پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

اصلاح‌طلبان یک جریان خودی را به بهانه "بدلی بودن" بایکوت کردند

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 448801
چندی است که شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای مدیریت فعالیت‌های انتخاباتی این جریان تشکیل شده است؛اما این شورا هنوز از سوی برخی‌جریان‌ها پذیرفته نشده و این جریان‌ها معتقدند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تشکیل این شورا قصد انحصارطلبی دارد.
اصلاح‌طلبان یک جریان خودی را به بهانه "بدلی بودن" بایکوت کردند
به گزارش جهان، چندی است که اصلاح‌طلبان شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با هدف مدیریت و نظارت واحد بر برنامه‌های انتخابات ۹۴ تشکیل داده‌اند و قرار است این شورا با حضور ۲۱ نفر از دبیران شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ۱۱ نفر از کمیته راهبری شورای مشورتی و برخی احزاب و تشکل‌های اعتدال‌گرا و اصلاح طلب خارج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل شود.

این تشکل انتخاباتی اصلاح طلب که قرار است با محوریت رئیس دولت اصلاحات فعالیت خود را از ۱۹ مهرماه آغاز کند و کارکرد خود را یکپارچه کردن احزاب و تشکل‌های سیاسی و اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان کرده است، قبل از تشکیل موجی از انتقادات را برانگیخته است؛ چراکه این شورا تنها از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی شکل گرفته و برخی مجموعه‌های اصلاح طلب همچون جبهه اصلاح طلبان ایران و جبهه اعتدال گرایان در این شورا حضور ندارند.

بابک آذرباد نایب‌رئیس اول جبهه اصلاح طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، ضمن اظهار بی اطلاعی و عدم حضور اعضای این جبهه در شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: هیچ یک از اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران در شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور ندارد.

وی ادامه داد: جبهه اصلاح طلبان ایران که متشکل از ۱۸ حزب و تشکل سیاسی اصلاح طلب است، در انتخابات ۹۲ تنها جبهه‌ای بود که از آقای دکتر عارف حمایت کرد؛ در آن زمان اکثریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم کرده و با اعلام حضور آقای دکتر عارف در انتخابات به شدت مخالفت کردند و با عناوینی مانند اصلاح طلبان بدلی، دکتر عارف و جبهه اصلاح طلبان را مورد هجمه شدید در سایت‌های خود قرار دادند.

دبیرکل حزب ترقی ایران افزود: در همان زمان علی رغم ادعایی که از طرف آقای رهامی مطرح می‌شد، جبهه اصلاح طلبان با فعال کردن ستاد آقای دکتر عارف و هماهنگی و همراهی با جبهه اعتدال گرایان که متشکل از ۲۲ حزب و تشکل سیاسی است، به فعالیت خود ادامه داد و این دو جبهه بعد از انصراف دکتر عارف توانستند بیشترین نقش را در همگرایی ستادهای آقای روحانی و عارف تحت عنوان ستاد همسو در حماسه ۹۲ داشته باشند.

آذرباد یادآور شد: در همان زمان نیز علی رغم تأکید آقای خاتمی به اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جبهه اصلاح طلبان ایران در تهیه لیست شورای شهر تهران به صورت مشترک اقدام کنند، اما شورای هماهنگی مجدداً از آقای خاتمی عبور کرده و خود را متولی این موضوع قرار داد که جبهه اصلاح طلبان ایران با توجه به نظر آقای خاتمی از این حق خود صرف نظر کرد.

وی با اشاره به انتخابات خانه احزاب افزود: ما شاهد این هستیم که این اتفاقات و تک روی‌ها از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خانه احزاب تکرار شد و جبهه اصلاح طلبان ایران مجدداً به صورت مجزا در رقابت‌های خانه احزاب توانست سه نفر از فراکسیون اصلاح طلبان را از آنِ جبهه اصلاح طلبان ایران کند.

بازرس اصلی اصلاح طلبان در خانه احزاب خاطرنشان کرد: علی رغم توصیه آقای خاتمی در جلسات با اصلاح طلبان نسبت به استفاده از ظرفیت جبهه اصلاح طلبان ایران و رئیس این جبهه یعنی دکتر محمد جواد حق شناس، اما به خاطر نگاه انحصار گرایانه‌ای که در بین برخی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجود دارد، تاکنون هیچ جلسه مشترکی بین این دو جبهه برگزار نشده و شورای هماهنگی از تأثیرگذاری این جبهه که بر محوریت دکتر عارف تأکید دارد، استفاده نمی‌کنند.

آذرباد تأکید کرد: اینکه اشخاص حقیقی خاص و حقوقی در شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان بخواهند تصمیم گیر باشند، عامل اتحاد و کمک به اجماع اصلاح طلبان نمی‌شود.

محسن صفرپور رئیس جبهه اعتدال‌گرایان نیز با انتقاد از عدم دعوت از تشکل متبوعش برای حضور در شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: ما ائتلاف با جبهه اصلاح طلبان را دنبال می‌کنیم و در این باره نیز دیداری با دکتر عارف داشته‌ایم و در اولین فرصت قرار است براساس توصیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حجت‌الاسلام ناطق نوری دیداری داشته باشیم تا از ظرفیت معتدلین هر دو جریان استفاده کرده و مجلس قوی، هماهنگ و همراه با دولت یازدهم داشته باشیم.

وی درباره تعریف خود از اعتدال‌گرایان افزود: اعتدال‌گرایان اشخاصی(حقیقی و حقوقی) هستند که از نگاه افراطیون هر دو جریان اصلاح طلب و اصول گرا به عنوان بدلی مورد خطاب قرار می‌گیرند.

رئیس جبهه اعتدال‌گرایان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حزب اعتدال و توسعه عضو جبهه اعتدال گرایان است، دعوت از این حزب برای حضور در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به تنهایی موضوعیت ندارد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *