جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نگاهی به کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب: 387403
آیت‌الله مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته‌های انقلاب به تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشغول شد و مسئولیت‌های مهمی بر عهده گرفت مدتی وزیر کشور و سپس نخست وزیر شد. و از ماندگارترین خدمات ایشان تاسیس دانشگاه است.
به گزارش جهان به نقل ازفارس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در سال ۱۳۸۵ش توسط غلامرضا خواجه سروی تدوین گردیده است.

دکتر خواجه سروی در پی ضبط و گردآوری خاطرات آیت الله مهدوی کنی، این کتاب را در ۶ فصل به نگارش درآورده است.

آیت الله مهدوی کنی از شخصیت‌های انقلابی و روحانیون تاریخ نهضت اسلامی است که به عنوان یکی از شاگردان قدیمی امام خمینی در متن حوادث انقلاب قرار داشت و دارای پیشینه مبارزاتی همچون زندان، شکنجه، تبعید و تهدید است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته‌های انقلاب به تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشغول شد و مسئولیت‌های مهمی بر عهده گرفت.

مدتی وزیر کشورو سپس نخست وزیر شد. از ماندگارترین خدمات ایشان تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) است. فصل اول به زندگی نامه آیت الله مهدوی کنی از زمان تولد تا ازدواج ایشان پرداخته وبه وقایع مهمی همچون کشف حجاب، اشغال ایران توسط متفقین و جنگ جهانی دوم اشاره می نماید.

درفصل دوم به تحصیلات وی و هجرت به قم و آغاز منبرها و تدریس ایشان پرداخته و فضای سیاسی در حوزه علمیه و فعالیتهای شهید نواب صفوی در آن دوران را بازگو می نماید.

در فصل سوم به بیان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی در قبل از انقلاب بخصوص دهه چهل و وقایع مهم سال ۱۳۴۲ ش و همچنین اوایل دهه پنجاه پرداخته است.

فصل چهارم به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و از وقایع و اقدامات پس از انقلاب از جمله تشکیل دولت موقت و شکل گیری نهادها و وزارتخانه ها یاد کرده و در ادامه حوادثی چون انفجار دفتر نخست وزیری را بیان می نماید.

در فصل پنجم به قضایای پس از دوم خرداد و روی کار آمدن دولت خاتمی می پردازد.

فصل ششم به فعالیتهای فرهنگی خود در مدرسه مروی و دانشگاه امام صادق پرداخته است. نویسنده در انتها با آوردن گاهشمار، ضمائم، اسناد و تصاویر مرتبط و پس از آن فهرست منابع و فهرست اعلام کتاب را به پایان رسانده است.

چاپ دوم کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در ۲۵۰۰ نسخه با ۶۲۸ صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *