جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

آخرین مهلت حذف خمیرمرغ و روغن پالم

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 381454
معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که از اول مهر ماه پالم به طور کامل از شیر و لبنیات حذف می‌شود و امکان تمدید این مهلت وجود ندارد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، رسول دیناروند در حاشیه نخستین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره روغن پالم، گفت: از حدود دو ماه گذشته مباحث مربوط به این موضوع را پیگیریم و چند گام اساسی در این زمینه برداشته شده است.

وی افزود: واردات روغن پالم به کشور نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته است به طوری که پیش از این ۷۵۰ هزار تن پالم به کشور وارد شده بود اما میزان واردات این روغن در سال جاری به ۴۰۰هزار تن کاهش می‌یابد.

دیناروند گفت: یکی از موارد مصرف پالم در صنعت لبنیات بود که ۱۲۰ تن از پالم وارداتی در صنایع لبنی استفاده می‌شد. به دنبال اقدامات انجام شده به جز بستنی سنتی که هنوز امکان حذف پالم از آن فراهم نیست، مصرف این روغن گیاهی در سایر محصولات لبنی حذف شد.

وی در این باره ادامه داد: این روغن در بخش عمده‌ای از لبنیات کشور حذف شده و بخشی هم به دنبال تمدید مهلت هستند اما تاکید می‌کنم که ۳۱ شهریور ماه آخرین فرصت جهت اصلاح پروانه‌ها و حذف پالم از شیر و لبنیات است و از اول مهرماه امکان استفاده از روغن گیاهی پالم در این صنعت وجود ندارد.

دیناروند همچنین در پاسخ به سوالی درباره پالم در روغن‌های سرخ کردنی گفت: حذف این روغن در برخی محصولات امکان‌ناپذیر است. به عنوان مثال در صنعت شیرینی‌سازی و شکلات در صورت حذف روغن با ترانس کم ناچار به استفاده از روغن با ترانس بالا خواهیم بود. بر همین اساس بهترین روش استفاده کمتر از این محصولات است. بطوری که سقف دریافتی روغن اسید چرب اشباع باید حداکثر ۱۰درصد انرژی روزانه باشد و روغن جامد گیاهی باید به طور کامل از مصرف روزانه حذف شود. اما در عین حال پالم را باید از موادی که نیازی به این روغن ندارند (مانند لبنیات) حذف کنیم.

دیناروند همچنین گفت: مصرف روغن سرخ‌کردنی هم از عادات بد غذایی است و مردم باید مصرف آن را کاهش دهند. لازم است مردم به جای سرخ کردن به تفت دادن تغییر رویه دهند و به جای این روغن از روغن‌های با ترانس پایین مانند روغن آفتابگردان، زیتون و کنجد و ... مصرف کنند. لازم است مردم با رعایت رژیم غذایی مناسب به سلامتی خود اهمیت دهند.

وی همچنین درباره وجود پالم در شیرخشک‌ها نیز گفت: عمده مصرف کشور مربوط به شیرخشک صنعتی است که اجازه افزودن روغن پالم را ندارد و با حداقل چربی مصرف می‌شود. در شیرخشک نوزادان نیز به چربی نیاز است و این نوع از شیرخشک به کشور وارد می‌شود و استانداردهای بین‌المللی در تولید آن‌ها رعایت می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین درباره خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس گفت: اجازه استفاده خمیرمرغ در آفروده‌های سوسیس و کالباس تمدید نمی‌شود و مهلت آن در حال سپری شدن است. سلامت خمیر مرغ از نظر وزارت بهداشت قابل تضمین نیست. بخشنامه مربوط به این موضوع نیز صادر شده است. امیدواریم به زودی و به تدریج خمیر مرغ از تولید سوسیس و کالباس حذف شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی برآنکه به دنبال طرح‌های جدید وزارت بهداشت برای افزایش تخت‌های بیمارستانی آیا مشکلی برای تامین دارو نخواهید داشت؟ گفت: مشکلی برای تامین دارو در بیمارستان‌های جدید نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
ماکه خیلی وقت است سوسیس و کالباس را گذاشتیم کنار و نمردیم بلکه حالمان بهتر شد. باید همه غذاهای اینطوری و کنسروی را گذاشت کنار الان نیز آبلیمو را خودمان طبیعی می گیریم یادش بخیر وقتی بچه بودیم هر سال مادرم با خانم های همسایه رب گوجه آبلیمو و... مربا و... درست می کردند.
United States
بشنو وباور نکن این ها همه بازیچه تاجران هستند از دست من و شما کار بر نمی اید