پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سود بانکی همچنان بر پاشنه اراده بانکها

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 378016
با گذشت حدود ۱۰ روز از اولتیماتوم بانک مرکزی برای پایان دادن به پرداخت سودهای سپرده ای که خود بانکها در مورد آن به توافق رسیدند، هنوز حساب بسیاری از آنها برای سودهای روزشمار بیش از ۱۰ درصد باز است تا نشان دهد که برخی از بانکها نه تنها به قوانین بانک مرکزی بی توجه اند بلکه اعتقادی به گفته و توافق خودشان هم ندارند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، با وجود اینکه از ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری تا امروز حدود چهار ماه از ابلاغ نرخ سود سپرده تفاهمی بین بانکها می گذرد و در این مدت بانک مرکزی به عناوین مختلف اعم از نامه و تذکر یا صدور بخشنامه نسبت به پایبندی به این توافق هشدار داده است؛هنوز هستند بانکهایی که خلاف وعده خود سودهای سپرده روزشمار را بیش از ۱۰ درصد و سود سالانه را نیز بالاتراز ۲۲ درصد به سپرده گذاران خود می پردازند.

این درحالی است که در اوایل خردادماه سال جاری بانک مرکزی طی بخشنامه ای به بانکها اعلام کرد که بعد از ابلاغ سودهای توافقی یعنی از ۱۳ اردیبهشت ماه دیگر هیچ بانکی نسبت به افتتاح حساب های کوتاه مدت با سود روز شمار بیش از ۱۰ درصد اقدام نکند.

معاون نظارت بانک مرکزی در این بخشنامه تذکر داد که بانک ها تا پایان مرداد ماه فرصت دارند تا حسابهای کوتاه مدت قبلی با سود روزشمار بیش از ۱۰ درصد را از دفاتر خود حذف کرده و سود تمامی این قبیل حسابها که حتی بیش از زمان ابلاغ باز شده اند را به ۱۰ درصد محدود کنند.

بااین وجود فقط کافی است که به چند شعبه از چند بانک متفاوت سرکشی کنیم تا مشخص شود که به روال بسیاری دیگر از بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی که برخی از بانکها از اجرای آن سرپیچی کرده و یا آن را دور می زنند از پایبندی به این بخشنامه نیز که پیرو توافق بین خودشان صادر شده سرباز می زنند.

براین اساس هستند بانکها وحتی موسسات مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی که که ظاهرا دیگر حساب کوتاه مدت با سود بیش از ۱۰ درصد را برای مشتریان باز نمی کنند اما هنوز حسابهای قبلی به روال گذشته باز بوده و سودهای پیشین به آنها پرداخت می شود.

برخی از روسای شعب بانک ها اعلام می کنند که کاهش سود بانکی خود به اندازه کافی میزان سپرده ها را تحت تاثیر قرار داده و اگر قرار باشد که روال پرداخت سودهای سپرده نیز تغییر کرده و گاها تا ۱۰ درصد کاهش یابد مشتری دیگر تمایلی برای نگه داشتن سرمایه خود در بانک نمی بیند.

همچنین عده ای دیگر از عملکرد موسسات مالی غیر مجاز و یا حتی تعدادی از بانکها و موسسات مجاز در مورد سود سپرده گله مندند و عنوان می کنند که تا وقتی قرار است برخی خلاف توافق عملکرده و سودهای بالاتری بپردازند سپرده گذار ترجیح می دهد به جای دریافت سود ۱۰ درصد و یا حداکثر ۲۲ درصد، پول خود را به جایی ببرد که حداقل ۱۰ درصد بیشتر سود دریافت می کند که این موضوع موجب جابه جایی سپرده بین بانکها و موسسات مالی می شود حتی اگر مقصد مورد تایید بانک مرکزی نباشد.

اما در کنار ادامه پرداخت سودهای روزشمار خارج از عرف، سودهای یک ساله بیش از ۲۲ درصد هم به وضوح در بانکها وجود دارد و علی‌رغم برخورد اولیه روسای شعب بانک ها و موسسات مالی که بیانگر قانونمندی و پایبندی آنها به سودهای تفاهمی است بعد از اینکه مطمئن می شوند شخص مقابل مشتری بوده و قصد سپرده گذاری دارد موضع خود را از سود یکساله ۱۰ درصد به ۲۵ درصد و بیشتر تغییر می دهند.

با وجود اینکه بی توجهی به دستورالعمل ها و مصوبه های بانک مرکزی و حتی توافقات بین بانکی برای تعدادی از بانکها به یک عادت تبدیل شده و همواه به طریقی خلاف قوانین نظام بانکی حرکت می کنند اما تعدادی از بانکها هم هستند که به مقررات و بخشنامه های ابلاغی پایبند بوده و آن را به اجرا در می آورند که این مورد نیز به مانند موارد تخلف محسوس است در عین حال که بارها رییس کل بانک مرکزی و معاونین وی نیز در رابطه با این موضوع تاکید کرده اند که در کنار بانکهایی که در برخی موارد دست به تخلف می زنند بانکهای قانونمندی هم وجود دارند که همگام با قوانین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار حرکت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *