پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

مذاکره یک غول نفتی اروپا با زنگنه

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 420900
یک تیم مدیریتی از شرکت مشهور نفتی انی (Eni) ایتالیا روز گذشته با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روز گذشته یک تیم مدیریتی از غول نفتی انی (Eni) ایتالیا با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در خصوص توسعه برخی از میدان نفتی و گازی ایران گفت‌وگو کردند.

اگرچه این غول نفتی خواستار بازگشت به صنعت نفت ایران است، اما مدیران عالی رتبه این شرکت اعلام کردند تا لغو تمامی تحریم ها نمی توانند به صنعت نفت ایران باز گردند.

مسئولان این شرکت بین المللی نفتی عنوان کرده اند که تغییر محتمل در قرارداهای نفتی ایران که متضمن دریافت سهمی از تولید پروژه برای شرکتهای خارجی است مشوق تسریع روند بازگشت به بازار ایران خواهد بود.

مدیر اجرایی اِنی پیشتر در نشست سال ۲۰۱۴ اوپک در وین، ابراز علاقه شرکت متبوع خود به حضور دوباره در ایران را در دیدار شخصی با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران مطرح کرده بود.

تاکنون شرکت‌های نفت و گاز مطرح سراسر جهان از جمله توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، شِل انگلیس و نیز شرکت‌های نفتی چین مواضع مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.
این گزارش حاکی است این غول نفتی اروپایی قبل از ترک ایران به دلیل تحریم‌ها در یک سری پروژه‌های نفتی از جمله توسعه فازهای چهار و پنج پارس جنوبی ومیادین نفتی درود و بلال و همچنین میدان نفتی دارخویین مشارکت داشت.

گزارش فارس اضافه می کند براساس اعلام رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی قرار است مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در سپتامبر ۲۰۱۵ در لندن رونمایی شود که مدیرعامل سابق توتال با لفظهای عجیب جذاب از قراردادهای جدید ایران نام برده بود؛ اما براساس اعلام شرکت های بزرگ بین المللی نفتی تازمانی که تحریم های نفتی بر ایران اعمال می شود نمی توانند به صنعت نفت ایران بازگردند هرچند که این قراردادها جذاب باشند.

این گزارش اضافه می کند علاوه بر این، این شرکت ایتالیایی با وجود تحریم نفتی ایران توسط ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا کماکان به خرید نفت خام ایران در قالب بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل اقدام می کند و حتی از تحریم طلای سیاه ایران هم توسط اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا مستثنی شده است.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت پائیز سال گذشته پس از به پایان رسیدن یکصد و شصت و چهارمین اجلاس اوپک با پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و گفتگو کرد.

اسکرونی پس از دیدار یک ساعته با زنگنه با تاکید بر اینکه ما از فرصت ۶ ماه آینده برای شناسایی فرصت‌های منافع مشترک استفاده خواهیم کرد، تاکید کرده بود: البته آغاز همکاری‌های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم‌ها هستند، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع ‌شوند.

همچنین سید محسن قمصری متولی فروش نفت ایران اخیرا در خبری با تائید تحویل نخستین محموله نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا، تاکید کرده بود: ایران مشکلی در فروش نفت به این شرکت ایتالیایی بر اساس توافق‌های قراردادی ندارد.

در همین حال ایران بدهی نفتی دو میلیارد دلاری به شرکت انی ایتالیا را رد کرده و یادآور شده است بخش عمده بدهی نفتی شرکت نفت ایران به این شرکت ایتالیایی بابت بازپرداخت منابع قرارداد بیع متقابل طرح توسعه فاز اول و دوم میدان نفتی دارخوین در منطقه نفتی غرب کارون پرداخت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *