جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خانه‌های10منطقه تهران مقصداصلی خریداران

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 425554
10 منطقه از 22 منطقه شهر تهران، مقصد 6/65 درصد از کل معاملات خرید مسکن پایتخت را تشکیل می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از ایران فایل، اطلاعات دریافتی از سامانه رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد: بیش از نیمی از خریداران مسکن در شهر تهران، خانه مورد نظر خود را در 10 منطقه پایتخت، انتخاب و خریداری می‌کنند.
این مناطق به ترتیب بیشترین تقاضا برای خرید مسکن شامل مناطق 5، 2، 4، 15، 10، 14، 18، 8، 1 و 11 است.
براساس این گزارش، در فروردین امسال حدود 15 هزار فقره مبایعه‌نامه –قرارداد خرید آپارتمان در تهران - در بنگاه‌های املاک تنظیم و صادر شده که 5/11 درصد آن به منطقه 5، 9/7درصد به منطقه 2، 8/7 درصد به منطقه 4، 7/7 درصد به منطقه 15، 6/6 درصد به منطقه 10، 5/5 درصد به منطقه 14، 5درصد به منطقه 18، 7/4 درصد به منطقه 8، 3/4درصد به منطقه 1و 4 درصد نیز به منطقه 11 اختصاص داشته است.
در مناطقی که بیشترین تجمع معاملات خرید خانه تهران وجود دارد، سطح قیمت‌ها نزدیک به میانگین قیمت شهر تهران یعنی معادل 4 میلیون تا 4 میلیون و 100 هزار تومان است.
در این مناطق از سوی دیگر، بیشترین ساخت و سازهای مسکونی طی چن سال اخیر انجام شده و تنوع متراژ آپارتمان‌ها نیز در آنها زیادتر از 12 منطقه دیگر پایتخت است.
بخصوص در دو منطقه 4 و 5 که راحت‌تر از هر منطقه دیگری در تهران، می‌شود واحد مسکونی کوچک و میان‌ متراژ پیدا کرد.
در فروردین ماه امسال متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متر مربعی 3 میلیون و 960 هزار تومان رسید.
ارقام مقدماتی از قیمت اردیبهشت، از افزایش خفیف و جزیی قیمت –حدود 3 درصد- حکایت می‌کند هر چند این میزان تغییر در شاخص‌های اقتصاد مسکن به معنی افزایش قیمت نیست.
تحقیقات میدانی از بنگاه‌های املاک طی چند روز اخیر بیانگر آن است که مراجعه به بنگاه‌های املاک از سمت تقاضا برای پرس و جو درباره قیمت‌ها تاحدودی افزایش پیدا کرده است. این اتفاق واکنشی از سمت بازار به خبر افزایش سقف وام خرید است که تحرک در بین خریداران را بازگو می‌کند.
با این حال، مشاوران املاک در تحلیل این وضعیت معتقدند: افزایش وام خرید مسکن مرز جنب‌وجوش‌ها را تا آستانه انجام معامله پیش می‌برد اما تا پایان امسال چندان باعث رونق خرید و فروش نخواهد شد.
آنچه واسطه‌های بازار مسکن در تحلیل‌های خود به آن استناد می‌کنند، زمان پرداخت سری اول وام‌های مسکن است که به نیمه سال آینده موکول می‌شود.
در روزهای اخیر برخی سازنده‌ها و بسازوبفروش‌ها نیز عکس العمل خود نسبت به افزایش قدرت خرید مسکن بواسطه افزایش وام را اینگونه توضیح داده‌اند: فعلاً سود بانکی به مراتب بهتر از سود ساخت وساز در فضای رکودی است و ترجیح می‌دهیم تا روشن‌تر شدن اوضاع اقتصادی، وارد پروژه‌های جدید ساختمانی نشویم.
تحقیقات میدانی از فایل‌های فروش ثبت شده در سامانه ایران فایل نیز حاکی است: فروشنده‌ها قیمت پیشنهادی خود را فعلاً بدون تغییر نسبت به سال گذشته، تعیین و ارایه می‌کنند.
به عنوان مثال، یک واحد مسکونی 51 متر مربعی 8 سال ساخت در خیابان نیروهوایی با قیمت 3 میلیون و 600 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.
در خیابان نارمک نیز یک واحد مسکونی 73 متری نوساز با قیمت پیشنهادی 4 میلیون تومان در ایران فایل معرفی شده است.
در گرانترین محله تهران نیز قیمت فروش آپارتمان فاصله چندانی با میانگین قیمت شهر ندارد؛ در سعادت آباد برای فروش یک واحد مسکونی 75 متر مربعی نوساز فقط 9 میلیون تومان به ازای هر مترمربع، قیمت تعیین شده است!
قیمت مسکن در سعادت آباد در سال‌های 91 و اوایل 92 که جهش اتفاق افتاد، تا 14 میلیون تومان هم بالا رفته بود.
در حال حاضر تحت تاثیر نبود قدرت خرید مسکن، فاصله شمال و جنوب در بازار ملک کاهش پیدا کرده است.
مرجع و یا نویسنده : ایران فایل
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *