پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
ولایتی در دیدار با هیات‌های مذهبی اهل سنت پاکستان:

ایران پرچم‌دار وحدت شیعه و سنی است

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 441402
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران پرچمدار وحدت بین شیعه و سنی است، گفت: ما عمیقا معتقدیم که رابطه شیعه و سنی محکم است و لازم است موانع برداشته شود تا اتحاد شیعه و سنی بهتر از گذشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز (شنبه) ۷ شهریور ماه با گروهی از هیات‌های مذهبی اهل سنت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در این دیدار با بیان اینکه ما به مردم پاکستان به چشم مردمی که بیشترین مشترکات را با ما دارند نگاه می‌کنیم گفت: برای توسعه روابط بین دو کشور نیاز به کار فوق‌العاده‌ای نیست و باید تنها ظرفیت‌های موجود را قدر بدانیم و از قوه به فعل برسانیم.

وی با اشاره به تاریخ، آداب، رسوم و فرهنگ مشترک بین دو کشور تصریح کرد: کمتر دو ملتی پیدا می‌شوند که چنین مشترکاتی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران و پاکستان دو ملتی هستند که در کنار یکدیگر ایستاده‌اند تصریح کرد: ما در زمینه رابطه اقتصادی ایران و پاکستان مشکلی نداریم و قراردادی برای انتقال گاز به پاکستان با کشور ما بسته شده است که منتظر اقدام دولت پاکستان هستیم تا در این زمینه اقدام کنند که این امر می‌تواند موجب توسعه و ترقی در پاکستان شود و پاکستان بدون انرژی نمی تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد که باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.

ولایتی با بیان اینکه ایران پرچمدار وحدت بین شیعه و سنی است، اظهار داشت: ما عمیقا معتقدیم که رابطه شیعه و اهل سنت محکم است و لازم است موانع برداشته شود تا اتحاد شیعه و سنی بهتر از گذشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسلمان‌کشی در بوسنی در زمان تصدی وی بر وزارت خارجه تصریح کرد: ایران در آن زمان بیشترین کمک را به کشور مسلمان بوسنی انجام داد تا آنها بتوانند مقاومت کنند و پیروز شوند.

ولایتی با بیان اینکه ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد تصریح کرد: ما همچنان تاکید داریم که اسرائیل یک دولت اشغالگر غاصب است و به هیچ وجه با آن کنار نخواهیم آمد، خوشبختانه با وجود آنکه قصد داشتند با قرارداد کمپ دیوید کشورهای جهان اسلام اسرائیل را به رسمیت بشناسند، کشورهای اسلامی آن را به رسمیت نشناخته و باید مبارزه مردم فلسطین ادامه پیدا کند تا سرزمین آنان به دست آنان برسد.

ولایتی در پایان سخنان خود ضمن خوشامدگویی به آنان تصریح کرد: امیدوارم اولین سفری که به ایران داشتید آ‌خرین سفر شما نباشد و این ارتباط همچنان تداوم داشته باشد.

روسای هیات‌های مذهبی اهل سنت پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی میان ایران و پاکستان تصریح کردند: استقامت و مقاومت ایران در برابر مشکلات اقتصادی که از سوی آمریکا به ایران اعمال شد افتخار می‌کنیم و تصور نمی‌کردیم که ایران تا این میزان مترقی باشد. این هیات همچنین ضمن پیشنهاد افزایش تبادل و رفت و آمدهای میان هیات‌های دو کشور خاطرنشان کرد: تمدن ایران برای ما جالب است و ما از شما یاد گرفتیم اما آنچه مهم است این است که ایران نقش مهمی در کشورهای اسلامی را برعهده دارد و اقدامات موثری را در زمینه وحدت میان کشورهای اسلامی انجام داده است.

همچنین این هیات درخواست کردند که سخنان و بیانات مقام معظم رهبری به زبان اردو در قالب سی دی و مقاله ترجمه و به آنان ارائه شود تا بتوانند به مردم پاکستان بگویند رهبر ایران تا چه میزان برای وحدت مسلمین تلاش می‌کند.

روسای هیات‌های مذهبی اهل سنت پاکستان در این دیدار نظام جمهوری اسلامی ایران را نمونه برتر یک حکومت اسلامی دانسته و خاطرنشان کردند ما افتخار می‌کنیم که شما در ایران انقلابی را ایجاد کردید که در دنیا زبانزد است و یک نمونه برای همه کشورهای اسلامی است چرا که اسلام یک دین فردی نیست بلکه سیاست نیز در آن نقش دارد و شما در ایران آن را عملیاتی کردید.

این هیات همچنین بر همکاری‌های مشترک بین ایران و پاکستان در حوزه منطقه‌ای و سیاست خارجی تاکید کرد.

لازم به ذکر است؛ اعضای این هیات مذهبی اهل سنت پاکستان را روسای مدارس دینی، علمای برجسته پاکستانی، سخنگوی مدرسه اهل سنت، مشاور وزیر در امور دینی، معاون بخش سیاسی تشکیل می‌دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *