پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۹

آقای کفاشیان، دربی است یا «رسوایی»؟

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 391705
سردبیر روزنامه پیروزی در مقاله ای بابت دربی اشاراتی به اتفاقاتی که به باشگاه پرسپولیس در آستانه دربی و در جریان مسابقات مختلف رخ داده داشته است.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری فارس،۱ـ تاریخ برگزاری دربی ۷۹ به این بهانه که ملی پوشان پس از دیدار با کره جنوبی، ۲۷ آبان در اختیار تیم های باشگاه قرار می گیرند و قرار بود دیدار پرسپولیس و استقلال سی ام آبان برگزار شود در پی درخواست باشگاه استقلال و نهایتا به خاطر و به نفع آنها تغییر یافت. البته قرار بود در پی همین درخواست دیدارهای پرسپولیس و استقلال در جام حذفی مقابل گل گهر و ذوب آهن در سیرجان و اصفهان سی ام آبان به جای دربی برگزار شود و دربی هم هفتم آذر. حال این سوال مطرح می شود که فرق پرسپولیس با ذوب آهن چه بود؟ چطور قرار بود ذوب آهن ۳ روز پس از بازی تیم ملی مقابل استقلال بازی کند اما پرسپولیس نه؟!

چطور به همین سادگی تاریخ دربی برای دومین بار در سه سال اخیر به نفع استقلال تغییر کرد؟! آیا این اتفاق شما را به یاد ماجراهای دربی ۷۳ نمی اندازد که مسئولان وقت سازمان لیگ دربی را به بهانه مخالفت مدیران ورزشگاه آزادی با برگزاری دو بازی در کمتر از ۴۸ ساعت در این استادیوم، دو هفته زودتر برگزار کردند تا پرسپولیس به واسطه زودهنگام برگزار شدن دربی دو مدافع محرومش (محمد نصرتی و شیث رضایی) و چهار بازیکن مصدومش را در اختیار نداشته و به واسطه غیبت بیش از ۵ بازیکن اصلی اش نصف و نیمه به مصاف تیمی برود که با برد غیرمنصفانه در همان دربی قهرمان جام حذفی شد و به لیگ قهرمانان آسیا رفت. چطور پس از آن ماجرا بارها و بارها شاهد برگزاری دو بازی و کمتر از ۴۸ ساعت در استادیوم آزادی بوده ایم؛ چه در لیگ قهرمانان آسیا، چه در لیگ برتر و چه در جام حذفی!

چرا راه دور می روید، همین چند هفته پیش ابتدا پرسپولیس در جام حذفی و در استادیوم آزادی به مصاف راه آهن رفت و فردایش استقلال در همین استادیوم به مصاف پارسه تهران. آیا باز هم باید برای تغییر تاریخ دربی در سالهای اخیر به نفع استقلال دلیل و برهان بیاوریم؟! حوصله خواندن این واقعیت ها را دارید؟ اگر پاسخ «آری» است ادامه این مطالب را بخوانید و البته اگر طرفدار استقلال هستید خود را جای هواداران پرسپولیس هم بگذارید!

۲- پس از تغییر تاریخ دربی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مسئولان باشگاه استقلال با ارسال نامه ای به فدراسیون خواهان عدم قضاوت علیرضا فغانی در بازی دوم آذر شده اند. خبری که مسئولان استقلال آن را تکذیب نکرده و مدیران کمیته و دپارتمان داوری هم به عدم رعایت اصول حرفه ای توسط باشگاه استقلال اکتفا کردند. هدف از این نامه چه بود؟! وقتی فغانی بازی قبلی استقلال را در تبریز به نفع آبی ها سوت زده و قرار است در یک بازی بین المللی قضاوت کند این نامه چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا در قبال چنین نامه ای باید به سکوت و توجیه اکتفا کرد یا اینکه قوانین سخت تری را برای مداخله باشگاه ها در انتخاب داوران در نظر گرفت؟ آیا اگر اجازه دهیم همه باشگاه های لیگ برتری با ارسال نامه خواستار عدم قضاوت داور خاصی برای بازی هایشان شود سنگ روی سنگ بند می شود؟ آیا لازم نیست برخوردی قاطع و پندآموز با این مداخله های هدفمند و حاشیه ساز انجام داد؟!

عجیب است؛ تاریخ دربی به خاطر استقلال و به نفع آنها تغییر کرده و حالا می خواهند در انتخاب داور دربی هم مداخله کنند. آیا این زیاده خواهی نیست؟! باور بفرمایید فقط مانده امیر قلعه نویی نتیجه دربی را تعیین کند. امر دیگه ای نبود استاد؟!
۳- مسئولان کمیته داوران هفته گذشته از یدالله جهانبازی و محمدرضا اکبریان، حق وردی و صالحی به عنوان گزینه های اصلی قضاوت دربی یاد کردند. اما در نهایت ظاهرا سوت این بازی به یدالله جهانبازی داده می شود. داوری که به گفته کارشناسان داوری فصل گذشته در دیدار برگشت پرسپولیس و تراکتورسازی دو پنالتی مسلم پرسپولیس در تبریز را نادیده گرفت، در دیدار پرسپولیس و فولاد در اهواز گل هند آرش افشین را تایید کرد و به گفته برخی کارشناسان داوری هم در دیدار پرسپولیس و نفت تهران در ورزشگاه تختی پنالتی پرسپولیس را نادیده گرفت تا نفت با گل دقایق پایانی به ۳ امتیاز ارزشمند برسد. این اشتباهات در بازی های خارج از خانه پرسپولیس مقابل مدعیان قهرمانی و در ۳ بازی ۶ امتیازی رقم خورد و در نهایت فولاد خوزستان با دو امتیاز بیشتر نسبت به سرخ ها قهرمان لیگ برتر شد. آیا به خاطر دارید که محمد رویانیان پس از تأیید گل هند آرش افشین توسط جهانبازی گفته بود: «قبل از بازی به مسوولان فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تلفنی گوشزد کرده بودم که جهانبازی به خاطر اشتباهش در دیدار فصل جاری مقابل تراکتورسازی و نفت تهران داور بازی با فولاد نباشد!»

راستی؛ اگر فرض مثال جهانبازی فصل قبل چنین اشتباهاتی را در سه بازی استقلال مقابل مدعیان قهرمانی لیگ انجام داده بود امروز امیر قلعه نویی و مدیران باشگاه به فرموده او در واکنش به قضاوت احتمالی جهانبازی چه می کردند؟! ایضا اگر دربی ۷۳ به بهانه های واهی و به نفع پرسپولیس دو هفته زودتر برگزار شده بود و امسال هم به درخواست پرسپولیس قرار بود دربی سه روز دیرتر برگزار شود امیر قلعه نویی و همراهانش در استقلال چه می گفتند؟! قبول می کردند یا اینکه زمین را به آسمان می دوختند و امروز ما هجمه ای از مصاحبه های آنچنانی را شاهد بودیم؟!

۴ـ آفساید اعلام شدن گل سالم محمد نوری در دربی ۶۹، نادیده گرفته شدن پنالتی مسلم پرسپولیس و ۱۰ نفره نشدن استقلال در دربی ۷۰، تست دوپینگ دو بازیکن استقلال و مصرف مکمل غیرقانونی توسط بازیکنان این تیم در دربی ۷۳، تغییر تاریخ دربی برای برای دومین بار در سه سال اخیر به نفع استقلال، نادیده گرفته شدن پنالتی مسلم پرسپولیس و عدم اخراج بازیکن استقلال در نیمه اول دربی ۷۵ و عدم اعلام سه پنالتی به نفع پرسپولیس در دربی ۷۶ از جمله اتفاقاتی است که بر اساس استناد به نظر کارشناسان بویژه کارشناسان داوری می خواهیم گذرا به آن اشاره کنیم تا دلیلی باشد بر اینکه دربی های سال های اخیر را باید رسوایی نامید نه شهرآورد و در ورای این بررسی ناخودآگاه باید پرسید؛ چرا از زمانی که قضاوت دربی به داوران ایرانی واگذار شده اشتباهات داوری به نفع استقلال رقم خورده و این تیم در سایه بهره بردن از این اشتباهات سریالی به برتری رسیده؟! با تاکید بر اینکه هیچگاه معتقد به سهوی بودن اشتباهات داوران نیستیم (مگر اینکه خلاف آن ثابت شود که بعضا شده) می خواهیم از علی کفاشیان بپرسیم: آنچه شما در سال های اخیر برگزار کرده اید دربی است یا رسوایی؟! و اما نکاتی دیگر:

ـ دربی ۶۹: گل سالم محمد نوری آفساید اعلام شد و استقلال با یک گل پیروز شد، مسعود مرادی داور آن دیدار دو روز پیش اعتراف کرد که آن گل سالم بوده، کمک داور جنجالی آن بازی مرتضی کریمی هم به کرات تأیید کرده که اشتباها پرچم را به نشانه آفساید بالا برده و بزرگ ترین اشتباه داوری زندگی اش را مرتکب شده. کارشناسی هم نیست که آن گل را سالم بداند جز روزنامه ای که مدیرمسئول آن علی فتح الله زاده مدیرعامل وقت باشگاه استقلال که سعی کرد با انتشار عکسی فتوشاپی آن گل را آفساید جلوه دهد.

ـ دربی ۷۰: پنالتی مسلم روی غلامرضا رضایی از سوی محسن ترکی داور بازی نادیده گرفته شد، دروازه بان استقلال هم اخراج نشد و نهایتا استقلال با یک گل به برتری دست یافت. این اشتباه را همه کارشناسان داوری تایید کردند. می توانید تحقیق کنید. به عنوان نمونه غیاثی رییس سابق کمیته داوران یکی از کارشناسانی بود که آن روزها در گفت وگو با خبرگزاری فارس از نادیده گرفته شدن پنالتی مسلم سرخ ها و عدم اخراج گلر استقلال خبر داد.

ـ دربی ۷۲: استقلالی ها که به واسطه شکست با ۶ گل در سال ۵۲، توقف مقابل پرسپولیس ۱۰ نفره در سال ۷۷ و ۳ بر ۲ باختن در دیداری که معروف به ۱۰ دقیقه، ۱۰ نفره است. خلاء بزرگی را در خلق حماسه در دربی ها احساس می کردند دست به جعل تاریخ زده و پس از برتری به لطف داور در دربی ۶۹، ۷۰ و ۷۱ در دربی هفتاد و دو که در همه رسانه ها به ثبت رسیده مقابل پرسپولیس متوقف شدند اما عجیب است که همچنان با نادیده گرفتن این تساوی اصرار دارند که بگویند در ۴ دربی متوالی پیروز شده اند. اتفاقا همین چند روز پیش پرویز مظلومی و علی فتح الله زاده در مصاحبه هایشان با افتخار از ۴ برد متوالی سخن گفتند، انگار نه انگار که دربی ۷۲ با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه یافت و نمی شود و نمی توان این دربی را از تاریخچه بازی های شهرآورد حذف کرد که اگر اینگونه بود دوم آذر باید شاهد برگزاری دربی ۷۸ باشیم نه ۷۹!!

دربی ۷۳: استقلال مقابل تیم نصف و نیمه پرسپولیس پس از تساوی در وقت های قانونی به برتری ۳ بر صفر در وقت های اضافه دست یافت. این همان دیداری است که به بهانه های واهی دو هفته زودتر برگزار شد و به واسطه جابجایی تاریخ این دیدار، پرسپولیس محمد نصرتی و شیث رضایی و ۴ بازیکن مصدوم خود را در اختیار نداشت تا جایی که حمید استیلی برای انتخاب ۷ بازیکن ذخیره اش متوسل به بازیکنان تیم امید پرسپولیس شود!

ـ دربی ۷۵: پیراهن محسن بنگر در محوطه جریمه توسط جواد نکونام پاره شد اما محسن ترکی که در بازی های قبلی هم اشتباهات عجیبی به نفع آبی ها مرتکب شده بود پیراهن پاره پاره شده بنگر را ندید و کمک داورش هم متوجه این صحنه آشکار نشد. به خاطر دارم همان ایام در روابط عمومی باشگاه پرسپولیس فیلمی اختصاصی از این صحنه که فیلمبردار باشگاه ضبط کرده بود را در سایت رسمی باشگاه منتشر کردیم و پس از انتشار این ویدئو همه کارشناسان متفق القول روی پنالتی و اخراج نکونام در نیمه اول بازی صحه گذاشتند. این بازی در حالی با تساوی بدون گل خاتمه یافت که استقلال می بایست اواسط نیمه اول ۱۰ نفره می شد و یک پنالتی مسلم پرسپولیس هم نادیده گرفته شد.

ـ دربی ۷۶: محسن قهرمانی در این دربی از اعلام سه پنالتی به نفع پرسپولیس خودداری کرد تا استقلال در تقابل با یحیی گل محمدی از یک شکست تاریخی فرار کرده باشد. باور بفرمایید اینکه سه پنالتی و به گفته یکی از کارشناسان داوری چهار پنالتی پرسپولیس در این دیدار گرفته نشده حرف بنده نیست. مصاحبه علی خسروی (کمک داور بین المللی ایران در سال های گذشته)، سیدرضا غیاثی (کارشناس خبره و رییس اسبق کمیته داوران) و نوذر رودنیل (کارشناس خبره که در برنامه ۹۰ بارها شاهد کارشناسی او بوده اید) در گفت وگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس و دیگر خبرگزاری ها در آن ایام تأییدکننده این واقعیت تلخ و تاریخی است.

شما چه نظری دارید آقای کفاشیان؟! چرا و چگونه همه چیز در دربی سال های اخیر به نفع استقلالی ها رقم خورده؟! به همین سادگی یعنی؟! با این اوصاف شما چه می گویید آقای کفاشیان؟ دربی است یا «رسوایی»؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دست از این فرافکنی ها بردارید و سرهوادارانتان را با این بهانه کلاه نگذارید!
شما سالهاست رنگ قهرمانی لیگ را ندیده اید و اینهمه هزینه کرده اید آیا همه اینها مقصرش استقلال و فدراسیون است؟
این نوشته و نظایرآن بهانه های باخت دربی است!
حالا که معلوم میشه شما چطور قهرمان شدید بدجوری داغ کردید !!!!!!!!!!!!
حالا مگه قراره تو این سه روز وضعیت جسمانیه ورسپولیسیا از 100 به 10 15 تغییر کنه؟؟ اینا هم استراحت میکنن دیگه،یه جوری میگی پرسپولیس مظلوم واقع شده انگار داوریی ب نفعش نبوده تا حالا،زورتون ب استقلال نمیرسه چرا ناله و شیون الکی سر میدین؟؟
نادری
حرف حق همیشه تلخ است
Iran, Islamic Republic of
بهانه الكي نياريد پرسپوليسيا...ضمنن جهان فرارنگي باش :-(
خب شما استدلال درست بیارید فرافکنی هم نکنید وقتی با مدرک حرف زدید ماهم همه قهرمانی هارو بشما تبریک میگیم.
اگه فتح ا.. زاده و قلعه نوعی از استقلال رفتن وباندبازی و لابی گری تعطیل شدمی بینید چند تا قهرمانی میارید
محسن
از وقتی که کفاشیان اومد فدراسیون استقلالی شد
سایت جهان نیوز واقعا براتون متاسفم!
اگر مردید توی زمین حریف بشید نه توی رسانه!!!
پسر آبی
جهان نظر مار و چاپ نکردی....باشه جنبه انتقاد و داشته باش