جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
اشتون کارتر:

سلاح‌‌ هسته‌ای بنیاد امنیت آمریکا است

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب: 421350
وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه استماع در مجلس سنا بار دیگر تصریح کرد گزینه‌های نظامی علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای باقی خواهند ماند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش روز چهارشنبه در جلسه‌ای مقابل کمیته فرعی اختصاص بودجه مجلس سنا حاضر شده و به اظهار نظر درباره مسائل مختلف مرتبط با مسائل دفاعی پرداختند. این جلسه برای بررسی بودجه درخواستی پنتاگون برای سال مالی ۲۰۱۶ برگزار شد.

انتقاد از طرح «تعدیل مخارج» (Budget Sequesteration) محور گفت‌وگوهای آغازین هر دو مقام آمریکایی بود.

این طرح یکی از سه بخش «قانون کنترل بودجه» آمریکا مصوب سال ۲۰۱۱ است که در راستای کاهش سقف بدهی‌های آمریکا هزینه‌های این کشور در بخش‌های دفاعی و غیردفاعی را به طور خودکار کاهش می‌دهد.

«کارتر» در اظهارات آغازین خود گفت که پنتاگون با اجرای این طرح و قطع بودجه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. «مارتین دمپسی» هم با تأیید اظهارات وزیر دفاع اجرای طرح مذکور را باعث ایجاد موانعی در تأمین امنیت آمریکا دانست.

«کارتر» در ادامه این جلسه استماع به بیان آنچه به گفته وی «نگرانی‌ها از رفتار ایران در منطقه» بود پرداخت و گفت این کشور در حال حاضر «در چند حوزه» رفتارهای نگران‌کننده دارد. رئیس پنتاگون، تردد دریایی، برنامه هسته‌ای و حضور در سایر کشورهای خاورمیانه را از موارد این نگرانی‌ها برشمرد و گفت این موارد، لزوم افزایش حضور آمریکا در منطقه را ایجاب می‌کند.

وی در ادامه گفت که با توجه به این نگرانی‌ها وزارت دفاع آمریکا در پی آن است که گزینه‌های نظامی علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای باقی بمانند.

«اشتون کارتر» در ادامه به سوال یک سناتور در زمینه «چشم‌انداز دولت درباره آینده نیروهای هسته‌ای آمریکا» و تعهد اوباما برای «حفظ قدرت هسته‌ای» آمریکا در سه بخش دریایی، هوایی و موشکی این کشور پاسخ داد.

درباره تسلیحات هسته‌ای آمریکا گفت که این سلاح‌ها برای امنیت آمریکا مهم هستند و واشنگتن به نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: «اینطور که من می‌دانم هزینه توسعه این سلاح‌های برای پنج سال اول برابر ۱.۸ میلیارد دلار است که این تازه نصف کل هزینه‌ها است چون این نوع خاص از موشک به قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای دارای قدرت انفجاری بالا مجهز خواهند شد. این هزینه بالایی است و در حال رقابت با بودجه‌های بخش‌های غیراشاعه‌ای ما هستند. سوال من این است چرا ما علاوه بر سایر انواع بمب‌ها به موشک‌های کروز نیاز داریم که می‌توانند از فاصله‌های دور کلاهک‌های هسته‌ای پرتاب کنند؟

کارتر گفت: «رئیس‌جمهور تعهد مداوم خود به این سه بخش را اعلام کرده و من فکر می‌کنم که این مهم است چون اوباما و من مطمئناً از برنامه نوسازی هسته‌ای حمایت می‌کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «با آنکه سلاح‌های هسته‌ای هر روزه در خبرها نیستند ـ شکر خدا ـ آنها همچنان بنیاد امنیت ما هستند و بنابراین ما به حفظ آنها نیاز داریم. ما نیاز داریم که آنها را نوسازی کنیم. مهم است که ما برنامه‌ها و دلارهای لازم برای انجام این کار را داشته باشیم.

سناتور «دیان فاینشتاین»، از اعضای ارشد مجلس سنا و رئیس سابق کمیته اطلاعاتی این مجلس، در ادامه از «کارتر» درباره دلیل صرف هزینه‌های هنگفت برای ارتقای موشک‌های کروز دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای که از بابت اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هم محل نگرانی هستند، پرسید.

رئیس پنتاگون در پاسخ، به پیشرفته شدن سامانه‌های پدافند هوایی کشورها اشاره کرد و داشتن سلاح‌هایی پیشرفته مانند کروز هسته‌ای برای نفوذ به آنها را از لحاظ قابلیت بازداری آمریکا پر اهمیت دانست.

ژنرال «دمپسی» هم در همین باره گفت که واشنگتن مگر در صورت مذاکره با سایر کشورهای برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای برای اقدامی متقابل نباید درباره کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود بحث کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *