جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۴
معاون اول قوه قضائیه:

صاحبان قدرت و ثروت در برخی پرونده ها فوق العاده فشار می آورند و تهدید و تطمیع می کنند

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 430053
معاون اول قوه قضائیه از فشار فوق العاده روی پرونده دانه درشت ها خبر داد و گفت: در برخی پرونده های مربوط به نزدیکان صاحبان قدرت و ثروت به قوه قضائیه فوق العاده فشار می آورند و تهدید و تطمیع می کنند تا ما به وظیفه خود عمل نکنیم.
صاحبان قدرت و ثروت در برخی پرونده ها فوق العاده فشار می آورند و تهدید و تطمیع می کنند
به گزارش جهان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: خوشبختانه قوه قضائیه برخورد موثری با جریان های سازمان یافته و اقدامات ضد امنیتی که از برخی کشورهای همسایه به داخل وارد شده و جرایمی همچون آدم ربایی ، سرقت مسلحانه و همچنین مزاحمت های نوامیس داشته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد که در این باره نیازمند همکاری بیشتر مردم ، مجلس و قوه مجریه هستیم.

وی تاکید کرد: فرزندان ملت در قوه قضائیه جهادگونه و بدون تاثیرپذیرفتن از فشارها به کار خود ادامه می دهند تا فاصله خود را با آنچه که مردم و قانون می خواهد کم کنیم.

محسنی اژه ای در همین زمینه با اشاره به برخورد جدی با دانه درشت ها از سال ۹۲ تاکنون گفت: به عنوان نمونه اگر در پرونده ای ۲۰۰ ساعت بررسی آن زمان ببرد بیش از ۲۰۰ ساعت هم بر آن فشار وارد می کنند و چون صاحب قدرت است می گوید من باید قاضی را تعیین کنم اما اگر اینگونه باشد، پس استقلال قوه قضائیه کجاست.

وی ادامه داد: می گوید چرا به من نگفته ای ، پاسخ ما این است، شما در این زمینه چه مسئولیتی دارید که به شما بگوییم اتهام را به متهم و وکیلش می گویند.

بازداشت برخی بدهکاران بانکی

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ورود دستگاه قضایی به پرونده بدهکاران کلان بانکی گفت:قوه قضائیه با بخشی از بدهکاران بزرگ بانکی برخورد کرد که برخی بازدداشت شدند و طلب بانکها را از آنها وصول شد و یا در حال وصول شدن است.

محسنی اژه ای به مناسبت هفته قوه قضائیه در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: یکی از اولویت ها درباره مسائل اقتصادی کمک به دولت و مردم و همچنین فعال شدن چرخ اقتصاد سالم و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: یکی از بخشهایی که می تواند در اقتصاد موثر باشد، تولید را رونق و بیکاری را کاهش دهد؛ و همچنین از بسیاری مشکلات اقتصادی جلوگیری کند بانک ها هستند.

وی اضافه کرد: اگر بانکهای ما به صورت بنگاهداری عمل نکند و با همان شرایطی که قانون تعیین کرده است اجازه دهد پول در اختیار همه و در گردش در جامعه باشد و در دست عده ای معدود رسوب نکند، اگر بر پولی را که بانکها تسهیلات می دهند نظارت و اعتبار سنجی و نظارت شود، حرکت عظیمی در چرخه اقتصاد به وجود می آید.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه احساس کرد باید در اینجا به نفع مردم و نظام وارد میدان شود، و از جمله وظایف ما در جهت احیای حقوق عامه، حفظ سرمایه های مردم در بانکهاست.

وی گفت: در این موضوع وارد شدیم و معوقات بانکها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

اژه ای افزود: با بسیاری از بدهکاران صحبت شد و این افراد بدهی شان را تسویه کردند.

محسنی اژه ای افزود: اجرائیات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعال تر شد و در سال ۹۳ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان از معوقات و مطالبات بانکها را وصول کرد.

برخورد با موسسات اعتباری و شرکتهای لیزینگ غیر مجاز

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موسسات، شرکتهای اعتباری، شرکتهای واسپاری، لیزینگ و صرافی ها که در مسائل پولی به نحوی دخالت می کنند ، بسیاری از آنها غیر مجاز در حال فعالیت هستند گفت: قوه قضاییه در این باره به کمک بانک مرکزی و دولت آمد و نسبت به ساماندهی آنها کارگروهی متشکل از دولت ، قوه قضاییه ، بانک مرکزی و نیروی انتظامی به وجود آمد که این موسسات و شرکت ها ساماندهی شود.

محسنی اژه ای افزود: این ها یا باید خودشان را با قانون تطبیق دهند و یا باید بساط شان را جمع کنند و اگر این کار را نکردند با آنها برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: حدود هزار شرکت لیزینگ و حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی اعتباری شناسایی شد که بدون مجوز هستند و همچنین صرافی های مجاز فراوان که باید در جهت سیاست های پولی کشور عمل کند.

دست اندازی به منابع طبیعی

محسنی اژه ای افزود: بسیاری از افراد با دست اندازی به منابع طبیعی ، جنگل ها و زمین های مزروعی ، ثروت بسیار به دست آورده بودند و از این ثروت به دست آورده هنگفت، فسادی در ادارات و در جاهای مختلف ایجاد و همچنین منابع طبیعی و محیط زیست را تخریب می کردند.

وی گفت: قوه قضاییه در این باره در سال ۹۲ و ۹۳ وارد شد و به همه دادستان ها و روسای کل قوه قضاییه اختیار داد که از ظرفیت مدعی العموم استفاده کنند و با تمام کسانی که در جهت تخریب جنگل، منابع طبیعی ، محیط زیست و تصرفات غیر مجاز به زمین های مزروعی دارند برخورد کنند.

محسنی اژه ای افزود: در سال ۹۳ حدود ۴۳ هزار هکتار زمین هایی که از راه غیر قانونی تصرف شده بود در اختیار دولت قرار گرفت.

وی گفت: همچنین در سال ۹۳ حدود ۴۴ هزار سند رسمی را سازمان ثبت به نام دولت صادر کرد.

سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر

وی با اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان و لزوم بهره گیری معنوی بیشتر از این ماه مبارک افزود: در آستانه سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر قرار داریم و یاد و خاطره این شهیدان بویژه شهید بزرگوار آیت الله بهشتی را گرامی می داریم.

وی افزود: این فاجعه که به دست عوامل مزدور جهانی رخ داد زمانی بود که شعله آتش جنگ بالا گرفته بود و صدام با حمایت غرب و شرق جنگ سنگینی را علیه انقلاب نوپای ما به راه انداخت.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در شرایطی که ستون پنجم دشمن افترا افکنی می کرد و گروهک ها با نام و اسم های مختلف و شعارهای به ظاهر انقلابی و خلقی در جای جای کشور کارشکنی و مقابله با انقلاب می کردند.

محسنی اژه ای ادامه داد: در شرایطی که دشمنان تلاش می کردند تا نفاق و شقاق بین امت و امام ایجاد کنند و دست شیطان بزرگ آمریکا از این جریانها در انقلاب پیدا شد و گروهکی دست به این فاجعه زد که این گروهک با رنگ و لعاب اسلامی و انقلابی در قبل و در آستانه و در اوائل انقلاب جوانان را جذب کرده بود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: گروهک ها در بسیاری از خانه های متدینان نفوذ کرده و جوانان متدین و مسئول را به خود جذب کرده بود و آنچنان چهره نفاق خود را پوشانده بود که در مراکز حساس نظام مانند ریاست جمهوری، نخست وزیری و حزب جمهوری اسلامی و مراکز حساس دیگر نفوذ کرده بود.

وی گفت: اگر کسی می خواست ماهیت و محتوای این گروهک منافق ترورسیتی را برای ملت و دنیا بیان کند راهی جزء پرداخت بهای سنگینی چون خون عزیزان شهید در هفتم تیر نبود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در هفتم تیر سال ۶۰ عزیزان و فرهیختگان و عالی ترین مقام قضایی کشور را از دست دادیم و ملت از آنها بی بهره ماند اما با نثار خون این عزیزان نه تنها ماهیت پلید و وابسته گروهک و کینه آنها نسبت به اسلام ناب و کینه غرب نسبت به انقلاب اسلامی روشن شد بلکه ماهیت سایر گروهکهای وابسته به شرق و غرب هم برملا شد و از این جهت انقلاب را بیمه کرد.

محسنی اژه ای گفت: مهمتر اینکه در آن شرایط وحدت و انسجامی مثال زدنی و بی مانند در همه جریان های راستین انقلاب ایجاد شد که با این وحدت، انسجام و هوشیاری در امت، از آن پس هیچیک از ترفندهای شیطان بزرگ و شیطان های کوچک دیگر نتوانست در مقابل انقلاب بایستد و انقلاب را متوقف کند.

وی با اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: عالی ترین مقام قضایی یعنی آیت الله شهید بهشتی در سال ۶۰ در جهت تحقق اهداف نظام به خیل شهیدان پیوست و به همین مناسبت از اول تا هفتم تیر هفته قوه قضائیه نامگذاری شد که فرصتی است تا مردم با عملکرد قوه قضائیه و نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم.

وی با اشاره به جایگاه قوه قضائیه از منظر اسلام و قانون اساسی گفت: منسب قضا در نظام اسلامی منسب الهی است .

وظایف قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه ای مستقل است که حمایت از حقوق فرد و اجتماع و گسترش عدالت در نظام را بر عهده دارد که در بند ۵ این اصل ؛ وظایف آن برشمرده شده است.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه برای کمک به سلامت نظام اسلامی و برای جلوگیری از انحراف ها می تواند نقش بسزایی داشته باشد و اگر قوه قضائیه مستقل مقتدر ، سالم و عادل داشته باشیم می توانیم جلوی کجی ها و انحراف ها و ناهنجاری ها را در سطح کلان و ریز بگیریم.

وی گفت: از قوه قضائیه توقعاتی از جمله پاسداشت عدالت است و قانون اساسی می خواهد به همه تظلمات و شکایات رسیدگی و خصومات را حل و فصل و جرائم را کشف، مجرمان را تعقیب و مجازات و حدود الهی را اجرا کند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: قانون اساسی از قوه قضائیه می خواهد در پیشگیری وقوع جرم اقدامات مناسب داشته باشد و برای اصلاح امور گام بردارد و از حقوق عامه دفاع کند.

محسنی اژه ای افزود: هدف دیگری که قوه قضاییه پیگیری کرد مسائل مربوط به ناهنجاری های جامعه و مخل امنیت بوده است.

وی با اشاره به بندهایی از قوانین درباره مبارزه با مفاسد گفت: در این باره قوه قضاییه با توجه به مقدورات برنامه ریزی کرد، کسانیکه در فضای مجازی ، فساد و فحشاء را ترویج می کنند این قوه با انان برخورد کرده است و دستاورد خوبی داشته است.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه با کسانیکه در نشریات مکتوب و دیجیتال به مقدسات توهین می کنند ، تهمت و افتراء می زنند برخورد کرده و خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
خداوند تمامی مقابله کنندگان با رانتخواران و دزدان بیت المال را حفظ کند
سیاح
Iran, Islamic Republic of
مقابله کنندگان مواظب خودتان باشید ..
United States
... ان شاالله بر خور. سریع و قاطع! !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر كارها درست انجام شده بود اين اختلاسهاي ميلياردي شكل نمي گرفت
س.
اختلاس پدر مردم رو درآورده باهاشون سخت تر برخورد کنید
تا تحریم ها رفع نشود نمیتوان با اختلاس ها برخورد کرد در اصل تحریم پدر مردم را درآورده نه اختلاس!!!
شدید ترین برخوردها سزاوار این صاحبان قدرت است
اشتباهی مثبت زدم باید بگین غاصبان قدرت نه صاحبان قدرت زیرا عده ای صاحب قدرت بوده ودرجهت رضای خدا استفاده می کنن
موافقم منم اشتباهى مثبت زدم ،
درود بر مقاومت شما اون رو محاکمه کردید خوب شد
فرزند انقلاب
جناب محسنی صاحبان قدرت و ثروت را معرفی کنید تا این ملت غیور گردن آنان را بشکنند . ..
Germany
قوه قضاییه اگر چنانچه رسیدگی رو علنی کنه و مردم رو در جریان اتهامات و جرایم متخلفین قرار بده, فشار کمتری رو از ناحیه صاحبان قدرت و نفوذ متحمل خواهد شد.. چون در اون زمان افکار عمومی پشتوانه قاضی و دستگاه قضا میشه و مجازات خاطی رو مطالبه میکنه..
اما اگر غیرعلنی بود و غیر شفاف, ممکنه کسی به خودش جرات بده و با شهامت عجیب و جسارت غیرقابل باور, بگه" برید و بنویسید که فلانی گفته این پدرسوخته بازی و تقلب بود..!!"
با اين حساب چه اختلاسها و چه سرقتهايي وجود دارد كه با نفوذ افراد صاحب قدرت بر ملا نشدند!
Romania
اونایی که به شما فشار میاورند را به مردم معرفی کنید
....