جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

حاشیه های ناگفته از نمایشگاه مطبوعات

يکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 72491
امین صبحی در وبلاگ خود نوست :
امسال سومين سال متوالي‌ست كه نمايشگاه مطبوعات به صورت مستقل و بين‌المللي برگزار مي‌شود اگر چه دو نمايشگاه گذشته خالي از اشكال‌هاي فني و محتوايي نبود اما به اذعان كارشناسان تاثيرات مثبتي در بين رسانه‌ها و مخاطبان گذاشته‌است.
***انتخابات در "ه"
غرفه موسسه مطبوعاتي "ه" اقدام به برگزاري انتخابات درخصوص دغدغه‌هاي اجتماعي جوانان كرده‌است.
در گزينه شماره 12 اين مسابقه ارتباط با جنس مخالف يكي از دغدغه‌هاي جوانان عنوان شده‌است.
همچنين در طراحي غرفه  از تصوير يك روحاني كه صورت آن پوشيده شده و بر روي عمامه كلمه سرنخ درج شده و در مقابل مطالبي درباره شيطان‌پرستي آمده نظر مخاطبان را جلب مي‌كند.
شنيده‌شده، طراحان و غرفه‌داران" ه" همگي متعلق به يك شركت تبليغاتي هستند و كسي از اعضاي تحريريه‌هاي ه  در غرفه حضور ندارد.
همچنين دو شماره ازاین  نشريه  كه به علت درج كاريكاتورهاي نامناسب از رئيس‌جمهور از وزارت ارشاد تذكر دريافت كرده بود در غرفه عرضه مي‌شود.
***پخش فيلم‌هاي انتخاباتي
غرفه شبكه خبري "برنا" متعلق به سازمان ملي جوانان اقدام به پخش فيلم‌هاي تبليغاتي رئيس‌جمهور در انتخابات رياست جمهوري دهم نمود كه مورد استقبال قابل توجه بازديدكنندگان نمايشگاه قرار گرفت.
صحنه‌هاي پخش شده مربوط به تجمعات حاميان دكتر احمدي‌نژاد و همچنين دانشجويان و جوانان حامي وي بود كه موجب خرسندي عده‌اي از بينندگان قرار گرفت.
نكته حائز اهميت اينكه برخي ديگر، در اقدامي اعتراضي ابراز مي‌كردند كه اين صحنه‌ها ساختگي است و فيلم‌هاي مربوط توسط تعداد معدودي از خبرنگاران و حاميان دكتر احمدي‌نژاد تهيه شده‌است.
پخش اين فيلم‌ها باعث تجمع در سالن و مقابل غرفه برنا شد.
***غرفه آئين و مباحث سياسي
غرفه نشريه "آئين" ارگان مطبوعات حزب مشاركت با حضور جنجالي خود در روز دوم و سوم، غيبت روز اول را جبران كرد! مسئول غرفه آئين در مباحث مختلف سياسي كه در اين غرفه صورت گرفت مدعي شد: مردم در حوادث بعد از انتخابات از موسوي و خاتمي جلوتر هستند، موسوي و خاتمي بودند كه با بيانيه‌هايشان خودشان را به مردم چسباندند تا آبرويي بين مردم داشته باشند.
اين عضو تحريريه و مسئول فروش نشريه آئين درباره فعاليت حلقه موسوم به "آئين" گفت: فرق حلقه فعلي با حلقه آئين قبل از سال 76 اين است كه در حال حاضر در هر شماره با پيشنهاد افرادي مثل خانيكي، تاجيك و ... سوژه و موضوعي انتخاب مي‌شود و در حول آن موضوع مطالب نشريه طراحي مي‌شود.
***"شهروند امروز" الگوي ماست
مسئول غرفه ماهنامه "م" متعلق به "آ" درباره شباهت‌هاي ظاهري اين نشريه با هفته نامه توقيف شده "شهروند امروز" گفت: بسياري از نيروهاي شاغل در مجله شهروند بعد از تعطيلي اين نشريه با مجله "م" همكاري دارند و علت اصلي شباهت ظاهري اين دو نشريه حضور اعضاي تحريريه سابق شهروند امروز در "م "است.
.
***يك روزنامه‌نگار ديگر در انگليس
مسئول غرفه روزنامه "آ" درباره عدم حضور سردبير اين نشريه در نمايشگاه مطبوعات گفت: آقاي واحدي سردبير روزنامه هم اكنون در انگليس به سر مي‌برد.
وي درباره چگونگي ارتباط سردبير با نشريه گفت: سردبير" آ"د جهت ادامه تحصيل در رشته فناوري IT در يكي از دانشگاه‌هاي انگليس در اين كشور زندگي مي‌كند و نحوه ارتباط ايشان با ما از طريق ايميل است.
اين عضو تحريريه  ضمن تائيد حملات پي در پي سردبير اين روزنامه به شخص رئيس‌جمهور؛ علت آن را سياست‌هاي غلط سردبير بيان كرد.
گفتني است اغلب مطالب سرمقاله روزنامه كه به قلم سردبير اين نشريه است در انتقاد شديد به دولت و شخص رئيس جمهور متمركز شده است.


***اغتشاشگران در LCD

غرفه سايت خبري "جهان‌نيوز" با پخش تصاويري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي درخصوص اغتشاشات خياباني بعد از انتخابات اقدام به جذب مراجعين به نمايشگاه ميكند. تصاوير پخش شده در LCDهاي غرفه مذكور چگونگي آتش زدن اتوبوس‌ها، سطل‌هاي زباله و تظاهرات خياباني را به نمايش گذاشته است.
پخش فيلم‌هاي اغتشاشات اخير در غرفه جهان‌نيوز منجر به ازدحام بيش از حد در اطراف غرفه شد.


***استخدام براي تبليغ

غرفه يكي از كشورهاي عربي واقع در طبقه اول نمايشگاه اقدام به استخدام دو جوان ايراني نموده‌است.
اين دو با پوشش نامناسب (لباس‌هايي با نماد شيطان‌پرستي) و با در دست داشتن پرچم اين كشور در نمايشگاه به تبليغ از اين كشور مي‌پردازند.
همچنين غرفه كشور قطر پوسترهاي بزرگي از اميران قطري را به مراجعين هديه مي‌دهد.
***بدحجابي يا بي‌حجابي
نمايشگاه مطبوعات به عنوان يك جشنواره فرهنگي مي‌بايست به نوعي اشاعه ‌دهنده فرهنگ اسلامي - ايراني نيز باشد، اما متاسفانه حجاب برخي از غرفه‌داران و مراجعين هيچ تناسبي با فرهنگ ندارد و برخي از متصديان غرفه‌ها و البته مراجعه‌كنندگان، نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را با سالن‌هاي مداشتباه گرفته‌اند.
در بخش رسانه‌هاي خارجي نيز غرفه‌داران رسانه‌هاي كشور امارات و چين با پوشش پيراهن و شلوار و به صورت بسيار زننده در غرفه‌ها حضور دارند.
***نظرسازي در غرفه ابتكار
غرفه روزنامه "ابتكار" واقع در طبقه همكف نمايشگاه اقدام به برگزاري نظرسنجي درباره عملكرد دولت دهم و حوادث بعد از انتخابات كرده‌است.
يكي از سوال‌هاي فرم نظرسنجي ابتكار به اين شرح مي‌باشد: براي برون‌رفت از شرايط فعلي كدام گزينه را مناسب مي‌دانيد؟
الف) دستگيري آقايان موسوي و كروبي ب) آشتي ملي با حضور همه مدعيان.
گفتني است اين روزنامه با استفاده از تصاوير بزرگ سران آشوب‌هاي بعد از انتخابات به تزئين غرفه خود پرداخته است.
همچنين غرفه‌دار اين روزنامه، مراجعين را به حضور اعتراضي در روز 13 آبان دعوت مي‌كنند.

*** آمادگي يك روزنامه براي توقيف
روزنامه "ا" بر خلاف سال‌هاي گذشته غرفه‌ خود را با رنگ سبز تزئين كرده‌است. همچنين تصاويري از مهدي كروبي، محمد خاتمي و ميرحسين موسوي در طراحي غرفه اين روزنامه ...ديده مي‌شود.
مسئول غرفه اين روزنامه به برخي از بازديدكنندگان گفته ‌است: به دليل نوشتن حقايق پس از انتخابات تحت فشار حكومتي قرار داريم.
وي همچنين درباره توقيف برخي روزنامه‌ها افزود: دست‌اندركاران روزنامه آمادگي توقيف شدن را دارند و توقيف شدن توسط دولت را باعث افتخار مي‌دانيم.
همچنين مسئولان و متصديان غرفه اين روزنامه به صورت گسترده اقدام به توزيع برخي ويژه‌نامه‌ها و ضميمه‌هاي روزنامه خود كه درباره حوادث پس از انتخابات است؛ مي‌كنند.

***استفاده ابزاري از تصوير زنان در غرفه‌آرايي
متصدي غرفه مجله "ر" پوستر برخي از بازيگران را در بين بازديدكنندگان توزيع مي‌كند. نكته قابل توجه چگونگي توزيع پوسترها توسط متصديان غرفه است، غرفه‌داران اين نشريه، تصاوير "ب.ر"را به دختران و زنان و تصوير "ل.ح" را به پسران هديه مي‌دهند.
گفتني است اكثر غرفه‌هاي نشريان سينمايي غرفه خود را با تصاوير زنان تزيين كرده‌اند.
***فروش كتب مساله‌دار
غرفه مجله "ش" اقدام به فروش كتاب‌هاي مساله‌دار و برخي سي‌دي‌هاي روان‌شناسي كرده‌است.
اين غرفه هر ساله با سوءاستفاده از خانم‌هاي بدحجاب و برگزاري مسابقه‌هاي گوناگون، سعي در جذب و جلب مخاطب دارد.
غرفه اين مجله كتاب‌هاي "اوشو" و كتابي تحت عنوان "لطفاً گوسفند نباشيم" به قلم "م.ن" را به مخاطبان عرضه مي‌كند.
اين كتاب از جمله كتاب‌هايي است كه پيمان.ف (ايليا رام‌الله) خواندن آن را به طرفداران خود توصيه مي‌كند.
***فعاليت غرفه نشريه توقيفي

روزنامه ورزشي "دنياي فوتبال" كه به علت تخلفات گسترده توسط هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شده در جشنواره مطبوعات حضور فعالي دارد.

يكي از اعضاي تحريريه و مسئول غرفه "دنياي فوتبال" درباره چگونگي حضور اين نشريه در نمايشگاه گفت: قبل از برگزاري نمايشگاه در تماس‌هاي متعدد با وزارت ارشاد درخواست حضور در نمايشگاه را مطرح كرديم كه جوابي به ما داده نشد اما دو روز مانده به شروع نمايشگاه با مسئولين نشريه تماس گرفته شد و قرار شد در نمايشگاه حاضر باشيم.

وي درخصوص شروع مجدد فعاليت و انتشار دنياي فوتبال افزود:با توجه به تعامل با مسئولين مربوطه و گرفتن رضايت شاكيان خصوصي در آينده‌اي نزديك از توقيف درخواهيم آمد و دوباره به صورت روزانه منتشر مي‌شويم.
همچنين اين روزنامه اقدام به چاپ ويژه‌نامه‌اي از پرونده‌هاي جنجالي در ورزش كرده و در نمايشگاه توزيع مي‌كند.
***بدون تيتر

* خبرنگاران شبكه TRT تركيه در سالن اصلي نمايشگاه با برخي از بازديدكنندگان درباره مطبوعات، آزادي بيان در ايران و ... مصاحبه مي‌كردند.
* موسسه مطبوعاتي "ز" تعداد قابل توجهي از نشريات و مجلات خارجي كه داراي تصاوير نامناسب از دختران و زنان نيمه برهنه است را در غرفه اين موسسه عرضه مي‌كند.

* غرفه نشريه "م" از تصاوير بزرگ زنان براي تزئين غرفه استفاده كرده‌است؛ همچنين اين غرفه براي جذب بازديدكنندگان اقدام به برگزاري مسابقه مي‌كند.

* راديو "جوان" از روز دوم نمايشگاه در مصلاي تهران مستقر شده و برنامه‌هاي خود را به صورت زنده از راديو پخش مي‌كند.

* همزمان با برگزاري شانزدهمين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات، كارگاه‌هاي آموزشي، نشست‌هاي تخصصي ويژه خبرنگاران و علاقمندان به مطبوعات برگزار مي‌شود.

* غرفه "كاروان آفتاب" با ارائه آثاري در رشته‌هاي هنرهاي تجسمي و صنايع‌دستي با موضوع امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در بخش جنبي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برپا شده‌است.
پ.ن:
1.
تا پايان نمايشگاه مطالب اين پست هر روز به روز رساني مي‌شود.
2.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *