پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳

اختلافات پای عمانی‌ها را به تهران کشاند

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 417969
دور جدید مذاکرات گازی ایران و عمان هفته جاری در تهران برگزار می شود که تعیین مسیر خط لوله محور اصلی مذاکرات گازی دو کشور است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، براساس گزارش اخیر حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت گاز از روند مذاکرات گازی ایران و عمان با وجود امضای یاد داشت تفاهمی ۶۰ میلیارد دلاری حاکی از آن است که مذاکرات گازی تهران - مسقط از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نیست.

اوج گرفتن اختلافات گازی تهران- مسقط به منظور امضای قرارداد فروش گاز هم مورد تائید وزیر نفت و گاز این کشور قرار گرفته به طوری که محمد الرومی وزیر نفت و گاز عمان در آستانه آغاز مذاکرات گازی دو کشور در تهران، گفته است: ایران و عمان هنوز درباره مسیر خط لوله گاز ۲۶۰ کیلومتری زیر دریا به توافق نرسیده‌اند و توافق بر روی این موضوع به مشکل خورده است.

بر این اساس، ایران و عمان که هنوز برای تدوین قرارداد نهایی فروش گاز بر روی مسائل کلیدی همچون تعیین قیمت فروش گاز طبیعی حتی مذاکرات را آغاز نکرده اند، چانه زنی های خود را بر روی تعیین مسیر احداث خطوط لوله دریایی در تهران آغاز کرده اند.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران هم با تائید سفر هیات عمانی به تهران در هفته جاری، گفته است: با حضور هیات عمانی، مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز ایران به عمان انتخاب می‌شود.

انتخاب مشاور به منظور انجام مطالعه احداث خط لوله ٢٠٠ کیلومتری از کوه مبارک به بندر صحار عمان مهمترین محور مذاکرات گازی دو کشور در تهران است و در مجموع در صورت توافق نهایی باید ۴۰۰ کیلیون متر خطوط لوله خشکی و دریایی از کوه مبارک در استان هرمزگان تا بندر صحار در عمان طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود.

به گزارش مهر، قرار است پس از توافق نهایی دو طرف بر روی فرمول قیمت‌گذاری فروش گاز، بخشی از گازهای صادراتی ایران در عمان برای تامین خوراک کارخانه های تولید LNG اختصاص یابد تا امکان مشارکت بیشتر ایران در بازار خرده فروش گاز فراهم شود.

براساس این یادداشت تفاهمی که حدود دو سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

حجم این قرارداد ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود.

از سوی دیگر، مطابق با توافق سال ٢٠١٣ میلادی میان دو کشور، قرار است به مدت ٢٥ سال روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش این قرارداد حدود ٦٠ میلیارد دلار برآورد می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *