شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵

پوپولیسم و اختلاف حامیان دولت

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۷
کد مطلب: 341953
رسانه‌های حامی دولت، واکنش‌های مختلفی نسبت به رویکردهای به دور از تدبیر دولت از جمله در موضوع اهانت‌آمیز توزیع سبد کالا اتخاذ کرده‌اند.
پوپولیسم و اختلاف حامیان دولت
به گزارش جهان، در حالی که روزنامه جمهوری اسلامی، این اقدام را رفتار پوپولیستی توصیف می‌کرد، روزنامه آفتاب یزد به جای نقد رفتار دولت، به دولت قبلی حمله کرد و نوشت «این صف‌های طویل نشانه ۸ سال بی‌تدبیری است»(!) با این حال روزنامه شرق تیتر کوچک «یک سبد دردسر» را برای رفع و رجوع ماجرا برگزید. اما روزنامه آرمان با اشاره به «اما و اگرها و صف‌های طولانی توزیع سبد کالا» احتمال داد این ماجرا گریبان وزیر صنعت (نعمت‌زاده)، را در مجلس بگیرد.

اما وبسایت فرارو که از دولت حمایت می‌کند، معتقد است: گذشت ۲۰۰ روز از روزهای حضور دولت، چالش‌های پیش روی آن را نه تنها کم نکرد بلکه بیشتر هم کرده؛ چالش‌هایی که سرنخ اصلی آن در خود پاستور و ناشی از تصمیمات دولت است.

فرارو با اشاره به استعفای محمدعلی نجفی از معاونت رئیس‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی در کمتر از ۵ ماه، به موضوع «سبد بی‌تدبیری» پرداخته و می‌نویسد: اگر تا دیروز مدافعان دولت تمام قد پشت تصمیمات دولت ایستادند تا صدای اعتراض منتقدان، مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار ندهد و مانع از توافق میان دو طرف نشوند امروز، همان مدافعان با دیدن تصاویر مردان و زنانی که در سرمای استخوان‌سوز این روزهای کشور در صف طولانی ایستادند تا چند قلم کالا را با خود به خانه ببرند، دست از حمایت برداشته‌اند تا خود را به صف منتقدان دولت برسانند.

این سایت اصلاح‌طلب با اشاره به مقاله انتقادی روزنامه جمهوری اسلامی- روزنامه حامی دولت‌- و اظهارات زیباکلام در پوپولیستی خواندن رفتار اخیر دولت نوشت: فضای مجازی هم که تعداد زیادی از حامیان دولت در آن حضور فعال دارند نیز فضایی مشابه دارد که این نشان می‌دهد دولت با این اقدام ضربه‌ای بزرگ به اعتبار خود در ۲۰۰ روز نخست وارد کرده است و چالش تازه‌ای را برای خود ایجاد کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی پریروز در سرمقاله خود نوشت: علاقه‌مندان دولت و دغدغه‌مندان نسبت به نظام و کشور این روزها آرزو می‌کنند آقای روحانی به جای جمله معروفش در مناظره‌های انتخاباتی که «من سرهنگ نیستم» می‌گفت «من پوپولیست نیستم». واقعیت این است که اصل تصمیم دولت مبنی بر توزیع مقداری ناچیز از مایحتاج اولیه بین اقشار خاصی از مردم که نام «سبد کالایی» بر روی آن گذاشته شد برای اهل دقت و تحلیل کافی بود تا بفهمند یا اگر می‌دانستند مطمئن‌تر شوند که دولت موسوم به تدبیر و امید در پوپولیسم و شعارگرایی چندان از اسلاف خود متفاوت و متمایز نیست.

این روزنامه با بیان اینکه «بیراه نیست اگر بگوییم، توزیع سبد کالایی یکی از بزرگترین اشتباهات دولت در چند ماه فعالیتش می‌باشد» نوشت: بدبینانه نخواهد بود اگر نسبت به نیت پیشنهاددهندگان اجرای این طرح به دولت خوشبین نباشیم کما اینکه از سوی دیگر باید به تدبیر دولتمردان شک کرد.

در همین حال صادق زیباکلام در مصاحبه با سایت «فردا» ضمن پوپولیستی خواندن اتفاق اخیر گفت: من فکر می‌کنم این طرحی است که از سوی مشاوران روحانی مطرح شده. فکر می‌کنم طرح مسئله سبد کالا نیز جزو تفکرات آقای نوبخت بوده است. همانطور هم که گفتم شیوه تاسف‌آور و توهین‌کننده‌ای هست.

با وجود این اذعان‌ها به بی‌تدبیری دولت، شماری از شبه اصلاح‌طلبان به جای نقد دولت، توهین به مردم را مجددا از سر گرفتند. خبرگزاری دولتی ایسنا در اقدامی سوال‌برانگیز به مصاحبه با حسین کاشفی و رسول منتجب‌نیا- اعضای حزب منحله مشارکت و اعتماد ملی- پرداخت که هر ۲ مصاحبه‌شونده مدعی شده‌اند صحنه‌های تاسف‌بار پدید آمده در توزیع سبد کالا، «به خاطر حرص و ولع مردم است»!
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *