پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۶
۶۲
جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز» (15)

سفیانی؛ از خروج تا سقوط

پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 422675
سفيانى بدست يكى از سپاهيان امام مهدى (ع) دستگير مى‌شود و چنانكه روايات مى‌گويد وى را در كنار درياچۀ طبريه و يا در ناحيۀ ورودى قدس بقتل مى‌رسانند. بدين‌گونه به زندگى جنايت‌بار طاغوتى كه در مدت پانزده ماه دست به جناياتى رده كه ديگران در سالهاى طولانى نمى‌توانند مرتكب آن شوند، پايان مى‌دهند.
سفیانی؛ از خروج تا سقوط
گروه فرهنگ جهان نيوز:     یا ایها العزیز! پیمانه هایمان قرنهاست از شهد شیرین حضورت خالیست و حالا بعد از این همه بُعد زمانی ، معترفیم به ایمانهای تهی از تقوایمان....

اماما! پیمانه های معنویتمان را با دعا برای تعجیل در ظهورت پر کن که سخت به حضورت محتاجیم در فتنه هایی که از هر سو احاطه مان نموده اند و دشمنانی که جز با قدرت الهی «تو» نابود نخواهند شد.

علائم حتمی ظهور


امام صادق علیه السلام فرمود: پيش از قيام قائم، پنج علامت و نشانه مهمّ در پيش خواهد بود.
يمنى، سفيانى، نداى آسمانى، قتل نفس زكيّه و فرورفتن[لشکر سفیانی در] زمين.(۱)
سفیانی (۲)، خسف بیدا

در قسمت اول به اینکه سفیانی کیست و زمان و محل خروج سفیانی ، پرداخته شد.

جنگ های سفیانی


جنبش سفيانى در سه مرحله انجام مى‌شود، نخست: مرحلۀ تثبيت سلطۀ وى در شش ماهۀ اوّل. مرحلۀ دوّم: هجوم و پيكار او در عراق و حجاز، مرحلۀ سوم: بازگشت وى از توسعه‌طلبى در عراق و حجاز و دفاع در برابر تحرّك سپاه حضرت مهدى (ع) ، جهت حفظ متصرفات باقيمانده‌اش از سرزمين شام و اسرائيل[ رژیم اشغالگرقدس] و قدس.

روايات مربوط به سفيانى جنگ‌هاى شش ماهۀ اوّل وى را به اختصار ترسيم مى‌كند و اين درگيريها ابتدا جنگ‌هاى داخلى او با أصهب و أبقع و سپس با نيروهاى اسلامى و غيراسلامى مخالف خود است تا اينكه استيلاى او بر سرزمين شام كامل مى‌گردد.

ولى با توجه به جنبش او، طبيعى است كه اين شش ماه، سراسر پر از عمليات‌هاى متراكم نظامى خواهد بود وى به گونه‌اى سلطۀ خود را تحكيم مى‌بخشد كه بتواند نيروهاى زيادى را براى نبردهاى گسترده در نه ماه آينده تجهيز و گردآورى نمايد و ممكن است سفيانى در كنار جنگهاى شش ماهۀ اوّل خود، علاوه بر أبقع و أصهب با فرمانروايان اردن و لبنان و ديگر نيروهاى مخالف درگيرى داشته باشد.

روايتى، به شدّت جنگ‌هاى سفيانى با ابقع و اصهب اشاره مى‌كند و همين جنگ‌ها موجب نابودى شام مى‌گردد.(۲) از امام باقر (ع) روايت شده است كه فرمود:
اولین سرزمینی که ویران می‌شود سرزمین شام است. شامیان در آن زمان زیر سه پرچم مختلف و متنازع با هم به جنگ و درگیری می‌پپردازند: پرچم ابقع - پرچم اصهب و پرچم سفیانی.

سفیانی و ابقع به هم می‌رسند و نبرد می‌کنند. سفیانی او و همراهانش را به قتل می‌رساند. سفیانی اصهب را نیز به قتل می‌رساند، آنگاه قصد و هدفی جز روی آوردن به سوی عراق ندارد. سپاهیان او از قرقیسا می‌گذرند و در آن نقطه به جنگ می‌پردازند. در آن مکان صدهزار نفر از سرکشان و ستمگران کشته می‌شوند و سفیانی سپاهی را هم به کوفه گسیل می‌کند...»(۳)

چون [امور]داخلۀ خود را آرام نمود، دو لشكر مهم و مجهّز را با پرچم‌هائى سرخ و به روايتى سبز تنظيم مى‌نمايد يكى براى گرفتن عراق و ديگرى براى تسخير حجاز.

امّا لشكرى كه به عراق مى‌فرستد صد و سى‌هزار نفر است و آنان تا مى‌توانند در عراق قتل و كشتار و خونريزى و غارت‌گرى و بى‌حيائى مى‌نمايند و سپس به طرف نجف اشرف و كوفه مى‌روند و هفتاد هزار دختر باكره را به اسارت مى‌گيرند، ولى پيش از آنكه به آنها دست درازى كنند سپاه يمانى و خراسانى مانند دو اسب مسابقه فرا مى‌رسند و اسيران را از آنها باز پس مى‌گيرند و آن چنان آنها را تار و مار مى‌كنند كه حتّى يك نفر هم براى خبرگزارى نمى‌تواند از دست ايشان فرار كند.

و امّا لشكرى كه بسوى مدينه مى‌فرستد «دوازده هزار نفر است» چون به مدينه رسيدند مدّت سه شبانه‌روز مدينۀ منوّره را تاراج و غارت مى‌نمايند و فساد و خرابى و خونريزى بى‌حدّ مرتكب مى‌شوند و بعد از خرابى و قتل و غارت متوجّه مكّۀ معظّمه مى‌گردند...(۴)

سفيانى در نه ماهۀ پايانى حكومت خود، دست به نبردهاى بزرگى مى‌زند كه مهمترين آنها با تركان و هواداران آنها در قرقيسيا است، سپس نبردهاى او در عراق با ايرانيان زمينه‌سازان ظهور، و يمنى كه طبق برخى از روايات با آنان مى‌باشد.

و ممكن است سفيانى در مدينۀ منورّه داراى نيروهايى باشد كه در كنار نيروهاى حكومت حجاز، در برابر نبردى كه احتمالا توسط حضرت مهدى (ع) براى آزادى مدينه انجام مى‌پذيرد وارد پيكار شوند.

سفيانى پس از شكست در عراق و حجاز به شام و فلسطين بازمى‌گردد تا در بزرگترين كارزار حضرت مهدى (ع) يعنى نبرد بزرگ فتح قدس به مصاف بپردازد.(۵)

مدت حکومت سفیانی

از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت شده كه فرمودند: «سفیانی از امور حتمی است. خروج او در ماه رجب است از ابتدای خروج تا پایان خروجش پانزده ماه است. شش ماه می‌جنگد. وقتی كه در سرزمین‌های دمشق و حمص و فلسطین و اردن و قِنِّسرین تسلط یافت، نه ماه حكومت می‌كند؛ نه یك روز هم بیشتر.(۶)

حدود تعدّى و تجاوز او بعد از شامات، عراق و حجاز به خصوص مدينۀ منوّره مى‌باشد، تا يكى دو ماه آسيب او به اهل حق نمى‌رسد زيرا گرفتار جنگهاى داخلى و سركوبى احزاب مخالف است، امّا پس از آن هيچ همّ و غمّى ندارد مگر مبارزه با اهل دين و دشمنى او بيشتر با شيعه و اهل حق و آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله است.

از روايات چنين برمى‌آيد كه نقش سياسى او ايجاد فتنۀ مذهبى در ميان مسلمانان و تحريك تسنّن عليه شيعيان تحت شعار يارى اهل سنّت است. در حاليكه وى هوادار زمامداران كفر پيشه غربى و يهوديان و مزدور آنهاست.(۷)

از امام صادق (ع) روايت شده است كه فرمود:
ما و اولاد ابو سفيان دو خاندان هستيم كه به خاطر خدا با يكديگر دشمنى داريم. ما گفتيم خداوند راست گفت و آنها گفتند خداوند دروغ گفت. ابو سفيان به جنگ پيامبر برخاست و معاويه فرزند ابو سفيان به جنگ على بن ابى طالب رفت و يزيد پسر معاويه به نبرد با حسين بن على (ع) پرداخت و سفيانى به مصاف حضرت قائم (ع) برمى‌خيزد.(۸)

خسف بیدا


واژه «خسف» ، به معناى فرورفتن و پنهان شدن است و «بيداء» نام سرزمينى بين مكه و مدينه است.

لشكر سفيانى به مدينه رفته و مدّت سه شبانه‌روز دست به تاراج و غارت مى‌زنند و آنگاه متوجّه مكّه مى‌گردند و چون به سرزمين «بيداء» كه جائى است ما بين مكّه و مدينه رسيدند، خداوند جبرئيل را مى‌فرستد و مى‌فرمايد برو و آنها را نابود كن، جبرئيل هم مى‌آيد و با پاى خود ضربتى به زمين مى‌زند و خداوند به وسيلۀ آن ضربت آنها را به زمين فرومى‌برد، و كسى از آنها باقى نمى‌ماند مگر دو نفر از قبيله جهينه.(۹) بنام بشير و نذير، كه بشير به مكّه مى‌رود و حضرت قائم عليه السّلام را به هلاكت لشكريان سفيانى بشارت مى‌دهد و نذير كه بطرف شام مى‌رود و جريان هلاكت لشكريان را به سفيانى خبر مى‌دهد.(۱۰)

و اين است آن وحشتى كه خداى تعالى در قرآن كريم فرموده است:
اگر آنان را مشاهده كنى كه دچار وحشت شده‏اند و رهایى ندارند و از مكان نزدیك گرفتار مى‏شوند.
(آیه ۵۱/سبأ)

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم در اين‌باره فرمود:
گروهى از شام به سوى او برانگيخته مى‌شوند؛ چون به منطقه بيداء مى‌رسند، به زمين فروبرده مى‌شوند.»(۱۱)

سرانجام سفیانی


پس از وقوع معجزۀ فرورفتن در زمين، در مورد لشكر سفيانى در راه مكّه، ستارۀ‌بخت سفيانى روبه افول مى‌گذارد...روايات خاطرنشان مى‌سازد كه حضرت مهدى (ع) پس از معجزۀ فرورفتن قواى دشمن، با سپاه خود كه متشكل از هزاران نفر رزمنده است براى آزادسازى مدينه راهى آنجا شده و با دشمنان خود در آنجا درگير مى‌شود.

حضرت مهدى (ع) مدينه را فتح و حجاز را آزاد و نيروهاى دشمن را منكوب مى‌سازد و لشكر سفيانى هركجا كه روياروى او باشد، از حجاز تا عراق و شام، شكست مى‌خورد.

... مهدى (ع) با سپاه خود بسوى سرزمين شام لشكركشى مى‌كند و در «مرج عذراء» ناحيه‌اى در سى‌كيلومترى دمشق اردو مى‌زند. اين امر دست‌كم دلالت دارد بر اينكه سفيانى از نگهدارى مرزهاى خود و از ايستادگى در برابر پيشروى سپاه حضرت مهدى (ع) عاجز است و حتى روايات مى‌گويد سفيانى دمشق، پايتخت خود را تخليه مى‌كند و به داخل فلسطين باز مى‌گردد و پايتخت و يا مقرّ فرماندهى خود را در «منطقۀ رمله» جايى كه نيروهاى روميان يا شورشيان رومى در آن فرود مى‌آيند، انتخاب مى‌كند.

همچنين روايات مى‌گويد: كه حضرت مهدى (ع) در شروع نمودن نبرد درنگ مى‌كند و مدتى در حومۀ دمشق مى‌ماند تا بزرگان و مؤمنان اهل شام آنهايى كه هنوز به آن حضرت نپيوسته‌اند به او ملحق شوند. و سپس حضرت از سفيانى مى‌خواهد كه جهت گفتگو شخصا با آن بزرگوار ملاقات كند. آنگاه يكديگر را ملاقات مى‌كنند. وى تحت تأثير شخصيت حضرت مهدى (ع) قرار مى‌گيرد و با آن حضرت بيعت مى‌كند و تصميم مى‌گيرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسليم امام (ع) نمايد امّا نزديكان و پشتيبانان سفيانى وى را پس از آن سرزنش و نكوهش مى‌كنند و او را از تصميم خود منصرف مى‌سازند.

آنگاه سفيانى لشكريان خود را براى جنگ با امام بسيج مى‌كند ولى امام (ع) او را شكست مى‌دهد و خداوند روميان را نيز بدست آن حضرت منهدم مى‌سازد.ازاين‌رو وى و هم‌پيمانانش نيروهاى خود را براى جنگى بزرگ آماده مى‌كنند جنگى كه محورهاى آن به گفتۀ روايات از عكّا تا صور و از آنجا تا انطاكيه در ساحل دريا و از دمشق تا طبريه و تا داخل قدس گسترش مى‌يابد.

در اين هنگام غضب خداوند و خشم مهدى (ع) و سپاهيانش بر سفيانى و هم‌پيمانان وى فرومى‌بارد، نشانه‌ها و معجزات الهى بدست مهدى (ع) آشكار مى‌شود. و سختى و تيره‌روزى به سفيانى و حاميان يهودى و رومى او روى مى‌آورد و به بدترين شكل شكست مى‌خورند. و سرانجام، سفيانى بدست يكى از سپاهيان امام مهدى (ع) دستگير مى‌شود و چنانكه روايات مى‌گويد وى را در كنار درياچۀ طبريه و يا در ناحيۀ ورودى قدس بقتل مى‌رسانند. بدين‌گونه به زندگى جنايت‌بار طاغوتى كه در مدت پانزده ماه دست به جناياتى رده كه ديگران در سالهاى طولانى نمى‌توانند مرتكب آن شوند، پايان مى‌دهند.(۱۲)

منابع:
۱-شش ماه پایانی ، مجتبی الساده ص۱۹۱ به نقل از غیبت نعمانی ص۱۶۹، منتخب الأثر ص۴۵۸و...
۲- عصر ظهور علی الکورانی ص ۱۲۵
۳- سفیانی و نشانه های ظهور ، محمد فقیه ص۱۱۵ به نقل از غیبت نعمانی ص ۱۸۷
۴- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ج ۱ اسدالله هاشمی شهیدی ص۷۱
۵- عصرظهور ص۱۲۶
۶- شش ماه پایانی ص۷۴ به نقل از غیبت نعمانی ص۲۰۲
۷- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ج ۱ اسدالله هاشمی شهیدی ص۷۰
۸- سفیانی و نشانه های ظهورص۱۳۵ به نقل از امالی شیخ طوسی و معانی الاخبار شیخ صدوق
۹- درسنامه مهدویت ج ۲ خدا مراد سلیمان ص۹۳
۱۰- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ج ۱ اسدالله هاشمی شهیدی ص۷۱
۱۱- درسنامه مهدویت ج ۲ خدا مراد سلیمان ص۹۳
۱۲- عصر ظهور ص۱۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بارالها در ظهور ولیت تعجیل فرما.
آمین یا رب العالمین
سوالی که برای من پیش آمده این هست که چرا این روایات در منطقه ی خاورمیانه مختصر شده!؟
مگر قرار بر تشکیل حکومت عدل جهانی نیست؟
در این میان نقش آمریکا، اروپا، روسیه، چین و دیگر گردن کشان چه هست؟ واتیکان کجای داستان هست؟ اصلا چرا این روایات حول محور ایرانی ها بنا شده؟ نوع جنگ هایی که از آنها نام برده شده و توضیح داده شده اند منسوخ شده اند، دیگر کسی اینطور نمی جنگد. از دید عقل ناقص من، این روایات با واقعیات جهان امروز متناقض هستند. آیا کسی هست توضیح بیشتر دهد؟
دوست عزيز اولا شما نمى بينيد كه تمام طرحهاى آمريكا، اسرائيل و به دنبالشون بقيه كشورهاى اروپايى در همين منطقه ما يعنى خاورميانه داره پياده ميشه چون اين منطقه كه اكثرا دست مسلموناست ثروتمنده دوما منظور از روميان در احاديث همون غربيا هستن سوما با چشم خودمون داريم ميبينيم داعش جنايتهايى رو مرتكب ميشه كه قرون وسطايى اند از جمله سربريدن و آتش زدن و ... شيوه جنگشون مثل قرن ها پيشه اون وقت شما نميتونيد شيوه جنگ زمان ظهور رو تصور كنيد
Canada
.....
دوست عزیز همین الانش جنگ ها در کجا خلاصه میشه؟ غیر از اینه که در منطقه خاور میانه هست؟
خب؟منظور؟
مرتضی
باسلام دوستان عزیز اساسا این روایات که به کشتار فجیع در عراق مثلا اشاره میکند مشکوک وعدم صحیح است به قول شیخ علی کورانی ((اشتباه است)) واین کشت کشتارها مشکوک است وغیر معقول در ثانی این روایات باید تفسیر امروزی شود ازجمله مناطق مذکور و درپاسخ به سوال دوستمان جهان فقط بخش سفیانی را توضیح داد در خاورمیانه روایاتی وجود دارد که ارتباط سفیانی با غرب را میگوید وبسیارجالب است ((درروایتی خواندم که میگوید برروی سینه سفیانی علامت صلیب هست )).لذا در تفسیر روایات مهدوی بسیار باید دقت کرد ومعیارهای ان زمان وطرف مقابل صحبت امام واز همه مهمتر روایات در زمان بنی امیه مطرح باشد راباید اساس بر عدم صحت گذاشت چون اگر بحث سفیانی باشد به احتمال خیلی زیاد مثلا جعل شده در مورد عراق که مردم عراق درآن زمان را بترساند((مثلا))لذاباید دقت کرد
دانشجو
Romania
با سلام، این توضیحات را جایی نخوانده ام و متخصص این بحث هم نیستم فقط نظر شخصی خود را میدهم، بر اساس سیر تحول جهان از ابتدا تا بحال مشخص است که انسانها همیشه بدنبال بهترین مدل زندگی بوده اند، البته متناسب با درک خود و متناسب با اطلاعاتی که به گوششان میرسد، کمونیسم، نهیلیسم، لیبرالیسم، فاشیسم ، ناسیونالسم و ... همه مدل های مختلفی هستند که هرازگاهی می امدند و طرفدارانی پیدا میکردند و میرفتند ، حال که مدل لیبرالیسم بر جهان تسلط دارد، در زمان ظهور آقا مدل جدید دینی ارائه میشود که از همه نظر بابت رضایت انسانها شده لذا با کمترین جنگی طرفداران خود را پیدا میکند،
محمد
جواب بخشی از سوال شما از آیت الله ناصری میارم که گفتید چگونه با شمشیر قیام میکنه امام علیه السلام
یکی از دوستان مورد اعتماد ما، نقل می‌کرد که شصت سال پیش از این، از مرحوم عارف نامبردار حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی- که سفری به تهران آمده بود- درباره کیفیت جنگ حضرت ولی عصر(عج) با اصحاب قدرت این روزگار سؤال کردم. ایشان در جواب فرمودند: برخیز و به همراه من بیرون بیا. آن دوست نقل می‌کرد که به همراه مرحوم شیخ از چند خیابان گذشتیم و به خیابان شمس‌العماره- که در آن زمان محل تردد اتوبوس‌های بین شهری و مکان سوار شدن و تخلیه مسافران و بارهای پایتخت بود-، وارد شدیم. در آن هنگام، هنگامه‌ای از تردد اتوبوس‌ها برپا بود و غوغای حرکت آن‌ها، خیابان را فرا گرفته بود. در این حال مرحوم شیخ به قسمتی از خیابان اشاره‌ای کرد و تمامی اتوبوس‌های آن قسمت از خیابان از حرکت باز ایستادند!.
آن دوست ما می‌گفت: من متعجب از سکون ماشین‌ها بودم و رانندگان متعجب از اینکه موتور‌ها روشن است اما هیچ حرکتی در آنها مشاهده نمی‌شود! چون چند لحظه گذشت، حضرت شیخ اشارتی کرد و اتوبوس‌ها به حالت نخستین بازگشت و حرکت در خیابان آغاز شد! بعد از آن شیخ فرمود: آقای عزیز! من از خادمان حضرت حجت(عج) نیز محسوب نمی‌شوم، ولی خداوند این قدرت را به من بخشیده است، حال آیا خادمان آن حضرت از چه قدرتی برخوردارند؛ و بدیهی است که از قدرت خود آن حضرت نمی‌توان سخنی گفت، چه آن قدرت در مخیله آدمی نیز نمی‌گنجد.
این بخش اول جواب مربوط به آیت الله ناصری بود

ببینید اعتقاد به وجود امام زمان وزنده بودنش با عقل ماها نمیسازه یعنی عقل راه به جائی نمیبره که یه انسان همچین عمری داشته باشه و بعد ازچندین سال چنان وضعیت جسمانی اون در اوج باشه که انقلابی گسترده بکنه .البته نمونه های از معمرین وکسانی که عمر های طولانی در تاریخ داشتن هست ولی بهر حال همون طورکه اعتقاد به وجود مبارک اما م زمان سرچشمه میگیره از یک معجزه و اراده الهی همون طور هم قیامش با عقل ما نمیسازه که چطور قدرت های ظالم امروز را نابود میکنه اونم باشمشیر .وباتوجه به شواهدی میشه جواب هائی داد
وقطعا معجزه برای ازکار انداختن سلاح های امروز همراه امام است همون طوری که معجزه آتش را برابراهیم سرد کرد .در ثانی امام زمان هم حجت الهی بر انسان ها است هم حجت الهی بر موجوداتی مثل اجنه وقطعا سپاهیانی از جن های مومن امام را همراهی میکنن که قدرت بالائی دارن همانگونه که وجود اجنه ثابت شده است و در سپاه حضرت سلیمان وجود داشتن و در قرآن هم از یکی از اجنه اسم میبره که حاظر شد تخت ملکه صبا را در یک چشم بهم زدن صدها کیلومتر جابجا کنه وبه قصر حضرت سلیمان بیاره در حالی که میگن تخت ملکه صبا یک تخت معمولی نبوده وشکوه وعظمتی داشته .من از شما سوال میکنم کدام فناوری امروز بشر ی هست که تختی مانند تخت ملکه صبا که جای خود داره یه شئی کوچیک را در یک چشم به هم زدن صدها کیلو متر صحیح و سالم جابجا کنه
وحال آنکه من در اول جوابم گفتم امام از موجزه استفاده میکنه در حالی که این قدرتی که اجنه دارن روی حساب معجزه هم نیست وقدرت طبیعی اونها است
واز اونجائی که قیام امام زمان اونقدر به تاخیر میفته که مردم دنیا از تمام احزاب وحکومت ها ناراضی میشن و از ظلم به ستوه میان همه دنبال یک منجی هستن واین حرف من نیست بلکه حرف روایات هست واگه مردمی مثل مردم آمریکا از سیاسون وحکومتشان ناراضی بشن به نظر شما بمب اتم وحتی قوی تر از اون کاری به پیش میبره وانقلاب مرد م ایران یک نمونه کوچیک از انقلاب جهانی هست که شاه با اون همه قدرت نظامی و مستشاری غربی کاری نتوانست بکنه .سر اینکه اسم انقلاب میزارن همینه که همه چیز زیرو رو میشه حتی نظامیان هم به این طرف میان
درود بر عالم بزرگ مکارم
Iran, Islamic Republic of
به همان دلیل که اکثر پیامبران الهی از همین منطق ...
حمید
1-روایاتی از این دست صحنه اولیه نبرد جهانی را ترسیم می کنند که نشانه های اولیه ظهور را بیان میکند جهت اماده سازی و اشنایی مومنین لکن روایات دیگری هم هست که نبرد جهانی خصوصا جنگ و صلح چند ساله با غربی ها در ان ذکر شده است!
2-محوریت ایرانیان هم به خاطر این است که انها به همراه یمنی ها و عراقی ها هسته های اولیه سپاه امام ع هستند
3- ترسیم صحنه جنگ و ذکر ابزار های جنگی متناسب با فهم مردم در زمان صدور روایات است و ذکر انها به عنوان مثال و نظیر است ! البته بجز انچه در مورد سلاح و زره پیامبر و امام علی علیه اسلام است که اینها نماد های مقدس هستند و الله اعلم
حرفهایی مثل لشکر و لشکر کشی، مرکب ، پرچم ، قتل و غارت و.... حرفهای کلی است که در هر زمان مصادیق خاص خودش را داره و محدود به قدیمها نیست....
در مورد کشورهای دیگه هم که گفته شده حامیان غربی و یهودی که مشخصه، پیداست سایر کشورها نقش آفرینی خاصی ندارند مگر در پشت پرده ، حتی ایثطور که معلومه کشور ایران هم ( از نظر جغرافیایی) خیلی در این قضیه در گیر نیست ، و بیشتر ، نیروهای ایرانی هستند که وارد جنگ می شوند....
این چیزیه که به ذهن من می رسه
در ضمن این روایات در مورد جنگهاست و الّا بعد از توفق حضرت مهدی( عج) است که بسیاری از مسیحیان مسلمان شده مردم جهان به ایشان روی آورده و حکومت جهانی عدل تشکیل میشه....
با یک نگاه سطحی هم میتوان علائم را با حال و روز امروز تطابق داد اگر که بخواهیم ببینیم
s
سلام , این فقط چند روایت بود که ذکر شد برای تحلیل قویتر و جواب سوالاتتان باید مجموعه روایات را ببینید وآن در کتاب بحارالانوارعلامه مجلسی جلد ۵٢ مفصل آمده واتفاقا در مورد غرب و شرق عالم ...ترک و روسیه ... روایاتی ذکر شده میتوانید به کتاب عصر ظهور علامه کورانی که فارسی است مراجعه بفرمایید
سعید
سلام فکر میکنم ...
که چی؟؟/به خدا حرف نزنید چیزی نمیشه
امین
مختصر به خاورماینه نیست چون در روایات بارها از روم و کفار و اصهب به معنی بور و یا رومی به کار برده شده است همچنین نقطه شروع از خاومیانه است نه اینکه محدود به خاورمیانه بماند و این حوادث پیش از ظهور و شروع حکومت جهانی ایشان است و همچنین ارتش سوریه الان در شهر های خودش خانه به خانه در حال جنگ است شما میخواهید چطور بجنگند؟!
نکته ای که هست منظور از روایات ما اتفاقاتی هست که بسترساز اصلی این قیامه.
وگرنه در بقیه جاهای دنیا هم اتفاقاتی خواهد افتاد ولی شاکله اصلی این اتفاقات طبیعتن جایی هست منازعات جدی بر سر نحوه شکل گیری غایت دنیاست.
باید این نکته را متذکر شد که پس از ظهور امام مهدی (عج)، حضرت عیسی (س) نیز باز می گردد. از آنجا که اکثریت مردم جهان مسلمان و مسیحی اند، با کنار هم قرار گرفتن این دو بزرگوار بسیاری از توطئه ها خنثی می شود. از طرفی قبل از ظهور، جهان مملو از بی عدالتی می شود و در سراسر جهان جنبش های عدالت خواه شکل خواهد گرفت و مردم به دنبال عدل و عدالت خواهند بود وهمین امر باعث خواهد شد دست دولتهای استکباری در بسیاری از موارد بسته شود . از طرفی با بازگشت حضرت مسیح توطئه جنگهای بین مسیحیت واسلام نیز شکسته می شود و مسیحیان با کمترین جنگ و خونریزی به تبعیت از عیسی مسیح ، وارد دین اسلام خواهند شد. پس قلب حوادث در خاورمیانه و در کشورهای مسلمان و در بین خود مسلمانان خواهد بود جایی که سفیانی ادعای حکومت دارد و حضرت نیز مأمور به بر پایی حکومت عدل است. البته این گمان من است از آنچه که مورد بررسی قرار داده ام.
برای خود من سوال پیش آمده بود که چگونه امام زمان عج الله می خواهد با غرب (که بمب اتم هم دارد) مبارزه کند. در جواب روایتی رو برام گفتند که سلاح های لشکریان امام زمان عج الله از آسمان می آید. به کوه اشاره می کند از هم می پاشد. و ... .
علی اکبر
Malaysia
دوست عزیز
همان طور که در متن گفته شده این روایات مربوط به دوره ای خاص می باشد که مرتبط به ابتدای امر ظهور است. در برخی روایات هست که برای برقراری حکومت عدل جهانی حضرت 18 سال جنگ و درگیری خواهد بود. علت اینکه این روایات بیشتر به منطقه خاورمیانه مربوط می باشد شاید با علت اینکه اکثر پیامبران در منطقه خاورمیانه مبعوث شده و حضور داشته اند مرتبط باشد.
در مورد شیوه های جنگ هم در روایات به جزییات اشاره نشده و از تعابیر کلی استفاده شده که در تمام دوران ها مفهوم یکسانی دارند. علاوه بر اینکه در برخی از آنها از تعابیر کنایی استفاده شده. به عنوان مثال استفاده از واژه شمشیر هنوز هم به معنای قدرت و توان نظامی تعبیر می شود و نه لزوما خود شمشیر. کما اینکه در گذشته هم به غیر از شمشیر از سلاح های دیگری هم استفاده می شده است.
Romania
عزیز برادر، توضیحات کامل تو کتاب عصر ظهور هستش برو خودت مطالعه کن
برای اینکه ما تو این منطقه هستیم، احادیث این مناطق که بیشترین حوادث رو هم داره بیشتر مرور میشه
غرب که دشمنه، تکلیفش روشنه، اقا ظهور کنه اول ملت مسلمون رو یکپارچه میکنه و این مهتمرین کار برای فتح جهانیه
دوستانی که منفی دادن نظرشان را اعلام کردند که محترم هست، اما به هر حال این سوالات برای من جوان و امثال من پیش آمده، که حاصل از تفکر نصف و نیمه و مقایسه هایی هست که در این مورد داشتیم. همانطور که می دونید در اسلام تفکر کردن نه تنها عمل مذمومی نیست بلکه به آن توصیه ی اکید شده. خیلی بیشتر خوشحال می شدم اگر به جای منفی دادن، به این سوالات پاسخ می دادید. من خدای نکرده قصد رد کردن این روایات را ندارم فقط چند سوال برایم پیش آمده، همین.
البته هنوز امید دارم که هفته های آینده و در ادامه ی این سری از مقالات به سوالات مطرح شده پاسخ منطقی داده شود.
United States
چون اینجور ....
مسائل اومده؟؟؟
محمد
با سلام خدمت دوست عزيز
توجه شما را به نكات زير جلب مي كنم:
1. روايات آخرالزمان منحصر در چند موردي كه در بالا آمده نيست بلكه در برخي از اين روايات معتبر نقش ساير كشورها غير از آنچه كه در متن آمده است روش گرديده براي اطلاع بيشتر به كتاب «عصر ظهور»نوشته علي كوراني مراجعه نماييد.
2. از يك سو روايات آخرالزمان به دليل اينكه در مقام بيان حوادث مرتبط با ظهور امام زمان ع است و مسلمانان به عنوان حلقه محوري جريان ظهور نقش اساسي را در اين زمينه بازي ميكنند و بيشتر دولتها و ملتهاي مسلمان در منطقه خاور ميانه حضور دارند. از سوي ديگر به دليل اهميت بسيار اقتصادي و سوق الجيشي منطقه خاورميانه در طول تاريخ و روي آوردن قدرتهاي منفعت طلب و استكباري براي تصرف و استعمار دولتها و ملتهاي اين منطقه (تاريخ گواه روشني بر اين مطلب است)
روشن است كه محور قرار گرفتن حوادث آخرالزمان در اين منطقه نه تنها به دور از منطق نيست بلكه واقعيتي است كه حوادث سياسي جهان در روزگار ما مهر صحت بر آن مي نهد.
3. مراد از روميان در روايات آخر الزمان همان اروپاييان و مراد از يهود همان صهيونيزم يهودي يا مسيحيت صهيونيزم است كه به شدت از اسراييل دفاع ميكنند. از همين رو حمايت يهوديان و اروپاييان از برخي دولتهاي سرسپرده عربي به منظور مبارزه با اسلام راستين خود شاهد ديگري است كه مي تواند به روايات آخرالزمان اعتبار ببخشد.
4. در برخي از روايات ديگر به وجود آمدن جنگ و خونريزي در كشورهاي عربي از نشانه هاي ديگر معرفي شده است كه بازهم حوادث فعلي در عراق، سوريه و لبنان و فلسطين شاهد و مويد ديگري براي صحت روايات وارده است.
البته بايد توجه داشت كه تعيين مصداق قظعي براي شخصيتهاي ظهور يا كشورهاي موثر در ظهور به دليل راه يافتن بدا در برخي از روايات ظهور كاري خردپسند نيست.
خداوند همه را در مسير حق ثابت قدن نمايد و توفيق زيارت امام زمان عج را نصيب ما بفرمايد
آمين يا رب العالمين
Romania
این قسمت ها که مربوط به خاورمیانه بوده مطرح شده در ادامه روایات داریم که پس از شکست سفیانی و قتل او غرب در مقابل حضرت لشگر کشی می کنند و و زمانی که جنگ قرار هست شروع بشه به امر خدا حضرت مسیح نزول می کنه و اهل ایمان غرب رو به سوی حضرت مهدی دعوت می کنه و اکثر اون لشگر غرب با توجه به وجود روایات آخرزمانی در دین مسیحیت به لشگر حضرت مهدی می پیوندن و فقط اندک افراد باقی می مانند و تعدادی یهودی که ... وقتی سپاه حضرت وارد بیت المقدس می شود به گونه ای می شود که هر دشمنی که پشت سنگی پنهان شده باشه سنگ به امر خدا ندا میدهد و سپاه اسلام را آگاه می کندو.... کتاب عصر ظهور منبع خوبی هست برای مطالعه
كتاب عصر ظهور ؛ آيت الله كوراني به ويژه بخش اول آن كه سيماي كلي ظهور است را مطالعه كنيد جواب همه سوالات خود را مي يابيد
قيام امام زمان چند مرحله دارد كه ابتدا حاكميت در همين منطقه خاورميانه است و بعد ....
اللهم عجل لوليك الفرج ...
زبان روایات آخرالزمان ....
اللهم عجل ولیک الفرج
گروهى از اهل كتاب آرزو میكنند كاش شما را گمراه می كردند در صورتى كه جز خودشان [كسى] را گمراه نمی كنند و نمی فهمند
سوره 3 آيه 69
Mohamad
جالبه که تو اخبار و احادیث اومده که مسیحیان بدون هیچ جنگ و خونریزی تسلیم حضرت عیسی میشن و اینجا هیچ اشارتی به حضرت عیسی نشده در صورتیکه از اصول تفکر شیعه میباشد
علی
....ساده هستید ...
همه ساده ها هم فکر می کنن ظهور نزدیکه شما نیستی فکر نکن
سینا
همچنين روايات مى‌گويد: كه حضرت مهدى (ع) در شروع نمودن نبرد درنگ مى‌كند و مدتى در حومۀ دمشق مى‌ماند تا بزرگان و مؤمنان اهل شام آنهايى كه هنوز به آن حضرت نپيوسته‌اند به او ملحق شوند. و سپس حضرت از سفيانى مى‌خواهد كه جهت گفتگو شخصا با آن بزرگوار ملاقات كند. آنگاه يكديگر را ملاقات مى‌كنند. وى تحت تأثير شخصيت حضرت مهدى (ع) قرار مى‌گيرد و با آن حضرت بيعت مى‌كند و تصميم مى‌گيرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسليم امام (ع) نمايد امّا نزديكان و پشتيبانان سفيانى وى را پس از آن سرزنش و نكوهش مى‌كنند و او را از تصميم خود منصرف مى‌سازند.
چطو ممکن است امام همام با شخصی که در علم الهی منظور به درک شده و هلاکتش قطعیست و همچنین تا قبل از آن دست به جنایات زده و کشته شدن او امری قطعیست و از هیچ فسادی دریغ نکرده و هدفش دشمکنی با خدا و دین خداست صحبت و دعوت به بیعت میکند؟ این رویات بعضا دچار تناقضات است البته صرفا دلیل هم بر درستی انها نیست و این امریست که به طو معمول در متداول بودن یا نبودن روایات از سوی بزرگان تاکید شده
یعنی ابتدا باید تحمل کنیم همه ی بلاد اسلامی بیفتد به دست سفیانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وااااااا پس رزمندگان ما همه باید حتما شهید بشن تا مولامون بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من نمی خوام اینجوری بشه نه
هر چی خدا بخواد همون می شه
United States
اللهم عجل لولیک الفرج
چرا در مورد ايران چيزي نگفته شده ؟
عبداله
Iran, Islamic Republic of
مطالبی بسیار مهم و با جزییات فراوان و خارج از فهم عوام و تخصصی رو به به زبان نوزادان مطرح کردند. همه سعی می کنند وقایع جاری و پیش رو را به صورت یک رمان زیبا توام با حوادثی سخت و تلخ توضیح دهند! چشمها,قلب ها و عقل ها را باید شست و این رمان الهی را جور دیگری و از جایی بالاتر باید نگریست! الهم العجل الولیک الفرج
مطلب خوبی بود
تشکر از نظراتی که مطلب رو تکمیل کرد
چطور می شود قبول نکرد....
شما هیچی راحت باش
سلام دوست عزیز، من فکر میکنم امام روایت را به گونه ای نقل کرده که برای همه قابل فهم باشد و بخصوص مردم هم عصر امام معصوم، مثلا اگر امام میفرمود لشکریان سفیانی یا خراسانی با تانک به هم هجمه میکنند آیا برای مردم آن عصر قابل فهم بود؟ اما در عوض ایشان از تانک به مرکبی که بر پیشانیش نور قرار دارد تعبیر میکند ( چراغهای تانک) یا مثلا این تعبیر که مردمان آنزمان سوار بر پاره های آهن بر بالای ابرها حرکت میکنند که تعبیر ش هواپیماست و چون آنزمان فلز مشهور آهن بود امام برای قابل فهم بودن موضوع نمیتوانسته مثلا بگوید آلومینیوم!
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر منتقم فاطمه
یا مهدی ادرکنی
سفیانی کیلویی چنده؟
شعیب صالح رو دریاب....
تیتر؟؟؟
نظرات خوبی داده شده اطلاعاتم افزایش یافته
ظهور نزدیکه
یاد اون جمله عارف بزرگ بهجت افتادم که گفتند پیرتر از ما هم ظهور را خواهند دید
بارانلو
مهدی جان: وفا ندیده ای از من اما خوب ، خودت به رحمت شاهانه عادتم دادی ... تعجیل ظهورش صلوات
این پیش گوییها مسئله ی جبر را در تاریخ نشان میدهد.یعنی بعضی از بشر مجبورند که در جنگهای آخرالزمانی در خاورمیانه شرکت کنند و کشته شوند و مردم اروپا و آمریکا همچنان در صلح و امنیت خواهند بود. این مردم بینوای خاورمیانه خواهند بود که جور آخرالزمان را برای کل چین و هند و روسیه و اروپا و آفریقا و آمریکاهای شمالی و جنوبی خواهند کشید.پیشگوییهای اینچنینی با فلسفه اسلامی جبر و اختیار منافات دارد.خداوند است که بر همه چیز آگاهی دارد.
Iran, Islamic Republic of
اولا در بحث ظهور کل جهان درگیرشه دوما خاورمیانه مهمترینشه
هادی
Iran, Islamic Republic of
سلام همه آمین بگن؛خداوندا مارالایق سربازیش قرار بده وازگناهانمان درگذر بحق فاطمه
عیسی
برای ادراک موضوع فقط باید کوش به فرمان نائب برحق ایشان امام خامنه ای مدظله العالی بود ...
یا حق
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر نقش کشورهای امریکاو انگلیس و هم نوعان انها را نمیدانید بگویم بزودی ویرانه ای جهان را در بر میگیرد و صدها میلیون نفر از اهل زمین به عذاب ابدی گرفتار میشوند تا عبرتی باشد برای بازماندگان که بسوی خدا بشتابند که بعد از ان بزرگانی که بیش از سالی از عرش بر زمین وارد شدند قیام میکنند و جهان را به عدالت میبرند تا اهل زمین این عدالت را نظاره کنند و بعد از ان قیامت بر پا میشود و همه از قبرها برپیخیزند و هر کس با علم و عدالت الهی جزای عمل خویش را خواهد دانست پس جهاد اکبر بر نفس اماره کنید و امر به معروف تا فراگیر شود لبیک یا الله لبیک یا پیام اوران از ادم تا خاتم یا رسول الله لبیک یا اولاد رسول الله امام محمد المهدی حی