چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۹
۷
ناکامی ایران برای میزبانی فوتبال جام ملت های آسیا

چگونه میزبانی جام ملت ها از دست رفت؟

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 395305
ایران تا یک قدمی میزبانی فوتبال جام ملت ها پیش رفت ولی اختلاف فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش این فرصت خوب را از ایران گرفت تا امارات با حمایت اعراب! میزبان این رقابتها شود.
چگونه میزبانی جام ملت ها از دست رفت؟
سرویس ورزشی جهان ـ مسعود پاشنا: ایران میزبانی فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ را می‌خواست و تا یک قدمی آن هم پیش رفت ولی عدم هماهنگی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش این فرصت خوب را از ایران گرفت و به نظر می رسد کشور کوچک امارات با حمایت اعراب! میزبان این رقابتها شود.

پرواضح است کسب میزبانی این جام پرارزش هدف آسانی نبود، مسئولان فدراسیون فوتبال هم می‌دانستند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به این راحتی میزبانی جام ملت‌ها را به هیچ کشوری نمی‌دهد. اما با این حال علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال بسیار امیدوار بود که مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را به عنوان میزبان جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ معرفی می‌کنند! و بارها گفته که با AFC لابی کرده که حتما این میزبانی را بگیرد. اما واقعا گرفتن میزبانی جام ملت‌ها به این راحتی بود؟

علی کفاشیان گفته بود: از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت سال ۹۳ گروه ۷نفره‌ای از AFC برای بازدید از شهرهای ما به ایران خواهند آمد. جذابیت‌های کشور ما زیاد است، فقط باید آن را به‌خوبی عرضه کنیم تا آنها قبول کنند. اگر برنامه ریزی خوبی انجام دهیم، میزبانی را خواهیم گرفت.

جالب این که فقط چهار کشور ایران، عربستان، امارات و تایلند در لیست نامزدهای جدی این جام بودند. ولی ورق خیلی زودتر از آنچه تصور می شد به ضرر ما به زمین برگشت. عدم هماهنگی با وزارت ورزش، درگیری ها و اختلاف ها بین طرفین و هزار و یک حاشیه دیگر باعث شد تا شانس اماراتی ها برای گرفتن میزبانی جام ملتهای آسیا بالاتر از ایران باشد. جدا از همه امکاناتی که کفاشیان از آنها سخن گفت اتفاقاتی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا و بر سر انتخابات رییس این کنفدراسیون (رقابت بین شیخ سلمان و یوسف سرکال) افتاد باعث شد تا کشورهای عرب نشین به خاطر دلجویی از یوسف سرکال هم که شده کفته ترازوی میزبانی را به نفع امارات سنگین تر کنند.

کشورهای عربی در انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از یوسف سرکال رئیس فدراسیون فوتبال امارات که کاندیدای پست حساس ریاست AFC شده بود حمایت نکردند تا شیخ سلمان بحرینی رای بیاورد و بر صندلی ریاست فوتبال آسیا بنشیند. آن‌ها معتقد بودند که یوسف سرکال همان عقاید بن همام را دارد و به همین دلیل او را تنها گذاشتند. شیخ سلمان ریاست خود را مدیون کشورهای عربی است که پشت یوسف سرکال را خالی کردند. اما حالا همان کشورهای عربی قصد دارند برای دلجویی کردن از مسئولان فوتبال امارات و شیوخ این کشور، دوباره پشت فوتبال آن‌ها بایستند و با رایی که به این کشور می‌دهند، امارات را میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ کنند.

نکته جالب این بود که اماراتی ها برای اینکه میزبان این تورنمنت بسیار مهم شوند با امضای قراردادی با شرکتی که کارهای اجرایی المپیک ریو را انجام می دهد و توانسته میزبانی جام جهانی ۲۰۲۰ را هم برای قطری ها بگیرد به راحتی از ایران پیش افتادند. همان زمان این شائبه مطرح شد که شرکت مذکور به ایران پیشنهاد پرداخت ۹ میلیون دلار و سپردن مسئولیت تمام کارهای اجرایی به آنها را داده است که این پشنهاد با مخالفت علی کفاشیان روبرو شد.

بر همگان آشکار است که قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا با حال و هوای منفی این روزهای فوتبال ما مانند رویاست و تنها از طریق میزبانی این رقابتها و حمایت پرشور تماشاگران این رویا محقق می شود ولی با این حال تلاشی مثمر ثمر برای عملی شدن این اقدام صورت نگرفت ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وزیر ورزش دولت یازدهم واقعا ب...
ایران به علت شرایط مذهبیش هیچ وقت قادر به برگزاری مسابقاتی در این سطح نیست واقعیتیست
میزبانی آبروی ایران رامیبردنکنه میخواهید در زمین های خاکی تیم های کره و ژاپن بازی کنند
مهران
با این تیم مطمئن باشید در آسیا به جایی نمی رسد
محسنیان
نه کفاشیان به درد فوتبال می خوره نه وزیر ورزش این کاره است
بهروز
سلام واقعا جای تاسف داره، از این همه اتحاد و همدلی بین مسئولان انسان شگفت زده میشه ، اون انتخابات فیلا(کشتی) این هم فوتبال .خسته نباشید
ایرونی
فوتبال ایران کم کم باید کرکره رو بکشه پایین!
دیگه شکست و فضاحتی نمونده که فوتبال ورشکسته این روزهای ایران کسب نکرده باشه.
حیف اینهمه پول بی زبون که خرج فوتبالمون میکنیم.