شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۸
۱۳
بهره‌برداری اسرائیل ازبرقراری ارتباط احتمالی ایران وآمریکا

پنج دلیل یک نویسنده غربی، که بر مبنای آن اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 409804
اگر ایران در واکنش به این حمله درصدد حمله به منافع و دارایی های منطقه ای آمریکا بر آید ، مناسبات اسرائیل و آمریکا هم در سطح نخبگان و سیاستمداران و هم در سطح توده های مردمی به شدت مخدوش خواهد شد.
پنج دلیل یک نویسنده غربی، که بر مبنای آن اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد
گروه بین الملل جهان نيوز ـ «زاخاری کِک» در سایت نشنال اینترست به تشریح پنج دلیل می پردازد که بر مبنای آن اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد. متن زیر ترجمه کامل متن نویسنده است و مفاد آن لزوما مورد تأیید جهان نيوز نیست و در برخی موارد نیز با آن مخالف است. انتشار این متن به جهت تنویر افکار عمومی نسبت به نوع نگاه دشمن به ایران و برقراری رابطه ایران و آمریکا و بهره برداری اسرائیل از این رابطه است:

*  *  *

اسرائیل اگرچه عضو گروه مذاکره کننده هسته ای پنج به علاوه یک با ایران نیست، ولی همواره تلاش کرده است تا سایه خود را بر مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران حفظ کند. به عنوان مثال لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه این اواخر در تشریح مخالفت پاریس با توافق هسته ای احتمالی با ایران گفته بود:‌«‌نگرانی های امنیتی اسرائیل و همه کشورهای منطقه باید در این زمینه مد نظر قرار گیرد.»

بخشی از نگرانی های فابیوس به ترس دیرینه کشورهای غربی از حمله پیش دستانه اسرائیل به ایران برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مربوط می شود. برای برخی از کشورهای غربی، این احتمال حتی با وجود انعقاد توافق موقت هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک همچنان واقعی است.

به عنوان مثال یکی از تحلیلگران به نام ویلیام کریستول در مصاحبه با شبکه ای بی سی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما اسرائیل در حالیکه مفاد توافق موقت هسته ای همچنان در حال اجراست، به ایران حمله می کند یا خیر پاسخ داد:‌«‌فکر نمی کنم نخست وزیر اسرائیل اصلا به این موضوع اهمیتی بدهد که با تصمیم آمریکا مبنی بر داشتن یک توافق شش ماهه با ایران، دامنه عملکرد وی در توسل به اقدام نظامی بر ضد تهران محدود خواهد شد. منظورم این است که چه شش ماه یا یکسال یا غیره، اگر اسرائیلی ها بخواهند وارد عمل شوند، وارد عمل می شوند.»

بنیامین نتانیاهو هم برای کم رنگ کردن این موضوع کار چندانی صورت نمی دهد. وی افزون بر آن که توافق هسته ای با ایران را یک «‌اشتباه تاریخی» توصیف و آن را محکوم می کند، تاکید دارد اسرائیل خود را به این توافقنامه ملزم نمی داند و هشدار می دهد:«‌رژیم ایران کمر به نابودی اسرائیل بسته است و اسرائیل حق دارد تا با توسل به نیروهای خود در برابر هر تهدیدی از خود دفاع کند.»‌

با این همه بسیاری این حرفها را نوعی بلوف سیاسی می دانند و آن را رد می کنند. به عنوان مثال جفری گلدبرگ در مقاله ای در بلومبرگ چنین استدلال کرده است که «‌توافق هسته ای با ایران آنچنان نتانیاهو را محدود می کند که هر گونه حمله احتمالی اسرائیل به ایران در آینده قابل پیش بینی، غیر قابل تصور خواهد بود.»‌

کلیف کاپچان تحلیلگر گروه اورآسیا نیز در اظهاراتی مشابه می گوید:‌«‌احتمال هر گونه حمله اسرائیل به ایران در طول اجرای توافقنامه موقت هسته ای، تقریبا صفر است.»‌ اگرچه کسب توافق موقت هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک، هر گونه تلاش اسرائیل را برای حمله ایران مهار کرده است ولی واقعیت این است که در سخن گفتن از احتمال اقدام نظامی اسرائیل بر ضد تاسیسات هسته ای ایران ، همواره به میزان زیادی اغراق گویی و مبالغه می شود.

دست کم پنج دلیل وجود دارد که چرا اسرائیل به ایران حمله نظامی نخواهد کرد:‌

۱- نخست آن که اگر اسرائیل واقعا قصد داشت که به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، این کار را از مدتها پیش انجام می داد.

از زمان غافلگیر شدن در آغاز جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ تاکنون، اسرائیل عموما برای خنثی سازی تهدیدات امنیتی بسیار فعالانه و بی ملاحظه وارد عمل شده است. این عملکرد در هیچ مسئله ای بیشتر از برنامه های تولید سلاح هسته ای واقعی تر نبوده است. به عنوان مثال اسرائیل برنامه هسته ای صدام رئیس جمهور سابق عراق را آن هم هنگامی که این تاسیسات از صرفا احداث چند راکتور تجاوز نمی کرد ، بمباران کرد. یا افزون بر آن اسرائیل تنها راکتور هسته ای سوریه را با گذشت تنها چند ماه از کشف و شناسایی آن بمباران کرد.

این در حالی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل از وجود این راکتور بی اطلاع بود و چند سال بعد از آن بود که وجود راکتور را در یکی از ساختمان های بمباران شده تایید کرد . حال باید این موضوع را با سیاست اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران مقایسه کرد.

خبرهای مربوط به وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و راکتور آب سنگین در اراک ، ابتدا در سال ۲۰۰۲ منتشر و علنی شد.

در طول بیش از یک دهه از آن زمان تاکنون ، تل آویو تنها نظاره گر این برنامه بوده که به تاسیسات هسته ای تمام عیار تبدیل شده است و از یک راکتور تحقیقاتی اولیه به تاسیساتی به شدت حفاظت شده و سایت های پراکنده تغییر شکل یافته است.

از اینها گذشته بی میلی شدید آمریکا برای پیش دستی در حمله به ایران دست کم در سال ۲۰۰۸ برای تل آویو محرز شد. این رویکرد به طور کامل با رویکرد اسرائیل و منتظر نشستن این رژیم تا دقیقه آخر در برابر تهدیدات واقعی مغایرت دارد.

۲- بمباران تاسیسات هسته ای ایران، احتمال دستیابی تهران را به سلاح هسته ای بیشتر می کند.

درست مانند حمله نظامی آمریکا ، هر گونه حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران ، تنها احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

در داخل ایران، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم این کشور از هر گونه حمله نظامی به این کشور، به عنوان توجیهی برای لغو فتوای خود مبنی بر ممنوعیت تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی بهره خواهد برد. [ادعایی غلط که نویسنده غربی آن را مطرح کرده است.]

از طرفی حمله نظامی به ایران موجب جلب حمایت بزرگتر مردم این کشور از اقدامات نظام و برنامه هسته ای کشور خواهد شد و منابع بیشتری در کشور در جهت پیشبرد تلاش های هسته ای بسیج خواهد شد.

از همه این ها گذشته حمله اسرائیل، (‌در چشم همه جهانیان) به رژیم ایران مشروعیت خواهد داد تا از پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای یا ان پی تی خارج شود و بازرسان بین المللی را از کشور اخراج کند.

اگر عضویت تهران در این پیمان مانع از حمله نظامی به ایران نشود، چطور رژیم ایران می تواند باقی ماندن در این پیمان را برای مردم خود توجیه کند؟‌ در نهایت حمایت بین المللی از اعمال تحریم ها بر ضد ایران نیز پس از هر گونه حمله نظامی اسرائیل بر ضد این کشور فرو خواهد پاشید و منابع و امکانات بیشتری در اختیار ایران قرار خواهد گرفت تا در صدد بازسازی تاسیسات هسته ای خود بر‌ آید.

۳- کمک به ایران، لطمه به اسرائیل همچنین هر گونه حمله نظامی اسرائیل به برنامه هسته ای ایران، بیشتر به نفع ایران و به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد.

ایران از حمله اسرائیل به عنوان حربه ای برای بازیابی محبوبیت خود در میان ملل عرب بهره برداری خواهد کرد بدین ترتیب فشارها بر حکام عربی دو چندان خواهد شد.

همانطور که قبلا نیز بدان اشاره شد با حمله به ایران، نظام بین المللی تحریم ها از هم فرو خواهد پاشید و موجی از همدردی و هم فکری با ایران در بسیاری از کشورهای جهان به راه خواهد افتاد.

افزون بر آن حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران ،‌اسرائیل را در یکی از بدترین شرایط ممکن قرار خواهد داد.

اگر ایران در واکنش به این حمله درصدد حمله به منافع و دارایی های منطقه ای آمریکا بر آید ، مناسبات اسرائیل و آمریکا هم در سطح نخبگان و سیاستمداران و هم در سطح توده های مردمی به شدت مخدوش خواهد شد.

به عبارت دیگر افکار عمومی خسته از جنگ در آمریکا به شدت با هر گونه رویکرد رهبران خود در کشاندن پای این کشور به جنگی دیگر در خاورمیانه مخالف است.

مردم آمریکا ممکن است حتی نسبت به کشور متحد مانند اسرائیل، که موجب شده است با این اقدام جنگی خود موقعیت آمریکایی ها به خطر بیفتد، دشمن شوند.

افزون بر همه اینها روند همکاری تدریجی ولی رو به رشد اسرائیل با برخی از کشورهای عرب سنی در منطقه، ممکن است با هر گونه حمله نظامی به ایران، یک شبه نیست و نابود شود.

حتی اگر بسیاری از نخبگان سیاسی در این کشورهای عربی در خفا و محرمانه از اقدام نظامی اسرائیل بر ضد ایران حمایت کنند، ولی واکنش های انفجاری و خشمگینانه افکار داخلی این کشورها در برابر اسرائیل، این سیاستمداران را هم ناچار خواهد کرد تا برای مدتی طولانی از تل آویو فاصله بگیرند.

از همه این مسائل گذشته وجهه و اعتبار اسرائیل در اروپا و آسیا با حمله نظامی به ایران بیش از پیش مخدوش خواهد شد و هیچیک از این کشورها به آسانی و با سرعت نخواهند توانست اقدامات اسرائیل را به بوته فراموشی بسپارند.

۴- بازیگران مخالف داخلی اسرائیل

اگرچه شاید شخص نتانیاهو آماده حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد، ولی نباید فراموش کرد که وی در چارچوب یک دموکراسی با ساختاری مستحکم و نخبه به ویژه در زمینه امنیت ملی فعالیت می کند.

بنابراین بعید به نظر می رسد که وی از حمایت کافی داخلی برخوردار باشد تا بتواند به طور جدی توسل به این چنین اقدامی جسورانه و مخاطره آمیز را مورد بررسی قرار دهد.

باید توجه داشت اسرائیل در توسل به نیروی نظامی از یک فرایند قدرتمند نهادینه شده پیروی می کند.

چنانچه زمانی موشه یعالون معاون نخست وزیر و وزیر جنگ کنونی اسرائیل سال گذشته توضیح داد:‌«در دولت اسرائیل هر گونه فرایند عملیات نظامی و اقدام نظامی،‌ با تایید کابینه امنیتی و در موارد خاص با تایید کل کابینه صورت می گیرد. بنابراین تصمیم گیری در این موارد به دست دو یا سه یا هشت نفر صورت نمی گیرد.»‌

پس اصلا مشخص نیست که نتانیاهو حمایت لازم را برای حمل نظامی به ایران بتواند به دست آورد.

در واقع زمانی مناخیم بگین تلاش کرده بود تا حمایت کافی نخبگان سیاسی اسرائیل را برای حمله سال ۱۹۸۱ به عراق به دست بیاورد، ولی آن زمانی بود که بغداد خیلی بیشتر از وضعی که امروز در خصوص تهران شاهد آن هستیم، خطری واضح و روشن بر ضد اسرائیل به شمار می رفت.

آنچه که بارزتر از همه به چشم می آید این است که نتانیاهو از حمایت اغلب چهره های سرشناس و قدرتمند دستگاه امنیت ملی اسرائیل برخوردار نیست. چرا که بسیاری از مقامات سابق ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به صراحت و به طور آشکار از سیاست افراطی نتانیاهو بر ضد ایران انتقاد کرده اند. تا جایی که حتی دست کم یکی از آنان این موضوع را که ایران واقعا به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای باشد، زیر سئوال برده است.

یکی دیگر از فرماندهان سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل در مصاحبه با نشریه ایندیپندنت گفته بود:«این موضوع کاملا روشن است اگر نگوییم همه،‌ اغلب کادر رهبری نیروهای دفاعی اسرائیل از اقدام نظامی در این مرحله حمایت نمی کنند. در گذشته نیز مشورت ها و توصیه های رئیس ستاد نیروهای سلح و رئیس موساد موجب توقف اقدام نظامی شده بود.»‌

۵- دستیابی به توافق از عدم توافق بهتر است

در نهایت باید گفت اسرائیل به ایران حمله نمی کند چون این کاملا به نفع ایران و آمریکاست که به توافق دست پیدا کنند، حتی اگر این توافق چندان ایده ال نباشد.

برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ، دستیابی به توافق، بهتر از ایده تهاجم نظامی یا اشغال این کشور است.

افزون بر همه اینها اسرائیل نیز به طور مستقیم و هم غیر مستقیم از هر گونه توافق هسته ای میان ایران و آمریکا و به ویژه نزدیکی هر چه بیشتر تهران و واشنگتن، سود می برد. از محل گرم تر شدن روابط میان ایران و آمریکا، عایداتی به طور مستقیم نصیب اسرائیل می شود و دستیابی به توافق هسته ای به تسهیل این فرایند کمک خواهد کرد.

ایران در شرایط کنونی از محل اتخاذ مواضع و اقدامات ضد اسرائیلی متنفع می شود و در عین حال هزینه ای پرداخت نمی کند، نزدیکی با آمریکا، رهبران ایران را وادار خواهد ساخت تا حملات تند لفظی یا اقدامات ضد اسرائیلی خود را تا حدودی کنترل و مهار کنند، چرا که در غیر این صورت موقعیت روابط با شریک تازه را در معرض خطر قرار خواهند داد.

اگرچه بعید است روابط ایران و اسرائیل به سطح روابط دوران شاه یا دهه اول حکومت جمهوری اسلامی باز گردد، یک ایران هم پیمان و همکار با آمریکا، هزینه و بار کمتری بر دوش اسرائیل تحمیل خواهد کرد.

تاریخ در این باره گواه و شاهد خوبی است:‌ متحدان خاورمیانه ای آمریکا، به ویژه مصر در دوران انور سادات، در مقایسه با کشورهای متخاصم با آمریکا، نگرش خصمانه کمتری در قبال اسرائیل داشته اند.

از محل توافق هسته ای میان ایران و آمریکا و احتمال گرمی روابط میان تهران و واشنگتن، یک منفعت غیر مستقیم نیز نصیب تل اویو خواهد شد. بخشی از این موضوع به بروز خشم و نارضایتی در پایتخت های کشورهای عربی سنی بر سر توافق ایران و آمریکا باز می گردد. چرا که در این صورت در آینده ای قابل پیش بینی، اکثر توجه دولت های این کشورها به ایران و نزدیکی روابط آن با آمریکا معطوف خواهد گشت و بدین ترتیب اسرائیل فرصت خواهد یافت تا نفسی راحت بکشد.

در واقع تنها انتشار شایعاتی درباره توافق نهایی میان ایران و آمریکا موجب شده بود شایعاتی درباره تلاش عربستان سعودی برای همکاری نزدیکتر با اسرائیل بر سر زبانها بیفتد.

در نهایت به همین دلایل ذکر شده، دستیابی به توافق موقت هسته ای هر گونه احتمال حمله نظامی اسرائیل را به ایران ضعیف کرده است. چنانچه گفته می شود احتمال اقدام نظامی اسرائیل بر ضد ایران، تا قبل از مذاکرات ماه گذشته ژنو میان ایران و پنج به علاوه یک به شدت کاهش یافته بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
باید یه کاری کنیم اینها دیگه این توهم رو هم به ذهن نتونند بیارند! چه حسایب پیش خودشون میکنند که میگن اسرائیل میتونه به ایران حمله کنه؟! اگر چنین اتفاقی بیفته دیگه اسرائیلی وجود نخواهد داشت!
France
چه تحلیل ییییی
دلایل بیشتری هم می تونه داشته باشه
اویس قرنی
اینهمه اراجیف بافتی یک کلمه میگفتی اسراییل اصلا در حد و اندازه درگیری و حمله به ایران نیست خودتو راحت میکردی بالام جان والا من هم کامنت حروم اسراییل حرامی نمیکردم
United States
مرگ براسرائیل
محمد
این مقاله یک ترفند علیه ایران هست به این صورت که احتمالابرنامه ای خطرناک توسط امریکا و اسرائیل علیه ایران ریخته شده است برنامه ای که بوی حمله ی اسرائیل به ایران را میدهد.این مقاله هیچ اشاره ای به واکنش نظامی ایران علیه اسرائیل نداشت فقط تاکید میکرد که اگر اسرائیل به ایران حمله کندایران در جهان محبوب میشود نظام تحریمها فرو می پاشدو اسرائیل در میان ملتهای جهان منفور میشود و روابط ایران با کشورهای عربی خوب میشودو کشورهای دنیا با ایران همدردی میکندو....
او با این مقاله میخواهد بگوید که واکنش ایران برای او دست اوردی ندارد پس اجازه دهد تا اسرائیل به تاسیسات ایران حمله کنددر این صورت ایران راحتتر میتواند انرژی هسته ای خود را به سمت بمب اتم توسعه دهد و برای این کارش توجیه دارد.
بنابراین احتمالا امریکا و اسرائیل نقشه هایی برای ایران دارند ..
نصیری
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
اسرائیل هیچ گاه توان حمله به ایران را ندارد مگر در شرایطی خاص که بحث گسترده ایست.
لکن ما نباید غافل باشیم
یک دلیل کافی ست که کمتر از 10 دقیقه بعد از هرغلطی اسرائیلی باقی نخواهد ماند!
چشم بسته غیب گفته؟
محمد
اسرائیل غلطی را که نباید انجام دهد انجام میدهد مگر نمیدانید خدا دشمنان مومنین را احمق آفریده . لذا اگر تحلیل این نویسنده را درست بدانیم پس اسرائیل احمقی خواهد کرد. و کشور باید آماده پاسخگویی سخت باشد.
کامبیز
دلیل اصلی اینه: چون اسرائیل ظرف سه سوت محو میشه از صفحه روزگار.
غلام علی نیستانی -جهادی
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر زا داسته باسید- خدا را شکر رفقای شهید چنان اثر جاودانی گذاشته اند از مجاهدات خودکه هر آدم عاقلی اگر این باورها و ایمان به نصرت خداوند را مرور کند در همه حالا ت خصوصا جریان مذاکره خود را پشت گرم به یاری خداوند می بیند. اما راجع به بحث هسته ایی اعتقاد ما باید براساس آیه شریفه قرآن باشدکه میفرماید / واعدوا لهم مااستطعتم من قوه/ که مفهوم //آن اینست که هرآنجه که می توانید از ادوات و نیرو به دست بیاورید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانی. و الان جدید ترین سلاح ها بمب اتم و سلاحهای شیمیایی و میکروبی وبه روز تر آن امواج الکترونیک و معناطیسم وهکر های رمز یاب که در بسیاری از ارتش ها موجود است وقتی دشمن استکباری آن را دارد پس ما هم می توانیم پیشرفته تراز آن را داشته باشیم و اینگونه است که وقتی دشمن حمله کرد ما هم قدرت تدافعی داشته باشیم از قدیم هم گفته اند شتر سواری دولا و دولا نمیشه یک کلام راست وحسینی به دنیا گفته بشود که ایران صلح طلب بمب اتمی دارد برای دفاع از خودش پس از این به بعد ادامه تحریم یعنی اعلام جنگ با ایران تحریم یعنی استفاده از بمب اقتصادی که بی سرو صدا هزاران بیمار صعب الا علاج از بی دارویی دارند کشته میشوند به نظر ما مذاکرات اتمام حجت برای همه هست از داخل و خارج که ما تلاش کردیم اما دیگر ذلت وخواری که تا این حد را نباید پذیرفت . کشور بحرین متعلق به ایران بوده آبراه خلیج فارس برای ایران است اگر کشتی می خواهد برود باید طبق موافقت باشد . کریدور هوایی هواپیمای مسافری و نظامی میخواهد رد بشود طبق توافق باید باشد و نکته مهمتر ازهمه اینها که صدها برابر از بمب اتم کارآیی دارد مجبت و دلبستگی مردم نسبت به انقلاب ورابطه خوب بامسئولان است شما مردم داری کن بعد بمب اتم هم داشته باش میشه نورا الا نور انشاالله ما به همه سلاح ها دست پیدا کنیم و عالی ترین سلاح - سلاح ایمان به وعده ها ی الهی است
ملک زاده
دلیل دیگر این است که اسراییل می داند ایران اگر بمب اتم داشته باشد علیه اسراییل استفاده نمی کند زیرا اگر شمال اسراییل بزند حزب اله از بین می رود اگر جنوب اسراییل بزند حماس از بین می رود اگر مرکز بزند کرانه باختری از بین می رود با یک عرض یکصد وپنجاه کیلومتری حداکثر/ غرب و شرق هم برای زدن ندارد/ پس هدف اصلی اسراییل از این جار وجنجال تحریم وتضعیف ایران است