سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
غرضی در یک نشست انتخاباتی:

بعید است رئیس‌جمهور شوم

گشت ارشاد تورم دارد
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 289015
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید، برنامه‌ام این است که اگر در این جایگاه قرار گرفتم و به من رای داده شد که البته بعید به نظر می‌رسد، به اندازه درآمدم هزینه کنم تا به این شکل دولت دیگر طلبکار نشود.
بعید است رئیس‌جمهور شوم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدمحمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز طی سخنانی با بیان خاطره‌ای از حضور امام در نوفل‌لوشاتو گفت: در آن زمان شعار برادری، برابری، حکومت عدل علی(ع) در آن فضا مطرح بود که پس از چند روز شعار نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی ایرانی، به جای آن مطرح شد و در تاریخ ماندگار شد و سینه تاریخ را شکافت.

وی با بیان اینکه بنده عضوی از انقلاب بودم و شعارهای زیادی درباره انقلاب شنیده‌ام، افزود: هیچ شعاری مانند این شعار در تاریخ ماندگار نشد و مردم نیز با حضور خود در ۱۲ فروردین به آن رای داده و آن را جاودانه کردند.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: مردم انقلاب را قبول دارند اما به دولت‌ها چندان وابستگی ندارند، زیرا دولت‌ها در ابتدای کار شعارهای شیرینی سر می‌دهد و در پایان کار، عمدتا با تلخی از میدان خارج می‌شوند.

غرضی با بیان اینکه برای اینکه کشور اداره شود، کاندیدا شده‌ام، تاکید کرد: بسیاری از اطرافیان بعد از ثبت نام می‌گفتند که تایید صلاحیت نمی‌شوم اما برخلاف نظر آنها، تایید صلاحیت شدم و عزم خود را برای از بین بردن مشکلات کشور جذم کردم.

وی به مهمترین رویکرد دولت خود اشاره کرد و افزود: رشد و توسعه جمهوریت و اسلامیت را مهمترین اقدام خود می‌دانم و معتقدم باید با توسعه جمهوریت، بستر مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی را افزایش داد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک بخشی از جمهوریت با حضور تاثیرگذار مردم در امورات‌شان محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: طی ۳۳ سال گذشته ۳۳۰ استاندار در کشور جابجا شده‌اند و معتقدم می‌توان با رای‌گیری از مردم استان، استانداری را که مورد قبول آنهاست را به این سمت معرفی کرد و در آن صورت می‌توان فعالیت بیشتر و مفیدتری را در کشور انجام دهد.

غرضی افزود: بنده بیش از ۴۰ سال است که کشورگردی می‌کنم و دیده‌ام که بسیاری از شهرها هیچ تغییری نکرده‌اند. خدمات به آن شهرها وارد شده اما توسعه و رشد پیدا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق ظرف صد سال آینده با بست و گسترش جمهوریت، چند تهران در کشور ایجاد کرد و توسعه را به کل کشور تامین داد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عدم توسعه یافتگی شهرها در ایران به دلیل این است که مردم خودشان مسئولان شهری و استانداران خود را انتخاب نکرده‌اند، گفت: با حضور موثر مردم در سرنوشت خودشان، زمینه توسعه در کشور ایجاد می‌شود و به عنوان مثال مردم برای پرداخت مالیات مشتاق می‌شوند، زیرا می‌دانند مالیاتی که از آنها گرفته می‌شود در مسیر توسعه کشور استفاده می‌شود.

غرضی با بیان اینکه توسعه به معنی تورمی بودن کشور نیست، گفت: دولت متورم دولت مشروعی نیست و معتقدم دولتی که با خود تورم به ارمغان می‌آورد، دست در جیب مردم می‌کند و به دلیل اینکه بیش از درآمدش هزینه می‌کند، برای تامین مخارجش مجبور است از جیب و هزینه مردم استفاده کند.

وی ادامه داد: تورم اشتغال را از بین می‌برد و همین مسئله باعث شده که جوانان از ازدواج طفره بروند و وجود این نگاه موجب افزایش فساد در کشور می‌شود و قدرت سیاسی را متزلزل می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه طی ۱۰۰ سال گذشته کشور با تورم روبرو بوده است، گفت: این بدین معنی است که ما ۱۰۰ سال ضد تولید عمل کرده‌ایم، اما می‌توانیم آن را به مسیر درست هدایت و برنامه‌هایی را در این زمینه ارائه دهیم البته به شرطی که ۵۵ میلیون رای به بنده داده شود تا من برای اعمال این برنامه‌ها قوت پیدا کنم و مانع از رانت‌خواری شوم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما از ۵۵ میلیون رای سخن می‌گویید اما تعداد رای‌دهندگان کشور ۵۵ میلیون نفر نیستند، گفت: عدد ۵۵ میلیون را از رسانه‌ها استخراج کردم وگرنه این آمار را از ثبت احوال و یا مرکز آمار نگرفته‌ام. البته اگر سن رای‌دهندگان را ۱۷ سال در نظر بگیریم شاید این عدد کمی منطقی‌تر شود ولی در کل، در اعداد مناقشه نیست و بنده عدد ۵۵ میلیون را از رسانه‌ها گرفته‌ام. البته به من نیز در این زمینه تذکراتی هم دادند، ولی این عدد چون در مصاحبه‌هایم از ابتدا به کار رفت، بر زبانم همچنان جاری‌ست.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌هایش برای مدیریت بهتر کشور بخصوص در بحث تورم با توجه به سابقه چند سال کار اجرایی وی در دولت‌های مختلف گفت: معمولا در کشورها وقتی درآمدی مازاد بر درآمد کشور ایجاد می‌شود آن دولت مازاد درآمد خود را به طلا تبدیل می‌کند تا اگر با مشکلی روبرو شد ارزش پولی خود را حفظ کند. برنامه‌ام این است که اگر در این جایگاه قرار گرفتم و به من رای داده شد که البته بعید به نظر می‌رسد، به اندازه درآمدم هزینه کنم تا به این شکل دولت دیگر طلبکار نشود و برای جبران این طلب مجبور شود از مردم پول بیشتری بگیرد.

وی در همین زمینه افزود: برای مبارزه با تورم به اندازه درآمد کشور هزینه می‌کنم و هر وقت درآمد مازادی به دست دولت آمد، طلب طلبکاران را می‌دهم تا تورم ایجاد نشود.

غرضی با بیان اینکه دولت من دولت پاسخگو خواهد بود، گفت: در آن زمان که در دولت بودم، درآمد شبکه مخابراتی یک میلیون دلار تعریف می‌شد و امروز شاید نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار درآمد این شبکه است و هر روز هم به دولت مالیات می‌دهد اما وضع دولت خیلی خوب نیست.

وی تصریح کرد: هر چه هزینه دولت از درآمدش بیشتر شود، مجبور می‌شود آن را به شکل درآمد از مردم بگیرد و همین تورم پایه‌های اساسی کشور را سست و لرزان می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره گشت ارشاد گفت: بنده با هر کاری که تورم به همراه بیاورد، مخالفم معتقدم گشت ارشاد نیز تورم دارد؛ زیرا یک عده تخلف می‌کنند و مابه‌ازای تخلف خود باید هزینه دهند و گرفتن هزینه از آنها مایه تورم در کشور می‌شود.

غرضی درباره وام‌های زودبازده و ادامه آن در دولتش نیز گفت: زمانی که جهرمی وزیر کار شد، ۴۵ میلیارد تومان درآمد کشور را گرفت و آن را به درآمدهای زودبازده تبدیل کرد، آن زمان سکه حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود اما پس از آن سکه روند افزایشی پیدا کرد و نمی‌توان از این سیاست برای اشتغال استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعاملش با گروه‌ها و افراد در دولت آینده نیز گفت: بنده هنوز به این قضیه فکر نکرده‌ام ولی سابقه کاری‌ام نشان می‌دهد که هر جا سمتی گرفتم، با افراد آن مجموعه تعامل کردم بطوری که شاید در مخابرات ۳ نفر یا کمتر را تغییر دادم و زیاد اهل تغییر نیستم.

وی افزود: معتقدم اگر با آدم‌ها با منطق درست رفتار کنیم تغییر روش می‌دهند اما اگر در صدد تغییر آنها باشیم، آنها عوض نمی‌شوند.

غرضی تاکید کرد: با تغییر فیزیکی مخالفم اما با تغییر منطق و روش موافقم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره ادامه مسکن مهر نیز گفت: هر چه این طرح به عقب بیفتد، تورم آن بیشتر می‌شود و تورم همیشه ضد توسعه عمل می‌کند بنابراین این کار نباید عقب می‌افتاد. شاید در ابتدا مسکن مهر با ارقام خیلی پایین‌تر به نتیجه می‌رسید اما ادامه آن باعث شد تا هزینه بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادی بیان و نحوه آن در دولتش گفت: بیان آزاد است و نحوه پوشش جوانان هم به شکلی است که در حد جوان‌سازی است.

غرضی افزود: اگر بخواهیم فرهنگ غرب را ادامه دهیم، یک عده را علیه خود دشمن می‌کنیم و با این رویکرد هزینه‌ای را بر کشور خود متحمل می‌سازیم.

وی افزود: این فرهنگ باعث شده که انرژی‌ای که قرار است در مسیر درست به کار گیرد، در مسیری مانند گشت ارشاد و غیره هزینه شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: آزادی بیان در دولت من آزاد آزاد است و بنده تا اینجا هر تصمیمی که در مجموعه خود گرفتم، براساس نظر جمعی بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تحریم‌ها گفت: آمریکایی‌ها در مسیر توسعه ما مانع ایجاد می‌کنند، نه به این دلیل که از این می‌ترسند که ما بمب اتمی داشته باشیم بلکه آنها با فرهنگ و منش ملت ایران مشکل دارند.

غرضی تاکید کرد: مسئله هسته‌ای ما مسئله فنی نیست، بلکه مسئله سیاسی است و آنها هر کاری از ما خواستند طی این چند سال انجام داده‌ایم. دولت خاتمی زمانی این فعالیت را متوقف کرد و کتک خورد و دولت احمدی‌نژاد نیز این مسئله را از سر گرفت و باز کرد و او هم کتک خورد.

وی با بیان اینکه آنها از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند، گفت: ما نیز از مواضع خودمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم زیرا آن را حق می‌دانیم. هرچند آنها تلاش می‌کنند با منع فروش نفت ما ایران را به زانو دربیاورند اما آن زمانی که آنها می‌توانستند فشار بیاورند و ایران وضعیتش نامناسب‌تر از حالا بود، ما توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و الان نیز می‌توانیم در برابر آنها ایستادگی کنیم و البته این به شرطی است که ما این بار به آنها فشار بیاوریم و مانع از پیشرفت آنها شویم.

غرضی تاکید کرد: در مقابل آمریکا عقب نمی‌رویم بلکه به تعامل و بده و بستان منطقی معتقدیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاداتش از هاشمی رفسنجانی و اینکه با وجود این انتقادات چرا در کابینه وی حضور داشتید، گفت: من در تمام طول دوران کار خود با این افراد بر سر قضیه تورم و توسعه بحث داشتم. در زمان هاشمی، موسوی و خاتمی این مسئله را به آنها متذکر می‌شدم و به آنها می‌گفتم که توسعه با وجود تورم ضد توسعه عمل می‌کند همانگونه که دیدید هاشمی توسعه ایجاد کرد اما تمام آبروی سیاسی‌اش را اصلاحات به باد داد.

غرضی با بیان اینکه به روی کار آمدن دولت‌ها عکس‌العمل‌های مردم به دولت‌های قبل بوده است، گفت: حاصل دولت چپ موسوی، هاشمی تکنوکرات بود و اصلاحات هم در ادامه تکنوکرات‌ها آمد و دولت عدالت نیز در ادامه دولت اصلاحات به روی کار آمد اما خاصیت‌ تورمی در همه این دولت‌ها وجود داشت.

وی در انتها تاکید کرد: دعوا بر سر دولت‌ها نیست اما قضیه اصلی درباره پولی است که به دلیل عدم کنترل تورم طی این سال‌ها از این کشور خارج شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *