جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

وقت خواندن این خبر، ده میلیون دلار خرج شد

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 266877
می‌گویند، دنیا در هر دقیقه 3/3 میلیون دلار خرج نیازهای نظامی‌اش می کند! که می شود، ساعتی 198 میلیون، روزی 7 / 4 میلیارد، سالی 1738 میلیارد... و خلاصه این که، تا این خبر را بخوانید اقلا 10 میلیون دلار خرج سلاح و ارتش و جنگ شده است!
به گزارش جهان، کیهان در ادامه نوشت:‌ حالا، این تحقیقات را که موسسه بین‌المللی «سیپری» در استکهلم در مورد هزینه‌های نظامی 2011 انجام داده، به ما می‌گوید که آمریکا با 711 میلیارد دلار هزینه نظامی‌اش که معادل 41 درصد کل هزینه‌های نظامی دنیاست، هنوز هم «لوکوموتیو» این قطار است و وعده‌هایی هم که در مورد کاهش سالی 45 میلیارد دلار از این هزینه‌ها ظرف 10 سال آینده می‌دهد، فعلا هنوز در حد «وعده» باقی مانده و جنگ‌ها همچنان برای آمریکایی‌ها گران تمام می‌شود و کنگره هم مجبور است هر بار مبلغی به بودجه پنتاگون اضافه کند! و اگر هزینه‌های جانبی مثل 125 میلیارد دلاری که به استراحت نظامیان و 50 میلیارد دلاری که به وزارت امنیت میهن اختصاص داده شده، به بقیه مخارج اضافه کنیم، هزینه‌های نظامی آمریکا نصف مخارج نظامی دنیا را در بر خواهد گرفت.
 
به هر حال، در برآوردهای «سیپری» همچنین می‌خوانیم که چین با 143 میلیارد دلار هزینه نظامی‌اش (که 8 درصد کل هزینه های نظامی دنیاست) در رده دوم قرار دارد، در حالی که روسیه با 72 میلیارد دلار هزینه‌اش از رده پنجم به مقام سوم رسیده، و انگلیس، فرانسه، ژاپن، عربستان، هند، آلمان، برزیل و ایتالیا هم در مقام‌های بعدی می‌آیند. به لحاظ منطقه‌ای هم، می‌شود گفت که حدود 70 درصد خرج‌های نظامی دنیا پای آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن نوشته شده و همین موضوع هم آنها را به «مرکز» اقتصاد دنیا تبدیل کرده است.
 
در مجموع، آن طور که «سیپری» به ما می گوید، این هزینه‌ها سالی 250 دلار بیشتر جیب تک تک 7 میلیارد سکنه کره زمین را «سبک تر» می‌کند! به عبارت دیگر، پول‌هایی که صرف «نظامی بازی» می‌شود قبل از این که در قالب سلاح و ارتش شهروندان را بکشد، با کم کردن از منابع حیاتی میلیاردها فرد بشر، آنها را می‌کشد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *