جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ایجاد خط اعتباری بانک مرکزی برای دارو

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 298709
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مشکل ذخیره دارو تا قبل از انتقال دولت جدید برطرف می‌شود، از ایجاد خط اعتباری بانک مرکزی برای حل مشکلات کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی خبر داد.
 به گزارش جهان به نقل از تسنیم محمد حسن طریقت منفرد در مراسم محفل انس تیم‌های اضطراری دفاع مقدس و ضیافت افطار بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه مشکل ذخیره دارو تا قبل از انتقال دولت جدید برطرف می‌شود، اظهارداشت: کمبود دارو عملاً ریشه در تحریم‌ها دارد.گرچه غذا و دارو به طور اسمی از تحریم‌ها مستثنی شده است اما در عمل به علت محدودیت‌های بانکی که از طریق تحریم‌ها ایجاد شده است، اصولاً مسیر ورود دارو به کشور مختل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه از طرفی دسترسی کشور به ارز متعلق به دارو که از طریق فروش نفت به دست می‌آید و انتقال ارز مورد نیاز به کشور دچار اشکال شده است، افزود: مشکلات دارویی در عمل به علت محدودیت مبادلات بانکی به وجود آمده است و اختلال و محدودیت‌های دارویی را باعث شده است.
 
طریقت ادامه داد: البته از اول امسال این مشکلات کمتر شده و با تسهیلاتی که ایجاد شد انتقال ارز مقدور شد و شرکت‌های دارویی نیز فعال شدند اما بعد از آن مشکلاتی هم در مورد کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی به علت بدهی بیمارستان‌ها و بیمه‌ها داشتیم که این مشکل نیز با همکاری بانک مرکزی به وسیله ایجاد یک خط اعتباری حل شد.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: چند شب گذشته هم جلسه ای با تمام تولید کنندگان، وارد کنندگان و توزیع کنندگان دارو داشتیم و آنان این نوید را دادند که به زودی کمبودهای دارویی بر طرف می‌شود و ما دستور داریم از طرف دولت و باید تا آخر همین دولت ذخیره دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیز کشور را به میزان لازم تا آخر سال ذخیره کنیم.
 
طریقت با بیان اینکه امکان قاچاق دارو از کشور منتفی نیست اما وزارت بهداشت هر جا با این پدیده مواجه شود، جلوی آن را می گیرد، ادامه داد: قیمت دارو در کشور با وجود افزایش قیمت آن، همچنان از تمام دنیا و حتی از کشورهای همسایه نیز ارزانتر است.
 
وی در ادامه به نقش تیم‌های امداد و نجات در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کارهایی که پزشکان و تیم‌های بهداشت و درمان ایران در دوران دفاع مقدس انجام دادند در هیچ دوره تاریخی سابقه ندارد و در هیچ کتابی ثبت نشده است.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تمام جنگ‌ها معمولاً پزشکان و افراد متخصص پشت جبهه می‌مانند و امدادگران مجروحان را برای مداوا به پشت خط مقدم جبهه منتقل می‌کردند اما در دوران دفاع مقدس پزشکان متخصص ما در خط مقدم و در کنار رزمندگان حضور داشند و همان جا به مداوای مصدومان و انجام وظیفه شان می‌پرداختند و چنین کاری در هیچ برهه تاریخی دیگری نه تکرار شده و تکرار شدنی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *