پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مراحل دلالی فرآورده‌های‌نفتی صادراتی‌ایران

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 442609
شرکت ملی نفت از طریق ایجاد چهار مرحله دلالی، چوب حراج به فرآورده‌های نفتی صادراتی زده است و در مقابل با قیمت‌های نجومی اقدام به واردات بنزین فاقد استاندارهای یورو۴ می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پنج ماه نخست امسال حدود ۹ میلیارد لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) از طریق انبارهای رفسنجان، مشهد، تبریز و اصفهان با تخفیف‌های تا ۱۲۰ دلار در تن - زیر قیمت نفت‌گاز فوب خلیج فارس- به شرکت‌های خاص جهت صادرات فروخته شده است. همچنین تخفیف‌های صادراتی حمل دریایی نفتا و نفت‌کوره نیز به ۲۶ تا ۳۰ دلار در هر تن زیر فوب خلیج فارس رسیده است.

این در حالیست که وزارت نفت و شرکت های تابعه آن بر اساس قانون بودجه به نیابت از شرکت‌های پالایشی نقش عاملیت فروش را دارند و مبنای تسویه حساب فروش‌های داخلی و صادراتی باید بر اساس قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی مشابه فوب خلیج فارس انجام شود.

بنابراین هرگونه کاهش قیمت نسبت به قیمت‌های مرجع در خلیج فارس منجر به تحمیل هزینه‌ به دولت و یا کاهش درآمد شرکت‌های پالایشی و افت شاخص‌های شرکت‌های بورسی می‌شود.

این شرایط در حالیست که برخی از خریداران فرآورده‌های نفتی تولید داخل، واردکنندگان بنزین‌های پاتیلی با قیمت‌های پنج تا ۹ دلار در هر بشکه - بالاتر از فوب سنگاپور- هستند و محموله‌ها بنزین را در بندر فجیره تحویل امور بین الملل شرکت نفت می‌دهند. این شرکت‌ها در واقع حلقه واسط چهارم با مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت هستند.

بدین ترتیب واسط‌های اول دارندگان پالایشگاه‌های نفتی هستند که مؤلفه‌های بنزین را تولید می‌کنند؛ واسط‌های دوم خریداران مؤلفه‌های بنزین هستند که محموله‌ها را به دارندگان مخزن در فجیره و حمریه - واسط‌های سوم- جهت انجام عملیات اختلاط و امتزاج می‌فروشند و در نهایت واسط‌های چهارم کسانی هستند که خرید محموله را انجام و محموله از مخازن ساحلی به کشتی‌های امور بین الملل را منتقل و تسویه حساب مالی را انجام می‌دهند.

البته پیش از این - سوم تیر ماه ۹۳- مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با تسنیم به‌طور ضمنی این موضوع را تأیید کرده بود. هنگامی که خبرنگار از محسن قمصری پرسید: این اسناد ثابت می‌کنند ‌بنزین وارداتی از یک پالایشگاه تأمین نشده است، یعنی مؤلفه‌های بنزین در مکانی به جز پالایشگاه، با هم ترکیب و تبدیل به بنزین شده است.

قمصری پاسخ داد: در هیچ جای دنیا بنزین از یک پالایشگاه به یک پالایشگاه دیگر منتقل نمی‌شود. در دنیا مخزنهایی (pool) داریم که بنزین را‌ می‌سازند، این که فکر کنید که پالایشگاه‌های مشخصی محموله بنزین را صادر می‌کنند، تقریباً این طور نیست. ضمن این که فراموش نکنید ما تحریم هستیم و خرید بنزین توسط ایران تحریم و ممنوع است. صادرکنندگان به راحتی نمی توانند به ما بنزین بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *