جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

تبلیغات ضد آمریکایی در تهران ادامه دارد

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 388916
پوسترهای ضد آمریکایی به تهران بازگشتند. از نیمه شب چهارشنبه همزمان با دهه اول محرم و چند روز مانده به سیزدهم آبان، تهران پرشده از پوسترهایی که این بار با نماد ها و المان هایی از حماسه عاشورا طراحی شده اند: طرح اول یک سرباز آمریکایی را در میان لشگریان یزید نشان می دهد.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه شهروند، در طرح دوم کاخ سفید را درمیان خیمه های قرمز رنگ شمر گذاشته اند و در طرح سوم پای یک سرباز آمریکایی در کنار پای سربازانی است که لباس هایشان نشان می دهد که جزو لشگریان شمر ویزیدند. سر خط این تبلیغات بدون امضا به یک نفر می رسد؛ ((محسن پیرهادی))، فرمانده بسیج شهرداری تهران که سال گذشته هم مسئولیت نصب تبلیغات مشابه در پایتخت را بر عهده گرفت .

آقای پیرهادی، مجموعه تبلیغاتی با نام شمر زمانه ات را بشناس در تهران نصب شده، شما نسل سوم این تبلیغات را به خیابان های تهران برگردانده اید؟
اینکه می گویید بازگشته مگر قرار بوده که باز نگردد؟ این تبلیغات و اصولا فعالیت های فرهنگی ما برای ظلم ستیزی که بخشی از آن در این پوسترها نمود دارد، مقطعی نیست که بگوییم یکبار این تبلیغات را می زنیم و بعد تمام می شود، ظلم ستیزی و انتقاد از سیاست ها و نیت خصمانه آمریکا فعالیت جاری و وظیف ماست و آنچه در این تبلیغات ارائه شده هم جزیی از هویت دینی و الهی ما به شمار می رود . ظلم ستیزی در فرهنگ و اندیشه ما ریشه دارد حالا گاهی برای انتقال و اعلام این اندیشه از ابزار هنر استفاده می کنیم. اگر ابزارهای دیگری هم داشته باشیم برای نشان دادن خشم مان نسبت به رفتار آمریکایی ها حتما از آنها هم استفاده می کنیم.

مثلا چه ابزاری؟
مثلا اگر بتوانیم فیلم های بیشتری بسازیم ، میسازیم . اگر بتوانیم در فضای مجازی و سایبری حضور بیشتری داشته باشیم و خبرگزاری های دیگری بزنیم که جنایات آمریکا در برابر مردم ایران و منطقه را پوشش بدهد حتما چنین خواهیم کرد. همین الان هم تیزر می سازیم، کتاب تولید می کنیم و این تبلیغات شهری هم بخشی از همین فعالیت های فرهنگی است.

تبلیغاتی که از دیروز در معابر تهران نصب شده با مضمون عاشوراست، آیا به این دلیل که تبلیغات صداقت آمریکایی درباره مذاکرات مورد انتقاد قرار گرفته، شما سمت و سوی تبلیغاتتان در تغییر داده اید؟
من تغییری در این تبلیغات و رویکردی که داشتیم نمی بینم . ما در ماه محرم هستیم و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) ظلم ستیزی و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، احیا و جاری شدن احکام الهی است همه اینها ریشه و مبنای هویت ظلم ستیزی ماست که از حدود هزار و چهار صد سال پیش تا کنون به هویت ما تبدیل شده است. علاوه بر این امسال روز ۱۳ آبان با عاشورا تلاقی پیدا کرده و ما این را فرصتی دیدیم برای این که بگوییم هنوز هم ما به خاطر داریم که آمریکایی ها چه رویکردی نسبت به ایران دارند وتلاقی بین ۱۳ آبان و عاشورا را فرصتی دیدیم که این دو را با هم از نظر جنبه ظلم ستیزی نشان دهیم.
این سومین دوره است که تبلیغات ضد آمریکایی در تهران نصب می شود...

این تبلیغات البته ادامه دارد
البته من درباره ادامه دار بودن آنها سوال نکردم ...

ببینید تا زمانی که رفتار آمریکایی ها در دنیا به این شکل است و به صورت توهین آمیز رفتار می کنند و به حقوق ملت ما احترام نمی گذارند فعالیت های ما برای مقابله با آنها ادامه دارد. سران کشور آمریکا همین الان به حقوق ملت ما احترام نمی گذارند و ایرانیان را به عنوان شهروندان درجه ۲و۳ در دنیا می شناسند. در چنین شرایطی حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که از طریق همین فعالیت ها اعلام کنیم با آمریکا مخالف هستیم.

نکته ای که هست و پارسال مطرح شد این بود که این تبلیغات بدون هماهنگی در تهران نصب شده اند.
نه اینطور نبوده. ما کارهایمان را با مبانی انقلاب تطبیق می دهیم. هر کاری با مبنای انقلاب بخواند را دنبال می کنیم و جایی که لازم باشد به تکلیفمان عمل می کنیم.

سال گذشته انتقادات زیادی متوجه این نوع تبلیغات شد، امسال انتقادی دریافت نکردید؟
انتقادی نداشتیم اما حمایت داشتیم. هر کسی به فراخور نگاهش با این تبلیغات ارتباط گرفته در شبکه های اجتماعی آن را گذاشته اند. درباره آن حرف می زنند و ادبیات مشترکی در باره آن شکل گرفته است. در ۷۰ میلیون نفر جمعیت ایران راجع به هر سبک کاری عده ای موافق اند و عده ای هم مخالف اند اما مخالفان این نوع تبلیغا ت خیلی اندکند.

شما از کجا می دانید که منتقدان این تبلیغات اندکند وتعدادشان چقدر است؟
روشن است که اندکند . به راهپیمایی های و حماسه هایی که مردم ساختند نگاه کنید، می بینید که در جامعه نسبت به این جنایات همگرایی جدی وجود دارد.

آقای پیرهادی، شما پارسال صدای انتقادات را شنیدید؟
عده ای ممکن است با نحوه ارائه این تبلیغات موافق نباشند اما از نظر من این مجموعه کارها اتفاقا تبلیغات هنری جذابی است و کار کاملا حرفه ای ارائه شده است. مردم هم از این طرح ها لذت می برند چون با اندیشه آنها گره خورده است. اینها کاری نیست که فقط ما انجام بدهیم. آمریکایی ها در هالیوود علیه ایران فیلم می سازند. در شهرهایشان علیه مملکت ما وحتی مسئولان مملکت ما تبلیغات شهری می زنند. تازه تبلیغات ما نسبت به کاری که آنها می کنند، خیلی فاصله دارد .اندیشه سیاسی و دینی ما مگر چقدر فیلم می سازد . ما در مقام دفاع هم حتی نتوانستیم از خودمان خوب دفاع کنیم.

اگر اینطور این بود سال گذشته چرا تبلیغات مشابه را از سطح شهر جمع آوری کردند؟
در تهران تصمیم حاکمیتی درباره جمع آوری گرفته نشد. این طور هم نبود که تبلیغات جمع آوری شود به هر حال این تبلیغات در بازه زمانی مشخصی در شهر نصب و بعد از آن هم جمع آوری می شوند.

در شرایطی که دولت در حال مذاکرات حساس بین المللی است چنین تبلیغاتی به نوعی مداخله در امور کلان سیاست خارجی نیست؟
این تبلیغات هم خلاف آنچه شما می گویید سیاسی نیست و حتی اگر هم باشد سیاست ما برآمده از هویت دینی است و ان شاءلله خدا این توفیق را به ما بدهد که بااین روحیه زندگی کنیم و این انگیزه در ما پایدار بماند. در مورد منافع ملی غربی ها وآمریکایی ها نمی دانند که اندیشه مردم ایران چیست. اتفاقا این تبلیغات کمک می کند که آنها بدانند مردم ایران چه فکر می کنند و این نه تنها به ضرر دولت نیست که به نفع دولت است . اتفاقا خواسته ما از دولت و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بیایند به ما کمک کنند. ما خیلی جاها کارها را با دست خالی دنبال می کنیم و از دولت توقع داریم که از ابزار ها و توانش در این زمینه استفاده کند. خواسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بالاخره ببینیم سهم خودش را در زمینه اهداف و اصول انقلابی کجا نشان می دهد.

سالهای گذشته پوسترهای صداقت آمریکایی را موسسه اوج طراحی کرد، امسال هم همین موسسه مسئولیت طراحی این تبلیغات را بر عهده داشته است ؟
شما دنبال این نباشید که این کار کجاست. ساختارها برای ما ملاک نیست، اندیشه افراد مهم است و همه افرادی که در این تشکیلات فعالیت می کنند اندیشه واحدی دارند. ما همه ید واحدی هستیم که اندیشه واحدی داریم. هرکسی این اندیشه را قبول داشته باشد با ما اتصال دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *