سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

خطرناک‌ترین صحرای خاورمیانه

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 431755
درپی اتفاقات روزهای اخیر در منطقه صحرای سینا در شمال غرب مصر، زنگ خطر گسترش فعالیت‌های نیروهای وابسته به داعش در این منطقه بلندتر از قبل به صدا در آمده است.
به گزارش جهان، روز جمعه گروه موسوم به «انصار بیت‌المقدس» که خود را در قالب خلافت خودخوانده داعش، به‌عنوان «ولایت سینا» معرفی می‌کند مدعی شد از غرب صحرای سینا ۳موشک به جنوب مناطق اشغالی فلسطینی شلیک کرده است. روز چهارشنبه گذشته نیز این نیروها در یک سری حمله همزمان به چند پست ایست و بازرسی داخل و بیرون شهر شیخ‌زوبید حمله کرده بودند که به کشته شدن بیش از ۴۰سرباز مصری منجر شد.

شلیک موشک به سرزمین‌های اشغالی


در پی شلیک موشک به سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال رژیم صهیونیستی، انصار بیت المقدس اعلام کرد این اقدام به تلافی حمایت نیروهای اسرائیلی از سربازان مصری در حمله روز چهارشنبه انجام گرفته است. در مقابل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۲موشک به جنوب سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی مرز با مصر اصابت کرده اما تلفاتی در پی نداشته است.رژیم صهیونیستی دارای ۲۷۰کیلومتر مرز مشترک با صحرای سیناست و این برای نخستین‌بار است که انصار بیت‌المقدس از خاک مصر به مناطق اشغالی فلسطین موشک شلیک می‌کند.

رژیم صهیونیستی، حماس را متهم کرده که نیروهای داعش در منطقه سینا را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ ادعایی که از سوی حماس رد شده است. همزمان طی روزهای اخیر دولت خودگردان فلسطین ۱۲۰نفر از اعضای حماس را «به دلایل امنیتی» بازداشت کرده است. دولت خودگردان هنوز توضیحات بیشتری در این زمینه نداده است. فعالیت داعش در صحرای سینا به بهانه‌ای برای فشار بیشتر به گروه‌های فلسطینی ازجمله حماس تبدیل شده است. این در حالی است که داعش در روزهای گذشته به‌طور رسمی حماس را در غزه تهدید به حمله کرده است.

حمله به نیروهای مصری


گروه موسوم به انصار بیت المقدس تاکنون بیش از ۶۰۰نفر از نیروهای امنیتی مصر را کشته است. روز چهارشنبه نیز این گروه موفق شد برخی ساختمان‌های دولتی را به تصرف در آورد و پایگاه پلیس شیخ‌زوبید را محاصره کند. ساعاتی بعد، این گروه همچنین اعلام کرد بخش‌هایی از شهر را به تصرف خود در آورده است.

حملات نیروهای وابسته به داعش به پست‌های امنیتی در شمال شبه جزیره سینا پیش از این نیز سابقه داشته، اما عملیات آنها معمولا به‌صورت ایذایی بوده و پس از حمله به پست‌های امنیتی بلافاصله منطقه را ترک کرده‌اند. در حمله روز چهارشنبه، اگرچه برای مدتی کوتاه، این گروه موفق شد بخش‌هایی از شیخ‌زوبید ‌را به تصرف خود در آورد؛ موضوعی که نشان‌دهنده تغییر در تاکتیک عملیاتی و افزایش قدرت این نیروها در منطقه سینا و تهدید بیش از پیش ارتش مصر به‌عنوان قدرتمندترین ارتش جهان عرب است.

گروه موسوم به انصار بیت‌المقدس


از سال ۲۰۱۱که قیام‌های مردمی در مصر به سقوط دولت حسنی مبارک منجر شد، گروهی جهادی در منطقه شبه جزیره سینا اعلام موجودیت کرد. این گروه که خود را «انصار بیت المقدس» نامید، بین سال‌های ۲۰۱۱و ۲۰۱۳بیشتر در مناطق شمالی شبه جزیره سینا حمله‌های پراکنده‌ای را علیه ارتش مصر ترتیب می‌داد، اما با برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر، در سال ۲۰۱۳ بر دامنه فعالیت‌های این گروه نیز افزوده شد. در نوامبر سال ۲۰۱۴، انصار بیت‌المقدس به‌طور رسمی اعلام کرده با البغدادی، سرکرده داعش، بیعت کرده و پس از آن بود که نام خود را به ولایت سینا تغییر داد.

ضعف امنیتی در شبه جزیره سینا


در پیمان صلح مصر و رژیم صهیونیستی، برای حضور نظامی مصری‌ها در صحرای سینا و نواحی مرزی آن و همچنین حضور اسرائیلی‌ها در نوار مرزی با سینا محدودیت‌هایی درنظر گرفته شده بود. برخی تحلیلگران ناامنی‌های موجود در این منطقه را ناشی از ضعف حضور نظامی ارتش مصر می‌دانند. فارغ از وجود چنین پیمانی، به گواهی روزنامه‌نگارانی که منطقه را از نزدیک دیده‌اند، دولت مرکزی مصر طی سال‌های اخیر نسبت به منطقه سینا بی‌توجه بوده و ترجیح داده نیروهای امنیتی و تجهیزات نظامی خود را در مناطق مرکزی و در پایتخت متمرکز کند. حضور ضعیف نظامی ارتش مصر در منطقه سینا تنها به برخی شهرهای شمالی محدود شده است.

علاوه بر این، ضعف دولت در توجه به مردم محلی باعث شده فعالیت‌های نیروهای افراطی به راحتی در این منطقه گسترش پیدا کند و این مردم علاقه‌ای به دولت مرکزی مستقر در قاهره نداشته باشند. مردم این منطقه مردم فراموش شده مصر هستند. امکانات رفاهی و خدمات شهری در این منطقه بسیار ضعیف بوده و فقر و بیکاری معضل اصلی ساکنان شبه جزیره سیناست.

شبه جزیره سینا


منطقه سینا، شبه جزیره‌ای در شرق کانال سوئز است که از شمال به دریای مدیترانه و از جنوب به دریای سرخ محدود شده است. این شبه جزیره از غرب با مناطق اشغالی فلسطین و از شمال غرب با غزه هم مرز است. در پی جنگ ۶روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، اسرائیلی‌ها این منطقه از مصر را به اشغال خود در آوردند اما در پی موفقیت‌های ارتش مصر در نفوذ به آن در جنگ اکتبر سال ١٩٧٣ و پیمان صلح بعد از آن در سال ١٩٧٩، نیروهای رژیم صهیونیستی از این منطقه عقب‌نشینی کردند و کنترل آن را به مصر بازگرداندند.

منبع: همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *