شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

دولت برنامه‌ای برای خروج از رکود ندارد

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 449611
رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان از افزایش گزارش‌های تعدیل نیرو و تنگنای مالی در شرکت‌های قطعه‌سازی خبر داد و گفت: دولت نیز در اجرای سیاست­‌های خروج از رکود هیچ برنامه معینی ارائه نداده و در این مدت هر روز شاهد بدتر شدن اوضاع تولید بوده‌ایم.
دولت برنامه‌ای برای خروج از رکود ندارد
به گزارش جهان به نقل از فارس، صنعت قطعه‌سازی در اصفهان مدت مدیدی است که سهم قابل توجهی از اقتصاد استان اصفهان و بنگاه‌های متوسط و کوچک را از آن خود کرده و اغلب قطعات مهم خودروهایی داخلی اعم از دیسک ترمز، کاسه چرخ، قطعات سیستم تعلیق، قطعات موتور و دنده و ... در اصفهان تولید می‌شوند.

متاسفانه در طی چند سال اخیر بروز تحریم‌ها، چند برابر شدن نرخ ارز، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، تنگنای مالی و کاهش تیراژ تولیدات داخلی ضربه‌های سنگین به این صنعت وارد کرده، در ماه‌های اخیر نیز گسترش رکود موجب افزایش بیشتر مشکلات شده، در همین رابطه در گفت‌وگویی با جعفر برکتین، جویای اوضاع این صنایع در استان اصفهان شدیم.

* شنیده شده که صنعت قطعه‌سازی در معرض تعدیل نیرو و بحران قرار گرفته، آیا خانه صنعت و معدن گزارشی در این رابطه دریافت کرده است؟


بله همین‌طور است و اغلب تولیدکنندگان متوسط و کوچک اصفهان هم‌اکنون درگیر مسائل مالی شده‌اند. متاسفانه در این مدت گزارش­‌های متعددی در خانه صنعت و معدن در این باره داشتیم و اکثر شرکت­‌های بزرگ قطعه‌سازی استان با مشکلات متعدد مالی مواجه شدند که در حال رسیدگی به مسائل آنان هستیم.

* دلایل بروز این اتفاقات در وضعیت قطعه‌سازی استان اصفهان چیست؟


صورت مسئله وضع فعلی قطعه‌سازان کاملا مشخص است.

تشکیل کمپین به خرید خودروی ملی و اعلام توقعات مردم در عدم خرید خودروهای داخلی به این کیفیت و این قیمت در کنار مشکلات کلی اقتصاد و رکود باعث شده خودروسازان در تولید و فروش محصولات خود با مشکل جدی روبرو شوند و به تعاقب آن، خودروسازان محصولات قطعه‌سازان را نخرند یا در صورت خرید پول آن را با تاخیر پرداخت کنند که با توجه به تاثیر بالای سفارش خودروسازان بر وضعیت فروش شرکت‌های قطعه‌ساز، این شرکت­‌ها در بین زمین و هوا معلق شده و با مشکلات متعدد در تولید و فروش مواجه شده‌اند.

* در صحبت‌های خود اشاره کردید که این مشکل در سایر تولیدکنندگان نیز وجود دارد، آیا مشکلات آنان نیز از جنس مشکلات قطعه‌سازان است؟


این تنها یک بخش از مشکلات است و مابقی قطعه­‌سازان و تولیدکنندگان قطعات تجهیزاتی به دلیل وضع نامساعد در پروژه‌­های عمرانی و بیکاری پیمانکاران در فروش تولیدات خود با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند.

متاسفانه دولت نیز در اجرای سیاست­‌های خروج از رکود هیچ برنامه معینی ارائه نداده و در این مدت هر روز شاهد بدتر شدن اوضاع تولید بودیم و چالش­‌ها به فزونی یافته­‌اند.

* در مورد اوضاع کلی اقتصاد، هفته پیش نامه‌ای از سوی ۴ وزیر ارسال شد، بنظر شما هدف از این کار کمک به صنعتگران بود؟

مشخص نیست این نامه مخاطب به چه کسانی نوشته شده است، اگر مخاطب مردم هستند که انتظار دارید مردم چه کنند؟ وضع تولید ما مناسب نیست و مشکل تنها در شرکت­‌های قطعه‌ساز نیست.

متاسفانه در مرز بحران قرار گرفتیم و دولت باید کمیته بحران تشکیل دهد.

به هر صورت امیدواریم اتفاقات مثبت و تغییر این وضعیت را شاهد باشیم.
https://jahannews.com/vdccsoq0s2bq0e8.ala2.html
jahannews.com/vdccsoq0s2bq0e8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *