جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۸
پشت پرده تصمیم غیر دیپلماتیک دولت اتاوا؛

علت اصلی تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران چیست؟

شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 243501
عصر روز گذشته (جمعه 17 شهریور ماه 1391) بود که خبرگزاری های غربی، خبر تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران را به نقل از وزیر امور خارجه این کشور روی خروجی خود قرار دادند.
علت اصلی تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران چیست؟
به گزارش جهان؛ جان بیرد وزیر امور خارجه دولت کانادا روز گذشته (جمعه هفدهم شهریور ماه) در کنفرانس خبری خود در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه (دشمنان سوریه) در استانبول در یک پز و پرستیژ کاملا سیاسی با حضور در میان خبرنگاران، از تعطیلی سفارت خانه این کشور در تهران خبر داد و اعلام کرد: دیپلمات های ایرانی 5 روز فرصت دارند خاک کانادا را ترک کنند.

نفر اول دیپلماسی کشور کانادا در توجیه تصمیم دولت کانادا مسائلی همچون حمایت ایران از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی را بر شمرده و با این توجیحات کار دولت متبوعش را کاملا سیاسی جلوه داد.

پس از این بود که باشگاه خبرنگاران در تماس با منابع آگاه علت اصلی این تصمیم را جویا شد.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از منابع موثق داخلي و خارجي، دولت کانادا که همچون دولت های غربی در بحران شدید اقتصادی فرو رفته است و تا ورشکستگی ملی فاصله زیادی ندارد، از چیزی حدود یک سال پیش در دستوری محرمانه به وزارت امور خارجه از آنها می خواهد طرح تعدیل نیروهای محلی و سپس تعطیلی سفارت خانه های خود در چندین کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

وزارت امور خارجه هم که منابع مالی خود را به دلیل بحران شدید مالی و اقتصادی دولت رو به کاهش می بیند، در دستوری به سفارت خانه های خود در 25 کشور دنیا از جمله ایران دستور تعدیل نیروهای محلی و در نهایت تعطیلی سفارت خانه را صادر می کند.

از حدود 6 ماه پیش دستور محرمانه دولت بحران زده کانادا در دستور کار اصلی سفارت خانه های کانادا در 25 کشور دنیا قرار می گیرد و اولین قدم تعدیل نیروهای محلی و بومی بود.

بنا بر اطلاعات موثق ارائه شده از سوی منابع مطلع، از 6 ماه پیش مسئولان سفارت کانادا در تهران بنا بر دستور دریافتی از اتاوا (پایتخت کانادا) کارمندان محلی خود را تعدیل می کنند تا اینکه پس از یک ماه تمام کارمندان ایرانی این سفارت خانه تعدیل شده و مرحله بعدی تعطیلی سفارت خانه در تهران در دستور کار قرار می گیرد.

بنا بر این گزارش، مسئولان سفارت خانه کانادا در تهران بیش از 4 ماه پیش، 250 کارتن از وسایل و تجهیزات سفارت خانه کانادا در تهران را بسته بندی کرده و به کانادا منتقل می کنند تا سفارت خانه این کشور در تهران به صورت نیمه تعطیل در بیاید.

دولت کانادا که طی ماه های گذشته فشار شدید مالی و اقتصادی را در کنار فشارهای شدید اجتماعی و سیاسی تجربه کرده و همین عوامل باعث بروز تظاهرات گسترده دانشجویی، بالا رفتن میزان بیکاری و همچنین فقر و گرسنگی شده است در اقدامی کاملا بی ربط با سیاست ولی با پزی سیاسی اولین قدم از تعطیلی سفارت خانه های خود در نقاط مختلف دنیا را با تعطیلی سفارت خانه نیمه تعطیل خود در تهران (به بهانه حمایت ایران از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی) کلید زد تا در آینده سفارت خانه های خود در برخی دیگر از کشورها از جمله آلمان، ژاپن، فیلیپین، ترکمنستان و چندین کشور دیگر را نیز که نیمه تعطیل هستند، تعطیل کند.

این در حالی است که کار بسیاری از این به اصطلاح سفارت خانه ها در دیگر کشورهای دنیا صرفا کار کنسولی بوده و دفتر وزارت امور خارجه کانادا در آن کشورها پرسنل و دیپلمات بلندپایه برای پرداخت مبالغ هنگفت مالی نداشته است.

گزارش ها حکایت از آن دارند که دولت کانادا برای انجام امور خود در کشورهایی که سفارت خانه خود را در آنجا تعطیل کرده، قصد دارد سفارت خانه منطقه ای دایر کند.

به زودی اطلاعات دیگری را از دلایل کاملا اقتصادی تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای کاش ایران هم برای صرفه جویی چنین کاری می کرد و کارمندان سفارت خانه هایش را در کشور هایی که می توانست تعدیل می کرد.
Saudi Arabia
پیشنهاد میدم سفارت کانادا را تبدیل به مرغداری کنید
Azerbaijan
منتظر اخبار جدید هستیم ......آخرین شایعه این است که آقای خاوری قرار است در مقام حافظ منافع کانادا (و برخی کشورهای دیگر....) به ایران برگردد....
Iran, Islamic Republic of
به اين ميگن يك تحليل ابکی!
بحران اقتصادي در كانادا، يك كشور به اين وسعت تنها با 32 ميليون نفر جمعيت
به خاطر بحران اقتصادي سفارت خانه هاي خود را دارد مي بندد
آقاجان به جاي اين تحليل هاي كم سطح بفرماييد به خاطر سياست ايران در نفي اسرائيل،‌حمايت از مردم مظلوم فلسطين و در كل به خاطر رويكرد ارزشی حكومت جمهوري اسلامي ايران، دولت كانادا كه در واقع مستعمره روباه پير مي باشد اقدام به تعطيلي سفارت خود در تهران نمود.
همين!
Iran, Islamic Republic of
به ... سگ همسایه بقلیمون که تعطیل کردند....
United States
ای که به جهنم.از دوستی با دوست شیطان چه خیری دیدیم که حالا نگران رفتنش باشیم.یک لانه جاسوسی کمتر برای مملکت بهتر.
Iran, Islamic Republic of
کانادا یی ها سگ زنجیری آمریکا و اسرائیل و انگلیس هستند مرگ بر این سگ زنجیری و اربابانش باد
Iran, Islamic Republic of
بابا تحویلشون نگیرین. چرا موضوع رو سیاسی میکنین. بحران اقتصادی داره پدر جدشونو هم در میاره دنبال بهانه میگردن تا هزینه هاشونو کاهش بدن.
تازه بد هم آوردن بجای اینکه مه آفرید بره کانادا و سه هزار میلیارد ببره ، خاوری شوت رفته و فقط سه میلیارد برده، خوب حق دارن از این بی اعتمادی ها شاکی بشن دیگه!!!
همون بهتر که تعطیل باشن. جسارتاً دولت کانادا اگه راست میفرمایند، برای تکمیل فرآیند قطع ارتباط بجای بستن حساب ایرانیها در کانادا، موجودی حساب ایرانیها رو به ایران منتقل کنن.
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتون بسیار اشتباه است .لطفا علت ها را درست بنویسید . واقعا خرج یک سفارت خانه انقدر در هزینه های یک دولت اثر دارد؟ لطفا حرفه ای مطلب بنویسید
Iran, Islamic Republic of
همان بهتر که با کشور همجنس بازها قطع رابطه کنیم
مرگ بر کانادا
این نوشته در شان سایت شما نیست.
Iran, Islamic Republic of
خیال اختلاس کنندگان اصلی راحت شد که دیگر خاوری بر نمی گردد، و به راحتی فریاد می زنند این دولت...
Canada
ما که اینجا در کانادا هستیم که فشار شدید اقتصادی و احتمایی ندیدیم، ولی به هر حال این کانادایی ها صهیونیسم پرست از در دشمنی درآمده اند و لعن الله علی القوم الظالمین
Netherlands
رهبری این جریان را وزیر خارجه دولت ان کل ستان در دست دارد و باید ، به امید خدا ، پوزش را بخاک مالید.
یا علی بکوئیم و شروع کنیم
حسین
سفارت کانادا در مالزی هم ظاهراً تعطیل شده است.
Iran, Islamic Republic of
خبر مرگشون بروند و برنگردند فکر کردند که تحفه اند و حالا ما می نشینیم و ماتم می گیریم .
ای بابا هزینه یه سفارت مگه چنده؟ بعدم کدوم فشار اقتصادی؟ یکم از امکانات رفاهی مردم کم شده نا راضی شدن بی انصاف نباشید اونا که دیگه پرایدو 11 میلیون نمیخرن بعدشم بهتر که بسته شد! اونایی که خاوری و فرارای دادن خیالشون راحت شد! کانادا هم که حالش معلومه جیره خوره آمریکا بیاد با ما روابط به قول اقایون حسنه داشته باشه؟ اینقد این موضوع جای بحث داره که نگوو اززز بلا تکلیفی بچه های اساتید دانشگاه که به دانشجو ها میگن نرید خارج واسه تحصیل ولی بچه های خودشون رو میفرستن گرفته تا خاوری و .... تاااا حمایت ایران از مقاومت و اهمیت ندادن به به جیره خور مثله کانادا اینقد ذلیله بد بخت که هی میخاود خودشو با ما درگیر کنه محلش ندیم خفتش دادیم خودش ساکت میشه! خلاصه اینا دلشون از مقاومت پره به هزار حای دیگه بندش میکنند مرگ بر امریکا انگلیس اسراییل و کانادا