شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آغاز تسهیل در روند ثبت سفارش واردات

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 387106
مدیر کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت از آغاز تسهیل در روند ثبت سفارش خبر داد و گفت: ۲۰۰۰ ردیف تعرفه‌ای از شمول انجام کارشناسی مستثنی شده و ورود و ترخیص این دسته از تعرفه‌ها موکول به مجوز دستگاه‌های دیگر نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از آنکه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف ثبت سفارش تا پایان سال خبر داد بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکار ترجیح دادند تا در خصوص این مسئله سکوت کنند،حال آنکه ایران از عنوان معدود کشورهایی است که ثبت سفارش را بر سر راه مبادلات تجاری خود قرار داده است اما امروز سید عباس حسینی مدیر کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعلام کرد که شمارش معکوس برای تسهیل در فرآیند ثبت سفارش آغاز شده است.

وی گفت: از تاریخ ۲۶ مهر ماه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور ابلاغ کردیم تا ۲ هزار ردیف تعرفه‌ای که فهرست نهایی آن در سایت ثبتارش قرار دارد از شمول انجام کارشناسی مستثنی و توسط خود متقاضی و از طریق سیستم اینترنت تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با این کار جلوی دخل و تصرف کارشناسی، اعمال سلیقه شخصی، رفت و آمدهای بی‌مورد و ایجاد مسائل حاشیه‌ای گرفته خواهد شد.

حسینی در پاسخ به اینکه روند اعمال تسهیل برای تمام تعرفه‌ها تا چه زمانی کامل می‌شود گفت: اکنون با ۲ هزار ردیف تعرفه آغاز کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲ ماه آینده مجموع ۷ هزار ردیف تعرفه‌ای شامل این سیستم شود مضاف بر آنکه در سیستم جدید ثبت سفارش دیگر کاغذی در میان نخواهد بود و اطلاعات مستقیم برای بانک و گمرک انتقال داده خواهد شد.

به گزارش فارس، پیش از این ثبت سفارش کالا برای بازرگانان به امری زمان‌بر و پردردسر تبدیل شده بود که برای واردات ۱۹ سند و برای صادرات ۱۱ سند باید تهیه می‌شد اما پس از این به نظر می‌رسد با اجرای درست و کامل این طرح مدت زمان به حداقل کاهش یابد که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری با سایر کشورها منجر شود.

در راستای تسهیل فرآیند ثبت سفارش و حذف فرآیندهای غیرضروری به اطلاع می‌رساند از تاریخ ۲۶/۷/۹۳ در حدود ۲ هزار ردیف تعرفه H.S که فهرست نهایی آن در سایت ثبتارش جهت اطلاع عموم قابل رؤیت است، از شمول انجام کارشناسی مستثنی و توسط متقاضیان تأیید نهایی خواهند شد. ورود و ترخیص این دسته از تعرفه‌ها موکول به مجوز سایر دستگاه‌ها نمی‌باشد.

در فازهای بعدی سایر تعرفه‌های کتاب مقررات صادرات و واردات نیز به صورت تدریجی پس از هماهنگی با دستگاه‌های مجوز دهنده از شمول کارشناسی ثبت سفارش خارج خواهند شد. همچنین جهت نظارت بر کیفیت ثبت سفارشات صادره که بدون کارشناسی از تاریخ ۲۶/۷/۹۳ صادر می‌شود، منوی جدیدی جهت کلیه کارشناسان استانها تحت عنوان بازبینی پرونده‌های بدون کارشناسی جهت بازبینی پرونده‌های همان استان ایجاد می‌شود. مقتضی است دستور فرمایید کارشناسان آن استان نظیر روال سابق این پرونده‌ها را کارشناسی و نظرات خود را در قسمت مربوط اعلام نمایند. مقتضی است آن دسته از ایرادات پرونده‌ها که از لحاظ آن استان حائز اهمیت می‌باشند، به صورت مکتوب و روزانه به این دفتر ارسال گردد تا در اسرع وقت بررسی و از تخصیص ارز یا ترخیص آنها جلوگیری به عمل آید.

شرح مراحل کار توسط بازرگان به صورت زیر می‌باشد:

الف) وارد کنندگانی که کالاهای آنها در هنگام ورود نیاز به مجوز از دستگاه یا سازمان خاصی نداشته باشد، در صفحه ‌آخر درخواست ثبت سفارش پس از اسکن مدارک و ذخیره آن با دریافت هشدار مربوطه از طریق سایت، دکمه تأیید تعهدنامه آن درخواست فعال می‌شود.

ب) سپس متقاضی اقدام به تیک زدن هر یک از تعهدات قانونی به صورت جداگانه و سپس در انتهای صفحه اقدام به تأیید می‌نماید.

ج) در صورت مطابقات تعرفه انتخابی با تعرفه‌های فوق‌الذکر یک بار دیگر متقاضی به صورت کلی تمامی اطلاعات ثبت سفارش را رؤیت نموده و در صفحه انتهایی دکمه تأیید نهایی را ثبت می‌نماید. در صورت داشتن هر گونه مغایرت از طریق دکمه ویرایش ثبت سفارشات در منوی اصلی برای اصلاح اطلاعات آن درخواست اقدام شود.

د) پرونده مورد تأیید کارشناسی خودکار قرار گرفته و متقاضی می‌تواند از منوی اصلی اقدام به پرداخت کارمزد ثبت سفارش مذکور به صورت الکترونیکی نماید. بدیهی است پس از پرداخت کارمزد شماره مجوز ۸ رقمی به صورت اتوماتیک صادر و سپس از طریق منوی اصلی ارسال، پرونده به بانک و یا گمرک ارسال می‌گردد.

ه) در صورتی که تعرفه انتخابی متقاضی جزء تعرفه‌های مذکور نباشد به صورت اتوماتیک پرونده نظیر روال سابق به کارتابل کارشناس استان محل درخواست ثبت سفارش ارسال می‌گردد و کلیه رویه‌های کارشناسی طبق روال معمول قدیمی صورت می‌پذیرد.

و) اصلاحیه، جایگزین، ابطال و تمدید پرونده‌هایی که از دسته تعرفه‌های فوق باشند، به همین منوال می‌باشد.

ز) در صورتی که درخواست ثبت سفارش دارای چند تعرفه باشد و حداقل یک تعرفه از شمول تعرفه‌های فوق‌الاشاره خارج باشد، پرونده موصوف باید به صورت کارشناسی در کارتابل‌های استانی بررسی گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *