شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱۰
انتقادات صریح نادران در گفتگو با جهان:

قوانین کشور با بودجه پیشنهادی دولت تعطیل می شود

يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 97610
لایحه منسوب به بودجه 89،پیشنهاد يك انفجار قيمتي است که ركود در صنعت را تشديد مي‌كند و اقتصاد را در تورم ركودي قرار می دهد.
قوانین کشور با بودجه پیشنهادی دولت تعطیل می شود
دکتر الیاس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ضمن بیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگارجهان گفت: بی انظباطی در بودجه 89 کاملا متفاوت با بودجه سال های گذشته است.این بودجه اساسا برای بی انظباطی تدوین شده است .

وی با توجه به لايحه بودجه سال 89 كل کشور اظهار داشت:آنچه كه امسال به عنوان لايحه بودجه تدوين شده است را نمي توان بودجه ناميد.بودجه هاي سال هاي قبل حداقل از اين جهت كه در مسير واقعي شدن و دقيق‌تر شدن مي‌توانست پيش رود مفيد بود، اما آن چيزي كه امسال تدوين شده است با توجه به مجوزهايي كه دولت براي خودش درخواست كرده است مفهوم بودجه ندارد .

نادران تصريح كرد: در بودجه هاي گذشته، دولت نیم درصد تا یک درصد نسبت به بودجه عمومي جا به جايي تقاضا مي‌كرد ولي اكنون بحث اين است كه در بودجه عمومي بيش از 60 درصد و در بودجه عمراني بيش از 30درصد اجازه جابه‌جايي خواسته‌اند كه اين موضوع عملاً بودجه را بي‌خاصيت مي‌كند.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت:بسیاری از حرفهایی که دولت شفاها به نمایندگان زده است در متن لايحه نيست و فقط تدوینگر بودجه از آن خبر دارد . به عنوان مثال معلوم نیست آن 13.5 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني را كه مي‌خواهيم از حساب صندوق توسعه برداريم و بناست بخش غير دولتي آنرا اجرا كند و قرار است هيچ تعهدي را هم براي دولت ايجاد نكند چرا در سرفصل‌ها آمده است.

وي با اشاره به لايحه بودجه سال 89 كل كشور خاطرنشان كرد: بودجه به جز آنكه عملياتي باشد و يا نباشد به اين مفهوم است كه تصويري است از دخل و خرج بخش‌هاي
بی انظباطی در بودجه 89 کاملا متفاوت با بودجه سال های گذشته است.این بودجه اساسا برای بی انظباطی تدوین شده است .
مختلف دولتي كه مي توان اثرات كلان اقتصادي و اجتماعي آن را برآورد كرد و هر كسي فراخور جدولي كه فعاليتهاي اقتصادي دولت را پيش بيني مي‌كند مي‌تواند يك برآوردي از وضعيت خودش در اقتصاد ملي داشته باشد و واكنش‌هاي لازم را نشان دهد.

وي ادامه داد: لازمه اين كار اين است كه ارقام از حداقل شفافيت برخوردار باشد.

نادران تصريح كرد: شما می ‌بينيد كه 3 درصد از بودجه شركتهاي دولتي را مي‌خواهند براي بخش فرهنگي اختصاص دهند و در سرفصلي جديد بياورند. علي القاعده آنها مي توانستنداين موضوع را به معاونت نظارت و راهبردي اعلام كنند و آنها ظرف چند ثانيه و از طریق کامپیوتر اين 3 درصد را از تمام شركتهاي دولتي كم كرده و تحت يك سرفصلي اضافه كنند يعني كار پيچيده‌اي نبود. ولي اين كار را نکردند و يك حكم کلی براي آن آمده است. اكنون نمایندگان نمي‌دانند كه اين جز بودجه شركتهاي دولتي است و يا جز بودجه جاري كشور و در چه حوزه‌هايي صرف خواهد شد.فراموش نکنید بسته به اينكه جواب شما به اين سوالات چه باشد اثرگذاري آن بر اقتصاد هم متفاوت خواهد بود.

وي ادامه داد:نتيجه این احکام مبهم اين است كه ادعا مي‌شود بودجه جاري كشور 6 درصد بيشتر رشد نداشته است در صورتي كه اگر اين مورد را اعمال كنيد در آن موقع بودجه جاري كشور رقمش رشد قابل توجهي خواهد داشت.

نادران تصريح كرد: به همين دليل به نظر من آن چيزي كه تدوين شده است و عنوان بودجه به خود گرفته است بودجه نيست شايد اين تحليل درست‌تر باشد كه دولت مجموعه‌اي از اجازه‌ها و اختيارات را خواسته است كه قوانين دائمي كشور را در حوزه هاي مختلف متوقف كند و يا بنا به مصلحت‌هايي كه خودش مي‌بيند، آنها را تغيير دهد .

نماينده مردم تهران گفت:البته اين موضوع مي‌توانست يك لايحه‌اي مستقل از بودجه باشد و در يك برهه از زمان
چيزي كه تدوين شده است و عنوان بودجه به خود گرفته است بودجه نيست شايد اين تحليل درست‌تر باشد كه دولت مجموعه‌اي از اجازه‌ها و اختيارات را خواسته است كه قوانين دائمي كشور را در حوزه هاي مختلف متوقف كند و يا بنا به مصلحت‌هايي كه خودش مي‌بيند، آنها را تغيير دهد .
خاص به مجلس تقديم شود و مي‌گفتند ما يك چنين اختياراتي مي‌خواهيم و بعضي از قوانين را نمي‌خواهيم عمل كنيم و يا مي خواهيم به شكل ديگري عمل كنيم و لزومي نداشت آن را در بودجه بياورند.

نادران با اشاره به گفته دولت كه مي خواهد نسبت نفت را با دولت تعريف كند اظهار داشت: اين نسبت مالي مساله امروز و دیروز نیست. دولت بجای اینکه هر سال ادعا کند که می خواهد رابطه خود با نفت را تعریف کند و تعریق این رابطه را در بودجه ببیند ،اساسنامه نفت را بنویسد و به مجلس بفرستد تا مجلس هر سال مجبور نباشد خلاف قانون ،لایحه بودجه دولت را در بخش نفت را تصویب کند.

وي گفت: همه ساله شورای نگهبان به رابطه دولت با نفت در بودجه ایراد می گیرد و مجلس هم مي‌نويسد که دولت اساس نامه شركتهاي 4 گانه نفت را خواهد داد . دولت هم نمي‌دهد. راحت ترين و عاقلانه‌ترين مسير آن بود كه دولت اساسنامه را اصلاح مي‌كرد و رابطه‌هاي مالي را تعريف مي‌كرد تا بر اساس آن رابطه مالي وضعيت بخش نفت مشخص مي‌شد. ولي اكنون هيچ تصوير روشني در بخش نفت نداريم و هميشه نيز بايد چانه‌زني كنيم و درنهايت مدير اجرايي نيز بر اساس تمايلات خودش يك تغييراتي را پيشنهاد مي‌دهد و وارد مكانيزمي از چانه‌زني‌هايي مي‌شود كه از اين مكانيزم ها لزوماً منافع عامه مردم خارج نمی شود.

وی ادامه داد:نكته ديگري كه بايد گفت اين است كه در سا‌ل‌هاي گذشته مشخص مي شد كه نفت بر اساس بشكه‌اي چند دلار در بودجه بسته‌ شده است.يعني به اين مفهوم كه در بودجه بنا داريم از فروش نفت هر بشكه‌اي A دلار براي هزينه‌هاي عمومي و بودجه عمومي كشور استفاده كنيم. به اين مفهوم كه يك حدي را مي‌خواهند استفاده كنند كه در قالب بودجه نفت تعريف مي‌شد و اگر ايرادي در آن بود اين ايراد روشن و واضح بود.

نادران ادامه داد:اما امسال ادعاي دولت اين است كه مي‌خواهد نفت را با بشكه‌اي 65دلار در بودجه ببندد ولي محاسبات مركز پژوهشهاي مجلس نشان مي‌دهد كه با يك پيش‌فرض‌هايي مانند نرخ ارز 985 تومان و میزان توليدي كه پيش‌بيني كرده‌اند و مصرف داخلي، علي‌القاعده نفت بشكه‌اي 80دلار در مي‌آيد .به اين معنا كه اگر
دولت مي‌خواهد قوانين عادي كشور را متوقف كند و بر اساس مصلحت انديشي‌هاي خودش تصميم بگيرد و چون اين مصلحت انديشي‌ها را هيچ كس نمي‌داند بنابراين هيچ كس هيچ برآوردي نمي‌تواند داشته باشد و حتي نمايندگان مجلس نسبت به تصميم كه مي‌گيرند نمي‌توانند پيش بيني كنند که چه اتفاقی می افتد؟
نفت بشكه‌اي 80 دلار به فروش برسد تماماً توسط دولت هزينه و مصرف خواهد شد.بنابراين اگر در سال آتي متوسط فروش نفت كشور كمتر از 80 دلار باشد از حالا بايد انتظار كسري بودجه را داشته باشيم
وی تصریح کرد: اينكه مي‌گويم اين لايحه بودجه نيست به اين دليل است كه آنقدر با اگر، اما و شايد صحبت می كنيم كه هيچ تعريف و تصوير روشني را نمی توان برای سال آینده داشت.

نماينده مردم تهران در مجلس خاطر نشان كرد: دولت آمده است يك جدول ارائه کرده و اجازه تغييرات 60 درصدی از مجلس خواسته است.اين به معناي آن است كه اين جدول ديگر خاصيتي ندارد و اگر قرار است اين ارقام 60 درصد تغيير كند ديگر به هيچ وجه قابل پيش بيني نيست كه در آينده چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

نادران با اشاره به اظهارات بانك مركزي و پيش بيني از تورم سال آينده تصريح كرد: رئیس بانك مركزي به كميسيون تلفيق آمده است و گفته است که نمی دانیم دولت در سال آينده چه مي‌خواهد بكند بنابراين نمي‌توانيم هيچ رقمي هم براي تورم سال آينده اعلام كنيم .وقتي كه تنها مرجعي كه صلاحيت اعلام رسمي نرخ تورم كشور را دارد نمی داند سال بعد چه اتفاقی می افتد چه انتظاری داریم که یک پیمانکار طرح های عمرانی یا یک تولید کننده و یا تاجر بتواند از آینده برآورد داشته باشد و بر اساس آن برنامه ریزی کند. فعالان اقتصادي كه مي‌خواهند در حوزه صنعت كار كنند چگونه بايد شرايط اقتصادي را برآورد كنند؟

نادران خاطرنشان كرد،به همين دليل و دلايل متعدد ديگري كه وجود داردآن چيزي كه اكنون مجلس درحال بررسي آن است بودجه نيست، آن يك مجموعه‌اي از اختيارات و اجازه‌ها است كه دولت مي‌خواهد قوانين عادي كشور را متوقف كند و بر اساس مصلحت انديشي‌هاي خودش تصميم بگيرد و چون اين مصلحت انديشي‌ها را هيچ كس نمي‌داند بنابراين هيچ كس هيچ برآوردي نمي‌تواند داشته باشد و حتي نمايندگان مجلس نسبت به تصميم كه مي‌گيرند نمي‌توانند پيش بيني كنند که چه اتفاقی می افتد؟

وي با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن در بودجه گفت: اكنون يك ماه مانده به سال 89 ولي نمايندگان مجلس از زمان اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها و سناريوي انتخابي دولت و ثمره اجراي آن بي‌اطلاع هستند.نمایندگان حتی نمی
نه ديوان محاسبات و نه مجلس و نه هيچ نهاد نظارتي ديگر نمي‌تواند از دولت بپرسد دستگاه‌هاي مجري این پولها كيست و آيا دولت به وظيفه خود عمل كرده است و يا خير و چه سوء‌استفاده‌هايي در مسير تدوين و تصويب و هزينه كردن اين بودجه ایجاد شده است.
دانند این عدد 40 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه که از آزاد سازی یارانه ها حاصل می شود چطور بدست آمد ه است؟دولت همچنان در حال ارائه سناریو است.

نادران خاطرنشان کرد: نزديك به 90 درصد از بودجه جاري كشور صرف پرسنل دستگاه‌هاي دولتي مي‌شود يعني يا حقوق و مزاياي مستمر آنها است و يا اعتبار غير مستمري است كه به پرسنل داده مي‌شود و تقريبا نه دولت و نه دستگاه هاي اجرايي و نه مجلس اختياراتي در جابه‌جايي آنها ندارد . بنابراین ا در حدود 80 يا 70 هزار ميليارد تومان از بودجه جاری را نمي‌توان دست زد. و در باقي مانده‌اي كه در حدود 10 هزار ميليارد تومان و 15 هزار ميليارد تومان است احكامي را داريد كه می تواند این رقم را تغییر دهد.مثلا اگر 11 هزار ميلياردتومان تفكيكي از شركتهاي دولتي بابت فرهنگ،به آنها افزوده شود اين 10 يا 15 هزار ميليارد تومان تبديل به 25 هزار ميليارد تومان مي شود اما اگر اين ميزان افزوده نشود يك عدد ديگري و اگر بخشي افزوده شود رقم دیگری می شود.

وی اضافه کرد:دولت برای این ارقام هم مجوز جابجایی خواسته است.یعنی برای آن چیزی که مجلس اصلا نمی داند چه میزان است باید اجازه جابجایی هم بدهد.

نادران افزود: امثال اين احكام فراوان است . مثلاً بودجه‌هاي متفرقه كه تعريف شده است. اولين بار است كه بودجه‌هاي متفرقه نزديك به30 درصد بودجه عمومي دولت را تشكيل مي‌دهد. حتي در عمراني‌ها كه معلوم است پروژه‌ها چيست و چه كار بايد كرد بلاتكليفی وجود دارد.

وي گفت: بنابراين نه ديوان محاسبات و نه مجلس و نه هيچ نهاد نظارتي ديگر نمي‌تواند از دولت بپرسد دستگاه‌هاي مجري این پولها كيست و آيا دولت به وظيفه خود عمل كرده است و يا خير و چه سوء‌استفاده‌هايي در مسير تدوين و تصويب و هزينه كردن اين بودجه ایجاد شده است.وقتي همه بودجه مواجه با ابهام است بنابراين تمام مسئولين كه از عالي ترين رده تا پايين ترين رده تصميم گيري مي‌كنند در مظان این هستند كه بر اساس چه مناسباتي تصمیم گرفتند و چه دليلي داشته است كه پنهانكاري كرده‌اند.

نادران تصريح كرد:به اعتقاد من بجز یک یا دو نفر در دولت ،نه مجلس و نه
به اعتقاد من بجز یک یا دو نفر در دولت ،نه مجلس و نه هیچ نهاد نظارتی نمی داند در سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و اين به نفع منافع ملي و به نفع شفافيت كردن فعاليت ها و به نفع امنيت سرمايه گذاري و فعاليت‌هاي اقتصادي نيست.
هیچ نهاد نظارتی نمی داند در سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و اين به نفع منافع ملي و به نفع شفافيت كردن فعاليت ها و به نفع امنيت سرمايه گذاري و فعاليت‌هاي اقتصادي نيست.

نادران گفت: صندوق توسعه در سياست‌هاي ابلاغي رهبري در فروردين 88 به دولت ابلاغ شد و در آن قيد شد كه دولت بايد اساسنامه اين صندوق را به تصويب مجلس برساند .حالا 11 ماه دولت در تقديم اين اساسنامه تعلل كرده است و اكنون مجوز خواسته است تا پول های این صندوق را بنا به مصلحتی که فقط دولت می داند هزینه کند.این به معنای این است که شما نماینده ها حق مجلس را در قانون گذاري و نظارت و پاسداشت منافع نسل‌هاي آتي كه صندوق براي آن تأسيس شده است ناديده و ضايع کنید.

وی ادامه داد:مطابق پیشنهاد دولت در بخش هدفمند سازی یارانه ها قانون 5 ساله هدفمندسازی یارانه ها کمتر از یک سال انجام می شود.به این ترتیب قیمت برخی حامل های انرژی حتی از فوب خلیج فارس هم بالاتر می رود.

نادران گفت:نمایندگان مجلس به مسئولین معاونت برنامه ریزی می گویند چرا بجای 20 هزار میلیارد تومان،40 هزار را در نظر گرفتند و آنها پاسخ می دهند که آنچه كه ما اعلام كرديم پيشنهاد است و مجلس آنچه را كه مي‌خواهد تصويب كند. اين حرف كه در واقع رافع مسئوليت نيست بالاخره شما آنچه را كه پيش بيني كرده ايد بر اساس يك مبنا پيش بيني كرده ايد ،مبناي شما چه بوده است؟

ضمنا من به شما بگویم که دولت برای کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومان باید بیش از 53 میلیارد تومان از یارانه ها را حذف کند چون 23 درصد از درآمد آزاد سازی یارانه ها باید بابت عوارض و مالیات به خزانه ریخته شود و به دست دولت نمی رسد.

وی تاکید کرد:نسبت بودجه هاي جاري و عمراني و بحث شركت‌هاي دولتي هنوز روشن نيست. سهم دستگاه هاي مختلف روشن نيست.

تغييراتي كه بايد در وضعيت پرسنل و درآمد آنها انجام گيرد روشن نيست و تكليف دولت در حوزه نفت روشن نيست. و بر اساس آن چيزي كه دولت پيشنهاد كرده است كه بتوان يك برآوردي از وضعيت سال آتي داد من در بودجه نمي بينم و شايد به همين دليل است كه بانك مركزي اعلام مي كندهيچ تصوير روشني از وضعيت اقتصادي در سال آتي نداريم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا حفظت کنه نادران.مگر امثال شما اصولگرایان واقعی جلوی فساد این دولت را بگیرید
Iran, Islamic Republic of
با این تعبیر این بودجه برای رانت نوشته شده است.جالبه که این دولت خود را مدعی مبارزه با فساد هم می داند.بدون شک این فساد اکبر است که دولت دچار ان است.ای کاش کمی هم به دلسوزی این افراد توجهی می کردند.
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب گفته مخصوصا اون بخشیش که فقط 2 نفر از این بودجه خبر دارند.به یقین رد پای برادر مشایی در این بودجه عجیب الخلقه دیده می شود
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دولت دهم تفاوتهای زیادی با دولت نهم داره متاسفانه در دولت دهم گوش شنوایی وجود نداره دولت خودشو کارشناس مطلق برنامه ریزی و قانون گذاری میدونه!!!
Iran, Islamic Republic of
توكلي،لاريجاني،نادران...
اين ها افرادي هستند كه از بودجه دولت انتقاد كردند.پس 300 نماينده ديگر چه؟به حرف سه نفر كه نميشه استناد كرد.
ولي حقيقتا آيا اين بودجه را دولت براي بي انظباطي تدوين كرده يا براي پيشرفت؟ براي رانت خواري تدوين شده يا براي عدالت؟
توجه به اين نكته براي ملت ايران ضروري است كه سال بعد اجراي هدفمند سازي يارانه ها صورت مي گيرد،پس دولت تقاضي بيجايي هم نكرده كه در بودجه عمومي بيش از 60 درصد و در بودجه عمراني بيش از 30درصد اجازه جابه‌جايي خواسته.
---------------------------
در مورد راي اعتماد به وزرا هم همين را ميگفتند.در مورد هدفمند سازي يارانه ها هم همين را گفتند.
به همين علت قبول كردن اين كه اين نمايندگان براي دلسوزي حرف ميزنند ، خيلي سخت است.
يا علي
Iran, Islamic Republic of
سلام
هرفرد صاحب نظر بی غرض اقتصادی متوجه می شود که اظهارات ایشان چیزی جز سیاهنمایی و ایجاد ذهنیت منفی در میان مردم نیست نمایندگان بهتر است عوض اینکه دولترا چند قدم به عقب بکشند خود را یک قدم به جلو فرابخوانند.
Iran, Islamic Republic of
نظر من را تاييد نكردي.
الان اينو تاييد ميكني. ولي قبلي رو تاييد كن
همه نظرات ضد دولت را تاييد كرديد. ولي نظر من ...

باشه. فكر نمي كردم جهان هم، هم نظر ضد دولتي ها باشه.
Iran, Islamic Republic of
من مانده ام عده ای از چه چیز این دولت دفاع میکنند ودلخوش به کدام افتخار ان هستند وقتی امثال نادران که در هزار توی محافظه کاری چند جمله از واقعیات این دولت را منعکس میکنند جنجال براه میاندازند !!
دوستان حامی دولت:اگر حرفی دارید بنویسید و پاسخ منطقی بدهید و دست از اتهام زدن بردارید مگر بودجه و درامد با هیاهو کم و زیاد میشود ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
امثال نادران و زاکانی و توکلی اصولگرای واقعی هستند.همه دغدغه شان انقلاب و ارزشها است.وای بر کسانی که برای حفظ قدرت حاکم گوششان را بسته اند.چه فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب است وقتی زشتی ببیند و دم فرو ببندد.بودجه سال 89 با کدام معیار عدالتی می خواند.آیا این همان دولت ضد فسادی بود که در دوران انتخابات مدعی بود.این بودجه که کاملا در جهت فسادبسته شده است.ای کاش طرفداران چشم و گوش بسته دولت به هوش شوند.روزی را خواهیم دید که این دولت با لباس ارزش ها و اصول و عدالتخواهی تیشه به ریشه این انقلاب می زند.
Iran, Islamic Republic of
چه عجب آقای نادران از لاک خود بیرون اومد.آقای نادران از رحیمی چه خبر؟نکنه قرار است این بودجه را هم مثل ماجرای رحیمی دنبال کنی ؟اگر مردی این بودجه با این همه رانت و فساد نیاز به این دارد که از رئیس جمهور سوال شود.آیا جرئت داری و مرد میدان هستی؟یا نکنه جنگ زرگری است؟