سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

آخرین وضعیت موقوفات ثبتی در کشور

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 383471
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه آخرین موقوفات ثبت شده در کشور طی یک ماه گذشته را اعلام کرد.
به گزارش جهان، حسن ربیعی در گفتگو با مهر با اشاره به ثبت آخرین موقوفات کشور گفت: در میان وقف های جدید موقاف کوچک و بزرگی با نیت های متفاوت دیده می شود که شاید برای شهروندان جالب باشد اما مهم نفس کار و نیت واقفان است که داشته های خود را از طریق وقف با مردم قسمت می کنند و میراثی ماندگار برای دوران زندگی و بعد از مرگ خود بر جای می گذارند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف گفت: تعداد موقوفات ثبت شده در کشور از طریق ادارات اوقاف سراسر کشور ثبت و به سازمان اوقاف اعلام می شود.

وقف ۶۰۰ متر زمین کشاورزی برای یک مسجد

وی در مورد برخی از موقوفات ثبت شده در یک ماه گذشته افزود: یک خیر از شهرستان کوهبنان به نام ماشاء الله بهرامی ۷۲ ساله زمین کشاورزی خود را به مساحت ۶۰۰ متر مربع به همراه یک سهم آب قنات وقف مسجد کرد. واقف در متن وقف نامه آورده است که در آمد حاصل از اجاره زمین با تولیت هیئت امناء و نظارت اداره اوقاف شهرستان بر هزینه ها و مصارف سالیانه مسجد جامع بخش طغرالجرد صرف شود.

بانوی ۸۸ ساله خانه اش را با ۳ نیت وقف کرد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اعلام کرد: در کرمان هم بانویی ۸۸ ساله به نام بی بی عصمت فقیه منزل شخصی خود به مساحت ۳۰۰ متر مربع را وقف مسجد کرد که در سند موقوفه نوشته شده: ملک خود را با سه نیت ترویج اسلام ناب محمدی، مکانی جهت پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی و محل سکونت امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) وقف می کنم.

وقف ۳۰ دقیقه آب چاه

حسن ربیعی با بیان اینکه شهروندان و خیرین می توانند با هر نیتی در راه خیر و توسعه و آبادانی کشور اموال خود را وقف کنند گفت: بعنوان مثال کاظم فروزان نیا از توابع فیروز آباد ۳۰ دقیقه از بیست و یک هزار و ۶۰۰ دقیقه آب چاه کشاورزی فیروز آباد را وقف کرده است. و در وقف نامه نوشته مصرف این وقف را برای امام جماعت مساجد فیروز آباد با اولویت مسجد فاطمیه ثبت می کنم.

وقف آپارتمان برای آسایش زوجهای جوان

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از وقف یک دستگاه آپارتمان مسکونی در تهران خبر داد و گفت: ابراهیم شاکر، ۷۱ ساله و از بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان یک دستگاه آپارتمان مسکونی را وقف زوج های جوان کرد و علت آن را گفت: بسیاری از زوج‌های جوان در سال اول زندگی خود به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند بدون دغدغه زندگی کنند. یکی از مهم‌ترین مسائل، تأمین مسکن برای آنان است. تصمیم گرفتم آپارتمان را به مدت یکسال در اختیار هر زوجی که تازه ازدواج کرده‌اند، قرار دهم.

خانه ۵۰۰ میلیون تومانی واقف تهرانی

همچنین حسین افشین کیا واقف خیراندیش تهرانی یک دستگاه آپارتمان مسکونی خود واقع در خیابان نارمک تهران را با نیت کمک به مساکین، فقرا و نشر معارف قرآنی وقف کرد. متراژ این خانه ۸۴ متر و حدود ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

آپارتمان ۸۰ متری در شهرک اندیشه تهران وقف ایتام شد


ربیعی گفت: غلامرضا محمدزاده، واقف خیراندیش تهرانی هم ۶دانگ عرصه و اعیان یک دستگاه آپارتمان مسکونی به مساحت بیش از ۸۰ متر مربع در فاز ۵ شهرک اندیشه را وقف کرد. واقف این موقوفه را با نیت حمایت از ایتام و خانواده های بی سرپرست در زمینه ( معیشت زندگی - تحصیلات تا دانشگاه، هزینه های درمانی و ازدواج) و کمک به تکمیل موجودی قرض الحسنه جهت استقرار در اماکن استیجاری بصورت بلاعوض یا وام قرض الحسنه پس از کسر هزینه حفظ و نگهداری و بازسازی مرتبط به ملک وقف کرده است.

بازپس گیری مغازه وقفی از دست متصرفان

سخنگوی سازمان اوقاف گفت: یک مغازه در سال ۸۴ توسط مرحوم سیدعلی اکبر حبیبی در قالب یک وصیت نامه عادی وقف بر مخارج مسجد الرضا(ع) اشکذر شده بود و پس از فوت واقف توسط اشخاص حقیقی تصرف شد که با پیگیری های انجام شده و طرح دادخواست، شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان حکم اثبات وقفیت مغازه را صادر و این حکم در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی تایید شد و مراحل اجرای حکم، اقدامات لازم در جهت ابطال سند مالکیت و صدور سند به نام موقوفه در حال انجام است.
https://jahannews.com/vdcd5s0sfyt0jo6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd5s0sfyt0jo6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *