پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

توصیه هایی برای ورزش کودکان

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 320154
فعالیت در هوای سرد برای کودکان مناسب نیست و تاثیرات مخربی بر آنها می‌گذارد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، کودکان باید مراقب باشند تا در هوای سرد دچار مشکل نشوند. ورزش و محیط گرم همراه با هم باعث گرمازدگی می‌شوند. اگر گرما شدید شود باعث کاهش کارایی فیزیکی و شناختی می‌شود. در مقابل وقتی بدن در محیط سرد قرار می‌گیرد. ورزش از سرد شدن بیش از حد بدن جلوگیری می‌کند. پایین آمدن دمای بدن (۳۰ درجه و کمتر) بیشتر در زمان استراحت اتفاق می‌افتد تا زمان ورزش. بالا رفتن دمای بدن باعث می‌شود که گرمای بیشتری به محیط منتقل شود. ورزش کردن حتی در محیط سرد باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود. یکی از مثال‌هایی این مساله بازی‌ هاکی روی یخ است که حتی اگر لباس زیاد نباشد بدن عرق می‌کند. با این وجود در ورزش‌های آبی چنین نیست. با وجود این که هوا عایق است، آب رساناست. میزان رسانا بودن آب ۲۵ برابر بیشتر از هوا است. بنابراین بدن ۲۰ تا ۳۰ برابر در آب زودتر گرمای خود را از دست می‌دهد. هر چقدر سطح تماس بدن با آب بیشتر باشد، گرمای بیشتری از دست می‌رود .

هر چقدر لایه چربی بدن بیشتر باشد دیرتر گرما منتقل می‌شود، زیرا لایه چربی عایق گرماست. هنگامی که میزان خون موجود در پوست کم می‌شود ، گرمای کمتری به اطراف بدن می‌رسد ، بنابراین گرما کمتر هدر می‌رود.

میزان از دست دادن گرما به نسبت سطح پوست و وزن بدن نیز بستگی دارد. میزان از دست دادن گرما به نسبت سطح پوست و جرم بدن نیز بستگی دارد. کودکان وزن کمی دارند و نسبت سطح پوست به وزن بدن‌شان بیشتر از افراد بزرگسال است به همین دلیل زودتر گرمای بدن خود را از دست می‌دهند.

مطالعاتی که رابطه سن را با واکنش‌های فیزیولوژیک به ورزش در سرما بررسی کردند نشان دادند که ورزش در سرما برای کودکان مناسب نیست.

در این مطالعات کودکان بین ۸ تا ۱۹ سال در آب ۲۰ درجه شنا کردند. همه این کودکان شناگر بودند.

میزان سرد شدن بدن این کودکان به سن آنها مربوط بود. نوجوانان که سن بیشتری داشتند دمای زیادی از دست ندادند، اما کودکانی که سن کمتری داشتند حدود دو درجه دمای بدن خود را از دست دادند. شناگران بزرگ‌تر توانستند ۳۰ دقیقه‌ به شنا کردن ادامه دهند ، اما کوچک‌ترها ۱۸ تا ۲۰ دقیقه‌ توانستند به فعالیت ادامه دهند.

در مطالعات دیگر کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال و مردان ۱۹ تا ۳۴ سال به مدت یک ساعت در هوای پنج درجه سانتیگراد قرار گرفتند. این افراد شدت ورزشی ، جوارب و کفش ورزشی به پا داشتند. بر خلاف انتظار محققان، افراد مسن تر گرمای بیشتری از دست دادند. مشخص شد که دلیل این اتفاق این بود که کودکان به افرادی هر کیلوگرم از وزن بدنشان گرمای بیشتری تولید می‌کردند و اکسیژن بیشتری دریافت می‌کردند. تفاوت این دو تحقیق در ساکن بودن و فعال بودن افراد بود.

تحقیقات بیشتری لازم است تا واکنش کودکان به فعالیت‌های مختلف در هوای سرد مشخص شود، اما از تحقیقات انجام شده می‌توان فهمید که کودکان با وجود این که نسبت سطح پوست‌شان به وزن بدن شان بالاست می‌توانند در حالت استراحت یا تمرین سبک گرمای بدن خود را در دمای پنج درجه حداقل تا یک ساعت نگه دارند.

فعالیت کردن در آب سرد برای کودکان مناسب نیست و هر چقدر جسم کودک کوچک‌تر باشد بدن او سریع‌تر سرد می‌شود.

سه تاثیر مخربی که سرما بر کودکان می‌گذارد : سرمازدگی، یخ زدگی و انقباض نایژه است.

بیشتر کودکانی که دچار سرمازدگی می‌شوند، سوءتغذیه دارند و میزان چربی بدن‌شان به اندازه کافی نیست . همچنین در این گروه کسانی که دچار آنورکسیا می باشند نیز وجود دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که دمای بدن این افراد با فعالیت در هوای سرد پایین‌تر از ۳۶ درجه می‌رود.

با وجود این که افراد زیادی با قرار گرفتن در معرض سرما دچار یخ زدگی می‌شوند و مشکلات پوستی برای آنها ایجاد می‌شود . افرادی هستند که بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

مشکل دیگری که با فعالیت در هوای سرد ایجاد می‌شود، ‌انقباض نایژه‌ها است. این مشکل معمولا در کسانی که آسم دارند ایجاد می‌شود.

تنفس هوای سرد باعث می‌شود که گرمای بیشتری از دست برود. این از دست دادن گرما بیشتر در ورزش‌های شدید اتفاق می‌افتد.

می‌توان از تاثیرات مخرب ورزش در هوای سرد در کودکان کاست. برای این کار باید از روش‌های زیر استفاده کرد:

۱- همیشه آبی که کودکان در آن شنا می‌کنند باید یک یا دو درجه از آبی که بزرگسالان در آن استفاده می‌کنند گرمتر باشد.

۲- کودکان باید اجازه داشته باشند تا هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ از آب خارج شوند.

۳- کودکان کوچک و لاغر باید تحت مراقب باشند.

۴- ممکن است نوجوانان حس سرما را نادیده بگیرند و تا به آنها گفته نشود از آب خارج نشوند. باید مراقب بود که آنها بیش از حد در آب سرد نمانند.

۵- در شنای طولانی مدت در آب سرد باید یک یا دو میلیمتر لانولین یا ژل بر روی پوست زده شود تا گرمای کمتری هدر می‌رود.

۶- از لباس‌های خشک برای تمرین در هوای سرد استفاده کنید. انگشتان باید خوب پوشانده شوند. اگر باد در هوای زیر ۲۰ درجه احساس شد باید صورت کودکان پوشانده شود.

۷- دهان و بینی کودکان باید در هوای سرد با پارچه‌ای پوشانده شود . نفس کشیدن از راه بینی باعث می‌شود که گرمای هوایی که به داخل برده می‌شود بیشتر باشد.

۸- کودکانی که آسم دارند باید کمتر در هوای سرد فعالیت شدید انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *