جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گران‌فروشی واردکنندگان کالا با ارز مرجع

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 270853
در حالی طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اقلام اساسی غذایی و برخی تجهیزات پزشکی و دارو همچنان برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت این دسته از محصولات در بازار با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، براساس آخرین اطلاعات سازمان توسعه تجارت هم‌اکنون 55 ردیف تعرفه واردات کالا مربوط به گروه یک (اقلام اساسی غذایی) و حدود 500 ردیف تعرفه واردات کالا مربوط به گروه دو (دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی) برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کنند.
 
در همین حال به تازگی برنج از اولویت یک حذف شده است و به اولویت سه که برای واردات ارز مبادله‌ای دریافت می‌کند منتقل شد. اما به گفته معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت هیچ تغییر دیگری در فهرست کالاهای دریافت کننده ارز مرجع رخ نداده است.
 
سازمان توسعه تجارت تاکنون اسامی دقیق کالاهایی را که برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کنند اعلام نکرده است اما براساس گفته‌های مسوولان اقلامی مانند گوشت، برنج، روغن، شکر،‌ نهاده‌های دامی و شیرخشک تاکنون برای واردات ارز مرجع دریافت کرده‌اند.
 
نکته جالب این‌که به گفته مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حتی صنعت خودروسازی هم تا پایان مهرماه سال جاری برای ثبت سفارش واردات از ارز مرجع بهره برده است.
 
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که عملا بسیاری از واردکنندگان کشور در نیمه نخست امسال از ارز مرجع برای واردات محصولات خود استفاده کرده‌اند. با این وجود در چند ماه گذشته شاهد رشد قیمت برخی از محصولات در بازار کشور بوده‌ایم که دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها نیز استفاده از ارز بازار آزاد و مبادله‌ای برای واردات اعلام شده است.
 
به عنوان مثال گوشت که برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کند با قیمت حتی کیلویی 35 هزار تومان نیز در بازار فروخته می‌شود. برنج نیز که تاکنون برای واردات ارز مرجع دریافت کرده به اذعان مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دست کم در چند نمونه با افزایش شدید قیمت مواجه شده است.
 
بسیاری از اقلام دیگر مانند شکر و روغن نباتی هم از رشد قیمت‌ها مصون نمانده‌اند و جالب اینجاست که در همه این موارد تولیدکنندگان و واردکنندگان افزایش قیمت محصولات خود را به مواردی مانند افزایش هزینه‌های بسته‌بندی و دیگر ادعاهایی از این دست نسبت داده‌اند.
 
در همین حال قرار است از نیمه اسفند سال جاری پورتال ارزی برای کنترل و نظارت بیشتر بر مصارف ارزی کشور راه‌اندازی شود. به گفته رئیس کل گمرک با راه‌اندازی این پورتال می‌توان فهمید که هر کالاهایی با چه نوع ارزی وارد کشور شده است و به این ترتیب سازمان حمایت نیز می‌تواند نظارت بهتری بر قیمت‌گذاری کالاها در بازار داخلی داشته باشد.
 
پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا از شناسایی برخی متخلفان ارزی که کالا را با ارز مرجع وارد کرده و براساس ارز آزاد در بازار فروخته بودند خبر داده بود. اگرچه غضنفری به اسامی این متخلفان هیچ اشاره‌ای نکرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *