جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳

مداحی فخری درشب عاشورا+فیلم ،صوت وعکس/دشنه بر لب تشنه...

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 256516
کم‌تر کسی است نوحه زیبای «ممد نبودی ببینی» با صدای «حسین فخری» را نشنیده باشد. فخری 3 دهه است که برای اهل‌بیت(ع) نوحه‌خوانی می‌کند اما عده‌ای معتقدند زیباترین نوای حسینی وی متعلق به شب عاشورای سال 89 است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سوم خردادماه 1361 بود که خونین‌شهر آزاد شد. پس از این واقعه غرورآفرین، جواد عزیزی از همرزمان شهید جهان‌آرا، نوحه‌ای برای یادبود فرمانده دلاورش می‌سراید و  «حسین فخری» از رزمندگان و مداحان خرمشهری آن را با نوای گرم خویش می‌خواند: «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته/ خون یارانت پر ثمر گشته».

البته اصل ملودی «ممّد نبودی» متعلق به یک نوحه بوشهری با صدای زنده‌یاد جهانبخش کردی‌زاده ملقب به «بخشو» است. 


از مداحانی که نامشان در دهه‌های اخیر با تاریخ خرمشهر و دفاع مقدس پیوندی ابدی خورده، کربلایی حسین فخری است. او رزمنده پاسداری است که تقریباً در همه روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های تلخ و شیرین جنگ در خرمشهر و خوزستان، حضوری مؤثر داشته است.


حسین فخری فرزند «حسن فخری» از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت است.

خاندان فخری اصالتی بهبهانی دارند اما سال‌هاست به خرمشهر مهاجرت کرده‌اند.


 
حسین فخری بیش از 30 سال است که نوحه‌ها و اشعار رزمی و عاشورایی  می‌خواند. بیشتر این اشعار متعلق به «غلامعلی رجایی» است.

 

رجایی معتقد است حسین فخری 5 ویژگی دارد: «فروتنی»، «خوش‌اشکی»، «نوحه‌خوانی به دو زبان فارسی و عربی»، «تسلط در آهنگسازی» و «عدم دریافت وجه برای مداحی».

وی درباره این ویژگی می‌گوید: حسین فخری از معدود مداحانی است که نه تنها برای مداحی خود وجهی دریافت نمی‌کند، بلکه حتی اگر چنانچه پس از برنامه مبلغی به او هدیه داده شود، علاوه بر برگرداندن آن در مناسبت‌های بعدی، از حضور در آن مراسم خودداری می‌کند!

 

در ادامه مداحی زیبای «دشنه بر لب تشنه، خنجر بر تار حنجر» با صدای حسین فخری که شب عاشورای 89 به سبک واحد بوشهری اجرا شده، قابل مشاهده است:


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *