پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

قانونی که وزیر دوکارته آن را به هم زد

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 424079
موضوعی که باعث افزایش نگرانی ها شده همان مشکل چند سال اخیر این ورزش نگون بخت به خصوص فوتبال است،مسئله دخالت و فشار سیاست در امور ورزشی که روز به روز رشد بیشتری دارد این بار با اهرم فشار نعمت زاده،وزیر صنعت دولت تدبیر و امید ایجاد شد.
به گزارش جهان به نقل از راه دانا، با اتمام لیگ و فروکش کردن تب و تاب فوتبال در کشور تنها موضوعی که نوک پیکان توجهات را به سمت خودش متمرکز کرده،مسئله واگذاری سرخابی های پایتخت به بخش خصوصی است.

خصوصی سازی دو باشگاه تا بدین جا که نوبت چهارم برگزاری مزایده را پشت سرمی گذارد آبستن حواشی زیادی بوده که هر کدام از این حواشی در سه نوبت قبلی در برگزاری مزایده یا خللی ایجاد کرده و یا مانع برگزاری آن شده است.

اما در مزایده چهارم که پرسپولیس سه مشتری و استقلال یک مشتری داشت یک مسئله اساسی و مهم به چشم می خورد که به نوعی زیر سوال بردن عبارت خصوصی سازی ست.

از یک سو عزم راسخ دولت تدبیر و امید برای واگذاری دو باشگاه با توجه به سخنان مسئولین دولت در رسانه ها و از سوی دیگر وارد کردن دو شرکت نیوان ابتکار(زیرمجموعه شرکت سایپا) برای پرسپولیس و شرکت سرمایه گذاری سمند(زیر مجموعه شرکت ایران خودرو) برای استقلال که بیشتر شرکت های دولتی هستند تا خصوصی،باعث شکل گیری تناقضی آشکار شده که نگرانی اهالی ورزش را در پی دارد.

در این میان موضوعی که باعث افزایش نگرانی ها شده همان مشکل چند سال اخیر این ورزش نگون بخت به خصوص فوتبال است،مسئله دخالت و فشار سیاست در امور ورزشی که روز به روز رشد بیشتری دارد، این بار ظاهرا با اهرم فشار نعمت زاده،وزیر صنعت دولت تدبیر و برخی فشارها برای واگذاری سرخابی ها در حال اعمال است.

شنیده شده که این وزیر دو کارته با اعمال فشار به دو شرکت مذکور برای شرکت در مزایده و استفاده از رانت های همیشگی جهت در اختیار گرفتن این دو باشگاه،عزم خود را جزم کرده تا سه گانه تصمیمات اشتباه خود را تکمیل کند و با یک واگذاری نمادین و هدف دار نامی در عرصه فوتبال از خود برجا بگذارد.

اما باید گفت که این دو شرکت خودرو سازی دارای مقدار قابل توجهی بدهی انباشته و مشکلات قابل توجهی هستند و از قضا به همین علت در مزایده سوم اهلیت یکی از شرکت کنندگان زیر سوال رفت وبه تبع آن مزایده برنده ای نداشت.

از طرفی دیگر نکته ای که در لیگ چهاردهم به چشم آمد حکایت از این دارد که خودروسازان برای اداره دو باشگاه پرطرفدار و پرحاشیه استقلال و پرسپولیس،نه توانایی دارند و نه صلاحیت؛به اینصورت که باشگاه پیکان در ابتدای فصل با هزینه های سنگین و جذب بازیکنان میلیاردی روانه مسابقات شد و در نهایت به لیگ یک سقوط کرد.

به هر حال با همه این تفاسیر سیاست "با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن" دولت هم بسیار مشهود است که حاضر نیست به این راحتی این دو باشگاه پرطرفدار و این دو برند را از دست بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *