شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

صادرات کیوی از گمرک آستارا آزاد شد

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب: 383570
فرماندار بندر مرزی آستارا از سرگیری صادرات «کیوی» مهمترین محصول صادراتی استان گیلان به خارج از کشور از گمرک این بندر مرزی خبر داد.
به گزارش جهان، سیروس شفقی با اعلام خبر فوق به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، خاطر نشان کرد: پس از رصد بازار کیوی ایران در روسیه و سایر کشورهای هدف صادرات این محصول و اطلاع از وارد شدن آسیب جدی به برند تولیدی کشور در پی برداشت زودهنگام و متزلزل شدن حضور کیوی ایران در بازار رقابت جهانی، در تاریخ ۲ شهریور ماه ۱۳۹۳ تصمیمی اتخاذ شد که صادرات کیوی تا تاریخ ۱ مهرماه سالجاری به خارج از کشور ممنوع گردد.

وی ادامه داد: پس از انتشار این دستورالعمل، وزارت جهاد کشاورزی به بررسی همه جانبه موضوع پرداخت و با ارائه پیشنهادی درجه بریکس ۶.۲ (اصطلاحی برای نشان دادن قند محصول) را برای صادرات مطرح کرد که جهت رعایت این بریکس زمان برداشت تا اواسط مهرماه به تعویق می افتاد.

شفقی توضیح داد: پس از مطرح شدن این موضوع و همکاری باغداران در به تعویق انداختن زمان برداشت، جهت ممانعت از آسیب های آتی و ضرر و زیانی که باغداران را تهدید می کرد، صادرات این محصول از گمرک آستارا آزاد شد و کشاورزان با آسودگی خیال می توانند محصول خود را برداشت و با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه به دلیل مرغوبیت کیوی تولیدی استان گیلان، کشورهای اروپایی، آسیای میانه و شیخ نشینان عربی، مهمترین مشتریان این محصول را تشکیل می دهند، تأکید کرد: باغداران و صادرکنندگان باید کیفیت محصول تولیدی و استانداردهای مدنظر کالاهای صادراتی را رعایت کنند تا مبادا بازار ایران در کشورهای مصرف کننده خدشه دار گردد.

به گزارش ایسنا، کیوی برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ توسط مهندس یونس ابراهیمی (پدر آستارایی الاصل کیوی و مرکبات ایران) وارد کشور شد و پس از استقبال شهروندان غرب گیلان و تمایل به مصرف این محصول پرخاصیت، نخستین باغ کیوی ایران توسط بخش خصوصی در این شهرستان احداث شد.

آستارا بالغ بر ۴۸۰ هکتار باغ کیوی با بیش از ۷۵۰ نفر بهره بردار دارد و پیش بینی می شود با پایان فصل برداشت، ۲۰ هزار تن کیوی در این شهرستان برداشت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *