پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
چمران تشریح کرد؛

ماجرای ساخت اولین زیردریایی کشور

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 424104
رئیس شورای شهر تهران با حضور در برنامه گرامیداشت آزادی خرمشهر در دانشگاه شهید چمران اهواز، ماجرای ساخت اولین زیردریایی کشور را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهدی چمران ظهر امروز در آئین گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر که در تالار اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزارشد، اظهار کرد: ایمان به خدا، همیشه قدرت رزمندگان دوران دفاع مقدس را چندین برابر می کرد و این اتفاق تا رشادت های جوانان ایرانی برای دفاع از خاک میهن تا همیشه در تاریخ جاودان شود.

وی افزود: پیش از انجام عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، نیروی های اطلاعاتی عراق، آمریکا و موساد متوجه یک سری تحرکات از سوی نیروهای رزمنده ایرانی شده بودند. عملیات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای آزادسازی خرمشهر با ساخت پلی بر روی رودخانه کارون و عبور سردار شهید صیاد شیرازی و یاران وی از روی این پل آغاز شد.

چمران بیان کرد: در مرحله بعدی باید به مرزها دسترسی پیدا می کردیم تا خرمشهر آزاد شود. با توجه به اینکه عراقی ها شهر خرمشهر را به یک دژ دفاعی تبدیل کرده بودند؛ انجام این کار برای رزمندگان بسیار سخت و دشوار بود.

وی عنوان کرد: منطقه کرخه کور شهرستان حمیدیه ۱۰۰ کیلومتر با خرمشهر فاصله داشت که در آن دوران نیروهای شهید چمران برای آزادسازی خرمشهر به سمت دشت جفیر حرکت کرده بودند.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: با وجود اینکه عراقی ها خرمشهر را اشغال کرده بودند اما از خودگذشتگی هایی که رزمندگان ایرانی داشتند باعث شد تا در عملیات آزادسازی خرمشهر، عراقی ها تا نزدیکی های هور عقب نشینی کنند.

خرمشهر به دژ دفاعی تبدیل شده بود


چمران ادامه داد: وقتی که نیروهای عراقی عقب نشینی کرده بودند؛ خرمشهر در آن زمان به یک دژ تبدیل شده بود که در تمامی زمین ها، مین های جهنده کاشته شده بود اما با این وجود، رزمندگان ایرانی هرگز در از خودگذشتگی برای آزادسازی خاک کشور، تردید نکردند.

وی تاکید کرد: شهید چمران، دانشمندی بزرگ، رزمنده ای شجاع، فرماندهی برنامه ریز، عارف، عابد و هنرمند بود که ستاد جنگ های نامنظم را در خوزستان و خرمشهر اداره می کرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در دوران جنگ، یکی از مقرهای اصلی رزمندگان دانشگاه بود که پس از شهید شدن مصطفی چمران به نام این شهید نامگذاری شد.

چمران اضافه کرد: شهید چمران در سال ۶۱ و در منطقه دهلاویه به شهادت رسیدند و تا آن لحظه با جدیت فراوان در کنار سایر رزمندگان برای آزادسازی خرمشهر از هیچ تلاشی فرو گذاری نکرد.

وی عنوان کرد: در دهلاویه، عراقی ها برای جلوگیری از نفوذ آب، سدهایی خاکی ایجاد کردند که که رزمندگان ایرانی به وسیله بمب های دستی این سد ها را نیز تخریب کردند. بعد عراقی ها اقدام به ساخت سدهای ۱۰ متری کردند که بار دیگر با ارائه راهکاری از سوی شهید چمران با تخریب این سدها این معادله عراقی ها نیز با شکست مواجه شد.

اولین زیردریایی کشور

چمران ادامه داد: دشمن در آن دوران، پل مارد را ساخت و توانست دارخوین را اشغال کند که شهید چمران پس از بررسی راه هایی برای تخریب این پل، ساخت یک زیر دریایی به طول شش متر را آغاز کرد که این اولین زیردریایی ساخته شده در کشور است.

وی تصریح کرد: شهید چمران همواره بر استفاده از ظرفیت های داخلی تاکید داشته و درمدت زمانی که در جبهه های جنگ در استان خوزستان حضور داشت تا با اتکا به توانایی های جوانان توانست، موفقیت های بسیاری را کسب کند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان در ارتباط با جوانان گفت: دانشجویان و جوانان باید بدانند در هر شرایطی اگر امیدشان به خدا باشد بی شک می توانند به هرآنچه مدنظرشان است دست یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *