جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

محبوبیت ملک عبدالله به چه قیمتی؟!

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 387963
مدیر شبکه جهانی ولایت گفت: آل‌سعود برای اینکه بتوانند عقده‌هایشان را به نوعی ابراز کنند و خود را علیه ایران و شیعیان نشان دهند، این حکم را صادر کردند، در حقیقت حکم اعدام «شیخ نمر» به خاطر عقده‌گشایی علیه ایران و شیعیان است.
به گزارش جهان؛ آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی استاد حوزه علمیه قم و مدیر شبکه جهانی ولایت در گفت‌وگو با فارس؛ به فعالیت دینی آیت‌الله شیخ نمر اشاره کرد و اظهار داشت: شیخ نمر باقر النمر در سال ۱۳۷۹ هجری برابر ۱۹۶۸ میلادی در استان قطیف واقع در شرق عربستان به دنیا آمد که حدود ۶۰ درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، ایشان در سال۱۴۰۰ هجری و در سن ۲۱ سالگی به ایران ‌آمد و در حوزه علمیه القائم مشغول به تحصیل شد و پس از سپری شدن ۱۰ سال به سوریه رفت.

وی افزود: شیخ نمر در سوریه در حوزه علمیه حضرت زینب(س) مشغول تحصیل شد و به درجه اجتهاد نائل آمد و توانست طلبه‌های فاضل و آگاه تربیت کند، سپس در ۱۳۸۰ هجری شمسی به عربستان بازگشت و در روستای «العوامیه» که اکثریت آن شیعه هستند، مرکز بزرگ اسلامی را «الامام قائم» تأسیس کرد، خطابه‌های آتشین وی علیه آل‌سعود و انتقاد از توهین به شیعیان که به عنوان شهروندان درجه دوم سعودی محسوب می‌شوند و دفاع از شیعیان منجر به دستگیری و بازداشت وی در چند نوبت شد.

آیت‌الله قزوینی با اشاره به اینکه شیخ نمر همواره در خطبه‌های نمازجمعه از حقوق شیعیان دفاع می‌کرد، بیان داشت: شیخ نمر در برابر بعضی از فتواهای تکفیری که توسط دکتر بالجبرئیل، عبدالرحمن براج و یا بعضاً توسط خود بن‌باز یا عبدالرحمن دمشقیه (سرکرده‌های تکفیری عربستان سعودی) ساکت نمی‌نشست، همچنین هنگامی که شاهزاده نایف از دنیا رفت، وی در خطبه‌های نمازجمعه تبریک گفت و بیان داشت: به خاطر جنایاتی که نایف مرتکب شده،‌ وی طاغوت است و در قبر شکنجه می‌شود و آتش قهر الهی او را می‌سوزاند.

وی ادامه داد: همواره شیخ نمر با استناد با آیات قرآن و خطبه‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌گفت: حق گرفتنی است و این جز با شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی به دست نمی‌آید و در آخرین سخنرانی خود هم بیان می‌کرد: ما در این عربستان سعودی باید کاری کنیم که حق مسلم را بگیریم یا با افتخار به شهادت برسیم؛ یعنی همواره باید جدی بود، وی در عربستان سعودی چندین ‌بار زندانی و سپس آزاد شد تا اینکه در ۲۰۱۳ میلادی با تیراندازی و مجروح کردن دستگیر شد، در همان روز اول دستگیری سه نفر شهید شدن و بعدها هم که تظاهرات متعدد در دفاع از شیخ نمر برگزار شد و بین ۲۰ تا ۳۰ نفر به شهادت رسیدند.

* خطابه‌های آتشین شیخ نمر علیه آل‌سعود و تضعیف حقوق شیعیان در عربستان

مدیر شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه اعلام حکم اعدام شیخ نمر در یک عقده‌گشایی عربستان سعودی در این باتلاق بحرانی‌اش هست، اظهار داشت: در این بحرانی که در خاورمیانه در سوریه، عراق، یمن، بحرین و حتی ائتلاف ضدداعش ایجاد شده است، ما برداشتمان نسبت به این قضا این است که عربستان سعودی کاملاً سرخورده شده، در این میان مردم عربستان نسبت به سیاست آل‌سعود انتقاد دارند.

* عربستان با حکم اعدام «شیخ نمر» دنبال عقده‌گشایی است

وی افزود: علت این است که عربستان سعودی میلیارد دلار برای سرنگونی دولت بشار اسد هزینه کرد و این اتفاق نیافتاد، همچنین در رابطه با عراق هم همین طور، برای عدم رأی آوردن نورالمالکی و طیفش خیلی تلاش کردند، اما نوری المالکی بالاترین رأی را آورد، در سوریه مردم با نظارت سازمان‌های بین‌المللی بیش از ۹۰ درصد به بشار اسد رأی دادند، در نهایت اینها عقده شد و داعش را تأسیس کردند.

* پیوند آمریکا و عربستان و تولد فرزند نامشروعی به نام داعش

آیت‌الله قزوینی با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا درباره به رسمیت‌شناختن داعش و هماهنگی عربستان سعودی با آمریکا برای تقویت این گروه تروریستی گفت: آل‌سعود برای اینکه بتوانند عقده‌هایش را به نوعی ابراز کنند و هم خود را علیه ایران و شیعیان نشان دهند، این حکم را صادر کرد، در حقیقت حکم اعلام شیخ نمر به خاطر عقده‌گشایی علیه ایران و شیعیان است.

* حکم اعدام شیخ نمر اجماع جهانی شیعیان را در پی دارد

وی ادامه داد: عربستان خوب می‌دانند حکم اعدام نمر برای آن‌ها خیلی سنگین تمام می‌شود، چون باعث می‌شود شیعیان را که ۳۰ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند، قیام کنند، همچنین حزب‌الله لبنان و عراق موضع بگیرند و ایران هم در این قضیه ساکت نمی‌نشیند، در حقیقت یک اجماع جهانی شیعیان نه تنها در خاورمیانه چه بسا در آمریکا و اروپا علیه عربستان صورت می‌گیرد.

* محبوبیت ملک عبدالله به چه قیمتی؟!

مدیر شبکه جهانی ولایت بیان داشت: باید توجه داشت این حکم اعدام صادر شده، حکم اعدام قطعی نیست، بلکه بعد از تأیید پادشاه عربستان سعودی قطعی می‌شود، یعنی این حکم حکمی نیست که بدون امضای پادشاه عربستان قابل تنفیذ و اجرا باشد، شاید برای این است که محبوبیت ملک عبدالله را میان شیعیان زیاد کنند!‌ تا بگویند این ملک عبدالله بوده است که مانع از اعدام شیخ نمر شده است.

* درخواست برای آزادی شیخ نمر باشد نه منع اجرای اعدام

وی ادامه داد: حال اگر حکم اعدام شیخ نمر تبدیل به حکم ابد شود، هیچ فرقی برای عربستان سعودی نمی‌کند و چه بسا هم بهتر است، البته در هر صورت این حکم یکسری تبعات دارد و واقعاً پایه‌های حکومتی آل‌سعود را متزلزل می‌کنند، حال اگر این حکم تبدیل به حبس ابد شود،‌ عربستان سعودی به اهدافش می‌رسد و از آن طرف یک منتی بر سر شیعیان می‌گذارند.

آیت‌الله قزوینی خواستار تلاش برای آزادی شیخ نمر از سوی علما و رسانه‌ها شد و گفت: آنچه که امروز بیشتر در رسانه‌های ما و بیانیه‌ها مشاهده می‌شود،‌در خواست لغو حکم اعدام است، در حالی که باید رسانه‌ها قضیه را بالاتر از ببرند، یعنی درخواست برای آزادی شیخ نمر داشته باشند نه لغو حکم اعدام، بنابراین آنچه که مطلوب و منشأ آثار و برکات است،‌ حکم آزادی شیخ نمر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *