جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ملک‌زاده آمار یونسکو را جابجا کرد+سند

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 287954
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین اظهارنظر خود درباره مباحث تخصصی میراث فرهنگی، کشور اول دنیا در داشتن بالاترین آمار میراث ثبت شده جهانی در یونسکو را کشور سوم جهان اعلام کرد.
ملک‌زاده آمار یونسکو را جابجا کرد+سند
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته (30 اردیبهشت) در نخستین همایش بین المللی فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی و تاریخی، بر اساس آنچه که در سایت متعلق به روابط عمومی این سازمان منتشر شده است، اعلام کرد: «متأسفانه بحث فرسودگی زیستی در کشور ما مغفول مانده است، باید در این حوزه از تجربیات کشورهایی که در حوزه میراث دارای تاریخ و تمدن کهن هستند استفاده کنیم.»
 
ملک زاده تصریح کرد: «با توجه به اینکه ایتالیا از لحاظ ثبت و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در دنیا رتبه سوم را در اختیار دارد، بهره مندی از اساتید و پژوهشگران حوزه مرمت و احیاء این کشور می تواند مفید واقع شود.»
 
این در حالی است که طبق اطلاعات یونسکو سالهاست ایتالیا در رتبه اول دنیا از نظر آمار آثار ثبت شده در یونسکو قرار دارد.
 
این اطلاعات و آمار جزء الفبای اولیه فعالیت در حوزه میراث فرهنگی است.
 
 
 
 
 
                                                آمار ثبت جهانی کشورها در یونسکو
 
   ایتالیا با 48 اثر تاریخی در رتبه نخست، اسپانیا با 44 اثر در رتبه دوم  و چین با 43 اثر در رتبه سوم کشورهای دارای آثار ثبت شده جهانی در یونسکو قرار دارند.
 
فرانسه دارای 38 اثر، آلمان 37 اثر، مکزیک 31 اثر و هند 29 اثر ثبت شده در یونسکو است که رتبه ایران در میان کشورهای جهان از نظر میزان آثار ثبت شده جهانی رتبه شانزدهم است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آماری که ارائه کرده است ایتالیا را جایگزین چین در رتبه سوم کشورهای جهان قرار داده است.
 
 
 
   ایتالیا سالهاست که در بین کشورهای جهان از نظر میزان آثار ثبتی در یونسکو به خوبی عمل کرده است و حتی به جای ثبت تک بناها در یونسکو، «شهر» و «جزیره» را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر این کشور، علی‌رغم داشتن 48 اثر ثبتی، هیچ میراث در خطری را در یونسکو ندارد اما ایران با 15 اثر ثبت شده جهانی یک اثر در خطر دارد که همان پرونده منظر بم است.
 
ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ 26 فوریه سال 1975 به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست.
 
15 اثر ثبت جهانی ایران در یونسکو شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان و برج گنبد قابوس است.
 
میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، است. برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند.
 
حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر هستند که در حال حاضر نیز ایتالیا رتبه نخست بیشترین میراث جهانی در جهان را داراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *