پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۳
تحلیلی بر بودجه دانشگاه فرهنگیان و حقوق معلمان

آموزش و پرورش «سرمایه‌» نیست!/ بزرگترین وزارتخانه کشور چه سهمی از بودجه دارد؟!

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 398302
وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش کشور، شاخص مناسبی است تا اعتقاد مسئولین کشور به سرمایه‌ای بودن تعلیم و تربیت ارزیابی گردد. متأسفانه بررسی وضعیت بودجه وزارتخانه مذکور و دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد که متولیان امر نسبت به آموزش و پرورش و به ویژه تربیت و نگهداشت معلمان کم‌توجه‌اند.
آموزش و پرورش «سرمایه‌» نیست!/ بزرگترین وزارتخانه کشور چه سهمی از بودجه دارد؟!
گروه جامعه جهان نيوز ـ سرمایه‌ای بودن تعلیم و تربیت لااقل در مقام سخن، مورد تأکید بسیاری از سیاست‌گذاران و مسئولین کشور قرار دارد. یکی از شواهد مهمی که می‌تواند ملاک ارزیابی این ادعا قرار گیرد، «میزان بودجه اختصاص یافته به وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با آن» است. در این میان، با توجه به اهمیت جدی نیروی انسانی در فرآیند تعلیم و تربیت، بدیهی است که بودجه اختصاصی به تربیت معلم و معیشت فرهنگیان یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش میزان توجه به آموزش و پرورش است.

در این نوشتار تلاش شده تا ضمن بررسی تغییرات بودجه مربوط به حقوق و دستمزد فرهنگیان، گزارشی از روند تغییرات بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال‌های ۸۷ الی ۹۴ ارائه شود. برای فهم بهتر این تغییرات مقایسه‌ای نیز با برخی از دانشگاه‌های برتر کشور صورت گرفته است.

۱-مقایسه تغییرات بودجه دستمزد و مزایای مستمر فرهنگیان

حقوق و دستمزد فرهنگیان از جمله شاخص‌هایی است که می‌تواند نشان دهد منزلت و شأن معلمین در جامعه چه وضعیتی دارد. از آنجا که بخش قابل توجهی از بودجه وزارت آموزش و پرورش ذیل ردیف «حقوق و مزایای مستمر» تعریف شده است، این شاخص می‌تواند به طور مستقیم نیز حاکی از نگرش سرمایه‌ای به تعلیم و تربیت باشد.

بررسی قانون بودجه سال‌های ۸۷ تا ۹۳ و لایحه بودجه ۹۴ نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، سطح درآمد فرهنگیان تقریباً هیچ تغییری نکرده است! به عبارت دیگر اگر حقوق و دستمزد فرهنگیان در سال ۸۷ و نرخ تورم رسمی اعلام شده بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم، محاسبه حقوق سال‌های بعد نشان می‌دهد که به طور متوسط افزایش حقوق و دستمزد فرهنگیان متناسب با تورم بوده است و نه بیشتر. لذا می‌توان ادعا نمود که از سال ۸۷ تا کنون درآمد فرهنگیان هیچ تغییری نکرده و قدرت خرید آن‌ها ثابت مانده است. نمودار (۱) این مقایسه را به خوبی منعکس کرده است.

نمودار (۱) - مقایسه بودجه حقوق و مزایای مستمر وزارت آموزش و پرورش و بودجه محاسبه شده بر اساس نرخ تورم (۱۳۸۷ الی ۱۳۹۴)
۲-مقایسه تغییرات بودجه دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان که پیش از سال ۹۰ با عنوان مجتمع پیامبر اعظم (ص) و مراکز تربیت معلم شناخته می‌شد، در حال حاضر اصلی‌ترین مرکز تربیت نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است و با قریب به ۱۰۰ پردیس و مرکز وابسته حدود ۷۰ هزار دانشجومعلم را در بر می‌گیرد. این تعداد دانشجو معادل سه یا چهار برابر برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است. با توجه به اهمیت حیاتی موضوع تربیت معلم برای وزارت آموزش و پرورش، تحلیل بودجه اختصاص یافته به دانشگاه فرهنگیان می‌تواند تا حدی نگرش مسئولین را به امر تعلیم و تربیت و به ویژه تربیت نیروی کارآمد روشن نماید.

بررسی بودجه دانشگاه فرهنگیان در بازه سال‌های ۸۷ تاکنون نشان می‌دهد که به رغم افت و خیزهای زیاد، به طور کلی روند افزایش آن بسیار ملایم بوده است. البته شکاف میان بودجه لازم و بودجه اختصاص یافته هنگامی مشخص‌تر می‌گردد که میزان فرضی افزایش بودجه دانشگاه فرهنگیان متناسب با نرخ تورم محاسبه شود.

در همین جهت، مقایسه نمودار (۲) نشان دهنده واقعیت تلخی است که از عدم رسیدگی لازم به دانشگاه فرهنگیان حکایت می‌کند. به عنوان نمونه، با مبنا قرار دادن بودجه سال ۸۷ برای تربیت معلم و با لحاظ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، بودجه این دانشگاه در سال ۹۴ باید حدود سه برابر بودجه پیشنهادیِ آن در لایحه بودجه ۹۴ می‌بود!

به بیان دیگر با توجه به تورم، بودجه سال ۹۴ دانشگاه فرهنگیان نسبت به سال ۸۷ باید ۴۲۰ درصد افزایش می‌یافت، اما در عمل این بودجه فقط به میزان ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت بودجه سال ۹۴ دانشگاه بازگشت به بودجه‌ای است که در سال ۸۹ به تصویب رسیده بود. این در حالی است که در این بازه زمانی، دانشگاه فرهنگیان علاوه بر افزایش کمی ظرفیت و تعداد پردیس‌ها، باید کیفیت آموزشی و پرورشی خود را نیز ارتقا می‌داد؛ امری که در وضعیت فعلی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

\"\"
نمودار (۲) - مقایسه بودجه دانشگاه فرهنگیان و و بودجه محاسبه شده بر اساس نرخ تورم (۱۳۸۷ الی ۱۳۹۴)
همچنین می‌توان با مقایسه بودجه دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تا حدی به کم‌توجهی برنامه‌ریزان به این دانشگاه پی برد. به طور مثال، مقایسه روند تخصیص بودجه دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تربیت مدرس با دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد که به رغم ابعاد گسترده‌تر دانشگاه فرهنگیان نسبت به این دانشگاه‌ها، بودجه آن‌ها با یکدیگر تناسبی ندارد. علاوه بر این، در حالی که بودجه این دانشگاه‌ها، در سال‌های ۸۷ الی ۹۴ روند صعودی داشته، تغییرات بودجه دانشگاه فرهنگیان به صورت نامنظم و افزایش و کاهش یافته است. افت بودجه این دانشگاه در برخی سال‌ها بسیار شدید بوده، به نحوی که طی یک سال (۸۹-۹۰) بودجه این دانشگاه به نصف کاهش پیدا کرد و پس از ۴ سال، به تدریج به بودجه سال ۸۹ بازگشت!

\"\"
نمودار (۳) - مقایسه بودجه دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تربیت مدرس

* * *

وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش کشور، شاخص مناسبی است تا بر اساس آن میزان باور مسئولین کشور به سرمایه‌ای بودن تعلیم و تربیت ارزیابی گردد. متأسفانه بررسی وضعیت بودجه وزارتخانه مذکور و دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد که متولیان امر نسبت به آموزش و پرورش و به ویژه تربیت و نگهداشت معلمان کم‌توجه‌اند.

عدم توجه جدی به معیشت معلمان و در حالت خوشبینانه ثابت ماندن قدرت خرید آن‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است که یکی از مهمترین پایه‌های تحول در تعلیم و تربیت کشور نتواند با تمام ظرفیت به میدان بیاید. ضمن اینکه کم‌رغبتی افراد بااستعداد به حرفه معلمی نیز از تبعات چنین سیاستی است که عدم اصلاح آن، مانعی در جذب افراد مستعد و علاقه‌مند خواهد بود.

علاوه بر این باید تذکر داد که غفلت از دانشگاه فرهنگیان باعث خواهد شد در آینده، هزینه‌های معنوی و مادی سنگینی به کشور وارد شود که حتی در صورت امکان جبران، هزینه‌های تحمیلی بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری است که این دانشگاه هم‌اکنون به آن نیاز دارد.

منبع: عیارآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقایان من به دلیل بیکاری و کسب علم سخت گرسنه مانده ام وهیچ کس یک پاپاسی هم به من نگون بخت کل برخانواده نمیده وخواهربزرگم که معلم است خرج زندگی مرا میدهد شمارا به حضرت زهراقسم میدهم حقوق معلم ها را بیشترکنیدتا من ازگرسنگی به دزدی و آدم ربایی و اخاذی نزدیک نشوم
منم فارغ التحصیل بیکارم و مادرم که از بچگی به تنهایی بزرگم کرده خرجم و میده ان شاالله حقوق معلمان رو اضافه کن ان شاالله
شما یه غیرتی به خرج بده یه کمکی به مادر کن!!!اگه پسری که واویلا
مهراوه
پرواضح است که عده ای با لطایف الحیل به دنبال متوقف کردن پیشرفت علمی ایران اند و اینها میخواهندفرزندان ما را بیسوادوبی دین و مقلدو غرب زده بارآورند خداوند لعنتشان کندکه این همه لئیم و نامردند
گوش شنواشون کجا بودههه
United States
دورانیهههههه دوووورانیه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با تشکر از سایت محترم برای ایجاد فرصت اظهار نظر و اینکه به فرهنگیان و دانشگاه فرهنگیان ظلم شده هیچ شکی نیست اما خود مسئولین آموزش و پرورش منجمله دانشگاه فرهنگیان به این ظلم دامن زده اند اولا اگر هزینه های غیر ضروری در آموزش و پرورش اگز حذف شوند که عدد قابل توجهی است بخشی از این معضلات بر طرف می شود دوم اینکه وزیر آموزش و پرورش باید در دولت نفوذ داشته باشد و این کمبود بودجه را حل کند در مورد دانشگاه فرهنگیان مدیریت جدید عنایتی به آن ندارد دلیل آن این است که یک بیگانه با آموزش و پرورش را به عنوان رئیس انتخاب کرده در حالی که افراد شایسته در داخل آموزش و پرورش برای ریاست این دانشگاه بسیارند مهمتر اینکه با گذشت بیش از یک سال و اندی از دولت جدید هنوز این دانشگاه رئیس ندارد و با سرپرست اداره می شود سرپرست هم یک پست موقتی است و انگیزه ای برای پیگیری و حل و حل مشکلات ندارد امیدوارم این سایت معتبر مطالب من را درج کند
Iran, Islamic Republic of
من یک معلمم با 5 سال سابقه درامد من 1/5میلیون است با چار سر عائله واقعا مسولین خجالت بکشند
احتمالا شما حق مدیریت یا معاونت میگیری وضع خوبه بابا من با 12سال سابقه 1/2 میلیون میگیرم !!!مدرک لیسانس
معلم
بابا خوش به حالت من یک دبیر بازنشسته فوق لیسانس هستم یک میلیون می گیرم .
ایول من یک معلمم بالیسانس و25سال سابقه 1300 میگیرم شما که وضعت بهتره داداازمن
زیر حکم بنده با 29 سال سابقه هنوز 2 تومن نشده و با کسر بیمه و مالیات و بازنشستگی خالص دریافتی به زور به مبلغ 13000000 ریال می رسد با این اوصاف می خواهند آموزش و پرورش گل و بلبل شود!!!
حسن آریامنش
متاسفانه شما خبر ندارید ک یک معلم با 23 سال سابقه با مدرک کارشناسی ارشد حدود یک و نیم میلیون کل حکم است وهيچ مزایایی دیگر ندارد فقط همین مبلغ که حداقل حدود 200 هزار تومان کسورات قانونی می باشد. منبع حکم خودم سند خواستید ارسال می کنم
حاجی کم کم قراره معلمها یه حرکتی بکنن.امتحانات خرداد رو برگزارنخواهیم کرد
معلم
من یک معلمم و از درون آموزش پرورش خبر دارم.
در هیچ دوره ای آموزش و پرورش مورد توجه نبوده و نخواهد بود.
دانش آموزان نخبه در مدارس خاص و غیر انتفاعی تحصیل می کنند و اصلا بارشان بر دوش آموزش پرورش نیست.
می ماند عامه دانش آموزان که در مدارس دولتی تحصیل می کنند. هدف آموزش و پرورش فعلی این است که افراد کم سواد و کم فهم پرورش دهد. حالا دلیلش بماند.
لابد دولتمردان هم بر اساس همین آمار وارقام وجداول ساختگی در مورد فرهنگیان تصمیمگیری میکنند جهان جان داری در فضا صحبت میکنی . به عنوان یک معلم وفرهنگی متاسفانه باید بگم هر سال نسبت به سال قبل فقیتر شده ام
نوبخت بازهم در شبکه خبر از کاهش تورم گفت دوباره 1 درصد تورم کم شد در فضا لابد
مجتبی
Norway
کجاش ساختگیه؟!
این‌ها که همه‌اش از قوانین بودجه درآمده!
حرف سر اینه که چرا به آموزش و پرورش نمی‌رسند!
من یک ممعلمم چندساله که نه درست درس میدم ونه درس میخوام از دانش اموز جواب این اموزش وپرورش رو باید اینجورداد حتما میگین دانش اموز بدبخت چه گناهی داره؟نظام باید دلش برای دانش اموز بسوزه نه من؟وقتی داانش اموز من پدرش با دیپلم نزدیک 3.5 میلیون حقوقشه واستخر رایگان وجایزه های گوناگون از طرف کارخانه باباش وکارت گردش وصدتاچیز دیگه بهش میدن وبچه من فرهنگی کمترین امتیازی نداره مگه احمقم دل بسوزونم.ساده تر معلم ندارم که خوب بلده سواری بده..
Iran, Islamic Republic of
این دولت فقط بلده درآمد چند 10 میلیونی پزشکان رو 300 درصد افزایش بده. و به معیشت فرهنگیان هم توجهی نمیکنه.پرستاران به افزایش 300 درصدی دریافتی پزشکان اعتراض کردند و دولت هم دریافتی اونا رو بالا برد.انگار تو این کشور فقط باید اعتراض کرد تا اونوقت به حقت توجه کنند
جالبه برای روز معلم یه کارخونه به بچه های کارگرهاشون جایزه داده بود اونوقت بچه من معلم ....
ميراد
وقتي كه وزيرمحترم دررسانه هاميگويند كه مشكلي نداريم هيچ مازادنيروهم داريم .(ولي درمقابل وزيربهداشت هرروز با يك طرفندي وهرروز بايك شيوه اي به فكركارمندان خودشان هستند.آن ميشودوزارت بهداشت .اين ميشودوزارت آموزش وپرورش .حقوق نگهبانان علوم پزشكي رو باكارمند بيستو پنج ساله آموزش وپرورش مقايسه كنين راحت ترميفهمين كه تفاوت چه قدره
آل احمد
سلام
متاسفانه وضعیت حقوق و معیشت معلمان در ایران به نحویست که وقتی به افراد می گوییم معلم هستیم با نگاه تحقیرآمیز جوابمان را می دهند. در صورتی که خیلی از سازمانها و ادارات با ضریب اهمیت پایین تر حقوق های آنچنانی می گیرند.
معلم هم مسئول است و هم مسئول ساز. به فکر این قشر باشید و حقوق آنها را به به رده های بالای حقوقی برسانید.
از طرفی معلمان ناکارآمد را نیز از سیستم خارج کنید.