه کاملا هماهنگ بوده وامکانات جدیددریافت میکنند!امااین سناریوهم به اذن خداوندشکست میخوردوکردهااکنون کاملا فهمیده اندچه کسانی فقط قصدبهره برداری سیاسی ازانهارادارندوهرگز تن به تقویت انان نخواهندداد!بیرون کردن قوم کردازخانه انان درکوبانی چه معنایی دارد؟همه میدانندکردها درکوبانی باداعش درحال نبرداست پس به چه دلیلی ترکیه که خودش رامتحدضدداعشی امریکامعرفی میکند،علیه داعش واردعمل نمیشود؟چراامریکاباداشتن تکنولوژی هوایی،امکان هدف قراردادن توپخاه داعش راندارد؟منابع نفت وگازسوریه وعراق برای غرب بسیارشیرین تراز جان مردم بیدفاع وبی گناه سوریه وعراق است!!!!!!!!!!!!!1ابرفدرتها دنبال تصرف منابع طبیعی کشورهای ضعیف افتاده اندوتعجب میکنم چراکسانی که ادعای روشنفکری میکنند،سکوت کرده وحتی ازامریکا دفاع هم میکنند؟؟؟؟!!
باب لرد
زنده باد سردار شجاع ایران مرد شماره یک قاسم سلیمانی
طاهر
سردار خسته نباشی
الهه
برای سردار رشید ایرانی ارزوی سلامتی داریم.
شهنام
سلام به سربازان تعسب کش ایران زمین مرحبا به عیرت سربازان ایران
خسته نباشید
سردار از شمایک اشاره همرزمان بسیجی تا آخرین لحظه در کنار شماخواهند ماند
ثقت
مرگ بر اوباما
این داعشها که با پرچم محمدرسورلله به دست دارند.چه از خدا از پغبرمی داند. انها کسای هستند که با حرام بزرگ شدد واز یک پدر نیستند . انها از افریده شیاتینند. انهایی که خداوند افرید . مهربانند و به کسی ازار نمی رسانند.وخاک بر سرشان که دراین دنیاودر ان دنیا جایی ندارند. خوشابه حال انهایی که با اعمال درست هم این دنیا وان دنیا دارند.ودر اخرلعنت خدا برانهاست .
Iran, Islamic Republic of
سید علی لب تر کند
جانم فدایش می کنم
یعنی چی که داعشی ها آفریده شیطانند و مهربانان آفریده خدا؟!!!!!!!!! اینکه دوگانه پرستی و شرکه!!!
همه رو خدا آفریده فقط عده ای خدایی عمل می کنند و عده ای شیطانی و نفسانی
گمنام
Iran, Islamic Republic of
خاک پاتیم حاج قاسم
البته اگه سعادت داشته باشیم
یاور مهدی
حاج قاسم دست مریضاد . فرج نزدیک است
دست مریزاد سردار جان
ان شاء الله
مجید امیرباهنر
Turkey
بادرود
با عرض خسته نباشید
ما ایرانی هستیم در ترکیه زندگی میکنم
چگونه میتوانم با مسئولین کوبانی تماس بگیرم
ما میخواهیم به کوبانیها در جنگ کمک کنیم
لطفا راهنمایی کنید
با سپاس
علی زریری
با آرزوی پیروزی همه مردم کرد عزیز،خصوصا کوبانی های عزیز بر داعش
ایران
زنده باد سردار قاسم سلیمانی فرمانده مقتدر و خستگی ناپذیر سپاه قدس ایران
.........
مجتبی
درود بر مردم کوبانی
کوبانی قلب تپنده تمام مردم کرد زبانه مردمی که فقط خودشون در مقابل داعش ایستادن با کمترین کمک از طرف بقیه
(((کوبانی تنیا نیه کردیل پشتی بانیه)))
من خواستم برم اونجا واسه جنگ ولی هر کاری کردم نشد
درود بر تمام کرد زبان های غیور