پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

روز سوم مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ چگونه گذشت؟ + فیلم

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 414575
مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه یافت و دو مانع اصلی توافق تحریم‌ها و تحقیق و توسعه درباره سانتریفیوژها اعلام شد.
روز سوم مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ چگونه گذشت؟ + فیلم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روز سوم مذاکرات هسته‌ای لوزان در حالی ادامه یافت که وزرای خارجه ایران و آمریکا بار دیگر در صبح جمعه مذاکره کردند. در این دیدار حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور کشورمان نیز حضور داشت.

محمد جواد ظریف، درباره خوش بینی منابع خبری غربی درباره مذاکرات، گفت: ما هیچگاه به حرف‌هایی که به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نقل می شود توجهی نمی‌کنیم.

وی همچنین افزود: مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و فراز و نشیب‌های جدی دارد و در مراحل مختلفی دیدگاه‌های مختلفی مطرح می‌شود. برخی اوقات اختلاف نظرهایی در داخل گروه مذاکره کننده با ما یعنی طرف مقابل وجود دارد و این امر باعث می شود که دیدگاه‌های متناقض و متفاوتی مطرح شود.

ظریف در ادامه به وجود اراده سیاسی در بالاترین سطح از جانب ایران اشاره کرد و گفت: من احساس می‌کنم که ما حتما می‌توانیم به راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم. ولی دستیابی به راه حل نیاز به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل دارد.

همزمان مذکرات ظریف-کری روز جمعه هم صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با مونیز وزیر انرژی آمریکا بطور جداگانه ادامه یافت.

صالحی پس از پایان نشست صبح با مونیز به خبرنگاران گفت: به یک فهم مشترک در بخش قابل توجهی از موضوعات رسیده ایم نه اینکه توافقی صورت گرفته باشد و هنوز یکی دو موضوع فنی باقی مانده که روی آن کار می کنیم.


همچنین در نیمه روز معاونان وزرای خارجه ایران و چین نیز نشستی برگزار کردند.

طی روزهای گذشته مذاکره کننده ارشد ایرانی و آمریکایی چندین دیدار در سطوح مختلف برگزار کرده‌اند. روز پنج‌‌شنبه نیز نشست عمومی بین معاونین وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ نیز برگزار شد.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان گفت که سایر وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ طی روزهای ۸ و ۹ فروردین (شنبه و یکشنبه) به لوزان خواهند رفت.

یک مقام ایرانی نیز به رویترز گفت: پیشرفت‌های عظیمی در مذاکرات کسب شده است. اما همچنان درباره دو موضوع تحقیق و توسعه و تحریم‌های سازمان ملل اختلافاتی وجود دارد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است.

وزارت خارجه فرانسه از سفر روز شنبه لوران فابیوس به لوزان برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

در ادامه روند مذاکرات وزرای خارجی ایران و آمریکا برای دومین بار در سومین روز گفتگوهای هسته‌ای لوزان با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار صالحی، مونیز، اشمیت و معاونان وزیر خارجه کشورمان نیز حضور داشتند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید هم با بیان اینکه مذاکرات تا اوایل هفته آتی ادامه خواهد یافت گفت:‌ پیشرفت‌های مهمی در هفته‌های اخیر صورت گرفته است اما اوباما توافقی که اهداف آمریکا را تضمین نمی‌کند نخواهد پذیرفت. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که شانس دستیابی به توافق همچنان همان ۵۰-۵۰ است.

همچنین یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس خواهد پیوست.

یک مقام آمریکایی هم گفت امیدواریم نامه روحانی به اوباما نشانگر آمادگی ایران برای اتخاذ برخی تصمیمات سخت باشد.
وی افزود طی چند روز آینده امکان اینکه آیا این تصمیمات واقعا امکان پذیر است را به آزمون می‌گذاریم.

حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره کننده هسته‌‌ای کشورمان نیز در جمع خبرنگاران گفت الان همه متمرکز روی حل و فصل موضوعات هستیم و قضاوت زود است. هنوز اختلافاتی در حوزه رفع تحریم‌ها و نیز تحقیقات و توسعه وجود دارد.

"سیدعباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران درباره نتیجه مذاکرات روز جمعه گفت: مذاکرات بسیار فشرده‌ای جریان داشته است. به هر حال بعضی از موضوعات است که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده است. وی همچنین از جلسه احتمالی وزرای خارجه شش کشور در روز یکشنبه در لوزان خبر داد.

خبر مهم دیگری که معاون ظریف داد این بود که اگر نشست جمع بندی در کار باشد، نشستی در دفتر سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه انگلستان که در واشنگتن به سر می‌برد هم گفت که توافق با ایران نزدیک است اما معلوم نیست که این توافق چگونه ارائه شود یا اینکه آیا به صورت مکتوب خواهد بود یا نه.

فیلیپ هاموند افزود: امیدوار هستیم که در ۴۸ ساعت آینده بتوانیم به پیشرفت دست یابیم، و من آماده‌ام در آخر هفته هر زمان که لازم باشد، به آنجا بروم.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا اواخر وقت جمعه و برای پنجمین بار در سه روز گذشته در نشستی دو جانبه گفتگو درباره راه‌حل‌ها برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای احتمالی را ادامه دادند.

در روز سوم مذاکرات لوزان ۲ جمهوری اسلامی ایران باز هم تاکید کرد که اراده سیاسی لازم در بالاترین سطح برای رسیدن به توافق هسته ای را دارد و بر این نکته تاکید شد که اختلافات داخلی ۱+۵ باعث شده تا ابراز نظرهای متناقضی از جانب برخی از اعضای طرف مقابل دیده شود.

باید منتظر بود تا در روز شنبه نیز مذاکرات به پیش رود و در چند قدمی پایان ضرب الاجل ۳۱ مارس شاهد بود که سنگ اندازی‌های برخی کشورها که در گذشته نیز رسیدن به توافق را با مشکل روبرو ساختند باز هم نقش مخرب خود را ادامه خواهند داد یا اینکه از مرکب شیطان پیاده می‌شوند تا روند حصول توافق تسهیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بصیر
امریکا اسراییل مرگ به نیرنگ تان فتنه وشر میچکد از چهره نحس تان