پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳۶
۵۲
با پایان فرصت برای ارائه شکایت به دیوان لاهه؛

زنگنه در آستانه استیضاح

يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 331568
تعلل سوال برانگیز وزیر نفت در ارسال شکایت ایران به دیوان بین المللی لاهه در رابطه با پرونده کرسنت، باعث شده تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح بیژن زنگنه را در دستور کار قرار دهند.
زنگنه در آستانه استیضاح
به گزارش جهان، پرونده فساد بزرگ کرسنت که در روزهای گذشته با انتشار خبرهایی از سرنوشت عباس یزدان پناه یزدی در کانون توجهات قرار گرفته است، وارد مرحله جدیدی شده است.

در همین ارتباط شنیده شده، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در روزهای ابتدایی آذر ماه، بیژن زنگنه برای ادای توضیحات درباره پرونده کرسنت به مجلس فراخوانده بودند، از توضیحات وی درباره علت تعلل وزارت نفت در پیگیری پرونده کرسنت در دادگاه لاهه قانع نشده‌اند.

برخی کارشناسان معتقد هستند تعلل وزارت نفت در ارسال شکایت ایران به دادگاه لاهه، عمدی بوده و دلیل اصلی آن ارتباط متهمان اصلی پرونده کرسنت با برخی از مقامات بلندپایه دولتی می‌باشد.

بر همین اساس، دیوان لاهه امروز را آخرین فرصت ایران برای درخواست شکایت تعیین کرده است. در دو جلسه داوری گذشته در لاهه، حقانیت ایران به اثبات رسیده اما به دلیل تغییرات در شرکت نفت ایران، این دیوان اعلام نموده است که شرکت نفت ایران باید بر شکایت قبلی خود تاکید کند تا روال دادرسی ادامه یابد.

گفتنی است دیوان بین المللی لاهه که در حال پیگیری مفاسد قرارداد کرسنت است، چند ماه پیش با احضار عباس یزدان‌پناه یزدی که معروف به «جعبه سیاه کرسنت» است، توضیحات وی در این زمینه را جویا شد؛ اما با ناپدید شدن یزدان پناه -که به نظر می رسد از سوی ذینفعان قراداد کرسنت برنامه ریزی شده باشد- بخشی از سرنخ های پرونده کماکان بدون دسترسی مانده است.

احتمال استیضاح بیژن زنگنه در حالی مطرح می شود که با توافق مجلس و وزارت نفت، رستم قاسمی وزیر اسبق نفت به عنوان مسئول مذاکرات قرارداد گازی کرسنت در داوری بین المللی انتخاب شده است. با حضور قاسمی که مورد تائید موافقان و مخالفان قرارداد کرسنت بوده، پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده اتفاقات بزرگی در روند ابهام زدایی از قرارداد کرسنت صورت بگیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید جواد
معلوم است که چرا تعلل می کند،
چون خود آقای ب[...] ز[...] هم به این فساد آلوده است.وگرنه:آن که را حساب پاک است،از محاکمه چه باک است؟؟؟
اصلا نماینده ها از اول نباید به زنگنه رای اعتماد می دادند، حالا کرسنت و ... کم بود باز هم دوست داره هر کاری دلش می خواد بکنه یعنی بخور بخور.
شب نامه های 4 سال پیش علیه احمدی نژاد و یادتون هست پول نفت کجا رفت حالا کسی جرات داره از این آقا سوال کنه
سيد حسين پيام
مقصر نمايندگان مجلس هستند كه در روز رأي گيري ، عليرغم اينكه اسناد همكاري وزير پيشنهادي با گردانندگان قرارداد كرسنت مسجل شد ولي باز به دلايل نامعلوم به او رأي دادند . خب حالا همراه با زنگنه ، نمايندگان مجلس هم بايد پاسخگو باشند.
ميدونيد چرا تعلل كردند؟ معلومه جون م ه اقازاده ي معروف محكوم ميشد
چقدر بد و چقدر زشته كه كل قوه قضاييه و دادكستريمونو جمع شن زورشون به اين اقازاده نميرسه
اما اين مفسدا بدونن اون دنيا خدا بدجور از خجالتشون درمياد
United States
این کامنت رو اینجا هم کپی پیست میکنم:

دم اصولگراها گرم که خودشون تیشه به ریشه فاسدهاشون زدند؛ از فساد 3000 میلیاردی گرفته تا مدرک جعلی کردان

این در حاله که اصلاحطلبان همیشه پرونده های فساد وابستکان خود را ماست مالی کرده اند.

انشالله پرونده کرسنت را مثل داستان مدارک جعلی وزاری خاتمی ماست مالی نکنند...
United States
باز میان هی گیر می دن به همه
United States
من شنیدم کرسنت بیست برابر اون پرونده 3000 میلیاردی توش پول جا به جا شده

باید اینها رو 20 برابر مه آفرید خسروی اعدام کرد
فکر نکنم چون پای اقا زاده ها در میان است.
Iran, Islamic Republic of
اصلا مي فهمي بيست برابر 3000 ميليارد چقدر ميشه؟ ميشه 60 هزار ميليارد تومان! اصلا اگر ما گاز رو مجاني به امارات ميداديم هم حاضر نبوده 60 هزار ميليارد تومان را رشوه بدهد! 60 هزار ميليارد تومان يعني يك پنجم بودجه كشور :))
United States
20 میلیارد دلار
?????????????/
United Kingdom
این قراداد
اولا یکساله نبوده
ثانیا برای ده سال گاز گرفتن بطور تقریبا کمتر از حال حاضر در مدت ده سال 60هزار میلیارد که چیزی نیست این برای اون زمان بوده الان میشه 60 هزار میلیارد اون روز ......
آفرین پول اونموقع با پول الان قابل مقایسه نیست نمیخوام از مفسد 3000 میلیاردی دفاع کنم اون خیانت کرد ولی لااقل مردم رقم ضرر و فهمیدن و بیشتر از اسمش به نام 3000 میلیاردی می شناسنش پرونده کرسنت چی که حتی اجازه نمیدن رقم دقیق ضرر ایران رو بدونیم اون زمان یه نفر اختلاس کرد دزدی و خیانت کرد و رفت انداختن گردن احمدی نژاد چرا این دوره کسی نمیگه روحانی مقصر که زنگنه رو دوباره به وزارت رسوند چرا حتی نمیذارن رقم دقیق اختلاس نفتی مشخص بشه مگه روحانی مدام از خزانه خالی نمی ناله خب چرا کاری نمیکنه پرونده کرسنت به نتیجه برسه تو این شرایط تحریم و تورم
علی
United States
یکم اخلاق رو رعایت کنید و تند نرید
قبل از دادگاه نظر ندهید لطفا
Iran, Islamic Republic of
رقم دقیق 240000000000000 (بیست و چهار هزار میلیارد تومنه) یعنی حداقل 8 برابر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی.
United States
بیشتر نیست؟؟؟
متاسفم
ولی باید استیضاح انجام بشه
صد در صد
.... اگر زنگنه را به جرم تضییع اموال عمومی و منافع ملی استیضاح نکنید.
اگه چنین منطقی داشتند اصلا نباید بهش رای میدادن داداش
حسین
از اصلاح طلبایی که جز به اصلاح بر اساس عقل خودشون عمل نمیکنند بیش از این انتظار نمیرود
هرچه زودتر صلاح دولت یازدهم اینه که .... را عزل کنه و افرادی شایسته تر رو به این سمت ها بذاره، والا دوره بعد احمدی نژاد رئیس جمهور خواهد شد متاسفانه
روحانی تا حالا چه گلی به سرتون زده؟؟
اشتباه مثبت دادم
خوبی؟؟؟
... . کجا بودند به اصطلاح نمایندگان دلسوز !!!!!!!!!! . در این چند سال که گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی و بی داد می کرد ، این نمایندگان ... کجا بودند....
آخه چه ربطی داره؟!
ربطش اینه که این جماعت فقط میخوان احمدی نژاد و بکوبن
United Kingdom
سلام
ربطش اینه که باید بگذاریم 25 میلیارد دلار جریمه بشیم تا غرب به این بهانه هر روز فشار بیشتر وارد کنه ... اونم تو دورانی که پارز دارو رو هم به زور تامین می کنیم ....
انشاالله که وقتش برسه
احمد
اگر اطلاعات موثق وجود دارد هم معرفی زنگنه به عنوان وزیر خطابوده و هم تایید مجلس! لطفا اینقدر مسائل را پیچیده نکنید که مقصرین اصلی برایشان راه فرار فراهم شود .
احمد علی جهانبین
چه خبره ؟0
عبداله زاده
آن نمایندگان معلوم الحالی که نسنجیده به وزیر معلوم الحالتر از خود رای دادند حالا چه پاسخی به پیشگاه ملت و شهدا خواهند داشت این روسیاهی چگونه پاک میشود و خیلی حرف های دیگر که بماند برای پیشگاه الهی.
متاسفم برای سیستم مجلس ما که نمایندگان به خاطر دستور رییس مجلس به این شخص رای اعتماد داد.
این و باید به رییس جمهور بگید که دوباره این آقا رو به وزارت پیشنهاد داد ونمایندگانی که بهش رای اعتماد دادن روحانی و نمایندگانی که بهش رای اعتماد دادن باید اون دنیا در پیشگاه خدا پاسخگوی انتخاب مجدد این آقا باشن
ناشناس
Netherlands
کدام شکایت ایران، این خبر یک جوسازی بی مورد است. اصلاً پرونده در دادگاه لاهه با شکایت کرسنت شروع شده و نه ایران. ایران فقط در پرونده دفاع می کند. دادگاه لاهه قبلاً دفاع ایران (نه شکایت) را در مورد فساد قرارداد شنیده و حالا باید در باره شکایت کرسنت علیه ایران و صحیح بودن دفاع ایران در مورد فاسد بودن قرارداد تصمیم بگیرد.
باید به آقایان فهماند که منافع ملی و سوء استفاده از بیت المال شوخی نیست و این مسائل فقط برای دولت دهم بد نبود.
اینه فقط چشمه ای از نتایج سحر است ،فعلا صبر کنید تا 2ماه دیگه که گند دولتیها دراومد همه میفمید که چه اتفاقی در دولت راستگویان افتاده
عبدالله
زاکانی خیلی دلش می خواهد زنگنه را به مسلخ ببرند ببخشید مجلس !!!
استتیضاح حق قانوننی نمایندگان است که در موارد خاص و طی مراحل قبلی آن صورت می گیرد متاسفانه باندبازی و سیاسی کاری و عدم آشنایی با جایگاه نمایندگی و ... کاربرد آنرا لوث کرده و دیگر کسی بدان توجه ندارد چون بسیار استیضاح هایی مطرح شده وکلید خورده و امضا شده بعدلابی گری و امتیاز گیری و دیگر هیچ.
پيش بيني ازار زنگنه ميشد ،بخصوص بعد از گرفتن بيت المال از بابك!!؟
واقعا اينها نماينده ملت هستند؟؟؟؟؟
فرید
United States
برای مجلس نهم متاسفم که علیرغم آگاهی از سوابق زنگنه و قسم های جلاله دروغی که بارها ایراد کرده باز هم باو رای اعتماد دادند.
نماینده واقعی اکبر اعلمی بود که باوجود اصلاح طلب بودن به خودی و غیرخودی رحم نمی کرد و یادمه که همین زنگنه را بارها به مجلس کشید و مورد سوال قرار داد و زنگنه هم طبق معمول دروغ جواب می داد و اعلمی رسواش می کرد.
و هم او بود که بخاطر دریافت رشوه توسط مهدی آقازاده مشهور از استات اویل از همین زنگنه سوال کرد و او بدروغ آنرا نفی کرد و در سال 92 که همه چیز رو شد گفت من خبر نداشتم!!
آقای محسن رضایی که همیشه بیش از هر کس دیگری نگران جیب مردم بود چرا الآن ساکت است؟!
چرا علی مطهری در این ماجرا ساکت است!!!
نمایندگانی که واقعا با خواست مردم فاصله دارند و واقعا نماینده مردم نیستند بلکه از پیوند رد صلاحیت گسترده و قهر مردم از انتخابات بر کرسی مجلس نشسته اند از منافع ملی چه می دانند. زنگنه وزیری قوی و نیک اندیش و البته پاک دست است و مورد حمایت مردم ایران
خود زنگنه از متهمان اصلی است میاد علیه خودش دادخواست میده ؟؟؟ زهی خیال باطل
محمد
ياد سيد بزرگوار آقاي بزرگواري افتادم که گفتند اين وزارت خانه را تحويل اين ... ندهيد چون اين آقا فردا اسمن وزير است ولي در باطن (م.ه) آن آقا زاده وزير اصلي است زنده باد مدرس کهگيلويه ( آقاي بزرگواري ) بهبهان
Switzerland
اگر بلوف زنگنه وزیر محترم در اپک ،عملی شود.قیمت نفت بیست دلار کم میشود .مثل خطای منجر به خسارت "چند میلیاردی دلاری " ایشان در اوایل دولت اصلاحات ،با افزایش عرضه در بازار نفت در آن موقع.که هیچگاه ایشان هم مورد مواخده قرار نگرفت.
احسنت به شما که با وجود زندگی در خارج انقدر دقیق تحلیل کردید من از همون روزی که ایشون دوباره وزیر نفت شدم بارها کامنت گذاشتم در مخالفت با حرف ایشون که انقدر اصرار به فروش بیشتر نفت دارن و فکر این و نمیکنن که افزایش تولید نفت ایران چه به تنهایی چه اگر عربهاجوگیر بشن با وزیر نفت همراهی کنن منجر به کاهش شدید قیمت نفت میشه و برای ما که نفتمون نفسهای آخرش رو می کشه و هنوز در استفاده کامل از انرزی هسته ای آزاد نیستیم (حالا تازه این مال اوائل وزارت دوباره زنگنه بود نه الان که غنی سازی 20 درصد تبدیل شده به 5 درصد بعد توافقنامه) این فرصت افزایش قیمت نفت در شرایط تحریم و تورمی موجود بهترین فرصت برای استفاده از پولهای سرشار نفتی برای پروژه های عمرانی ایران نه اینکه زنگنه بره مدام از افزایش تولید و فروش بگه و بگه که فقط براش افزایش تولید و فروش و سهم ایران دربازار مهم ایران سهم زیادی در بازار داشته باشه نفت و زیر قیمت بدیم چه نفعی داره
رضا
Iran, Islamic Republic of
حتما زنگنه ازجیب مبارک خسارت راتامین میکنندچون شیخ الوزرا هستند
United States
انشاالله هرچه زودتر
Iran, Islamic Republic of
در زمان قبلی دوران وزارت ایشان در وزارت نفت، تقریبا به طور کامل امور مربوط به ساخت پالایشگاه تعطیل شد ...